AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #1 Skrevet 12. januar 2021 Jeg begynner å bli veldig lei at så mange her rangerer folks utseende eller attraktivitet etter tall, liga, nivå og lignende. Også mange som sier at noen er bedre enn andre på grunn av utseende, at noen er objektivt penere enn andre, at noen fortjener bedre enn andre, at man helst ikke skal prøve seg på noen som er "bedre". Veldig mye sjeldnere jeg hører folk snakke sånn i virkeligheten, enn her. Og jeg blir nesten uvel av det hver gang jeg leser noen skrive noe sånt. For i min verden finnes virkelig ikke dette her. Vi er alle mennesker, og ingen fortjener bedre enn andre fordi mange synes de er pene. Ingen er heller bedre enn andre, fordi om de kanskje får flere komplimenter for sitt utseende, eller blir sjekket opp oftere enn andre. Hva er dette for slags samfunnsutvikling? Er det ingen som er enige med meg her? Opplever at det er noen, men de færreste som reagerer på dette, og sier ifra om at de ikke synes noe om det. Anonymkode: 187cd...9d6 3
Gjest Peanut Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Jeg synes sånt er lavmål. Rangering, nivå, tall og liga har vel eksistert opp gjennom historien. Jeg hadde liksom håpet at man hadde blitt litt mer oppegående med tiden
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 Hvis det ikke finnes liga for utseende, hvordan forklarer du da den ekstreme forskjellen for menn på tinder og andre datingapper? Anonymkode: c0b49...aa2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis det ikke finnes liga for utseende, hvordan forklarer du da den ekstreme forskjellen for menn på tinder og andre datingapper? Anonymkode: c0b49...aa2 Jeg tenker at dette med liga finnes kun hos de som lager seg noe slikt oppi sitt eget hode. At det er visse utseendretrekk som mange ofte liker er sikkert sant, men det betyr ikke at de som har disse trekkene er bedre enn andre. De er heller ikke objektivt penere, for alle vil uansett ikke være enige. Personlighet kan også være en en stor del av hvor attraktiv noen er for hver enkelt. TS Anonymkode: 187cd...9d6 2
Katten.2.0 Skrevet 12. januar 2021 #5 Skrevet 12. januar 2021 Nå viser jo all forskning at mennesker som er objektivt pene blir behandlet bedre enn resten. Så en klassifisering av mennesker finnes, og det er noe vi alle gjør hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #6 Skrevet 12. januar 2021 Katten.2.0 skrev (Akkurat nå): Nå viser jo all forskning at mennesker som er objektivt pene blir behandlet bedre enn resten. Så en klassifisering av mennesker finnes, og det er noe vi alle gjør hele tiden. Til en viss grad er det kanskje noe alle gjør, men ikke alle deler inn i liga og tall mentalt, og til og med deler dette. Jeg har også mennesker jeg finner mer attraktive enn andre, men i veldig stor grad spiller faktisk personlighet inn for meg. Å dele inn folk etter liga i sitt eget hode, er noe helt annet enn at mange (ikke alle) tilfeldigvis finner visse utseendetekk attraktive. Anonymkode: 187cd...9d6 1
Katten.2.0 Skrevet 12. januar 2021 #7 Skrevet 12. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Til en viss grad er det kanskje noe alle gjør, men ikke alle deler inn i liga og tall mentalt, og til og med deler dette. Jeg har også mennesker jeg finner mer attraktive enn andre, men i veldig stor grad spiller faktisk personlighet inn for meg. Å dele inn folk etter liga i sitt eget hode, er noe helt annet enn at mange (ikke alle) tilfeldigvis finner visse utseendetekk attraktive. Anonymkode: 187cd...9d6 Dét er sant. Men så er vel dette med liga bare et forsøk på å kommunisere hvor attraktiv man anser en annen person, og seg selv, i forhold til andre. Tviler på at de faktisk tenker i tall og liga, men at det er mer diffust i øyeblikket. Det er kun når det skal kommuniseres til andre at tall og liga kommer inn. Vil jeg tro, jeg er ikke så opptatt av slikt selv. Min indre dialog er mer a la: 'Oh, hun var fin *tenke på det jeg egentlig tenkte på*'. Eller i ytterst sjeldne tilfeller: 'Daaaaaajum.'
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #8 Skrevet 12. januar 2021 Katten.2.0 skrev (1 minutt siden): Dét er sant. Men så er vel dette med liga bare et forsøk på å kommunisere hvor attraktiv man anser en annen person, og seg selv, i forhold til andre. Tviler på at de faktisk tenker i tall og liga, men at det er mer diffust i øyeblikket. Det er kun når det skal kommuniseres til andre at tall og liga kommer inn. Vil jeg tro, jeg er ikke så opptatt av slikt selv. Min indre dialog er mer a la: 'Oh, hun var fin *tenke på det jeg egentlig tenkte på*'. Eller i ytterst sjeldne tilfeller: 'Daaaaaajum.' Uansett synes jeg ingenting om å dele inn i liga, og eventuelt dele det. Deler man det så kan folk bli såret, og man er med på å bidra til et usunt utseendefokus. Selv om man gjør dette anonymt på et forum. Det er slikt som får andre til å tenke på hvor de selv ligger, på om de er bra nok og på om de kanskje ikke fortjener like mye som andre. Å tenke at folk er i hver sin liga er en mentalitet. Dette er litt klisje, men hvis man heller tenker at alle er bra på sin måte, så slipper man å ha denne usunne mentaliteten. Og det hjelper ikke akkurat på folks psykiske helse, å snakke om ligaer og tall. Dette behøver ikke finnes, for det fins jo kun hos de som har denne mentaliteten. Anonymkode: 187cd...9d6 1
Gjest Peanut Skrevet 12. januar 2021 #9 Skrevet 12. januar 2021 2 hours ago, Katten.2.0 said: Nå viser jo all forskning at mennesker som er objektivt pene blir behandlet bedre enn resten. Jeg ser mer på oppførsel/personlighet (hvordan personen virker) enn jeg ser på utseende. Et fint utseende går sjelden hånd i hånd med fin personlighet
Katten.2.0 Skrevet 12. januar 2021 #10 Skrevet 12. januar 2021 2 minutter siden, Peanut said: Jeg ser mer på oppførsel/personlighet (hvordan personen virker) enn jeg ser på utseende. Et fint utseende går sjelden hånd i hånd med fin personlighet Vet ikke helt hva din anekdotiske erfaring har og si for hvordan forskning kommer fram til sine resultater. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #11 Skrevet 12. januar 2021 Katten.2.0 skrev (8 minutter siden): Vet ikke helt hva din anekdotiske erfaring har og si for hvordan forskning kommer fram til sine resultater. Slik jeg forstår det du skriver her, sier denne forskningen (du må gjerne linke til dette forresten) noe om at folk med visse utseendetrekk som ofte ses på som vakre, i snitt blir behandlet bedre enn andre. Det i seg selv synes jeg i så fall er trist, men samtidig sikkert vanskelig å gjøre noe med direkte. Kanskje indirekte handling, gjennom holdningsendring, vil kunne ha en effekt. Men jeg er ikke sikker. Det er likevel et litt annet spørsmål. Jeg er med på at man dømmer folk ubevisst, noen mer enn andre. Men det er dette med at man bevisst deler inn folk i ligaer og tall etter utseende, og til og med sier at de er bedre enn andre og fortjener bedre, jeg er sterkt imot. Jeg tror dette påvirker folks holdninger og psykiske helse meget negativt. Anonymkode: 187cd...9d6
Matas Skrevet 12. januar 2021 #12 Skrevet 12. januar 2021 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. - Matas, mod.
Fremhevede innlegg