Gå til innhold

Lavt stoffskifte - tips til vektnedgang

Fremhevede innlegg

Gjest Lama_Drama
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og får å gå ned i velt må jeg legge meg rundt 1300 kcal. For meg er det både usunt og umulig. 

Noen andre med lavt stoffskifte som sliter, men har funnet løsningen? Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må også ligge lavt, omtrent som deg. Det er det eneste som fungerer for meg. Utrolig kjipt ja. Men jeg er redd for at jeg da må ligge på maks 1500 kcal resten av livet for å ikke gå opp igjen, det synes jeg er verre enn å ligge lavt noen mnd.

Jeg ligger fint i blodverdier. Må så lavt for det. 

Anonymkode: 15449...c35

Skrevet

Prøvd lavkarbo? Om det funker for deg så holder man seg mer mett sånn åså :) Om ikke en ren lavkarbo så kutt bort karbonhydrater mest mulig.

Anonymkode: c722e...7ce

• Liker 1
Gjest Lama_Drama
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg må også ligge lavt, omtrent som deg. Det er det eneste som fungerer for meg. Utrolig kjipt ja. Men jeg er redd for at jeg da må ligge på maks 1500 kcal resten av livet for å ikke gå opp igjen, det synes jeg er verre enn å ligge lavt noen mnd.

Jeg ligger fint i blodverdier. Må så lavt for det. 

Anonymkode: 15449...c35

Ikke sant, hvem kan leve på 1500 kval resten av livet? Ikke jeg, da er jeg heller tjukk altså. :sukk:

Skrevet
Lama_Drama skrev (7 minutter siden):

Jeg har lavt stoffskifte og får å gå ned i velt må jeg legge meg rundt 1300 kcal. For meg er det både usunt og umulig. 

Noen andre med lavt stoffskifte som sliter, men har funnet løsningen? Noen tips?

Men får du ikke medisiner mot det lave stoffskiftet ?

• Liker 1
Gjest Lama_Drama
Skrevet
Overgang skrev (2 minutter siden):

Det gjør jeg, men problemet med medisinering er at det aldri blir helt perfekt. Velt er en av de tingene man ofte sliter med, en eller annen vei. 

Skrevet
Overgang skrev (2 minutter siden):

Mitt stoffskifte slår seg på og av, høyt og lavt. Jeg har fått beskjed at det er bedre å ligge litt for lavt enn for høyt, så om jeg synker litt så blir det ikke medisinert. Men det er meg da, veit ikke hva som er normalt :) 

Anonymkode: c722e...7ce

Skrevet

Det finnes matvarer som øker stoffskiftet og det finnes medisiner. Jeg tar mer enn dosen legen foreskriver, da mengden som forskrives ikke er nok til å forhindre både depresjon og vektøkning. Jeg spiser ganske lite - det er ikke lov å skrive her en gang og allikevel står jeg bom fast på 59-60 kg... 

Anonymkode: f2de2...79d

Gjest Fnuggolina
Skrevet
Lama_Drama skrev (37 minutter siden):

Jeg har ikke funnet noen løsning dessverre. 

Prøvde i mange år å gå ned i vekt, men fikk bare et veldig kjipt kroppsbilde (og 2 kg mindre). Prøvde alle varianter, også 1300 kcal+endel trening. 

Raste ned 20 kg når stoffskiftet var for høyt, så jeg aksepterte bare at stoffskiftet styrer vekta. 

Etter 20 år nå med stoffskifteforstyrrelser (har halv kjertel) bare har jeg normal livsstil, og så får vekta være det den er. Jeg er ikke overvektig, da. 

For meg hjelper ikke asketisk livsstil uansett på antall kilo. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det finnes matvarer som øker stoffskiftet og det finnes medisiner. Jeg tar mer enn dosen legen foreskriver, da mengden som forskrives ikke er nok til å forhindre både depresjon og vektøkning. Jeg spiser ganske lite - det er ikke lov å skrive her en gang og allikevel står jeg bom fast på 59-60 kg... 

Det er et veldig dårlig råd.

Å ta for mye Levaxin/Armour gir for høyt stoffskifte, og er faktisk farlig i lengden. Blant annet for hjertet. 

Men følger du med på prøvesvar og vet du faktisk får nok? Som i at TSH er rundt 0,3-1,5? 

Gjest Fnuggolina
Skrevet
Overgang skrev (35 minutter siden):

Det løser ikke alle symptomer, ei heller for lite/mye vekt.

Selv må jeg velge mellom litt forhøyet eller litt senket i symptomer - har ila 20 år ikke funnet en beste middelvei som tar alt av symptomer. 

Skrevet
Fnuggolina skrev (2 minutter siden):

Det løser ikke alle symptomer, ei heller for lite/mye vekt.

Selv må jeg velge mellom litt forhøyet eller litt senket i symptomer - har ila 20 år ikke funnet en beste middelvei som tar alt av symptomer. 

Oii... Trodde levaxin var et vidundermiddel mot LS!

Anonymkode: 10eb6...cae

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oii... Trodde levaxin var et vidundermiddel mot LS!

Hehe....var det ironi? :P 

Skrevet
Fnuggolina skrev (12 minutter siden):

Det er et veldig dårlig råd.

Å ta for mye Levaxin/Armour gir for høyt stoffskifte, og er faktisk farlig i lengden. Blant annet for hjertet. 

Men følger du med på prøvesvar og vet du faktisk får nok? Som i at TSH er rundt 0,3-1,5? 

Jeg er forsåvidt enig i at dette var dårlig reklame men samtidig sier jeg at dette uansett ikke virker. Tegner bare et bilde av nok et tilfelle hvor redusert inntak av kalorier (og "økt dose" av levaxin) ikke er noen garant for vektnedgang... 

Av en eller annen grunn er man visst tilfreds med verdier på over 3 hos meg. Husker ikke hvorfor... Javel. Dem om det. 

Skrevet
Fnuggolina skrev (27 minutter siden):

Nei, jeg trodde faktisk at det var enkelt å holde jevnt stoffskifte med levaxin.

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er forsåvidt enig i at dette var dårlig reklame men samtidig sier jeg at dette uansett ikke virker. Tegner bare et bilde av nok et tilfelle hvor redusert inntak av kalorier (og "økt dose" av levaxin) ikke er noen garant for vektnedgang... 

Av en eller annen grunn er man visst tilfreds med verdier på over 3 hos meg. Husker ikke hvorfor... Javel. Dem om det. 

TSH over 3 er jo åpenbart for lavt da.

Da vil økning av medisiner bedre formen på flere måter. Man kan trygt øke dosen forsiktig til man har TSH på 1-0,4, alt ettersom formen har godt av det. 

Om det ikke funker kan man snakke med legen om å prøve tilskudd av Liothyronin. Og så kan man teste Armour som tilskudd eller annet. 

Men det letteste mtp medisinmangel osv er jo monobehandling med bare Levaxin.

Endret av Fnuggolina
Skrevet
Fnuggolina skrev (32 minutter siden):

Nei, jeg trodde faktisk at det var enkelt å holde jevnt stoffskifte med levaxin siden det er så mange som bruker det.

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg trodde faktisk at det var enkelt å holde jevnt stoffskifte med levaxin.

Åja, hehe....nja.

Etter de 20 årene har jeg fortsatt ikke funnet en god nok løsning, dessuten varierer behovet hos mange fra sesong til sesong - med stress/livsstil osv osv.

Noen har også problemer med selve opptaket, eller responderer dårlig på monobehandling (altså kun Levaxin). 

Kjenner faktisk ingen med lavt eller høyt som opplever formen er den samme som før sykdommen.

Endret av Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

59-60 kilo er jo ikke noen høy vekt, med mindre du er veldig lav. 

• Liker 4
Skrevet
Lama_Drama skrev (3 timer siden):

Du må jo ikke det. Hvis du får det du trenger med det som faktisk er ditt vedlikeholdsnivå, tåler du fint å redusere inntaket litt også - akkurat som alle andre som slanker seg på en forsvarlig måte. Kroppene våre sper på med den energien man ikke tar inn, som mat, i form av lagret fett, det er sånn vi er laget, for å overleve magre tider - det er sånn vi overlever natta, for pokker. Du må ligge under ditt vedlikeholdsnivå, men det er ikke flere hundre under det det ellers ville ha vært hvis du ikke hadde lavt stoffskifte. Kanskje et par hundre. Kanskje ikke noe i det hele tatt. Du får jo medisin. Du velger selv å sulte deg, eller gå ned så fort (sakte) som kroppen din klarer, eller ikke gå ned i vekt.

Anonymkode: 1c72c...eed

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må jo ikke det. Hvis du får det du trenger med det som faktisk er ditt vedlikeholdsnivå, tåler du fint å redusere inntaket litt også - akkurat som alle andre som slanker seg på en forsvarlig måte. Kroppene våre sper på med den energien man ikke tar inn, som mat, i form av lagret fett, det er sånn vi er laget, for å overleve magre tider - det er sånn vi overlever natta, for pokker. Du må ligge under ditt vedlikeholdsnivå, men det er ikke flere hundre under det det ellers ville ha vært hvis du ikke hadde lavt stoffskifte. Kanskje et par hundre. Kanskje ikke noe i det hele tatt. Du får jo medisin. Du velger selv å sulte deg, eller gå ned så fort (sakte) som kroppen din klarer, eller ikke gå ned i vekt.

Anonymkode: 1c72c...eed

La oss bare kalle dette for helseversjonen av mansplaining :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...