Gå til innhold

Spørsmål om urinveisinfeksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, kan man ha urinveisinfeksjon uten smerter ved vannlatning? Det føles som jeg må tisse hele tiden, men det kommer bare noen dråper når jeg går på do. Har ingen smerter, bare denne følelsen av å måtte tisse hele tiden. Dette har vart en stund nå.

Noen som har vært borte i noe lignende og har peiling på hva det kan være?

Har selvfølgelig tenkt meg til lege hvis dette vedvarer.

Anonymkode: 54fc4...5c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er akuratt i samme situasjon som deg, skal til lege med urinprøve i morgen. 

Er på do mye, tisser både lite og mye, ofte, føler att jeg aldri får tømt meg. Litt ubehag, men ikke svie. 

Vart i 2 uker nå. 

Anonymkode: a009d...38c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er akuratt i samme situasjon som deg, skal til lege med urinprøve i morgen. 

Er på do mye, tisser både lite og mye, ofte, føler att jeg aldri får tømt meg. Litt ubehag, men ikke svie. 

Vart i 2 uker nå. 

Akkurat samme her. Håper du får svar i morgen på hva det kan være.

Kanskje du kan komme med en oppdatering etter å ha vært hos legen? Jeg lurer sånn på hva detter kan være. Skikkelig ubehagelig.

TS

Skrevet

Samme her. Har holdt på i et par mnd nå.  Ingen svie eller symptomer på UVI, men føler at jeg må tisse hele tiden. Prøver å ikke gå på do så ofte, maks en gang i timen. Men det gjør vondt til slutt. Føler heller ikke som om jeg får tømt meg og følelsen av å måtte tisse er til stede absolutt hele tiden. 

Anonymkode: 684ec...22d

• Liker 1
Skrevet

Det samme har jeg! Men legen påstår at det er inkontinens. 

Stress, kanskje. Eller fordi jeg holder det så lenge når jeg er ute....

Anonymkode: e7058...4b2

• Liker 2
Skrevet

Drikk masse syrlig væske (feks vann med friskpresset sitron eller grapefruitjuice) i en dag eller to, og tiss det ut.

Om det ikke blir bedre: gå på ibux-kur over noen dager (jeg pleier å ta 400 mg ibux 2–3 ganger daglig i et par dager). Gå til legen om det ikke gir seg etter et par uker. I forkant kan det være en ide å kjøpe selvtest på apoteket. Jeg har gjort det noen ganger, og synes det er greit å få en pekepinn om det i det hele tatt dreier seg om UVI. Det kan jo være andre ting også.

Anonymkode: fd5a7...68c

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle :) Kan virkelig ikke skjønne hva dette kan være. Kan det gå over av seg selv tro?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Drikk masse syrlig væske (feks vann med friskpresset sitron eller grapefruitjuice) i en dag eller to, og tiss det ut.

Om det ikke blir bedre: gå på ibux-kur over noen dager (jeg pleier å ta 400 mg ibux 2–3 ganger daglig i et par dager). Gå til legen om det ikke gir seg etter et par uker. I forkant kan det være en ide å kjøpe selvtest på apoteket. Jeg har gjort det noen ganger, og synes det er greit å få en pekepinn om det i det hele tatt dreier seg om UVI. Det kan jo være andre ting også.

Anonymkode: fd5a7...68c

Takk for tips :)

TS

Skrevet

Kan være UVI, nokså ofte er det kjønnssykdom, kan også være urinretensjon der kun overskuddet kommer ut. 

Anonymkode: 340d2...998

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det sånn, det var UVI.

Anonymkode: 9d9dd...21b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan være UVI, nokså ofte er det kjønnssykdom, kan også være urinretensjon der kun overskuddet kommer ut. 

Anonymkode: 340d2...998

Det vil vel til slutt føre til uvi? 

Anonymkode: 6aa1c...fd4

Skrevet

Ja, det er fullt mulig. UVI kommer av tarmbakterier fra endetarmen, så pass på hygienen. UVI kan også utvikle seg og gi komplikasjoner. 

Anonymkode: 1aa00...2ac

Skrevet

Kan være uvi, annen infeksjon eller «bare» overaktiv blære. Kan uansett være greit å ha diskutert ned lege, for det er ikke fint å ha det sånn. 

Anonymkode: 7fe56...997

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kan være uvi, annen infeksjon eller «bare» overaktiv blære. Kan uansett være greit å ha diskutert ned lege, for det er ikke fint å ha det sånn. 

Hvorfor får man overaktiv blære? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg hadde det sånn, det var UVI.

Anonymkode: 9d9dd...21b

Så man kan ha UVI uten svie? Det visste jeg ikke..

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Veldig enig i det.

TS

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor får man overaktiv blære? 

Jeg fikk det etter 3 uvi på rad i fjor vår. Ble så vant til å gå på do hele tiden at jeg føler at jeg ikke klarer å holde meg. Veldig slitsomt. Prøver å holde meg litt lengre hver gang, men det er vanskelig

Anonymkode: 3dc81...112

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk det etter 3 uvi på rad i fjor vår. Ble så vant til å gå på do hele tiden at jeg føler at jeg ikke klarer å holde meg. Veldig slitsomt. Prøver å holde meg litt lengre hver gang, men det er vanskelig

Anonymkode: 3dc81...112

Jeg tror jeg fikk det fordi jeg har holdt det altfor lenge, i 4-5 timer...og da fikk jeg en slags betennelse i blæra. Nå MÅ jeg tisse annenhver time. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 16.54):

Akkurat samme her. Håper du får svar i morgen på hva det kan være.

Kanskje du kan komme med en oppdatering etter å ha vært hos legen? Jeg lurer sånn på hva detter kan være. Skikkelig ubehagelig.

TS

Nå har jeg vært hos legen i dag, helt fin urinprøve uten spor av UVI. 

Men alle symtomene er der, pluss att det har vedvart så lenge, så jeg fikk en antibiotikakur på 3 dager, for så videre oppfølging om den ikke fungerte. 

Kunne vist ha uvi uten att det slår ut på prøven. 

Hvordan går det med deg? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 19.24):

Nå har jeg vært hos legen i dag, helt fin urinprøve uten spor av UVI. 

Men alle symtomene er der, pluss att det har vedvart så lenge, så jeg fikk en antibiotikakur på 3 dager, for så videre oppfølging om den ikke fungerte. 

Kunne vist ha uvi uten att det slår ut på prøven. 

Hvordan går det med deg? 

Takk for oppdatering.  Jeg har ikke fått kommet meg til legen enda, men sliter fortsatt med det samme.

Håper antibiotika hjelper for deg. Får vel komme meg til lege snart jeg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...