Gå til innhold

Er jeg deprimert?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en jente på 18 år som lurer på om jeg er deprimert eller om dette kan være starten av depresjon?

Vet at dette er noe jeg burde snakke med legen min eller en voksen om men jeg syns ikke det er noe lett å snakk om, så tenkte det var var greit og høre her om det er noen som har følt det samme eller om det er noen som har noen tips.

Jeg har den siste tiden følt meg utrolig tom innvendig og nedfor hver dag. Jeg føler jeg meg alene, uansett hvem jeg er med, har ingenting å si om det er familie eller venner sitter likevell igjen med en uggen følelse i magen hvor jeg føler meg alene.  Jeg føler at alt jeg sier og gjør er feil og jeg føler meg for det meste som en skuffelse ovenfor alle i livet mitt. Føler at uansett hvor hardt jeg prøver så er jeg fortsatt ikke bra nok. Jeg legger meg ikke før 4-5 på morningen og sover for det meste på dagen, jeg har lite energi og manglende matlyst også. Jeg sliter også med å tenke og å konsentrere meg.

Hvorfor har jeg det sånn? Hvorfor går jeg rundt meg en klump i magen hver dag og er nedfor og føler ingen glede lenger? 

Setter pris på svar.

Anonymkode: 20d84...721

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lexie Grey
Skrevet

Det høres tungt ut å ha det sånn. ❤ Jeg kjenner meg igjen i en del av det du beskriver om hvordan du har det, og jeg har det noe likt i perioder. 

Er dette noe du har kjent på nå i det siste som du tror kan være i forbindelse med koronaen og isolasjonen vi lever i om dagen? 

Og har du noen idé om hvorfor du ikke klarer å legge deg før 4-5 tiden om morgenen?

Skrevet
Moondance skrev (24 minutter siden):

Det høres tungt ut å ha det sånn. ❤ Jeg kjenner meg igjen i en del av det du beskriver om hvordan du har det, og jeg har det noe likt i perioder. 

Er dette noe du har kjent på nå i det siste som du tror kan være i forbindelse med koronaen og isolasjonen vi lever i om dagen? 

Og har du noen idé om hvorfor du ikke klarer å legge deg før 4-5 tiden om morgenen?

Takk for svar<3

Jeg har et par faste venner som jeg har møtt nå gjennom hele korona perioden,  så jeg tror ikke det har så mye med det å gjøre. For selvom jeg er med dem så føler jeg meg fortsatt alene. Kan også hende at det er vinterdepresjon? Hvis det faktisk er en greie.

Det er jo ikke noe god følelse og ha, og jeg ønsker jo å bli kvitt den. Jeg har tidligere også følt det sånn (1-2 år) siden og da foreslo psykologen min depresjon medisiner. Men så har jeg hørt at perioden man går på det så blir man veldig lykkelig og når man slutter med de synker man enda lenger ned enn hvor man var før man startet på medisinene..

Gjest Lexie Grey
Skrevet

Du er heldig som har venner, selv om det er veldig trist at du føler deg så alene og tom innvendig likevel. ❤ Det kan dreie seg om vinterdepresjon, og det er visstnok mye vanligere enn man skulle trodd. Men du sier du har kjent slik som dette før, husker du om det også var på vinteren?

Jeg skjønner godt at du gjerne vil bli kvitt de vonde følelsene, men du bør absolutt holde deg unna medisiner og heller vurdere det som siste utvei når det meste annet er prøvd. Mange leger skriver ut slike medisiner (antidepressiva) fordi det er mye lettere enn å ta tak i selve problemet.. Når man slutter på medisinene kan det hende man er like nedfor igjen fordi de vonde følelsene ble "fjernet" en periode, uten at selve årsaken ble tatt tak i.

Har du opplevd noe vondt i det siste, eller tidligere i livet som kan påvirke deg nå for tiden?

Skrevet

Du er 18 år og sover for det meste på dagen.  Skole ?

Anonymkode: 1c064...e94

Skrevet
Moondance skrev (1 time siden):

Du er heldig som har venner, selv om det er veldig trist at du føler deg så alene og tom innvendig likevel. ❤ Det kan dreie seg om vinterdepresjon, og det er visstnok mye vanligere enn man skulle trodd. Men du sier du har kjent slik som dette før, husker du om det også var på vinteren?

Jeg skjønner godt at du gjerne vil bli kvitt de vonde følelsene, men du bør absolutt holde deg unna medisiner og heller vurdere det som siste utvei når det meste annet er prøvd. Mange leger skriver ut slike medisiner (antidepressiva) fordi det er mye lettere enn å ta tak i selve problemet.. Når man slutter på medisinene kan det hende man er like nedfor igjen fordi de vonde følelsene ble "fjernet" en periode, uten at selve årsaken ble tatt tak i.

Har du opplevd noe vondt i det siste, eller tidligere i livet som kan påvirke deg nå for tiden?

Jeg husker ikke helt om det var på vinteren eller ikke, min far er narkoman og har vært det så og si hele livet mitt. Han har hatt perioder hvor han har blitt bedre men nå de siste årene har han nådd bunnen, kan godt hende han tar andre ting også som narkotika men det vet jeg ikke. Jeg har ikke kontakt med han, men han kan ringe en gang i blant ringe og true med å skade oss osv. Mens andre ganger ringer han for å ønske oss god jul osv. Dette er noe jeg syns er utrolig trist og som skremmer meg veldig. Men jeg tror ikke det har noe med saken å gjøre.

Jeg tenker å snakke med rådgiver eller helsesøster på skolen og ta imot hjelp før det blir verre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du er 18 år og sover for det meste på dagen.  Skole ?

Anonymkode: 1c064...e94

Jeg går vg2 fylte 18 for et par dager siden. Har den siste tiden holdt meg hjemme og ikke klart å dra på skolen. Men om jeg først drar så blir det med søvn på 2-3 timer.

Gjest Lexie Grey
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg husker ikke helt om det var på vinteren eller ikke, min far er narkoman og har vært det så og si hele livet mitt. Han har hatt perioder hvor han har blitt bedre men nå de siste årene har han nådd bunnen, kan godt hende han tar andre ting også som narkotika men det vet jeg ikke. Jeg har ikke kontakt med han, men han kan ringe en gang i blant ringe og true med å skade oss osv. Mens andre ganger ringer han for å ønske oss god jul osv. Dette er noe jeg syns er utrolig trist og som skremmer meg veldig. Men jeg tror ikke det har noe med saken å gjøre.

Jeg tenker å snakke med rådgiver eller helsesøster på skolen og ta imot hjelp før det blir verre.

Åh, det var veldig vondt å lese 😞 Det er ikke rart at du synes det er skremmende og fryktelig trist, for ingen bør få oppleve noe sånt. Føler virkelig med deg. ❤

Synes det er en god idé å snakke litt med rådgiver eller helsesøster på skolen. De har kanskje også oversikt over ulike tilbud der du kan få snakke med noen før det blir verre som du sier. Og det tror jeg vil være bra for deg. 

Her jeg bor er det et gratis lavterskeltilbud i kommunen med psykisk helsehjelp, man trenger heller ikke henvisning fra lege. De er veldig flinke, kanskje du kan undersøke om det finnes noe slikt der du bor?

Skrevet
Moondance skrev (9 minutter siden):

Åh, det var veldig vondt å lese 😞 Det er ikke rart at du synes det er skremmende og fryktelig trist, for ingen bør få oppleve noe sånt. Føler virkelig med deg. ❤

Synes det er en god idé å snakke litt med rådgiver eller helsesøster på skolen. De har kanskje også oversikt over ulike tilbud der du kan få snakke med noen før det blir verre som du sier. Og det tror jeg vil være bra for deg. 

Her jeg bor er det et gratis lavterskeltilbud i kommunen med psykisk helsehjelp, man trenger heller ikke henvisning fra lege. De er veldig flinke, kanskje du kan undersøke om det finnes noe slikt der du bor?

Det skal jeg få undersøkt, så får jeg håpe ting blir bedre.

Takk for at du tok deg tid til å svare meg<3 

Gjest Lexie Grey
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det skal jeg få undersøkt, så får jeg håpe ting blir bedre.

Takk for at du tok deg tid til å svare meg<3 

Jeg håper det ordner seg for deg etter hvert. Du fortjener å ha det bra, vet du!

Bare hyggelig, sender deg varme tanker og en klem :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...