Gå til innhold

Dere som har vært alvorlig undervektig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke fysiske og psykiske konsekvenser merket dere som følge av det?

Anonymkode: a6a4a...5a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg merker ikke så mye, men jeg fryser ganske lett, og kan slite veldig med å få opp varmen igjen hvis jeg først blir kald. 

Anonymkode: 18705...766

• Liker 2
Skrevet

Menstruasjonen ble borte, humøret og latteren ble borte, og jeg frøs hele tiden.

Anonymkode: 76a0e...842

• Liker 1
Skrevet

Er ikke undervektig nå lenger,  men tidligere slet jeg med vondt i kroppen - hadde veldig svake muskler. Kunne ikke gå veldig bra, da begynte dte å verke og på et tidspunkt hadde jeg for lite energi til å gå så jeg måtte dra beina etter meg men jeg kom meg ikke fram. Ellers slet jeg veldig med frysninger, og husker jeg hadde på meg stilongsundertøy, joggebukse på utsiden, dyna over meg og sovepose på utsiden - jeg frøs uansett og holdt nesten ikke ut. Å dusje var et mareritt for jeg klarte aldri å få opp varmen igjen. Men da var jeg også på en veldig lav vekt.

Men jeg mistet faktisk aldri mensen. Kan si at jeg hadde en bmi på 14,5 på det laveste, så det var veldig rart. Har aldri i det hele tatt mistet den. Fikk også hår i trynet, som jeg fremdeles har og ikke får bort. Det er ganske stygt..

Så jeg anbefaler deg å komme opp i en normal vekt. Det er ikke pent med hår i trynet, og mørke ringer under øynene. Folk skjønner og forstår at du ikke tar godt vare på deg selv!

Anonymkode: 53cbb...3b7

Skrevet

Merket ingenting til det, annet enn at det var vondt å sitte og ligge fordi det gnisset på knoklene som stakk ut. 

Anonymkode: 2fa01...194

Skrevet

Dun over hele kroppen. Jeg har også fått påvist dårlig beintetthet/porøst skjelett. 

Anonymkode: 731e5...f6e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Menstruasjonen ble borte, humøret og latteren ble borte, og jeg frøs hele tiden.

Vil bare tilføye at temperatur-reguleringen i kroppen min ble ødelagt permanent. Det er mange år siden jeg var undervektig, men fremdeles blir jeg veldig fort kald og klarer ikke få opp varmen igjen.

Det at humøret var borte, merket jeg ikke da. Men da det begynte å komme tilbake, husker jeg at det føltes veldig rart og befriende å le, jeg hadde ikke gjort det på så lenge.

• Liker 1
Skrevet

Gikk ned i vekt til bmi på 13-tallet.

Mistet energi og slet med å være i aktivitet, også med hobby som tidligere hadde gitt meg glede. Det ble tungt å gå i trapper. Frøs konstant. Vondt å sitte på harde stoler, vondt å bære ryggsekk. Humørsvingninger, ble veldig ustabil og gråt ofte for ingenting. Sov dårlig. Og det verste var da jeg begynte å spise igjen, og havnet i en lang periode med ulvehunger og bulimi. Jeg har ikke bulimi tendenser egentlig, men akkurat i den perioden tror jeg kroppen var desperat. Og det i seg selv var helt grusomt... det føltes verre enn undervekten og alt det andre. Tapet av kontroll. 

En annen skummel side ved dette var at jeg ikke merket hvor påvirket jeg ble, før jeg var langt nede. Jeg trodde jeg hadde kontroll. Energien forsvant så gradvis at jeg trodde den var normal. Jeg tenkte humørsvingningene utelukkende hadde sammenheng med hvordan jeg hadde det psykisk, og innså ikke at det også var en direkte konsekvens av undervekten. 

Anonymkode: 66f5a...596

• Liker 1
Skrevet

Hadde en BMI på rett over 13 etter noen operasjoner for en del år tilbake. Merket at jeg frøs lettere og det var vondt å sitte, men det var mest muskelsvinn, spesielt i ryggen, jeg kjente på. Ble gående smått krokrygget et par uker.

Psykisk tålte jeg det egentlig helt greit, men kjæresten min tok det veldig tungt. Jeg orket jo ikke egentlig å gjøre noe, og var sikkert ganske stygg.

Skrevet

Fra 16-20 var jeg fryktelig tynn og da snakker vi sånn fangeleir tynn. Jeg spiste veldig lite mat og mye usunt. Hadde fryktelig lite kunnskap om ernering og likte nesten ingenting i form av middager. Fysisk tror jeg ikke dette påvirket meg permanent men psykisk fikk jeg dårlig selvbilde på kropp. Ønsket ikke ha basseng på videregående, blant annet. Sa at jeg var livredd for å være i vannet. 

Anonymkode: 71a60...ce8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...