Gå til innhold

Valp og peis

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nylig fått valp i hus, og våknet opp til en del snø i dag. Har varmepumpe så lider ingen direkte nød, men kom til å tenke på at burde vi sikret peisen med grind for valpen? Eller vil den kjenne varmen og unngå den?

Vet at det ikke finnes en fasit, men hva gjør dere andre hundefolk? :) 

Anonymkode: 07d72...123

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at det ikke er noe problem for, som du sier, unngår de instinktivt varmen/flammene. Jeg gjør med andre ord ingenting. 

Skrevet

Det kommer så an på valpen. Hvordan har dere? 

Her trengte vi ikke å sikre, valpen holdt god avstand, å skjønte selv at peisen var varm. I tillegg var valpen relativt stor da vi begynte å fyre, hunden er født på vårpart. Og peisen går heller ikke helt ned til gulvet. 

Er du usikker, så sikrer du :)

Anonymkode: 14f95...35f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her trengte vi ikke å sikre, valpen holdt god avstand, å skjønte selv at peisen var varm. I tillegg var valpen relativt stor da vi begynte å fyre, hunden er født på vårpart. Og peisen går heller ikke helt ned til gulvet. 

Hvordan peis har dere, skulle det stå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! :) Vi har en jøtul-ovn med glass i front, som står litt opp fra gulvet, men ikke mer enn kanskje 30 cm opp. Jeg tror vi prøver og ser om hun reagerer på varmen og flytter seg, mens vi passer på selvsagt :) 

Anonymkode: 07d72...123

Skrevet

Jeg må ha peisgrind. Mine er dessverre ikke naturlig redd flammer 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan peis har dere, skulle det stå. 

«Hvilken» peis heter det 

Anonymkode: e72eb...2e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

«Hvilken» peis heter det 

Anonymkode: e72eb...2e8

Så bra at du var her for å redde dagen altså! Dette kunne gått ordentlig ille. :)

Prøv deg litt frem, ts. Du merker nok fort om valpen er naturlig skeptisk, eller alt for nysgjerrig. :ler:

• Liker 2
Skrevet

Brenner seg på ovnen 1 gang så har de lært å ikke borti 🙂 Har hatt 7 valper de siste årene og ingen har skadet seg eller trengt peisgrind. Hunder passer seg naturlig for bålet når man er på tur også.

• Liker 1
Skrevet

Ingen av mine hunder har vist en naturlig frykt for flammer/varme/bål. Nysgjerigheten har tatt overhånd gjentatte ganger og ved bål er det eneste som har funket er lydighet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...