Gå til innhold

Ha med partner til fastlegen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har det tøft, og skal til legen om et par dager. Er det innafor å ha med partner for moralsk støtte.

Anonymkode: 74fa5...d70

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. :hug:

• Liker 3
Skrevet

Sånn til vanlig er det selvfølgelig helt innafor.  I disse dager er en del legesentre opptatt av at så få personer som mulig skal fysisk innom kontoret, så det kan lønne seg og ringe på forhånd.  Vi opplevde dette da en kognitivt svekket person skulle til spesialist; det var bare så vidt ledsager fikk være med inn.  Uten ledsager hadde ikke vedkommende funnet fram i kontorgangene engang, og dette var mens smitten var på det laveste.

Anonymkode: e440c...7a0

• Liker 6
Skrevet

Ring og hør, så dere ikke blir avvist når dere kommer. Mange steder er det bare de under 18 år som får ha med seg noen. 

Anonymkode: 68dc0...682

• Liker 4
Skrevet

Du har lov til å ha med noen inn til legen. Gode leger oppfordrer også til det, f.eks med kronikere eller som deg, personer som sliter. Ofte er pårørende eller andre nære bedre i stand til å beskrive hvordan det egentlig står til.

Hvordan det håndteres nå med corona-restriksjoner vet jeg ikke. Men generelt sett kan ikke legekontor nekte deg å ha med noen, uansett alder. Det er din time.

Anonymkode: d48ba...098

• Liker 5
Skrevet

Far får ikke være med på ultralyd flere steder nå, og ikke engang være med før mor ligger i aktiv fødsel. Tror du trenger en god grunn....

Anonymkode: a096d...f25

• Liker 1
Skrevet

Ring og hør med legesenteret. Det kan være ulikt fra sted til sted.

Skrevet

Absolutt! Pårørende kan være både en støtte for pasienten, men kan også forklare ting for legen som pasienten ikke alltid klarer selv. Jeg har selv hatt med mannen min når jeg hadde det veldig vanskelig og det var bare positivt. 

Klart i disse dager så er det jo restriksjoner på antall mennesker, men ring inn og spør om du kan det og forklar at du sliter nå og ønsker støtten fra partner. Vil tro det går fint.

Anonymkode: aa0a4...fe2

Skrevet

Mannen var med inn og samtykket på mine vegne da jeg selv ikke samtykket til innleggelse... det var i høst... 

Anonymkode: 29291...170

Skrevet

Hvis dere ikke får lov etter å ha spurt: spør om det er greit at han er med via telefon. Mange leger tillater det nå som situasjonen er så spesiell. Du kan ringe ham opp når du er inne på legens kontor, og så har du ham på høyttaler slik at han hører både deg og legen. Da kan han spørre om ting undervegs, og han kan høre hva som blir sagt. Det er alltid godt at flere hører det samme. Det blir ikke helt det samme som at han er der fysisk, men da er han i alle fall nesten til stede, og det gjør det mulig for ham å støtte deg i etterkant av legetimen på en annen måte. 

Anonymkode: d8296...9b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...