Gå til innhold

Burde jeg avlive hunden min?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hunden min på 9 år har haltet siden November og stått på smertestillende. Rtg ble tatt viste ingenting. Sendte henne til ett dyresykehus på andre siden av landet og hun fikk ny røntgen og ct på samme dag som heller ikke viste noen funn. Snakket med dyrlege om resultatene, og hun nevnte noe sånt som at man også må vurdere hvor mye hunden skal måtte gjennomgå. Neste steg vil være MR og/eller ny type smertestillende.

Så til nå kan man konkludere at det er en bløtvevesskade/kreft. 

Er dette virkelig stedet å stoppe på? En røntgen i November og røntgen og ct i dag? 

Jeg vil jo gjerne gi MR ett forsøk, men blir litt ettertenksom mtp hva dyrlegen sa. Hva syns dere? 

Anonymkode: c4009...ba3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg  hadde valgt MR...

Jeg ser jo ikke hunden din klart for meg, dersom livskvaliteten er god, tiltros for halting, har den det kanskje greit?

Anonymkode: be088...9fb

• Liker 8
Skrevet

Hva slags hund er det (altså hvor stor er den), har den noen andre sykdommer som ødelegger livskvaliteten, og var den i god form før den begynte å halte? Jeg tenker jo alltid at veldig mye kan hunder komme seg igjennom, og dersom det viser seg å være noe som hunden helt fint kan leve gode 3-4-5-6 år til med, så er det ganske dumt å avlive. Spesielt om hunden fremdeles viser livsglede og ikke er veldig deprimert nå.

Er mer skeptisk til å gjennomgå operasjoner og store, omfattende behandlinger på eldre hunder.

Anonymkode: 5cddf...64c

• Liker 2
Skrevet

Hva slags rase der det? Er det en rase som har lenger levetid enn 9 år? 

Personlig hadde jeg tatt MR på hunden min, og evnt supplert smertestillende med laser/akupunktur. 

Min sheltie som fikk komplikasjoner etter en operasjon i bakbeina står fast på CBD, Multiflex, Hyaluron, fiskeolje, samt laser og Cartrophenesprøyter hvert halvår. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke et liv for et menneske å leve på daglig smertestillende. Å la en hund som sjelden faktisk kan vise hvor vondt den har det leve med dette hadde ikke jeg hatt hjerte til. Virker som du gjør det her mer for deg selv enn for hunden. 

Anonymkode: 19b2c...f01

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke et liv for et menneske å leve på daglig smertestillende. Å la en hund som sjelden faktisk kan vise hvor vondt den har det leve med dette hadde ikke jeg hatt hjerte til. Virker som du gjør det her mer for deg selv enn for hunden. 

Anonymkode: 19b2c...f01

Jeg hadde nok også latt hunden få slippe dette. Kroniske smerter er slitsomt og tungt å leve med. 

Skrevet

Det beste for hunden er avliving. Dyr lider i det stille og det vil bli mindre kos for deg og mer jobb. Dyret kan slite mye om du skal holde det i live et par år til. 

Er stor forskjell på å ha et friskt fungerende dyr og er sykt dyr... 

Anonymkode: 1df55...92a

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde tatt MR jeg da men

Anonymkode: eb1f0...4c1

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde også kjørt på med mr, og jeg hadde krevd et svar fra veterinær. Aldri vært borti at min veterinær har antatt, han har alltid tatt de prøver som kreves for å være sikker. Med mindre saken er helt åpenbar. 

Anonymkode: d7476...a98

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva slags hund er det (altså hvor stor er den), har den noen andre sykdommer som ødelegger livskvaliteten, og var den i god form før den begynte å halte? Jeg tenker jo alltid at veldig mye kan hunder komme seg igjennom, og dersom det viser seg å være noe som hunden helt fint kan leve gode 3-4-5-6 år til med, så er det ganske dumt å avlive. Spesielt om hunden fremdeles viser livsglede og ikke er veldig deprimert nå.

Er mer skeptisk til å gjennomgå operasjoner og store, omfattende behandlinger på eldre hunder.

Anonymkode: 5cddf...64c

Det er en mellomstor blandingsrase på 22 kilo, og har ingen andre sykdommer. Hunden var i ganske god form før dette, tok henne med på lange gåturer i marka/fjellturer/joggetur flere ganger i mnd. Syns hunden virker ved godt humør enda, er ikke mye annet enn halten som har endret seg ved oppførselen. 

Hun har vært på strikt ro og hvile, (fem veldig korte turer hver dag) i to mnder nå, og hun vil alltid fortsette turen fremfor å gå inn, og viser tydelige tegn til dette, men hører likevel på meg. 

Jeg vil jo gjerne også ta MR for å se om det er noe vi kan gjøre. Jeg vil jo selvfølgelig ikke at hunden skal lide, men jeg vet jo også at jeg kan gi henne mye mer godt hvis det er mulig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 17.14):

Hunden min på 9 år har haltet siden November og stått på smertestillende. Rtg ble tatt viste ingenting. Sendte henne til ett dyresykehus på andre siden av landet og hun fikk ny røntgen og ct på samme dag som heller ikke viste noen funn. Snakket med dyrlege om resultatene, og hun nevnte noe sånt som at man også må vurdere hvor mye hunden skal måtte gjennomgå. Neste steg vil være MR og/eller ny type smertestillende.

Så til nå kan man konkludere at det er en bløtvevesskade/kreft. 

Er dette virkelig stedet å stoppe på? En røntgen i November og røntgen og ct i dag? 

Jeg vil jo gjerne gi MR ett forsøk, men blir litt ettertenksom mtp hva dyrlegen sa. Hva syns dere? 

Hei, er det en liten eller stor hund? Er den forsikret? 

Små hunder lever gjerne litt lenger. Gjerne 12-15. Hvis en tenker at en kan få 6 år til, og hunden ellers er i god form og dette har begynt akkurat nå (ikke er feit, sliten, sover hele tiden, apatisk og søker vekk og har vært det en lang stund) Vil 6 år kunne gi både en akseptabel recovery etter operasjon, hvis de finner ut at det ikke er spredning og den er operervar, uten at det forringer den siste levetiden. 

Hvis hunden er av en stor rase, eller en rase som vanligvis ikke blir mer enn 10-12, da ville jeg seriøst lagt fra meg MR. Du vil ødelegge den siste stunden dere har sammen. Øk smertestillende og forbered deg på farvel💔 Det er forferdelig, men jeg ville faktisk gjort dette. 

Siden de ikke finner noe, er det sannsynlig at det er en form for kreft. Dette ser de ikke på røntgen. Svulsten kan være godartet, og kan presse på nervene. Det er jo det siste du håper på. Da må du ha MR, og de må ta prøver av svulsten. MEN, dette er ganske inngripende, smertefullt og stressende for dyrene. 

Anonymkode: f889b...871

Skrevet

Ett ord: akupunktur! Jeg var ekstremt skeptisk selv, men vi hadde tatt røntgen, ct og mr og vi stod helt fast da hunden vår (også 9 år) slet med en lignende skade i bakbenet og jeg ble tipset om dette av ei venninde som selv hadde vært i en lignende situasjon. 6 behandlinger senere var hun så god som ny og trengte aldri behandling siden! Hun levde til hun ble 15 (Bichon Havanais) så veldig glad for at vi gjorde det. Kan jo ikke garantere at det vil virke for dere, men det var helt utrolig hvor bra det virket her. Ikke en eneste av alle spesialistene og vetrinærene foreslo dette.

Anonymkode: 956a1...346

Skrevet

Jeg ville tatt MR. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så ille? Jeg ville også fått vurdering av flere uavhengige veterinærer. Har erfart at det blir sagt mye ulikt. Jeg lever selv på sterke smertestillende og har et godt liv med det. Kan ikke en hund ha det? Man må se totalen for å vurdere hundens livskvalitet. 

Anonymkode: a8e73...37a

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Helt klart MR. Man avliver ikke fordi den halter.

Skrevet

Altså jeg tar smertestillende  hver dag. Og lever et godt liv . Så lenge hunden oppføre seg normalt og har et godt liv ville jeg  latt den leve.  Ta mr få gode svar.  PS det finnes hunder med tre ben som lever like så godt som hunder med 4.  

Men viss det er hele kroppen så må du see an litt. Du kjenner din hund ikke dyrlegen.

Anonymkode: a38b0...90b

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, er det en liten eller stor hund? Er den forsikret? 

Små hunder lever gjerne litt lenger. Gjerne 12-15. Hvis en tenker at en kan få 6 år til, og hunden ellers er i god form og dette har begynt akkurat nå (ikke er feit, sliten, sover hele tiden, apatisk og søker vekk og har vært det en lang stund) Vil 6 år kunne gi både en akseptabel recovery etter operasjon, hvis de finner ut at det ikke er spredning og den er operervar, uten at det forringer den siste levetiden. 

Hvis hunden er av en stor rase, eller en rase som vanligvis ikke blir mer enn 10-12, da ville jeg seriøst lagt fra meg MR. Du vil ødelegge den siste stunden dere har sammen. Øk smertestillende og forbered deg på farvel💔 Det er forferdelig, men jeg ville faktisk gjort dette. 

Siden de ikke finner noe, er det sannsynlig at det er en form for kreft. Dette ser de ikke på røntgen. Svulsten kan være godartet, og kan presse på nervene. Det er jo det siste du håper på. Da må du ha MR, og de må ta prøver av svulsten. MEN, dette er ganske inngripende, smertefullt og stressende for dyrene. 

Anonymkode: f889b...871

Du ville ikke tatt MR men heller avlivet hunden din? MR er verken forferdelig eller grusomt for en hund. Hunden får beroligende og sover, våkner og får dra hjem samme dag. Altså jeg vil si det er større inngrep å ta en tannrens enn å ta MR.

Anonymkode: 956a1...346

• Liker 3
Skrevet

Gjør det noe om hunden halter litt? Du skriver den ellers oppfører seg som normalt. Jeg går også selv på smertestillende hver dag og lever da for f et verdig liv fordet? Ikke drep bikkja fordi den går litt rart? Verstefall kan du jo amputere foten og hunden er dermed  frisk? Svææært mange hunder med tre bein. Syns «drep hunden, den fortjener bedre» er for lett å si altså. Hadde hunden fått velge mellom halt eller død tror jeg den lett hadde valgt halt?

Anonymkode: a0c8f...112

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ville tatt MR. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så ille? Jeg ville også fått vurdering av flere uavhengige veterinærer. Har erfart at det blir sagt mye ulikt. Jeg lever selv på sterke smertestillende og har et godt liv med det. Kan ikke en hund ha det? Man må se totalen for å vurdere hundens livskvalitet. 

Anonymkode: a8e73...37a

Dette også, ja. Jeg hadde også fått en vurdering av minst en veterinær til, siden veterinæren din bare antar. 

En venn av meg gjorde det. Hun fikk beskjed om at hesten hennes hadde kreft, da han kunne kjenne en kul, og hesten hadde ubehag/smerter. Anbefalte avlivning. 

Det svaret godtok hun ikke sånn uten videre/prøver, så hun dro til ny veterinær. Nye dommen: kulen var en fettkul, den lot seg operere bort, og hun hadde hesten i mange år etter dette. 

Anonymkode: d7476...a98

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir litt sjokkert over folk som sier avliv uten videre. Jeg har hatt kreft og er selvfølgelig ikke helt som før operasjonene og cellegiftbehandlingen. Har noen vondter, men jeg har da virkelig et fullverdig liv! 

Man gjør naturligvis det man kan for et pelskledd familiemedlem også. Er hunden glad og fornøyd, så lar man den leve.

Anonymkode: 3b49b...4b6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...