Gå til innhold

Vedtekter borettslag - TV og annet lydutstyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det står i vedtektene til borettslaget at det ikke er tillatt å henge opp TV eller annet lydutstyr på veggene. Kan jeg da henge opp TV’en på veggen og bruke en lydplanke som står oppå tvbenken? Da er det jo ingen lyder som kommer fra TV’en på veggen. 

Noen andre som har vært borti det samme i et borettslag? Jeg har aldri hørt om en slik vedtekt andre steder :)

Anonymkode: baa53...530

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror slike begrensninger oftest gjelder utendørs. Har du sjekket det? 

Anonymkode: ebd17...d77

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok gjort det samme. Dvs, jeg har allerede tv på veggen og bruker lydplanke 🤪

Anonymkode: cd1e9...442

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tror slike begrensninger oftest gjelder utendørs. Har du sjekket det? 

Anonymkode: ebd17...d77

Står ingenting om det er inne eller ute, ikke sjekket det noe nærmere. Ikke tenkt over muligheten for at det kan gjelde ute engang, verandaen er ikke innglasset og lite logisk å plassere en tv der ute 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det står i vedtektene at det ikke er lov til å henge opp tv på veggen, så henger du ikke opp tv på veggen. 

Anonymkode: 6f9ce...964

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at det er for å unngå at lyden "går gjennom veggen" og forstyrrer naboen.  Så lenge du har lydplanke bør det ikke være noe problem.

Kan liksom ikke se for meg at styret kommer på besøk for å sjekke hvor tv'en din befinner seg ;), kan du?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er også en mulighet for at man har erfaring med at folk henger opp tunge ting på veggen, uten å gjøre det skikkelig. Da kan jo veggen bli ødelagt, og det blir en forsikringssak for borettslaget. Så om du velger å trosse vedtekten, bør du i det minste sørge for at noen av festepunktene treffer en eller flere stendere, om det er snakk om gipsvegg.

Anonymkode: 5750c...f1a

Skrevet

Det er selvsagt ikke lov å forby noen å henge opp tv’n på veggen såfremt det ikke er en rasjonell grunn til det. Vil tro det har vært problemer med lyd. Om man utelukker sjenanse for naboen, kan man henge opp tv’n på veggen uavhengig av hva som står i vedtektene.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er også en mulighet for at man har erfaring med at folk henger opp tunge ting på veggen, uten å gjøre det skikkelig. Da kan jo veggen bli ødelagt, og det blir en forsikringssak for borettslaget. Så om du velger å trosse vedtekten, bør du i det minste sørge for at noen av festepunktene treffer en eller flere stendere, om det er snakk om gipsvegg.

Ingen forsikringssak uansett. Tror neppe det blir annet enn overflateskader heller, og det er eiers og ikke boligselskapets ansvar.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Brunello said:

Ingen forsikringssak uansett. Tror neppe det blir annet enn overflateskader heller, og det er eiers og ikke boligselskapets ansvar.

Er egentlig enig. Men det er viktig å sørge for et solid oppheng, for en stor TV er tung.

AnonymBruker
Skrevet

Sitat fra vedtektene;

Sitat

Det er forbudt å montere lydenheter som tv, radio/stereo, høyttalere og annet fast i vegger.

Nevnte utstyr skal heller ikke settes i kontakt med vegger og man skal forøvrig sørge for at det er avstand mellom lydenheter og vegger

Jeg tolker iallfall dette som at det er lyden de er bekymret for, men har som sagt ikke rukket å undersøke nærmere(ja, jeg har tenkt å snakke med styret). Jeg lurer bare på om noen andre har vært borti lignende og har noen erfaringer :)

Pga små barn vil jeg unngå å ha tven stående i «tilgjengelig» høyde for de :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært borti, men om det handler om lyd så må det jo være greit å henge TV på veggen så lenge lydkilden ikke er det. 

Når man leier får man gjerne ikke lov å henge opp TV pga hull i veggen, jeg har leid steder hvor vi ikke fikk henge opp bilder engang. Men når du eier så kan du vel lage så mye hull og merker i veggen som du vil, så lenge det ikke sjenerer naboene.

Anonymkode: 12a61...84e

AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (53 minutter siden):

Kan liksom ikke se for meg at styret kommer på besøk for å sjekke hvor tv'en din befinner seg ;), kan du?

Akkurat det kommer an på hvor nysgjerring og insisterende innpåslitent det enkelte styret er. Noen gjør ting som de vil.

Hvis det ble hengt opp forsvarlig, forsterket og riktig på alle vis, så kan vel øretelefoner brukes og saken ville ha vært grei? 

Anonymkode: 0c5f8...bdb

AnonymBruker
Skrevet

Tolker at det er forbudt!

Anonymkode: a3dbc...f7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tolker at det er forbudt!

Anonymkode: a3dbc...f7c

Tolker at du har behov for å rope veldig høyt!

Problemet er ikke hvor tv'en befinner seg, men hvor lyden kommer fra. Med en lydplanke er det ikke noen lyd som kan forplante seg i veggen, ergo ikke noe problem.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...