AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 Hei! For en stund tilbake kjøpte jeg en retinol olje fra REN men den inneholder ikke en effektiv retinol, husker ikke hva det var men det var utvunnet fra en plante og det var ikke det man ser etter. Hydroxypinacolone Retinoate (Granactive Retinoid) Er det man skal se etter? Vil dette være et bra retinol produkt? Høres dumt ut, jeg er helt ny på dette. Jeg trenger å få det forklart som om jeg er et barn 😄 Anonymkode: fc5a2...999 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #2 Skrevet 12. januar 2021 Det finnes jo flere ulike typer for retinol, så det spørs i hvilken form du vil ha retinolen og hvor sterk. Noen er mildere, og de gjør fortsatt jobben, det tar bare mer tid. Mens andre gir kjappere resultater, og gir da mer risiko for irritasjon. Retinol er god på det som kalles "cell turnover", og kan være irriterende og uttørkende for huden. Det finnes i olje, serum og krem-form, i nybegynner-styrke og såpass sterk at man må ha leger som skriver den ut. Så det spørs igjen på hva du foretrekker og også hvilken hudtype du har. Jeg har hørt mye bra om Medik8 sine varianter, de finnes i ulike styrker og min hud kan være sensitiv pga stress, så jeg vil starte på den svakeste der og se det an. Vet at mange liker The Ordinary sin Granactive Retinoid in Squalane, og jeg hørte nettopp en hudpleier på Youtube si at The Inkey List sin var skikkelig god med tanke på prisen. Allies of Skin sine skal visstnok være dritbra, men det er dyre produkter. Jeg har ingen personlig erfaring med noen av de selv, men det har forhåpentligvis andre. Husk bare å bruke solkrem da retinolen lett gjør huden ekstra sensitiv for sol! Og bruk den kun på kvelden, bare annenhver dag i starten. Og hvis du starter med en sterkere variant og merker at det er litt for mye, så skal visstnok det å (etter du renser huden) legge kremen først, vent 10 min, retinolen, vent 10 min, så krem til slutt også hjelpe. Altså: rens, krem, retinol, krem, og ikke noen andre produkter så vidt jeg har skjønt. Anonymkode: 3c325...2ab 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #3 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det finnes jo flere ulike typer for retinol, så det spørs i hvilken form du vil ha retinolen og hvor sterk. Noen er mildere, og de gjør fortsatt jobben, det tar bare mer tid. Mens andre gir kjappere resultater, og gir da mer risiko for irritasjon. Retinol er god på det som kalles "cell turnover", og kan være irriterende og uttørkende for huden. Det finnes i olje, serum og krem-form, i nybegynner-styrke og såpass sterk at man må ha leger som skriver den ut. Så det spørs igjen på hva du foretrekker og også hvilken hudtype du har. Jeg har hørt mye bra om Medik8 sine varianter, de finnes i ulike styrker og min hud kan være sensitiv pga stress, så jeg vil starte på den svakeste der og se det an. Vet at mange liker The Ordinary sin Granactive Retinoid in Squalane, og jeg hørte nettopp en hudpleier på Youtube si at The Inkey List sin var skikkelig god med tanke på prisen. Allies of Skin sine skal visstnok være dritbra, men det er dyre produkter. Jeg har ingen personlig erfaring med noen av de selv, men det har forhåpentligvis andre. Husk bare å bruke solkrem da retinolen lett gjør huden ekstra sensitiv for sol! Og bruk den kun på kvelden, bare annenhver dag i starten. Og hvis du starter med en sterkere variant og merker at det er litt for mye, så skal visstnok det å (etter du renser huden) legge kremen først, vent 10 min, retinolen, vent 10 min, så krem til slutt også hjelpe. Altså: rens, krem, retinol, krem, og ikke noen andre produkter så vidt jeg har skjønt. Anonymkode: 3c325...2ab Takk for hjelpen 😀 Noe annet jeg har lurt på, er øyekrem nødvendig egentlig? (kan man ikke bruke ansiktskremen?) Anonymkode: fc5a2...999
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #4 Skrevet 12. januar 2021 Så vidt jeg vet så er øyekrem absolutt ikke nødvendig, men den er formulert for å være nært øye og dermed "trygg" på den måten. Det skal ha med at kremer kan "flytte" på seg, mens øyekremen er formulert til å da ikke gjøre det på samme måte. Men mange bruker bare ansiktskremen og jeg så en video seneste i går der hudpleier Cassandra Bankson sa at det går helt fint så lenge det ikke står på at den ikke skal i øyeområdet (hun er også i mot øyekrem og kaller det "en høyt overpriset hudkrem i liten flaske"). Anonymkode: 3c325...2ab 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #5 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så vidt jeg vet så er øyekrem absolutt ikke nødvendig, men den er formulert for å være nært øye og dermed "trygg" på den måten. Det skal ha med at kremer kan "flytte" på seg, mens øyekremen er formulert til å da ikke gjøre det på samme måte. Men mange bruker bare ansiktskremen og jeg så en video seneste i går der hudpleier Cassandra Bankson sa at det går helt fint så lenge det ikke står på at den ikke skal i øyeområdet (hun er også i mot øyekrem og kaller det "en høyt overpriset hudkrem i liten flaske"). Anonymkode: 3c325...2ab 😄 Var det jeg tenkte haha, takk for hjelpen. Anonymkode: fc5a2...999
Roci Skrevet 13. januar 2021 #6 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 0.49): Hei! For en stund tilbake kjøpte jeg en retinol olje fra REN men den inneholder ikke en effektiv retinol, husker ikke hva det var men det var utvunnet fra en plante og det var ikke det man ser etter. Hydroxypinacolone Retinoate (Granactive Retinoid) Er det man skal se etter? Vil dette være et bra retinol produkt? Høres dumt ut, jeg er helt ny på dette. Jeg trenger å få det forklart som om jeg er et barn 😄 Anonymkode: fc5a2...999 Dette er pr. definisjon ikke Retinol i det hele tatt, men et såkalt retinsyreester, i likhet med retinyl retinoate. I motsetning til f. eks. Retinol, som må gjennom en konverteringsprosess på huden for å bli til retinsyre, som er den aktive formen for A-vitamin som har effekt på rynker, solskader og pigmentflekker, så må ikke retinsyreester gjennom samme prosess. Rent teoretisk skal dette bety at man får samme effekt som ved høyere konsentrasjoner av bl.a. Retinol, men det foreligger så langt ikke omfattende uavhengig forskning som støtter dette, selv om den forskningen som finnes, er lovende. De mest veldokumenterte retinoidene, bortsett fra Tretinoin (som kun fås på resept) er Retinaldehyd, Retinol og retinylpalmitat - i den rekkefølgen (retinaldehyd trenger bare ett konverteringssteg, retinol trenger to osv.). 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #7 Skrevet 13. januar 2021 Roci skrev (58 minutter siden): Dette er pr. definisjon ikke Retinol i det hele tatt, men et såkalt retinsyreester, i likhet med retinyl retinoate. I motsetning til f. eks. Retinol, som må gjennom en konverteringsprosess på huden for å bli til retinsyre, som er den aktive formen for A-vitamin som har effekt på rynker, solskader og pigmentflekker, så må ikke retinsyreester gjennom samme prosess. Rent teoretisk skal dette bety at man får samme effekt som ved høyere konsentrasjoner av bl.a. Retinol, men det foreligger så langt ikke omfattende uavhengig forskning som støtter dette, selv om den forskningen som finnes, er lovende. De mest veldokumenterte retinoidene, bortsett fra Tretinoin (som kun fås på resept) er Retinaldehyd, Retinol og retinylpalmitat - i den rekkefølgen (retinaldehyd trenger bare ett konverteringssteg, retinol trenger to osv.). Ååå! 😮 Tusen takk for svar 😃 Kan jeg mase litt på deg? Er Paulas choise et bra produkt da? Kmn du anbefale et retinol produkt? Anonymkode: fc5a2...999
Roci Skrevet 13. januar 2021 #8 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ååå! 😮 Tusen takk for svar 😃 Kan jeg mase litt på deg? Er Paulas choise et bra produkt da? Kmn du anbefale et retinol produkt? Anonymkode: fc5a2...999 Jeg liker veldig godt produkter fra PC, og bruker flere av dem i hudpleierutinen min pr. i dag. Dersom du ikke har brukt retinol tidligere, bør du ikke bruke mer enn maks 0,5 % konsentrasjon. Jeg har god erfaring med denne fra da jeg begynte med retinol. Andre produkter å vurdere er denne eller denne. Viktig å huske på når du begynner med retinol, er å begynne forsiktig. Ta gjerne en hudallergitest først; smør en liten mengde av produktet på kjevebenet under øret og vent i 24 timer. Dersom det ikke er noen reaksjon, kan du bruke produktet i hele ansiktet. Start med 1-2 kvelder i uka og øk til annen hver kveld. Når huden din tolererer annenhver kveld, kan du øke til f.eks. 0,6 eller 0,7 % når flasken er tom. Retinol skal alltid legges på ren hud, og husk å bruke rikelig med fuktighetskrem når retinolen har trukket inn i huden. Det er også viktig å bruke høy solfaktor på dagtid når du bruker retinol.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #9 Skrevet 9. mars 2021 Roci skrev (På 13.1.2021 den 12.40): Jeg liker veldig godt produkter fra PC, og bruker flere av dem i hudpleierutinen min pr. i dag. Dersom du ikke har brukt retinol tidligere, bør du ikke bruke mer enn maks 0,5 % konsentrasjon. Jeg har god erfaring med denne fra da jeg begynte med retinol. Andre produkter å vurdere er denne eller denne. Viktig å huske på når du begynner med retinol, er å begynne forsiktig. Ta gjerne en hudallergitest først; smør en liten mengde av produktet på kjevebenet under øret og vent i 24 timer. Dersom det ikke er noen reaksjon, kan du bruke produktet i hele ansiktet. Start med 1-2 kvelder i uka og øk til annen hver kveld. Når huden din tolererer annenhver kveld, kan du øke til f.eks. 0,6 eller 0,7 % når flasken er tom. Retinol skal alltid legges på ren hud, og husk å bruke rikelig med fuktighetskrem når retinolen har trukket inn i huden. Det er også viktig å bruke høy solfaktor på dagtid når du bruker retinol. Men vil retinol på under 0,25 % styrke ha noen effekt? Ser den ene er under det. Trodde man minimum måtte ha 0,25. Anonymkode: df24e...29c
Roci Skrevet 9. mars 2021 #10 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men vil retinol på under 0,25 % styrke ha noen effekt? Ser den ene er under det. Trodde man minimum måtte ha 0,25. Anonymkode: df24e...29c Ja, retinol er effektivt også ved lave konsentrasjoner, 1% er f.eks regnet for å være en høy konsentrasjon. Retinol brukes ikke i hudpleie i konsentrasjoner over 2%. Det anbefales dessuten å starte med lav konsentrasjon og så øke styrken etterhvert som huden bygger opp toleranse. Retinol er uansett ikke noen quick-fix, det tar gjerne noen måneder før man kan regne med å se resultater på fine linjer og rynker. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #11 Skrevet 9. mars 2021 Roci skrev (2 timer siden): Ja, retinol er effektivt også ved lave konsentrasjoner, 1% er f.eks regnet for å være en høy konsentrasjon. Retinol brukes ikke i hudpleie i konsentrasjoner over 2%. Det anbefales dessuten å starte med lav konsentrasjon og så øke styrken etterhvert som huden bygger opp toleranse. Retinol er uansett ikke noen quick-fix, det tar gjerne noen måneder før man kan regne med å se resultater på fine linjer og rynker. Tror du denne vil ha noen effekt, den inneholder 0,01% retinaldehyde? Eller blir det for lite? Er jo bare 11 ganger sterkere enn retinol så det blir langt under 1% retinol https://no.lookfantastic.com/medik8-crystal-retinal-1-serum-30ml/12097971.html?affil=thggpsad&switchcurrency=NOK&shippingcountry=NO&thg_ppc_campaign=71700000064936794&adtype=pla&product_id=12097971&&thg_ppc_campaign=71700000064936794&gclid=Cj0KCQiA1pyCBhCtARIsAHaY_5cPZ5CHgHw4zxVbCnyRysSwxWYhoQG2L0gFs0aH9kUYzwKOKeGp5GQaAr8IEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Anonymkode: df24e...29c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #12 Skrevet 9. mars 2021 Roci skrev (På 13.1.2021 den 12.40): Jeg liker veldig godt produkter fra PC, og bruker flere av dem i hudpleierutinen min pr. i dag. Dersom du ikke har brukt retinol tidligere, bør du ikke bruke mer enn maks 0,5 % konsentrasjon. Jeg har god erfaring med denne fra da jeg begynte med retinol. Andre produkter å vurdere er denne eller denne. Viktig å huske på når du begynner med retinol, er å begynne forsiktig. Ta gjerne en hudallergitest først; smør en liten mengde av produktet på kjevebenet under øret og vent i 24 timer. Dersom det ikke er noen reaksjon, kan du bruke produktet i hele ansiktet. Start med 1-2 kvelder i uka og øk til annen hver kveld. Når huden din tolererer annenhver kveld, kan du øke til f.eks. 0,6 eller 0,7 % når flasken er tom. Retinol skal alltid legges på ren hud, og husk å bruke rikelig med fuktighetskrem når retinolen har trukket inn i huden. Det er også viktig å bruke høy solfaktor på dagtid når du bruker retinol. Du er bare fantastisk. Takk for dine råd ☺️ Jeg har brukt den berømte Estee Lauder serum https://www.kicks.no/estee-lauder/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsserum/advanced-night-repair-synchronized-multi-recovery-complex-30-ml-v94021012 men uten effekt Skjønner ikke hvorfor så mange skryter av den Anonymkode: 26c87...a5f
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #13 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du er bare fantastisk. Takk for dine råd ☺️ Jeg har brukt den berømte Estee Lauder serum https://www.kicks.no/estee-lauder/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsserum/advanced-night-repair-synchronized-multi-recovery-complex-30-ml-v94021012 men uten effekt Skjønner ikke hvorfor så mange skryter av den Anonymkode: 26c87...a5f Er ikke det vare olje da? Ikke noe med dokumentert effekt på aldring. Men den bidrar vel til å bevare fuktighet i huden med å forsegle med oljen. Anonymkode: df24e...29c
Roci Skrevet 10. mars 2021 #14 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tror du denne vil ha noen effekt, den inneholder 0,01% retinaldehyde? Eller blir det for lite? Er jo bare 11 ganger sterkere enn retinol så det blir langt under 1% retinol https://no.lookfantastic.com/medik8-crystal-retinal-1-serum-30ml/12097971.html?affil=thggpsad&switchcurrency=NOK&shippingcountry=NO&thg_ppc_campaign=71700000064936794&adtype=pla&product_id=12097971&&thg_ppc_campaign=71700000064936794&gclid=Cj0KCQiA1pyCBhCtARIsAHaY_5cPZ5CHgHw4zxVbCnyRysSwxWYhoQG2L0gFs0aH9kUYzwKOKeGp5GQaAr8IEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Anonymkode: df24e...29c Som sagt så har retinol og retinaldehyd effekt selv ved lave konsentrasjoner. Dersom huden din ikke er vant med retinoider eller er sensitiv, anbefales det vanligvis å starte med konsentrasjoner på 0,1 - 0,5 % retinol, eller 0.01 -0.05% retinaldehyde. Du trenger jo forsåvidt ikke å starte med den aller laveste konsentrasjonen, du kan jo starte med retinal 3 eller 6 om du vil. Det er imidlertid ikke noe poeng i å starte med en for høy konsentrasjon, da risikerer du bare å irritere og å tørke ut huden din. For å få gode resultater av retinoider kreves tilvenning og tålmodighet :)
Roci Skrevet 10. mars 2021 #15 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du er bare fantastisk. Takk for dine råd ☺️ Jeg har brukt den berømte Estee Lauder serum https://www.kicks.no/estee-lauder/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsserum/advanced-night-repair-synchronized-multi-recovery-complex-30-ml-v94021012 men uten effekt Skjønner ikke hvorfor så mange skryter av den Anonymkode: 26c87...a5f Tusen takk 💐 Det serumet du lenker til, inneholder probiotika, peptider og fuktighetgivende ingredienser og er sånn sett ikke et dårlig serum, men vil nok - tross påstandene - ikke ha noen effekt på rynker annet enn midlertidig. Men det er et godt fuktserum, og probiotika styrker den naturlige hudbarrieren og motvirker effekten av frie radikaler.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #16 Skrevet 11. mars 2021 Dette er kanskje litt utenfor, men er det for tidlig å bruke Retinol og bruke produkter for anti-aging når man er 24? Har en del bekymringsrynker i pannen Anonymkode: 12991...da6
Roci Skrevet 11. mars 2021 #17 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Dette er kanskje litt utenfor, men er det for tidlig å bruke Retinol og bruke produkter for anti-aging når man er 24? Har en del bekymringsrynker i pannen Anonymkode: 12991...da6 Jeg synes det er for tidlig å begynne med retinol, ja. Du er ennå ung, så huden din trenger ikke ekstra hjelp til å stimulere kollagen- og elastinproduksjon. Konsentrer deg om fukt og solbeskyttelse, evt. en skånsom eksfoliering innimellom. Bekymringsrynkene vil nok forsvinne gradvis av seg selv når du tar tak i det som bekymrer deg.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #18 Skrevet 11. mars 2021 Roci skrev (På 13.1.2021 den 9.42): Dette er pr. definisjon ikke Retinol i det hele tatt, men et såkalt retinsyreester, i likhet med retinyl retinoate. I motsetning til f. eks. Retinol, som må gjennom en konverteringsprosess på huden for å bli til retinsyre, som er den aktive formen for A-vitamin som har effekt på rynker, solskader og pigmentflekker, så må ikke retinsyreester gjennom samme prosess. Rent teoretisk skal dette bety at man får samme effekt som ved høyere konsentrasjoner av bl.a. Retinol, men det foreligger så langt ikke omfattende uavhengig forskning som støtter dette, selv om den forskningen som finnes, er lovende. De mest veldokumenterte retinoidene, bortsett fra Tretinoin (som kun fås på resept) er Retinaldehyd, Retinol og retinylpalmitat - i den rekkefølgen (retinaldehyd trenger bare ett konverteringssteg, retinol trenger to osv.). Finnes det kremer med retinsyre som hjelper bedre enn retinol? Er det forskjellige typer retinol? Har du en du anbefaler? Anonymkode: 681ce...659
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #19 Skrevet 11. mars 2021 Dra til hudlege og få resept på retinol eller tretinoin. De har garantert effekt. Alt annet har ikke dokumentert effekt. Anonymkode: 8f440...83b
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #20 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dra til hudlege og få resept på retinol eller tretinoin. De har garantert effekt. Alt annet har ikke dokumentert effekt. Anonymkode: 8f440...83b Jo retinol har dokumentert effekt. Og de sterke er det mange som ikke tåler og da gjør det bare vondt verre. Anonymkode: df24e...29c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå