AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 Mannen jeg er gift med har to barn fra før av. Barnas mor har nå i høst gått til anskaffelse av en katt. Mannen min er veldig allergisk mot pelsdyr, i særlig grad katt. Dette er noe barnas mor vet utrolig godt, de var sammen i mange år før de skilte lag (Vi er begge allergikere og reagerer når barna kommer hjem, men særlig mannen er plaget av dette ettersom han også har astma som blir trigget av denne allergien). Det er en innekatt det er snakk om, og alle klærne barna har med seg er dekket av kattehår når de kommer hjem. De hopper rett i dusjen og kaster alt av klær rett i maskina, og det er bare jeg som håndterer klærne og tingene, men mannen ender likevel opp med bli ganske dårlig de tre første dagene hver gang de kommer. Det virker foreløpig ikke som om mor bryr seg nevneverdig om våre utfordringer omkring denne katten. Jeg har full forståelse for at ikke vi er i posisjon til å sette begrensninger for hvordan hun skal leve sitt liv altså. Hun sier hun fikk katten i gave av nåværende kjæreste, så hun kan ikke gjøre noe med det, men dersom problemet vedvarer må vi vurdere om vi skal prøve å ta noen forholdsregler. Er det noen som har gode innspill, råd eller tips?😅 Jeg synes situasjonen er skikkelig kjip å stå i, føler ikke vi har rett til å kreve noe, men er helt fryktelig at det får så store konsekvenser for vår hverdag. Skjønner at de som ikke er vant til allergi forstår hvordan allergi påvirker kroppen, for det virker som om mange tror man nyser litt en gang i blant, men det føles jo ut som om man går på en vegg med influensa. Tror jeg har sett meg litt blind på denne situasjonen, og greier ikke helt å se det ut fra et annet perspektiv enn mitt eget, så setter pris på om noen har glupe innspill, eller forslag til eventuelle løsninger vi kanskje ikke har tenkt på😊 Anonymkode: db8b1...e48 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 11. januar 2021 Kan han ikke ta allergimedisin? Anonymkode: 53b93...bf8 86
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #3 Skrevet 11. januar 2021 Det er nok ikke mye dere kan gjøre. Fortsett å sende barna rett i dusjen og vask klærne for kattehår. Veldig kjipt, jeg vet. Faren til barna skaffet seg katt her, veldig kjipt da yngste er veldig allergisk. Han mener allergi er bare tull. 🥴 Anonymkode: 54584...3b3 12
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #4 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan han ikke ta allergimedisin? Anonymkode: 53b93...bf8 Han går allerede på ganske høy dose av både asmta -og allergimedisin, så det hjelper nok en del, men ikke nok til at han er symptomfri. Har prøvd ulike typer da, ettersom man kan reagere forskjellig på ulike typer, men er på runde nummer fem med utprøving av medisintype nå, så er redd det ikke er allverdens mer å hente der. -TS Anonymkode: db8b1...e48 16
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er nok ikke mye dere kan gjøre. Fortsett å sende barna rett i dusjen og vask klærne for kattehår. Veldig kjipt, jeg vet. Faren til barna skaffet seg katt her, veldig kjipt da yngste er veldig allergisk. Han mener allergi er bare tull. 🥴 Anonymkode: 54584...3b3 Så kjedelig å høre at dere er i en lignende situasjon. Enda verre at ikke man tar hensyn til eget barn😌 Om han bare hadde visst hvor tappende det er at kroppen reagerer sånn. Håper pappaen til yngste kommer til fornuft🧡 -TS Anonymkode: db8b1...e48 11
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #6 Skrevet 11. januar 2021 Kan mor kle barna i klær som ikke har blitt brukt når de skal til dere? Klær som kommer direkte fra tørketrommel? Vet at det hjalp når jeg gjorde det når jeg skulle til en hyperallergisk venninne og jeg hadde katt. Var viktig at de var nyvasket OG hatt en runde i tørketrommel. Regner med dere alt har egne klær til barna hos dere, slik at de ikke tar med skift som katten kan ha sovet på. Katter elsker nyvaskede klær.. Anonymkode: 13d85...904 34
Poldark Skrevet 11. januar 2021 #7 Skrevet 11. januar 2021 Kommer an på hvor vanskelig barnemor er, men - spør om barna kan dusje hos mor og skifte klær (klær dere gir henne, som oppbevares i lukket bag) bokstavlig talt rett før de drar til far? Og så ny dusj og nytt klesskift når de kommer til dere, siden det sikkert ikke er hundre prosent allergifritt det de kommer med, men mye bedre enn å være dekket med kattehår. Kle av med en gang de kommer inn, rett i poser og så vaskemaskin. Litt mye styr, spesielt for barna, men om det hadde hjulpet så er det vel verdt det. 18
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #8 Skrevet 11. januar 2021 Hm, det eneste som betyr noe her, tenker jeg er om barna er allergiske. Dersom de ikke er det, så har dere dessverre ingen case. Og det å "utsette" små barn for dyr kan faktisk være nyttig for dem immunologisk. Kjipt for dere da, men dere kan da virkelig ikke bestemme over barnas mor her. Anonymkode: a6cee...0da 36
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #10 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hm, det eneste som betyr noe her, tenker jeg er om barna er allergiske. Dersom de ikke er det, så har dere dessverre ingen case. Og det å "utsette" små barn for dyr kan faktisk være nyttig for dem immunologisk. Kjipt for dere da, men dere kan da virkelig ikke bestemme over barnas mor her. Anonymkode: a6cee...0da Påpekte ikke Ts dette flere ganger? Anonymkode: 4fad9...778 47
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #11 Skrevet 11. januar 2021 Ikke noe å gjøre noe med, dere kan selvsagt ikke bestemme over andres familie (dyr er familie for mange).. Bare å ta allergimedisin, envt vaksinere seg om det er så ille og fortsette å vaske klær med en gang de kommer hjem.. Dere kan ikke nekte noen å ha dyr, verken ekser eller venner av barna. Anonymkode: ffa7e...52a 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #12 Skrevet 12. januar 2021 Fint for unga at de opplever dyr i livet sitt. For det kan jo ikke dere ha. Sett pris på at de vokser opp med dyr. kansje det blir bedre når våren kommer og de ikke drar med seg inn jakker. Hva med å ha klesruller som ungene bruker? Kjøpe hånd støvsuger og suge opp hår. Anonymkode: 02029...a1a 18
Poldark Skrevet 12. januar 2021 #13 Skrevet 12. januar 2021 Duff skrev (2 minutter siden): Har barna med seg klær frem og tilbake? Godt poeng, barna må jo ha noe på seg når de kommer, men utover det går det an å ha egne "mammaklær" og "pappaklær". 15
marleneK92 Skrevet 12. januar 2021 #14 Skrevet 12. januar 2021 Såvidt jeg forstå handler dette om allergi. Bruker dere allergimedisin?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #15 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Påpekte ikke Ts dette flere ganger? Anonymkode: 4fad9...778 Nei. Hele innlegget er en "så kjip barnemor er som ikke tar hensyn". Hun kunne utelatt hele situasjonen og heller bare skrevet noe som som "hvordan takle allergi når en i familien har dyr". Ta medisin, vask klærne. Husdyr er veldig vanlig i norske hjem, regner med dere får samme utfordringer hos andre venner/familie. Anonymkode: a6cee...0da 27
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #16 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei. Hele innlegget er en "så kjip barnemor er som ikke tar hensyn". Hun kunne utelatt hele situasjonen og heller bare skrevet noe som som "hvordan takle allergi når en i familien har dyr". Ta medisin, vask klærne. Husdyr er veldig vanlig i norske hjem, regner med dere får samme utfordringer hos andre venner/familie. Anonymkode: a6cee...0da Hm, det har du for så vidt litt rett i, selv om det ikke var sånn ment, bevisst i alle fall. Og det er muligens et tankekors. Årevis med dårlig samarbeid og betent kommunikasjon gjør sitt med både dømmekraft og reaksjon, særlig når man føler seg litt overkjørt. Tar det til meg og skal tenke over vinklingen neste gang jeg etterspør råd. Det er ikke alltid så enkelt å forholde seg hundre prosent rasjonelt, og foretrekker for så vidt å lufte frustrasjon anonym på nett foran en del andre alternativ. Det er klart det er, men det blir ikke helt det samme. Takk for innspill. Anonymkode: db8b1...e48 22
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #17 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Kan mor kle barna i klær som ikke har blitt brukt når de skal til dere? Klær som kommer direkte fra tørketrommel? Vet at det hjalp når jeg gjorde det når jeg skulle til en hyperallergisk venninne og jeg hadde katt. Var viktig at de var nyvasket OG hatt en runde i tørketrommel. Regner med dere alt har egne klær til barna hos dere, slik at de ikke tar med skift som katten kan ha sovet på. Katter elsker nyvaskede klær.. Anonymkode: 13d85...904 Det med tørketrommel er et godt tips, takk!😊 Har aldri hatt katt, så aner ikke hva de liker og ikke😅 De har alt de trenger her, men enkelte ting vil de ha med i mellom, og synes nesten de må få lov til det.🙂 -TS Anonymkode: db8b1...e48 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #18 Skrevet 12. januar 2021 Duff skrev (44 minutter siden): Har barna med seg klær frem og tilbake? I utgangspunktet ikke, men enkelte ting kommer de på at de vil ha med seg likevel, så har ikke så lyst til å være kjip på det, da vasker jeg heller noen maskiner ekstra.🙂 -TS Anonymkode: db8b1...e48 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #19 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ikke noe å gjøre noe med, dere kan selvsagt ikke bestemme over andres familie (dyr er familie for mange).. Bare å ta allergimedisin, envt vaksinere seg om det er så ille og fortsette å vaske klær med en gang de kommer hjem.. Dere kan ikke nekte noen å ha dyr, verken ekser eller venner av barna. Anonymkode: ffa7e...52a Når du sier vaksine, er det det samme som allergisprøyte? Trodde i utgangspunktet det var mest effektivt mot sesongallergi, men kanskje det kan være aktuelt likevel, det må sjekkes opp. Takk for tips🙂 TS Anonymkode: db8b1...e48 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #20 Skrevet 12. januar 2021 marleneK92 skrev (46 minutter siden): Såvidt jeg forstå handler dette om allergi. Bruker dere allergimedisin? Ja, selvfølgelig😊 Men det hjelper bare til en viss grad. -TS Anonymkode: db8b1...e48 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå