Gå til innhold

Stress av tiltak / nyheter


KvinneguidenBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å få hodepine og sove dårligere nå etter nyttår i forbindelse med nyheter og mutert virus osv. Opplever at i høst var det sånn halvparten av de jeg kjenner som slet, nå skal det nesten alle. Spesielt krevende å ha barn som får hverdagen endret hele tiden og ikke ane tidshorisont på utfordringer. Andre som sliter? Gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiltakene stresser oss ikke, men vi ser på mulighetene heller enn det vi ikke kan/bør. Vi er også vant til at ting er litt uforutsigbar, så det er ikke den største overgangen. Gode råd: akseptere det man ikke kan endre, gjøre mer av det man kan gjøre osv. Bruk naturen, tren, lær nye ting mye mye mer.

Men det er ikke bra at du stresser. Yoga, meditasjon og mindfulness kan være til hjelp. Og for all del, ta en pause fra Kvinneguiden, for her er det helsvart i årevis. Ikke se mer enn en nyhetssending om dagen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (13 minutter siden):

Tiltakene stresser oss ikke, men vi ser på mulighetene heller enn det vi ikke kan/bør. Vi er også vant til at ting er litt uforutsigbar, så det er ikke den største overgangen. Gode råd: akseptere det man ikke kan endre, gjøre mer av det man kan gjøre osv. Bruk naturen, tren, lær nye ting mye mye mer.

Men det er ikke bra at du stresser. Yoga, meditasjon og mindfulness kan være til hjelp. Og for all del, ta en pause fra Kvinneguiden, for her er det helsvart i årevis. Ikke se mer enn en nyhetssending om dagen. 

Godt poeng med nyheter og kvinneguiden 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke les Dagbladet. Finn en nettavis du liker som har en nøktern holdning og rapportering, og hold deg til den. De der blinkende røde overskriftene på Db.no kan gi selv den mest avbalanserte personen hjertebank.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrudd av notifications for nyhetsapper på mobilen. Og jeg ser generelt mye mindre nyheter enn før.

Jeg vet at det kommer oppdateringer, men jeg synes helt ærlig ikke man skal være pliktig å være klistret til TV eller mobil konstant. Som om vi ikke sliter nok med for mye skjermtid allerede. 

Jeg har hatt hjemmekontor foran PC i snart et år og det har blitt mye TV og film dette året med begrenset reise og uteliv. Jeg må rett og slett begrense det. Jeg bruker maske, holder avstand og vasker hender, så får det faktisk holde. Gjør ikke meg selv mentalt syk på toppen av alt annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns alt var verre og slik du beskriver i februar mars april osv i fjor. Da var det jo virkelig fryktkommunikasjon og ingen visste hva vi hadde å deale med. Da var jeg livredd og opphengt i tall og informasjon, 

  Nå preller det litt Av kjenner jeg, og det er jo generelt litt mer oversikt og kontroll og vi vet hva det går i

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/10/2021 at 6:34 PM, KvinneguidenBruker said:

Jeg har begynt å få hodepine og sove dårligere nå etter nyttår i forbindelse med nyheter og mutert virus osv. Opplever at i høst var det sånn halvparten av de jeg kjenner som slet, nå skal det nesten alle. Spesielt krevende å ha barn som får hverdagen endret hele tiden og ikke ane tidshorisont på utfordringer. Andre som sliter? Gode tips?

Selv om jeg er mer realist/pessimist enn en del veldig optimistiske folk her inne (altså de som mener diverse tiltak er overdrevet) går jeg ikke rundt og føler på angst.

Min livsanskulese er at man bør gjøre det allminnelig fornuftige når det kommer til liv og helse: Ikke røyke, drikke lite alkohol, spise sånn passelig sunt, holde seg i form og så konsentrere seg om å gjøre ting som oppleves som meningsfylt for en selv. Om jeg så skulle få en alvorlig sykdom ville jeg antakelig fått den uansett, og jeg har i det minste levd et meningsfylt liv til da. Siden mars 2020 har lista vært utvidet med å være ekstremt forsiktig med hensyn til mulig smitte. Det har føltes tungt til tider, men nå ser vi lyset i enden av tunnellen.

Jeg antar at du er 30-40 år uten underliggende sykdommer, dermed kommer du ganske langt ned på prioriteringslista for vaksine. Likevel vil du etter gjeldende plan være vaksinert før sommeren.

Dessuten: All historisk erfaring tilsier at i krisetider blir vi mennesker flinkere til å finne opp ting. Vaksinen kom raskere enn noen kunne håpet på, og selv om det ser ut til at det tar litt tid å få skalert opp produksjonen er jeg ganske sikker på at det vil gå som planlagt eller raskere, muligens med noen små forsinkelser av og til.

Dermed er det bare å kjøpe seg noe god mat, ta en videokonferanse med en god venn eller se på en artig film eller TV-serie, og hver dag før du legger deg tenke at siden i går er det ett døgn mindre til:

- Du blir vaksinert
- Til tilstrekkelig mange er vaksinert til at en del av tiltakene kan lettes på
- Til det blir varmere i været og smitten sprer seg dårligere
- etc.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mindre stress nå enn i mars, da var det jo nærmest armageddon stemning både her og der.. :P Da kunne jeg kjenne jeg ble stressa av å sjekke nyhetene, så da reduserte jeg hvor ofte jeg sjekket nyheter til slutt, for det ble så mye gnål hele tiden. Nå tar de fleste det mer med ro (det kan vi jo se på smittetallene vi får i fjeset hver morgen..) men det jeg mener er at de fleste av oss overholder anbefalingene og tar livet som det kommer. Man kan jo nærmest gjette seg frem til hva tiltak som kommer...så føler ikke det er så uforutsigbart heller nå. Har egentlig ingen gode råd bortsett fra å slappe av så godt du kan, lettere sagt enn gjort, vet jeg av egen erfaring. 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...