Gå til innhold

Jeg skjønner ikke reglene i Dubai


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er strenge regler i Dubai og man vil ikke havne i fengsel der borte. Man kan ikke kysse offentlig og skal helst dekke til skuldre. Man skal ikke vimse rundt overberuset. 
 

Men... så har det de siste årene blitt så populært for influencere å dra på sponset ferie til Dubai, ofte på party hoteller. De tar bilder på fantastiske steder, i svært lettkledde klær. De drikker seg fulle og sprader rundt som om de hadde vært på Kreta. 
 

Er det forskjell på hva man får lov til i Dubai basert på sosial status? Er det lov å feste, men bare innenfor fest-hotellenes områder? Er det greit å gå lettkledd rundt omkring?
 

Eller er det forskjell på hva man får lov til om man er med en mann? Husker da jeg var i Egypt med en kompis en gang, om jeg prøvde betale for noe, så tok de imot pengene, men ga vekslepengene til kompisen min, uten å se på meg 🤷🏼‍♀️ Er det slik i Dubai også? 
 

Jeg har så lyst til å dra på jentetur til Dubai, feste på hotellet og store utesteder, drikke meg full og ha på liten sommerkjole, har jeg lov til det? 😅

Anonymkode: e4719...007

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da mange andre, finere, bedre land og byer i denne verden å dra til enn  Dubai?
Dra dit i stedet. Så slipper du å bekymre deg over at du kan få fengsel om du blir voldtatt eller noen ser deg og sommerkjolen din i fylla.

Anonymkode: 5f7a9...7b3

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det forskjell på hva man får lov til i Dubai basert på sosial status?

Selvfølgelig er det slik. Men det vesentlig DU ser , er at turisme er et satsningsområde for Dubai, og det krever at folk er motivert til å reise dit.

Og siden folk tiltrekkes av jet-set liv med fri sex og god rus, sponser de mengder med influencere for å fortelle historien om Dubai for utlendinger. 

Når DU drar dit, må du følge følgene regler: https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/united-arab-emirates/local-laws-and-customs

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at du ønsker å reise dit. Ja, det er fint og flott der, men det menneskesynet, og kvinnesynet(!) de har der, burde være nok til at folk ikke ønsker å reise dit. 

Anonymkode: 03162...7d7

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dubai letter stadig på de strenge kravene de hadde for 20-30 år siden. Inntil i fjor hadde en ikke lov å bo sammen på samme rom med motsatt kjønn hvis ikke de var gift. Selv om det ble praktisert på de fleste hotellene var det ulovlig. Dette og mange andre ting ble endret nå fra nyttår.

Du kan gå i det du vil i Dubai. Det eneste som absolutt er forbudt er nakenhet og å være toppløs. 
Men av respekt for lokalbefolkning anbefales det å ikke være utfordrende kledd på offentlige steder , som feks kjøpesenter. Men jeg synes det er såpass kaldt inne på kjøpesentrene at en cardigan hører med uansett. Gikk i miniskjørt og singlet da vi var der første gang for 17 år siden uten problemer også.
 

Alkohol kan du drikke og være beruset der det selges alkohol. Det er ikke lov å være beruset offentlig. Dvs, du kan ikke drikke deg sørpe full og sprade rundt på kjøpesenter eller strandpromenaden. Du kan feste og drikke på hotellet. Dersom du ikke bor på samme hotell som du fester på så bør en ta taxi rett til sitt eget taxi uten å tiltrekke oppmerksomhet.

Jeg har ofte tatt par glass vin til lunch på hotellet og dratt på senter etterpå. 
 

Etter å ha vært i Emirater 9 ganger så kan jeg trygt si at mange av de dårlige rykter Dubai har kommer ofte fra folk som aldri har vært der. Vi reiser dit pga veldig høyt service nivå, mye aktiviteter, rent, hygienisk og trygt.

Hvis det er «syden, fylleferie» du er ute etter så anbefaler jeg deg heller et annet sted, men hvis det er solsikker badeferie med luksus og noe festing så er det riktig sted.

Anonymkode: 8394a...2f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at noen er villig til å støtte et så bedritent diktatur. For det er jo det man gjør ved å reise dit som turist.

Anonymkode: 5e42f...f72

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg har bodd i Dubai i mange år. Her er det veldig åpent, og du trenger ikke dekke deg til på noen som helst måte. Med mindre du skal på et offentlig kontor (fornye førerkort eller lignende) da forventer de at du dekker til skuldrene dine. Du stiller selvfølgelig heller ikke opp i en moské eller lignende i bikinikropp og hotpants. 
 

På strender/hotell og alle vestlige områder (f eks marinaen) kan du gå i hotpants og magetopp hele døgnet om du vil (mange gjør det, personlig synes jeg det ser ganske teit ut). 
 

Det går helt fint å drikke seg full her, om man skulle ønske det. Det er til og med brunch på alle hoteller hver fredag med fastpris og «fri alkohol» så du kan jo tenke deg hvordan det ender 🤪 men det forventes at du bestiller en taxi når du drar hjem, å rave full rundt i gatene er ikke å anbefale. 
 

De andre emiratene utenfor Dubai (Sharjah for eksempel) har helt andre regler og er mye mer konservative. 
 

Kom på jentetur til Dubai. Du kommer til å elske det. Været er deilig her nede, servicen er helt topp, restaurantene i verdensklasse, og livet er generelt helt supert her (ikke hør på grinebitere som aldri hat vært her og tror de vet noe om Dubai). Det er også veldig trygt her, overfallsvoldtekter er ikke noe å bekymre seg for (kriminaliteten her er nærmest null) og hvis du skal på do eller noe kan du legge fra deg mobil, lommebok etc på restaurantbordet og det vil fortsatt ligge der når kommer tilbake. 

Emiratene som opprinnelig er herfra er ikke særlig konservative (du ser dem leie og kose med koner og barn på gaten), og bryr seg ikke  om hva vi rare utlendinger driver med. 

Hilsen 3 barnsmor som har bodd her lenge og ser ingen grunn til å dra herfra 🎉

Anonymkode: 13b15...b0c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er da mange andre, finere, bedre land og byer i denne verden å dra til enn  Dubai?
Dra dit i stedet. Så slipper du å bekymre deg over at du kan få fengsel om du blir voldtatt eller noen ser deg og sommerkjolen din i fylla.

Anonymkode: 5f7a9...7b3

Åpenbart skrevet av en som aldri har vært her 😂  hilsen en som bor her. 

Anonymkode: 13b15...b0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt av å lese hva folk får seg til å si her om Dubais kvinnesyn. Folk har ikke peiling. Dubai er super liberalt. 

 

Jeg spurte jordmor her nede hva jeg skulle gjøre hvis jeg måtte amme offentlig. Hun så på meg , lo, og spurte hvor lenge jeg har bodd her. Sjeiken (diktatoren som dere kaller han) har gått offentlig ut og sagt at dersom noen kjefter på deg, stirrer på deg eller på noen annen måte plager deg når du ammer offentlig, skal du plukke opp telefonen og ringe politiet og umiddelbart anmelde dem for trakassering (og de tar det seriøst).  Det eneste er at du må selvsagt legge et sjal eller et tørkle over slik at du ikke sitter med puppen ute. 
 

skulle likt å se Erna ta det like seriøst i Norge hvor du blir kjeftet på bare du tar med baby på kafé 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 13b15...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dubai er et deilig sted å dra til. Mye spennende å gjøre, behagelig varme og trygt. Bare en ting ingen har nevnt her. Kommer du på kant med en lokal emirati (som forøvrig er i mindretall der) og han/hun ringer politi så er du i seriøse problemer. Underforstått at du har gjort noe ulovlig. 
Et eksempel. Du velger å holde en privatfest. Inviterer en masse venner. Kjøper inn alkohol og drikker. Dere bråker endel og din nabo (som er emirati) liker ikke støyet og ringer politi. Du og noen av gjestene som har drukket har ikke alkohollisens. Eller i verste fall en av dine festdeltakere blir ransaket for små mengder marihuana. Da er du i seriøse problemer. Alle blir huket inn og du vil med stor sannsynlighet ende opp med tiltale, fengsel og deportasjon. 
Altså en uskyldig fest som i Norge ikke ville fått noen konsekvenser å snakke om. Men i Dubai og Emiratene STORE. 
Et annet eksempel. Du kjører i trafikken og blir forbannet over noen som kjører som en idiot, du mister besinnelsen og gir dem fingeren. Den du ga fingeren er emirati ringer politi. Da er du i kjempeproblemer. En emiratis vitnestatus står sterkere enn din. Vi snakker om en fengselsstraff og garantert deportasjon. 
Stikkordet er at du må respektere de lokale der og ikke oppføre deg som en idiot. I Norge får det ingen konsekvenser men i Dubai og Emiratene vil det kunne gi deg store problemer. 

Anonymkode: bbf41...ade

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir helt matt av å lese hva folk får seg til å si her om Dubais kvinnesyn. Folk har ikke peiling. Dubai er super liberalt. 

 

Jeg spurte jordmor her nede hva jeg skulle gjøre hvis jeg måtte amme offentlig. Hun så på meg , lo, og spurte hvor lenge jeg har bodd her. Sjeiken (diktatoren som dere kaller han)  🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 13b15...b0c

Om du snakker om Dubais Al Maktoum så er han vitterlig diktator. Hans ord er lov i Dubai. Forøvrig så skal man ikke se bort ifra den senere tids oppmyking i Dubai har en sammenheng med stygge riper i lakken sheiken har fått i internasjonale media. Der det har kommet frem at han holder to av sine godt voksne døtre i fengsel i ett av sine palasser og hvor en av hans koner (sammen med to barn), rømte Dubai og nå lever under beskyttelse i London.

Ja, sheiken er en genial leder som har bygd opp Dubai fra å være en fiskerlandsby i sanden til en metropol. Midtøstens Las Vegas. Men i privatlivet, hvordan han behandler kvinnene i familien, har han noen veldig mørke sider. 

Anonymkode: bbf41...ade

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er enkle:

Dekk deg godt til som kvinne

Ikke kjør bil som kvinne

Ikke drikk alkohol. 

 

Følger du disse enkle reglene, kommer det til å gå helt fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morpheus skrev (20 minutter siden):

Reglene er enkle:

Dekk deg godt til som kvinne

Ikke kjør bil som kvinne

Ikke drikk alkohol. 

 

Følger du disse enkle reglene, kommer det til å gå helt fint. 

For ordens skyld - alt dette er BS. Hilsen oss som bor her, kjører bil daglig, ikke dekker oss til og drikker alkohol. 
 

utrolig hvor mye dritt vi nordmenn sier om amerikanere og deres utdannelse og hvor dumme de er, også er det like mange dumme folk i Norge som uttaler seg om land og kulturer se ikke har peiling på 🤦🏼‍♀️ Dubai er ikke Saudi Arabia.  

Anonymkode: 13b15...b0c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alkoholsalg i Dubai foregår først og fremst på hotellene. Barene der trenger en spesiallisens for å selge alkohol, men i praksis trenger ikke du som turist å bry deg stort om det, fordi så godt som alle turisthoteller har denne lisensen i orden. Det er forventet at du ikke drikker deg drita full og raver rundt i bysentrum på samme måte som folk gjør når de surrer rundt for å kjøpe kebab på vei hjem fra byen her i Norge, men om du oppfører deg er det ikke noe problem å drikke alkohol der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke stole på de som bor der til å si noe stygt om Dubai😆
 

  • It’s against the law to make defamatory statements or offensive comments about people and organizations in the UAE, so mind your language on social media posts—including review sites.

https://www.tripsavvy.com/safety-and-laws-in-dubai-4174086

Anonymkode: 5f7a9...7b3

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært der og ikke skal jeg heller, men...det skader ikke å ha på seg litt mere klær, drikke litt mindre og oppføre seg både bedre og høfligere enn en ville ha gjort hjemme i sin egen stue.

Når en er gjest hos noen, det være seg et hjem eller i et land med stedets religion, kultur og lover som innbyggerne flest må forholde seg til på daglig basis; en kommer langt med å respektere reglene som gjelder der en kommer.

En er ikke nødt til å slå ut håret og oppføre seg som respektløse, ville instagramdyr over alt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For ordens skyld - alt dette er BS. Hilsen oss som bor her, kjører bil daglig, ikke dekker oss til og drikker alkohol. 
 

utrolig hvor mye dritt vi nordmenn sier om amerikanere og deres utdannelse og hvor dumme de er, også er det like mange dumme folk i Norge som uttaler seg om land og kulturer se ikke har peiling på 🤦🏼‍♀️ Dubai er ikke Saudi Arabia.  

Anonymkode: 13b15...b0c

Er du der på turistvisum eller oppholdstillatelse. Hvis opphold, har du alkohollisens?

Anonymkode: bbf41...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (3 timer siden):

En er ikke nødt til å slå ut håret og oppføre seg som respektløse, ville instagramdyr over alt. 

😂😂

Anonymkode: e4719...007

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dubai funker perfekt til det du ønsker! Jeg har vært i Dubai minst en gang i året de siste årene og synes det funker veldig bra som en sol/bad og nyte livet destinasjon  😎

Du kan fint kle deg i miniskjørt/magetopp etc men vurder hvor du gjør det, det er lov å bruke hodet.. Aldri opplevd noe ubehagelig der, tvert i mot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra til Dubai er nesten like harry som sydentur til Tyrkia. 

Anonymkode: 86a1b...278

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...