Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
prt90 skrev (2 timer siden):

Hvilken test var det? Hvis du tar Panorama Testen kan du ta den fra uke 9+0 Det er mye bedre å ta den tidlig. Da rekker du å ta en ny test om det blir krøll på første forsøk. (ny test er gratis)

Med mindre du er *kraftig* overvektig så får 98-99% tistrekkelig mengde foster-DNA på første forsøk.

Skjermbilde 2021-01-07 kl. 15.10.44.png

Hei!Det var panorama jeg tok da jeg var 10+0 og fikk ikke svar på det ene syndromet.Jeg er ikke overvektig.

Anonymkode: 3f26d...4d2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei!Det var panorama jeg tok da jeg var 10+0 og fikk ikke svar på det ene syndromet.Jeg er ikke overvektig.

Jeg fikk heller ikke tilbud om ny test,siden var "kun" en ting jeg ikke fikk svar på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er veldig dumt å vente til 11+0. Noen ganger kan analysen ta over en uke. Da er du plutselig i uke 12 og får du masse trøbbel mht abort om det er noe galt med fosteret.

Anonymkode: acf4d...c88

Vel,det er også dumt å betale 7000kr og få ufullstendig svar og ikke tilbud om ny test. Det er mulig å få innvilget abort etter uke 12 dersom det er snakk om store avvik. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mistet troen på at verken NIPT eller tidlig ultralyd kommer til å innføres i Norge før i høst når KrF er ute av regjering...

Anonymkode: 9bded...307

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her får man bare glasset som blodet skal oppbevares i, desverre. Mangler blant anner kanyle og staseslange. Dette får man tak i ved å ha en god venn som jobber i helsevesenet og har tilgang på resterende utstyr, og som bruker fritiden sin til å ta blodprøven på deg.

Anonymkode: cdd3d...b8d

Det er jo ren tull! Du har åpenbart ikke tatt testen, så hvorfor svarer du ? Det står veldig tydelig på hjemmesiden at man får alt med. Jeg har tatt den selv i norge (på helse bergen sitt lokale for blodprøver osv, drop in), og ALT fulgte med :)

Anonymkode: 253f2...c67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men kan man reise til Gøteborg nå for å ta NIPT om man tar 10 dager karantene? Prøvd å lese meg litt opp, men er usikker på hva som gjelder. Må man teste seg? 

Anonymkode: a7bd1...c88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men kan man reise til Gøteborg nå for å ta NIPT om man tar 10 dager karantene? Prøvd å lese meg litt opp, men er usikker på hva som gjelder. Må man teste seg? 

De har kontorer i Strømstad som tar blodprøve og sender inn, så du trenger ikke reise helt til Gøteborg med mindre du vil mer enn bare å ta blodprøven.

Anonymkode: be522...cba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De har kontorer i Strømstad som tar blodprøve og sender inn, så du trenger ikke reise helt til Gøteborg med mindre du vil mer enn bare å ta blodprøven.

Anonymkode: be522...cba

Om jeg uansett velger å krysse grensa til Sverige og må sitte i karantene hadde jeg nok like så godt valgt å tatt prøven. Deretter dratt hjem igjen. Er 3 timer til nærmeste sted for å ta testen.

Har spurt private og offentlige om de kan ta en blodprøve for meg. Men alle har sagt nei. Så enten må jeg ta blodprøve på meg selv eller reise. Men har ennå ikke helt forstått hvilke regler som gjelder om du reiser tur retur Sverige. At jeg må i karantene forstår jeg. Men må jeg avlegge test før avreise og tilbake?  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om jeg uansett velger å krysse grensa til Sverige og må sitte i karantene hadde jeg nok like så godt valgt å tatt prøven. Deretter dratt hjem igjen. Er 3 timer til nærmeste sted for å ta testen.

Har spurt private og offentlige om de kan ta en blodprøve for meg. Men alle har sagt nei. Så enten må jeg ta blodprøve på meg selv eller reise. Men har ennå ikke helt forstått hvilke regler som gjelder om du reiser tur retur Sverige. At jeg må i karantene forstår jeg. Men må jeg avlegge test før avreise og tilbake?  

Vil ikke lage trøbbel for noen ved å skrive hvem som tar blodprøver uten å stille mange dumme spørsmål i Oslo sentrum, men det var flere. 

Du må/bør forresten også ta tidlig ultralyd etter for å være sikker på at du er gravid, at det ikke er tvillinger og finne nøyaktig uke før du bestiller testen. Lurt å gjøre dette rundt uke 6 eller 7. Det er en helt lovlig tjeneste som alle private tilbyr. Flere av disse har nok heller ikke noe i mot å hjelpe deg med en blodprøve.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har spurt private og offentlige om de kan ta en blodprøve for meg. Men alle har sagt nei. Så enten må jeg ta blodprøve på meg selv eller reise. 

send meg en PM

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vil ikke lage trøbbel for noen ved å skrive hvem som tar blodprøver uten å stille mange dumme spørsmål i Oslo sentrum, men det var flere. 

Du må/bør forresten også ta tidlig ultralyd etter for å være sikker på at du er gravid, at det ikke er tvillinger og finne nøyaktig uke før du bestiller testen. Lurt å gjøre dette rundt uke 6 eller 7. Det er en helt lovlig tjeneste som alle private tilbyr. Flere av disse har nok heller ikke noe i mot å hjelpe deg med en blodprøve.

Har gjort alt det :) 

Men rart at de jeg ringte sa nei 😕 hmm kanskje jeg må prøve flere.

Men når man tar blodprøve hos fastlegen blir prøven etterpå lagt på et brett som beveger seg. Dette blir jo ikke gjort om man tar den selv? Påvirker ikke dette blodet? 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er så merkelig og synd at det er så ulik praksis. Hadde ingen problemer med å få ta blodprøven ved mitt fastlegekontor, ingen stilte noen spørsmål. 

Anonymkode: 6fbc5...269

Skrevet

Men når man tar blodprøve hos fastlegen blir prøven etterpå lagt på et brett som beveger seg. Dette blir jo ikke gjort om man tar den selv? Påvirker ikke dette blodet?

Det bevegelige brettet er for at innholdet i glasset skal blandes med blodet. Innholdet i glasset er en type antikoagulant som hindrer blodet i å koagulere/levre seg. I stedet for å benytte det bevegelige brettet, kan du vende glasset 10-12 ganger for å blandet innholdet med blodet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har mistet troen på at verken NIPT eller tidlig ultralyd kommer til å innføres i Norge før i høst når KrF er ute av regjering...

Anonymkode: 9bded...307

Det kommer ihvertfall ikke å skje av seg selv, ser jeg. Jeg har tenkt, siden mine egne graviditeter, at dette ville vært absolutt selvfølge, men nå 7-8 år etter, har det fortsatt ikke skjedd!

Vi må organisere selv en media-kampanje, rett og slett. Jeg her en plan men null gjennomføringsevner. 

Hvis man spør mødrene som har allerede født syke barn, som skal kanskje dø innen kort tid etter fødsel, eller forbli alvorlig syke resten av livet, jeg har full forståelse at disse vil ikke svare at de ville tatt abort i uke 10, om de visste da. Jeg tror ikke jeg ville klart å svare JA på det, jeg er helt enig med utsagnet, "man angrer ikke på barna man har fått". Så de er ikke vår målgruppa.

Vår "målgruppa" er kvinner som tok senabort! På grunn av at det tok tid før alvorlige, uforenelige med liv helseproblemer ble oppdaget mye senere, enn de ville gjort hvis vi hadde tilbud om tidlig ultralyd og NIPT-test i Norge. Det er kvinner som ble nødt til å ta abort etter uke 12 (som er medisinsk sett mer risikabelt), og kanskje til og med etter uke 18 - som er vanlig tidspunkt for OUL. Her tenker jeg at absolutt flest av disse vil svare at ja, selvfølgelig ville det vært enklere å håndtere, mindre belastende, og på alle måter mer skånsomt, både psykisk og fysisk, å få vite om helseproblemer til fosteret mye tidligere, og kunne håndtere det da.

Fysisk og psykisk belastning på kvinner i fertilalder - koster mye til staten! Disse vil få forhøyet risiko av langvare ettervirkninger og dermed sykemeldinger, og det er kvinner i den beste arbeidsalder. Økonomiske ulemper er viktig å bevise når vi snakker med politikere. Men selvsagt, menneskelige historier er det som fenger mest, og gjør størst inntrykk. Vi må rett og slett finne ei dame som tok senabort, etter å ha funnet ut at fosteret hadde misdannelser som var uforenelige med liv, og få høre om hvordan det har gått (hvor vanskelig det var). 

Anonymkode: e25f3...783

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er så merkelig og synd at det er så ulik praksis. Hadde ingen problemer med å få ta blodprøven ved mitt fastlegekontor, ingen stilte noen spørsmål. 

Anonymkode: 6fbc5...269

Ja veldig rart. Har spurt flere steder og alle sier nei. Så veldig ulik praksis. 

Syns det er sykt at kvinner må kjempe for å få vite om barnet er sykt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske sykt at gravide norske kvinner nektes helsehjelp og potensielt tvinges til å ta blodprøver på seg selv. 

https://m.youtube.com/watch?v=e58lLJ-2gBI

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...