Gå til innhold

Ulven kommer (Etter episode 8)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett alle episodene som er lagt ut på NRK av «Ulven kommer» og forstår ikke helt om faren/stefaren var voldelig fra begynnelsen av, ellerom han ble drevet til det av stedatteren og barnevernet. Er det noen som har noen tanker rundt dette, etter enda bedre et svar.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hmm denne vinklingen tenkte jeg faktisk ikke på engang.

Jeg fikk det for meg at han har vært sånn hele veien. Datteren må gå å sjekke hva lydene er når de har sex feks. Noe som sier at hun er bekymret.

Han er overbeskyttende, altså han spør hva kona driver med hele tiden. Da hun sa hun var på møte så ringte han barnehagen for å sjekke om de hadde møte.

Kona virket heller ikke så veldig sjokkert første gang vi fikk se at han var voldelig, mer «Ånei, ikke igjen».

Anonymkode: d7733...35b

• Liker 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hmm denne vinklingen tenkte jeg faktisk ikke på engang.

Jeg fikk det for meg at han har vært sånn hele veien. Datteren må gå å sjekke hva lydene er når de har sex feks. Noe som sier at hun er bekymret.

Han er overbeskyttende, altså han spør hva kona driver med hele tiden. Da hun sa hun var på møte så ringte han barnehagen for å sjekke om de hadde møte.

Kona virket heller ikke så veldig sjokkert første gang vi fikk se at han var voldelig, mer «Ånei, ikke igjen».

Anonymkode: d7733...35b

Enig i det, men ingen barn/ungdommer liker ar foreldrene har sex, men det er vel ikke så mange som går for å se på...Det er jo også veldig tydelig at han favoriserer sin sønn, noe som ikke er uvanlig når det er mine og dine og våre barn, men ikke greit selvfølgelig.

Endret av Gurimalla59
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri tenkt på den vinklingen i det hele tatt faktisk. Men jeg har vært i et voldelig forhold, og alt ved dynamikken dem imellom og måten hun reagerte på første gangen vi så han var voldelig, minner meg om hvordan jeg selv var. Tror nok det er et dårlig utgangspunkt til å reflektere sånn som du gjør her egentlig, men det var også flere ting som  pekte i retning av at det hadde pågått lenge for meg. Reaksjonen til lillebroren er en av dem. Når han ble sint, tingene søsteren sa til ham helt i starten og måten han svarte på f.eks. 

Anonymkode: 8fed7...59f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Gurimalla59 skrev (59 minutter siden):

Jeg har sett alle episodene som er lagt ut på NRK av «Ulven kommer» og forstår ikke helt om faren/stefaren var voldelig fra begynnelsen av, ellerom han ble drevet til det av stedatteren og barnevernet. Er det noen som har noen tanker rundt dette, etter enda bedre et svar.

Han har vært det hele veien.

Det er bl.a grunnen til at de hadde flyttet så ofte. 

Anonymkode: 54d7f...634

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Hele tiden ja.

Anonymkode: 4a3ab...570

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han har vært det hele tiden. Som voldsutsatt selv, skjønte jeg allerede halvveis inni episode 2 hvem som egentlig var voldsutsatt. Man ser det på dynamikken. Serien er utrolig godt laget. Du ser hvordan hun avleder han med småting for at han ikke skal bli irritert, hvordan han tar henne rundt nakken, hun går i dusjen og han kommer og trenger seg på og har sex med henne uten at det er noe som helst kjærlig der og uten at hun er med. Du ser også hvordan han sier hvilken kjole hun skal gå med - jeg har 1000 eksempler på bitte små ting. Hvordan hun stivner til når han rører halsen hennes etc

Sånn jeg oppfatter det er de sexscenene som vises et symbol på at det har vært begått vold - som da ender med sex etterpå.

Det at de har flyttet ofte er også et kraftig tegn på at han har vært voldelig lenge.

Jeg som selv har levd i et lignende forhold (uten barn, heldigvis) fikk ekstreme flashbacks bare av episode 1 og 2 - som ikke viser vold i det hele tatt. 

Anonymkode: 7ba20...e79

• Liker 32
Skrevet

Han har vært voldelig hele tiden, har sett noen tegn til det tidligere i serien - men jeg regner med at de har tonet det ned for at vi skulle ha tvilen gjennom hele serien. 

Hun sa han også slo barna fordi hun trodde hun skulle få moren til å gå fra ham da fordi hun skjønte at så lenge han "bare" slo henne, så reagerte hun ikke... De sier i bilen til Lars at han bare har slått moren og da mener de mer enn denne ene gangen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det har som andre skriver her skjedd vold mot moren hele tiden. Det er jo selve intrigen i denne serien. Det kan jo ikke gjøres altfor tydelig heller før det blir avslørt, for da ville man ikke hatt noen spenning som bygger seg opp. Interessant at dere som har vært voldsutsatte så det så tidlig i serien. Jeg har aldri vært voldsutsatt og jeg skjønte ikke at det var moren han slo før langt ut i serien. Jeg synes det er en rar tolkning å tro at det er barnevernets skyld at denne mannen blir voldelig. Hvordan skulle det forklare at Holly setter himmel og jord i bevegelse ved å si at hun og broren blir utsatt for vold?

Anonymkode: c8900...015

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært akkurat i samme situasjon som holly. Så rart og vondt å se. Presset til å trekke tilbake

Anonymkode: 58359...68b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det har som andre skriver her skjedd vold mot moren hele tiden. Det er jo selve intrigen i denne serien. Det kan jo ikke gjøres altfor tydelig heller før det blir avslørt, for da ville man ikke hatt noen spenning som bygger seg opp. Interessant at dere som har vært voldsutsatte så det så tidlig i serien. Jeg har aldri vært voldsutsatt og jeg skjønte ikke at det var moren han slo før langt ut i serien. Jeg synes det er en rar tolkning å tro at det er barnevernets skyld at denne mannen blir voldelig. Hvordan skulle det forklare at Holly setter himmel og jord i bevegelse ved å si at hun og broren blir utsatt for vold?

Jeg har aldri vært ut utsatt for vold, men jeg forsto at han slo moren med noen fakter og måten han snakket til moren på ganske tidlig i serien.

• Liker 4
Skrevet

Er den bra?  Terningkast?

Skrevet
Apocalypte skrev (1 minutt siden):

Jeg vil plassere den på en sterkt 4'er 🙂

Skrevet
Apocalypte skrev (4 minutter siden):

Veldig fengende, jeg vil si en femmmer.

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet
Gurimalla59 skrev (På 8.1.2021 den 16.48):

Det er inneforstått at det har skjedd hele veien og at de flytter fra sted til sted hver gang noen fatter mistanke. Men det blir ikke den store spenningen om dette avsløres med en gang. Voldsmenn sier også at barna lyver, så syntes de gjorde et godt poeng at det slett ikke er lett for andre å se om det er løgn eller tilfelle. Holly spiller også veldig godt. For det er ofte slik vanskeligstilte ungdom takler problemene. Folk flest tror de sitter ned å gråter, og kaster seg rundt halsen på første mulige redningsmann, men sånn er det somregel ikke. De er stolte og prøver å gjøre seg usårlige og harde. 

Annonse
Skrevet

En klar 5-er fra meg.

• Liker 3
Skrevet

Uff, dette var vondt å se. Jeg har vært Holly, og selv om det er lenge siden rippa dette veldig opp i gamle sår. Denne serien burde virkelig komme med en advarsel, og jeg angrer skikkelig på at jeg så den.

Anonymkode: 9dc7c...6c7

Gjest Mango1234
Skrevet

Noen som vet om det kommer en sesong til?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Uff, dette var vondt å se. Jeg har vært Holly, og selv om det er lenge siden rippa dette veldig opp i gamle sår. Denne serien burde virkelig komme med en advarsel, og jeg angrer skikkelig på at jeg så den.

Anonymkode: 9dc7c...6c7

klem fra meg...

Endret av Apocalypte
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 21.58):

Jeg har heller ikke vært voldsutsatt, og jeg skjønte det heller ikke, ikke før siste episode, faktisk 🙈 Jeg trodde at Holly fant på det hele og at han sosialarbeideren var overivrig. Var litt irritert over at de laget en sånn serie faktisk, for det er så mange myter om at mange lyver om å være offer. Men så feil kan man ta...

Men jeg catcha ikke at Holly aldri hadde blitt utsatt for vold, forsto det som at hun og moren ble det, men ikke sønnen? Men jeg misforsto kanskje?

Likte serien veldig godt, forresten, selv om noen partier ble litt vel lange.

Anonymkode: 0eecb...a5b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...