Gå til innhold

Noen som har peiling på langrennski her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpt meg et par felleski, ble anbefalt et par Fischer racingski til junior. Lengden passer og vekta, har også kjøpt med movebinding. Går kun i oppkjørte løyper... Skiene har god glid, men jeg synes feste er så dårlig. Glipper stadig, så jeg var mer fornøyd med de gamle skiene mine hvor jeg kun smørte med blå eller rød swix og kun dro det ut med kloss. Skiene er ganske smale også, er det negativt? Jeg går bare i oppkjørte løper hvor det er flatt, litt sånn hobbymosjoninst. Sliter også meg at heg får så vondt på yttersiden av føttene, og også på innsiden på føttene, (er plattfot ) kam det komme av at skiene er såpass smale sånn at jeg må jobbe mer for stabilitet? Skiene er målt opp til meg med sånn spennmåler eller hva det er. Bør jeg kjøpe meg en annen type ski?

Anonymkode: b87bf...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du flyttbare bindinger? Prøv å flytt de lengre frem for å få bedre feste.

Anonymkode: 6c5fb...fcd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisher sine ski er ganske stive, i hvertfall var de det da jeg så på ski for et par år siden. De krever da bedre teknikk, og kan derfor oppleves som vanskelig å få feste med hvis man ikke klarer å tråkke riktig. Spurte de deg om skiferdigheter da du kjøpte dem? Selv gikk jeg for Rossignol grunnet ikke veldig god teknikk fordi disse er litt mindre stive. De er riktig innstilt med tanke på vekt og har spenn, men er altså litt mykere. Ellers er det godt tips over her å flytte bindingen. Men hvis du har kjøpt dem på et sted med fornøyd garanti kan du vurdere å høre med butikken.

Anonymkode: 96e75...f7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan du sjølvsagt gjere noko med teknikken: gå utan stavar på flatmark. Funkar som berre det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingeline skrev (2 timer siden):

Og så kan du sjølvsagt gjere noko med teknikken: gå utan stavar på flatmark. Funkar som berre det!

Ja, det kan man selvfølgelig. Men det tar faktisk litt tid å jobbe med god nok teknikk til å gå godt på stive langrennski. 

Anonymkode: 96e75...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 19.42):

Kjøpt meg et par felleski, ble anbefalt et par Fischer racingski til junior. Lengden passer og vekta, har også kjøpt med movebinding. Går kun i oppkjørte løyper... Skiene har god glid, men jeg synes feste er så dårlig. Glipper stadig, så jeg var mer fornøyd med de gamle skiene mine hvor jeg kun smørte med blå eller rød swix og kun dro det ut med kloss. Skiene er ganske smale også, er det negativt? Jeg går bare i oppkjørte løper hvor det er flatt, litt sånn hobbymosjoninst. Sliter også meg at heg får så vondt på yttersiden av føttene, og også på innsiden på føttene, (er plattfot ) kam det komme av at skiene er såpass smale sånn at jeg må jobbe mer for stabilitet? Skiene er målt opp til meg med sånn spennmåler eller hva det er. Bør jeg kjøpe meg en annen type ski?

Anonymkode: b87bf...509

Det høres ut som du har fått ski med litt mye spenn, selv om de passer til vekta, har teknikken mye å si. Legger merke til en del som opplever det samme, de i butikken kan ha en tendens til å overvurdere hvor god teknikk manngard. Og så finnes det i dag mange unge som jobber i sportsbutikkene som ikke har gått mye med klassiske ski, de skøyter, og har dermed mindre erfaring og forståelse for hva som er riktig for akkurat deg. 
Jwg ville gått tilbake og klagd, du bør få ski du kan bruke med din teknikk. Mange butikker har fornøyd-garanti slik at du kan bytte brukt utstyr :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...