KathrineS Skrevet 12. august 2005 #1 Skrevet 12. august 2005 Heisann! Jeg er veldig interessert i megler-yrket, men har funnet ut at jeg ikke gidder å være eiendomsmegler, da det er jobb døgnet rundt - hele uka. Har heller lyst å bli saksbehandler innen eiendomsmegling... noen som kjenner til det? Hvilken utdannning tar man? jeg har øk-adm, og lurer på å ta et fag som heter Eiendomsmegling 1...
Tusseline Skrevet 13. august 2005 #2 Skrevet 13. august 2005 Har du sjekket opp BI sine hjemmesider? Tipper det står en del info der.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2005 #3 Skrevet 14. august 2005 , men har funnet ut at jeg ikke gidder å være eiendomsmegler, da det er jobb døgnet rundt - hele uka.← Jeg har selv planer om å ta eiendomsmegelerutdanningen om noen år, og jeg har snakket med noen meglere om yrket. Er ikke enig at yrket nødvendigvis forutsetter jobbing døgnet rundt, tror det blir hva du gjør det til. Enkelte megelerkontorer forutsetter at megler selv tar alle visninger, ellers er det blitt veldig vanlig med visningsassistenter. Da får man helgene fri. Ellers er det som i alle andre jobber å kunne strukturere tiden sin, men selvsagt må man være tilgjengelig på telefon til tider. På BI har de et treårig studium som gir deg tittelen eiendomsmegler. Dette gir også en generell kompetanse innen økonomi og endel jus. Dette kan du bruke i andre yrker også, så du er ikke bundet til kun å jobbe som megler ved å ta denne utdannelsen.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2005 #4 Skrevet 14. august 2005 Lønnen er da også ganske bra, både for meglerassistenter, eiendomsmeglere, og de som er saksbehandlere. Saksbehandler-lønnen ligger vel i gjennomsnitt på ca. kr. 400 000,- nå. Men man kan godt tjene en del mer etter erfaring, utdanning, og riktig firma!
Dixie Skrevet 14. august 2005 #5 Skrevet 14. august 2005 Lønnen er da også ganske bra, både for meglerassistenter, eiendomsmeglere, og de som er saksbehandlere. Saksbehandler-lønnen ligger vel i gjennomsnitt på ca. kr. 400 000,- nå. Men man kan godt tjene en del mer etter erfaring, utdanning, og riktig firma Hallo?? Gjennosminttet for meglere ligger rett under 300.000, dette ble undersøkt av NEF senest i fjor høst. Det er en myte at megler tjener så vanvittig bra. Det finnes veldig mange flere meglere en de få man alltid ser i avisen... En studieveninne av meg fra meglerstudiet jobbet på kontoret for en av de største vestkantmeglerene i Oslo, hun hadde en fastlønn på 160.000 + blittelitt provisjon av hva meglerene "hennes" tjente. Om hun tok visninger i helgene fikk hun betalt for det og... Til trådstarter, jeg anbefaler BI 3-årige studie. Da kan du etter 2 år i bransjen søke om å bli statsautorisert, når du er det kan du være fagelig leder og er meget ettertraktet på jobbmarkedet. Mange av de som jobber "back-office" på meglerkontorene har meglerutdanning.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2005 #6 Skrevet 15. august 2005 Det spørs vel litt hvor tøff man er i lønnsforhandlingene også... De jeg kjenner forlangte og forhandlet seg frem til i snitt 400 000,- etter 3 års utdanning og 3 års arbeidserfaring.
lillesky Skrevet 16. august 2005 #7 Skrevet 16. august 2005 Jeg mener å ha sett noe som heter eiendomsmegler 1 eller noe sånt? :klø: Kanskje hos MI? Du må nok bare sjekke litt rundt på nettet. Eller spør på et meglerkontor.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #8 Skrevet 17. august 2005 Jeg mener å ha sett noe som heter eiendomsmegler 1 eller noe sånt? :klø: ← eiendomsmegler1 er en meglerkjede, og ikke en meglerskole. Den utdanneingen som er godkjent av NEF er 3-årig eiendomsmegling på BI enten i Oslo elelr Stavanger. Ellers kan man få seg jobb som megler enten ved å ta juss eller siviløkonomi, men etter eiendomsmeglerutadanninga ble opprettet anbefales den
Gjest Turi Skrevet 17. august 2005 #9 Skrevet 17. august 2005 Litt feil på slutten der. Siviløkonomer kan ikke drive eiendomsmegling annet enn som andre uten den utdanningen. Eiendomsmeglere og advokater kan få bevilling til å drive eiendomsmegling.¨ For å jobbe som saksbehandler, trenger man ikke være eiendomsmegler, og jeg antar at din kompetanse gjennom økad egentlig er tilstrekkelig. For å "gjøre seg fin" for meglerne, er det sikkert en fordel om du kan ta et kurs i eiendomsmegling, så du har noe grunnkompetanse. Jeg kjenner ikke mange slike kurs, men en link til kurset "eiendomsmegling 1" kunne vært interessant? Har hørt om eiendomskonsulent-utdanningen ved MI, men det blir jo noe helt annet, og en paralell utdanning til det du allerede har gjennom økadm. Skal du bli eiendomsmegler, kan du ta det på 2 år, muligens noe kortere når du alt er høgskolekandidat økadm.
Gjest Turi Skrevet 17. august 2005 #10 Skrevet 17. august 2005 Snittlønnen for de som er utdannet eiendomsmeglere er forresten rundt 400 000. Mange av disse er saksbehandlere, det er nok riktig at "utegående selgere" tjener noe mer, og backoffice kanskje noe mindre sånn gjennomsnittlig. De utegående har gjerne også litt flere arbeidstimer bak seg når måneden er over.
Gjest Dixie i.i Skrevet 18. august 2005 #11 Skrevet 18. august 2005 NEF hadde en undersøkelse av lønnsforholdene til meglerene i norge i høst, snittet er rundt 300.000..... Ble sendt ut til alle fagligeledere samt medlemmene i NEF, det er omtrent det samme som BI kom frem til etter sin undersøkeles bland tidligere studenter.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #12 Skrevet 18. august 2005 Uansett blir det litt feil å regne snitt, da det er noen få som drar snittet veldig veldig opp. Var det median det het, der man strøk ut de øaveste og de høyeste før man regnet ut snittet?
Bønna Skrevet 18. august 2005 #13 Skrevet 18. august 2005 Jeg synes ikke boligmeglerne skulle fått jobb andre steder enn i statens boligformidlingssentral.
Gjest Gjest_KathrineS_* Skrevet 19. august 2005 #14 Skrevet 19. august 2005 Takk for masse svar, har nå sjekket med BI ang EIENDOMSMEGLING 1. Fikk til svar at de ikke har eiendomsmeglings-fagene som enkeltfag, kun som en del av selve utdanningen... åh, så irriterende... sukk.... Jeg har så lyst å jobbe innen EM, og en saksbehandler-jobb hadde vært helt supertr for meg... men det virker ikke helt enkelt å få seg jobb altså. Noen tips??
Gjest eiendomsmeglerstuden Skrevet 4. februar 2009 #15 Skrevet 4. februar 2009 Takk for masse svar, har nå sjekket med BI ang EIENDOMSMEGLING 1. Fikk til svar at de ikke har eiendomsmeglings-fagene som enkeltfag, kun som en del av selve utdanningen... åh, så irriterende... sukk.... Jeg har så lyst å jobbe innen EM, og en saksbehandler-jobb hadde vært helt supertr for meg... men det virker ikke helt enkelt å få seg jobb altså. Noen tips?? NY LOV OM SALG OG KJØP AV EIENDOMS HAR NÅ KOMMET OG DU FÅR IKKE LOV TIL Å JOBBE MED SALG OG KJØP AV EIENDOMS UTEN Å HA EN EIENDOMSMEGLER UTDANNELSE. VIL DU JOBBE MED SAKSBEHANDLING SÅ BØR DU TA EN JUSS UTDANNELSE OG FÅ DEG JOBB I KOMMUNEN.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #16 Skrevet 4. februar 2009 NY LOV OM SALG OG KJØP AV EIENDOMS HAR NÅ KOMMET OG DU FÅR IKKE LOV TIL Å JOBBE MED SALG OG KJØP AV EIENDOMS UTEN Å HA EN EIENDOMSMEGLER UTDANNELSE. VIL DU JOBBE MED SAKSBEHANDLING SÅ BØR DU TA EN JUSS UTDANNELSE OG FÅ DEG JOBB I KOMMUNEN. La du merke til at tråden er tre og et halvt år gammel?
Kris2345 Skrevet 14. desember 2015 #17 Skrevet 14. desember 2015 Eiendomsmeglere, meglere,Hva synes du om disse husene ?http://housescontainer.com/Moderne hus bygget fra containere!Skriv din anmeldelse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå