Gå til innhold

På vei til å bli alkoholiker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er et samboerpar i slutten av 30 årene. Min kjæreste har alltid vært glad i en fest, og har gjort det til en vane/uvane å ta seg alkohol hver kveld. Vi har ingen barn bare så det er sagt. Kjæresten min blir aldri påfallende beruset. Drikker lett 1 flaske vin hver kveld. Men de siste årene har han blitt mer og mer glad i å sove lenge. Gjerne til 13-14 tiden (har en jobb som gjør dette mulig). Skal vi noe spesielt, så klarer han drikke mindre kvelden før og stå opp tidligere. Han har selv sagt at han ikke har noen alkoholproblemer, han bare koser seg og "lander" som han kaller det.

Nå i januar skulle han ha noe han kaller en hvit måned. Han sprakk, men drikker nå kun 2 dager i uken. Den første uken slet han skikkelig med å sovne da han ikke fikk roet kroppen med alkohol.

Jeg føler meg usikker her. Har han kontroll, eller er det fare på ferde? Tør ikke ta bekymringen opp med ham, da han blir aggresiv (også noe jeg tolker negativt).

Hva om han nå etter denne hvite måneden går over til å drikke hver kveld igjen? Skal sies at han oppfører seg helt vanlig de kveldene han drikker. Ikke noen humørsvingninger eller noe.

Anonymkode: 516d9...01e

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Camillapb

Må han drikke for å føle seg som seg selv? Hvis det - ja, da er det ett problem. 

Kosedrikking mener jeg er helt innafor når man ikke har barn. Hvis han sliter med å sovne uten alkohol er det litt på nippet til ett problem. - men det kan fikses enkelt med å la vær å drikke 2-3 uker :) (noe som ikke burde være ett problem om han ikke har ett problem)

Endret av Camillapb
Lenke til innlegg
Del på andre sider
SoWhat?

På vei til å bli? Det virker som han er, spør du meg. Han har tydeligvis drukket en flaske vin hver kveld lenge, og klarer ikke en hvit måned en gang. Men det er jo opp til deg om du vil leve med det. Han har "ikke noe problem", så vil åpenbart fortsette. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

At han er aggressiv når du tar opp det med alkohol er et veldig rødt flagg. 

Og at han i tillegg ikke får sove uten å drikke?  Vet ikke om jeg hadde orket det der nei. 

Anonymkode: 621c0...8ad

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Han har et alkoholproblem. Ikke tvil om det. Du kan lese mer på Rupo.no

Anonymkode: b98f1...c2e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Slutt drikkingen. Lenge. Går det fint, ja det er bra. Går det ikke bra, søk hjelp. Går det bra ikke drikke ukesvis men når man drikker igjen da, i samme spor som du skriver, rødt flagg 

Anonymkode: 44b7f...65f

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Han er ikke på vei, han ER alkoholiker.

Det er så mange tegn. Han drikker hver kveld. Han må ha alkohol for lande. Sliter med å sove hvis han forsøker å la være å drikke. Sover til langt på dag hver dag. Klarer ikke hvit måned.

Han må endten slutte med alkohol 100% resten av livet, ellers så er det bare å vente på at det går en vei.

Anonymkode: 59567...f3b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
On 1/11/2021 at 7:16 PM, AnonymBruker said:

Vi er et samboerpar i slutten av 30 årene. Min kjæreste har alltid vært glad i en fest, og har gjort det til en vane/uvane å ta seg alkohol hver kveld. Vi har ingen barn bare så det er sagt. Kjæresten min blir aldri påfallende beruset. Drikker lett 1 flaske vin hver kveld. Men de siste årene har han blitt mer og mer glad i å sove lenge. Gjerne til 13-14 tiden (har en jobb som gjør dette mulig). Skal vi noe spesielt, så klarer han drikke mindre kvelden før og stå opp tidligere. Han har selv sagt at han ikke har noen alkoholproblemer, han bare koser seg og "lander" som han kaller det.

Nå i januar skulle han ha noe han kaller en hvit måned. Han sprakk, men drikker nå kun 2 dager i uken. Den første uken slet han skikkelig med å sovne da han ikke fikk roet kroppen med alkohol.

Jeg føler meg usikker her. Har han kontroll, eller er det fare på ferde? Tør ikke ta bekymringen opp med ham, da han blir aggresiv (også noe jeg tolker negativt).

Hva om han nå etter denne hvite måneden går over til å drikke hver kveld igjen? Skal sies at han oppfører seg helt vanlig de kveldene han drikker. Ikke noen humørsvingninger eller noe.

Anonymkode: 516d9...01e

Allerede her er det fare på ferde,at man kan drikke en flaske vin på en kveld, og ikke virke påfallende beruset vitner om høynet toleranse. Jeg er mann selv, midt i 30 årene, og hadde jeg drukket en flaske vin iløpet av en kveld så hadde jeg ligget langflat.

Når man i tillegg sier at man skal ha en 'hvit' måned men man sprekker burde det si sitt.

Han blir sint for at du merker alkoholbruken hans og blir redd eller irritert over at du skal ta fra han kosen.

Med ingen barn i bildet? Tror jeg hadde revurdert hele greia for og være helt ærlig.

Anonymkode: 20e0c...c95

Lenke til innlegg
Del på andre sider
I Grosny
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Allerede her er det fare på ferde,at man kan drikke en flaske vin på en kveld, og ikke virke påfallende beruset vitner om høynet toleranse. Jeg er mann selv, midt i 30 årene, og hadde jeg drukket en flaske vin iløpet av en kveld så hadde jeg ligget langflat.

Når man i tillegg sier at man skal ha en 'hvit' måned men man sprekker burde det si sitt.

Han blir sint for at du merker alkoholbruken hans og blir redd eller irritert over at du skal ta fra han kosen.

Med ingen barn i bildet? Tror jeg hadde revurdert hele greia for og være helt ærlig.

Anonymkode: 20e0c...c95

TS, du kan si til typen din at du ikke tør å få barn med han hvis han ikke kutter alkoholen helt ut.  Fortsetter han å velge  alkoholen, så kan det være lurt å avslutte forholdet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Beklager å si det men han er allerede alkoholiker. At han klarer å la vær å drikke i perioder er bra, da er det mulig for han å komme ut av det ennå. Det betinger imidlertid at han selv innser situasjonen. 

Anonymkode: 12b5c...ea9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fnuggolina

Det er ikke så mye å være usikker på?

Han var en velfungerende alkoholiker, og nå har det sklidd ut.

Han har vært alkoholiker lenge. 

IKKE få barn med ham, og gå fra ham i dag er mitt råd.

Om du velger å få barn med ham er det ditt ansvar at de må vokse opp med en alkoholisert far og få en utrolig kjip oppvekst.

Her må du ta et ansvar for deg selv. Velger du å bli får dere iallefall la være å få barn. 

Stusser veldig over at du ikke har sett dette før nå? 🤔

Lenke til innlegg
Del på andre sider
I Grosny

Han bør finne ut om han kan lande uten selvmedisinering (alkohol). Kanskje finne en plan sammen med fastlegen. Alternative metoder kan være f.eks trim.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
President Chimp

1 flaske vin om kvelden er jo ikke bare overkant mye, det er altfor mye. Det er forskjell på 1 glass og 1 flaske. 

Det er flere grader av alkoholisme. Jeg kjenner mange som drikker et par-tre øl om dagen/kvelden. Selv mener jeg det er for mye og kaller dem «øl-alkiser» eller «bruninger». De fungerer i hverdagen helt fint. 

Så har du de som drikker 6-12 øl per dag. De har nådd over grensen til alkoholikere for lenge siden. Og jeg vil si at en flaske vin tilsvarer over en 6-pack øl. 

Uansett, moderasjon er nøkkelen til et sunt forhold til rus. Går fint an å drikke et par øl eller glass vin på kvelden. Eller røyke seg en liten en. Men mengden avslører. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...