Gå til innhold

Sliter med å presentere meg😫

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er ellers ei sosial dame på 33år. Liker å treffe nye folk, prater mye med enkeltpersoner. Men er Ikke festens midtpunk! Vil helst ikke være i fokus med masse folk tilstedet. Jeg har hatt noen episoder hvor jeg plutselig har truffet på en person jeg ikke har møtt på ei stund, og når den personen spør meg om noe blir jeg plutselig stresset. 

Det kan gjerne være en person jeg tidligere har flauet meg ut for eller en person jeg føler meg litt ubekvemt med. Midt i samtalen blir jeg svimmel, får ikke kontroll på pusten og jeg blir rød. Det skjer langt ifra alltid. Blir super stresset! 

Også det å presentere seg selv. Det bygger seg opp hvis for eks jeg er den siste som må prate. Da bygger stresset seg at jeg føler meg helt rar. Pusten er helt ut av meg og jeg klarer ikke å konsentrere meg. Hva skjer med meg?? Har ikke lav selvtillit. Har et utseende som ser helt okei ut, slank og trener masse. 

Hva gjør jeg for å mestre dette? I jobbsammenheng er dette fryktelig slitsomt! 

Anonymkode: fcff3...2d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Andre som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: fcff3...2d9

Skrevet

Ja, du bør øve på å presentere deg:) Tenk gjennom hva du vil si og så prøver du deg fram foran speilet. Så er det lurt å gjøre det mange ganger - altså oppsøke situasjoner der du får sjansen til å teste det ut.. Eksponering er rett og slett det som hjelper. Jeg har øvd og blitt myye flinkere!!

Anonymkode: defcb...688

Skrevet

Jeg sliter med mye av det samme som deg, og har sosial angst. Anbefaler deg å ta tak i dette før det evt utvikler seg til en angstlidelse! Det kan være vanskelig å få hjelp hos helsevesenet (lange ventetider), men det finnes mye bra selvhjelpsguider på nett :)

Anonymkode: bfb86...dc0

Skrevet

Sosial angst. Det er helt forferdelig. Jeg har slitt med det hele livet. 

Det hjelper med alkohol innabords faktisk. Men ikke smart. Jeg begynte på noe antidepressiva for noen år siden, og jeg leste tilfeldigvis i pakningsvedlegget at det også brukes mot sosial angst. Venlafaxin (Efexor) heter de. Og jeg har virkelig fått et helt nytt liv! Ja, jeg synes fortsatt ting er ubehagelig, f.eks. å gå i kantinen på jobb til lunsj. Føler at ALLE følger med på alt jeg gjør. 

Jeg har også i alle år utsatt meg selv for det jeg synes er ubehagelig, eksponeringsterapi. Men det har ikke funket på meg. Hvis jeg dro på en fest jeg var redd for, så følte jeg meg bare 100 ganger verre etterpå. Hver eneste gang. 

Nå er det bare deilig å slippe den forbanna angsten. Jeg er blitt den jeg vil være. ☺️ Sosial, pratsom, glad og lykkelig. 

Anonymkode: 28d70...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...