Gå til innhold

Hvordan oppbevarer dere poteter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan oppbevarer dere poteter? Og hvor lenge holder de da? I forhold til best før-datoen?

Anonymkode: 13f67...e30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppbevarer de i kjøleskapet fordi jeg ikke har noe kjølig rom i nærheten av kjøkkenet. Blir for varmt med varmekabler i gulvene overalt... har faktisk aldri sett på best-før datoen på poteter, men synes de holder seg lenge :) 

Anonymkode: cea64...b80

• Liker 2
Skrevet

Jeg får poteter (Asterix) fra en lokal bonde og oppbevarer dem i en lystett papirsekk i et kjøleskap som kun brukes til grønnsaker etc. og som derfor ikke åpnes like ofte som det vi har stående på kjøkkenet. Noen best før dato finnes ikke på disse potetene, men så lenge de ikke utsettes for lys og oppbevares kjølig så holder de seg fine i flere måneder. De jeg har nå har stått i kjøleskapet siden innhøsting i oktober og de er like fine enda. Imidlertid ser jeg at kvaliteten forringes fort så snart de blir utsatt for lys og varmere temperatur. 

Jeg forholder meg uansett ikke til noen best før dato på poteter, men bruker dem så lenge kvaliteten er grei. Dvs. at de ikke har blitt grønne, har fått groer eller generelt er veldig "slappe" og/eller rynkete. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan oppbevarer dere poteter? Og hvor lenge holder de da? I forhold til best før-datoen?

Jeg har en helt standard innvendig bod, en sånn med støvsuger, vinterklær, kofferter og tørkestativ. Der holder poteter i papirark seg en måneds tid. Må jeg oppbevare dem utover det må de i kjøleskap. 

Nå har ikke alle en bod, men jeg vil tippe absolutt alle hjem har et klesskap på eller ved soverommet Der bor poteter godt. 

Anonymkode: 38921...1ac

• Liker 1
Skrevet

Jeg har de i kjøleskapet. Spiste noen poteter som gikk ut av dato 14 desember for noen dager siden. Ingenting galt med de.

Har dårlig plass i kjøleskapet, og har det veldig kaldt på soverom, ca 10 grader. Kan de oppbevares der? Vil de bli fortere dårlig da?

Skrevet

Vi har potetene i et av skapene på kjøkkenet. 

• Liker 1
Skrevet
Leo skrev (2 minutter siden):

Jeg får poteter (Asterix) fra en lokal bonde og oppbevarer dem i en lystett papirsekk i et kjøleskap som kun brukes til grønnsaker etc. og som derfor ikke åpnes like ofte som det vi har stående på kjøkkenet. Noen best før dato finnes ikke på disse potetene, men så lenge de ikke utsettes for lys og oppbevares kjølig så holder de seg fine i flere måneder. De jeg har nå har stått i kjøleskapet siden innhøsting i oktober og de er like fine enda. Imidlertid ser jeg at kvaliteten forringes fort så snart de blir utsatt for lys og varmere temperatur. 

Jeg forholder meg uansett ikke til noen best før dato på poteter, men bruker dem så lenge kvaliteten er grei. Dvs. at de ikke har blitt grønne, har fått groer eller generelt er veldig "slappe" og/eller rynkete. 

Hvilken temperatur holder det kjøleskapet? Det sies at poteter ikke skal oppbevares under 4 grader, derfor jeg er litt skeptisk til å ha i kjøleskap 

• Liker 2
Skrevet

Kjøper uvaskede, da holder de mye lengre. 

Oppbevares i kjølig matbod. 

Anonymkode: 1f798...995

• Liker 1
Skrevet

Har de på boden og i et kjøkkenskap. Selvdyrkede poteter fra i sommer spiste vi opp til jul, like fine. De som er kjøpt på butikken holder seg to måneder ca, da skreller jeg bort røttene som stikker ut mot slutten. 

Anonymkode: b8c60...3cc

• Liker 1
Gjest EndaEnGang
Skrevet

I kjøleskapet. Har aldri sjekket best-før-dato på poteter, jeg ser jo når de ikke kan spises.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken temperatur holder det kjøleskapet? Det sies at poteter ikke skal oppbevares under 4 grader, derfor jeg er litt skeptisk til å ha i kjøleskap 

Nei, verken grønnsaker eller poteter skal ha det for kaldt, men i de fleste kjøleskap er det kaldere øverst enn nederst og derfor er gjerne skuffene tilpasset dette plassert der. Drikkevarer etc. er det gjerne satt av plass til øverst. 

Det kjøleskapet vi bruker til å lagre grønnsaker/poteter er justert slik at det ikke er fullt så kaldt som det kan være, men nå er det en stund siden jeg har målt temperaturen der. Sist jeg sjekket var det 5 - 6 grader. 

Skrevet

Og i følge bonden som jeg får potene fra så er det viktigste for kvaliteten/holdbarheten at de har det mørkt og nåde den som slipper inn lys på potetlageret uten at det er strengt nødvendig! :ler: 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har ikke innvendig bod og ikke plass i klesskapet. Jeg kjøper det antallet poteter jeg trenger til mitt forbruk i løs vekt og jeg oppbevarer dem i grønnsaksskuffen i kjøleskapet.

Etter å ha lest her skal jeg vurdere om jeg skal anskaffe en papirpose for oppbevaring, men foreløpig - etter at jeg begynte å kjøpe større poteter i løs vekt - har jeg ikke kastet noen.

Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg oppbevarer potetene i kjøleskapet.

Jeg har aldri sett på best før-datoen på poteter. På de potetene jeg får hjemmefra er det ikke best før-dato.

Klarer stort sett å spise de opp før de blir dårlige.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Jeg har de i kjøkkenskuffen. Kjøper løsvekt og der er det ingen best før dato, men kjøper ikke så mange om gangen så de rekker ikke å bli dårlige.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet
Leo skrev (15 timer siden):

Og i følge bonden som jeg får potene fra så er det viktigste for kvaliteten/holdbarheten at de har det mørkt og nåde den som slipper inn lys på potetlageret uten at det er strengt nødvendig! :ler: 

Hvilken effekt har det på potetene om de utsettes for lys? Har hørt at de kan blir grønne, men blir holdbarheten påvirket på andre måter også?

Skrevet

Jeg har hatt dem i kjøleskapet på en av de øverste hyllene, men jeg åpner ganske ofte og da skrur jo lyset seg på. Hvis det er et poeng at de ikke skal utsettes for lys så har kanskje det noe å si? 

Skrevet

I en pappeske i et kjøkkenskap. Aldri sett på datomerking på poteter, men de varer i alle fall lenge og jeg kan ikke huske sist vi måtte kaste poteter fordi de hadde blitt dårlige.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvilken effekt har det på potetene om de utsettes for lys? Har hørt at de kan blir grønne, men blir holdbarheten påvirket på andre måter også?

Når de blir grønne så spiller jo ikke holdbarheten ellers noen rolle for da er de ødelagt og kan faktisk være farlige å spise. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...