AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 Hei! Jeg har lenge vurdert å sette inn hormonspiral som prevansjon. Nå går jeg på p-piller. Det jeg har hørt som er bra med hormonspiral er at det er veldig sikkert at man ikke blir gravid, de fleste slipper mensen i det hele tatt, man trenger ikke huske å ta en pille og de varer lenge. Det som er bra med pillene jeg går på er at jeg har gått på dem i ca 8 år og de funker bra. Jeg begynte med dem først og fremst pga sterke menssmerter som nå har forsvunnet så og si helt pga pillene. Når jeg har mensen har jeg alltid blødd ganske lite. Jeg er redd for at om jeg bytter til hormonspiral, at jeg da kanskje får tilbake de sterke menssmertene og at jeg kanskje begynner å blø veldig masse. Har også hørt dårlige erfaringer om folk som har konstante blødninger og at det skal være så fryktelig vondt å sette inn den. En veldig interessant del her er også det at siden jeg har gått på p-piller siden jeg var ca 15 år, så vet jeg jo ikke hvordan de påvirker meg og mitt humør. Jeg er en person som veldig lett blir stressa og har hatt litt problemer med angst, og tankten har slått meg at "tenk om p-pillene påvirker kroppen min psykisk også" og at jeg kanskje dette blir annerledes om jeg bytter til hormonspiral der hormonene er mer sentrerte rundt stedet jeg faktisk skal påvirke. Hva er deres erfaringer med hormonspiral og er det noe dere vil anbefale? Anonymkode: e2d9d...c4b
Anquor Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Kjempefornøyd, litt småblødning i begynnelsen og nå er mensen borte 🙌 litt spotting noen ganger i året. Null menssmerter Har reagert negativt på alle andre hormonpreparater, men ikke hormonspiral. Dette er min andre spiral, og kommer til å sette inn en ny videre også
Melena Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 Jeg var ganske lik deg; liten (og kortvarig) mens før spiral, gikk da på p- piller. Sterke smerter før jeg ble satt på rett p- pille. Fikk satt inn hormonspiral for 1 år siden, og er plaget med småblødninger i mensenperioden fortsatt! Altså, jeg føler at det ikke stabiliserer seg! Fryktelig irriterende, er litt blødning (for mye for truseinnlegg, for liten til tampong) som varer i 7-14 dager🤯 og dette kommer jevnlig ca. hver 4 uke. Altså «mensen». Vurderer nå time til gyn, for leser at en periode på p- piller kan slå ut disse blødningene... Ellers er alt annet positivt: Ikke smertefullt å sette inn, INGEN menssmerter, og den plager meg ikke under sex (ikke partner heller).
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 Hei. Jeg satte inn kobberspiral etter fødsel med eldstemann og hadde den i 5 år. Jeg hadde lange blødningsdager hvor jeg blødde masse og hadde sterke mensensmerter. Jeg gikk på p-piller før barn. Jeg hadde ekstreme mensensmerter (akkurat som rier) og blødde mye før jeg ble gravid og det hjalp ikke noe med kobberspiralen. Men fortsatte å ha den i fem år. Da jeg fikk barn nr to satte jeg inn hormonspiral. Angrer aldri på det. Spottet en gang i blant, ingen mensensmerter og blødde mye mye mindre da jeg fikk mensen. Så byttet jeg spiral da den var 5 år gammel . Byttet til samme hormonspiral Mirena. Det var produksjonsfeil på den. Jeg blødde masse og hele tiden i nesten tre mnd. Fikk mensensmerter og var blødningsfri i bare noen dager i mnd. Så jeg dro tilbake til gyn og hun sa det måtte ha vært dårlig batch. Det var utrolig vondt å ta den ut, men da hun satte inn en ny sprial Mirena så gikk det bra. Nå er hormonene mine normale og blødningene er kraftig redusert. Alle reagerer forskjellig. Men for meg så er hormonspiral det beste alternative. Lykke til! Anonymkode: 86f7e...c79
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 Satt inn hormonspiral høsten 2019. Det var veldig smertefullt, aldri opplevd verre smerte (ikke født). Hadde «rier» i flere uker etter innsett da jeg trente styrke og spesielt ved bruk av magemuskler. Blødde kontinuerlig i 3 mnd. Etterpå stabiliserte det seg mer som «mensen» hver mnd. Blødde mindre, men har fått mer menssmerter og smerter ved eggløsning som jeg ikke kjente noe særlig på p-piller. De siste par mnd nå har jeg begynt å få «mensen» med mer koagluert blod og brun utflod som varer i to uker...... gynekolog sa man kan ta naproxen i 5 dager for å stabilisere dette eller forsøke med en p-pille i tillegg en periode. Lite gira på mer piller. Samtidig er spiral digg med tanke på spontan sex og trygg beskyttelse. Jeg skal nok få baby om ikke lenge, så kommer kanskje til å ha den i 10 mnd til. Ville ikke gått tilbake til p-piller til tross for bivirkningene nevnt ovenfor. Det må understrekes at spiral oppleves svært individuelt. Kjenner mange som har hatt sånn type blødninger som meg, og andre som mistet mensen helt etter 1 års tid. Anonymkode: 8f9e0...49f
Pia Sofia Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 Klødde masse p brystet og fikk oversensitive pupper, gjorde vondt i dusjen fordi vannet føltes som pisking. Tok den ut igjen! Ta heller for kobberspiral!
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 Synes ikke den var vond å sette inn, hadde bare litt murringer på kvelden samme dag. Blødde noen måneder etter innsett, men veldig lite etter det. Har noe smerter når jeg blør, men ikke mye. Er bare å ta den ut hvis det ikke funker for deg da, er ikke permanent inngrep Anonymkode: 41e70...7bc
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 Har bare gode erfaringer. Den er litt vond å sette inn, og det kramper/murrer litt et døgn eller to etterpå. Blødde konstant i mer enn et par måneder etter første innsetting, og det er selvfølgelig lenge der og da. Nå er jeg på min 5. hormonspiral og er strålende fornøyd fortsatt. Litt brun utflod av og til, holder lenge med truseinnlegg. Merker ingenting på psyken eller andre bivirkninger. Anonymkode: 3fa62...f27
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 Jeg er på hormonspiral nr.2 av en grunn. Den er ikke behagelig å sette inn, men går over. Kjenner kramper og spotter litt i en måned eller to, også forsvinner smertene og menstruasjonen i 4,5 år (litt småspotting når der nærmer seg å bytte den). Jeg er fornøyd og merker særdeles lite bivirkninger. Anonymkode: 91fb7...0d1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå