AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Noen som vet noe mer om når dette skal bli lov i Norge. Det siste jeg hørte var at det var utsatt og at det tidligst ville komme 01.01.21, men så finner jeg ikke noe mer på nett. Anonymkode: aaa95...000
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Har hørt rykter om april, men tipper vi minst kommer til å havne over sommeren før ting er på plass. Anonymkode: 87faf...978 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 Er du så heldig å kjenne feks en sykepleier så bestiller du blodprøveglasset på nett, få denne sykepleieren til å ta med seg resterende nødvendig utstyr fra jobb, ta blodprøvene på deg, så returnerer du blodprøven samme ettermiddag. Vet om et par tilfeller hvor dette er blitt gjort, fungerer helt utmerket, i påvente på at retningslinjene skal bli innført på norske legekontor. Google så finnes du tilgang på kitsett som kan tilsendes. Anonymkode: cdd3d...b8d
prt90 Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Noen som vet noe mer om når dette skal bli lov i Norge. Det siste jeg hørte var at det var utsatt og at det tidligst ville komme 01.01.21, men så finner jeg ikke noe mer på nett. Anonymkode: aaa95...000 Testen utføres uansett ikke i Norge. Du tar en blodpøven hjemme og og sender den til analyse i USA. 1) Bestill test-kit fra ultralydklinikken i danmark. https://www.ultralydklinikken.dk/ (inneholder alt du trenger for å ta blodprøven) 2) Ta blodprøven 3) Send prøven til USA med DHL 4) Få resultatet på epost.
prt90 Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du så heldig å kjenne feks en sykepleier så bestiller du blodprøveglasset på nett, få denne sykepleieren til å ta med seg resterende nødvendig utstyr fra jobb, ta blodprøvene på deg, så returnerer du blodprøven samme ettermiddag. Vet om et par tilfeller hvor dette er blitt gjort, fungerer helt utmerket, i påvente på at retningslinjene skal bli innført på norske legekontor. Google så finnes du tilgang på kitsett som kan tilsendes. Anonymkode: cdd3d...b8d Alt utstyr du trenger for å ta blodprøven er med i testkitet, så du kan ta den selv om du vil. Du kan også ta med deg utstyret til fastlegen eller et privat legesenter for å få tatt prøven. Det er ikke ulovlig å hjelpe noen å ta en blodprøve.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #6 Skrevet 7. januar 2021 prt90 skrev (1 minutt siden): Testen utføres uansett ikke i Norge. Du tar en blodpøven hjemme og og sender den til analyse i USA. 1) Bestill test-kit fra ultralydklinikken i danmark. https://www.ultralydklinikken.dk/ (inneholder alt du trenger for å ta blodprøven) 2) Ta blodprøven 3) Send prøven til USA med DHL 4) Få resultatet på epost. Her får man bare glasset som blodet skal oppbevares i, desverre. Mangler blant anner kanyle og staseslange. Dette får man tak i ved å ha en god venn som jobber i helsevesenet og har tilgang på resterende utstyr, og som bruker fritiden sin til å ta blodprøven på deg. Anonymkode: cdd3d...b8d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Skrevet 7. januar 2021 prt90 skrev (1 minutt siden): Alt utstyr du trenger for å ta blodprøven er med i testkitet, så du kan ta den selv om du vil. Du kan også ta med deg utstyret til fastlegen eller et privat legesenter for å få tatt prøven. Det er ikke ulovlig å hjelpe noen å ta en blodprøve. Ok. Jeg erfarer at legekontor ikke er behjelpelig med dette da retningslinjer ikke er innført. Men dette kan jo selvsagt variere. Muligheten for å få tatt prøven er værtfall tilstede. Anonymkode: cdd3d...b8d
WilhelmineAmalie Skrevet 7. januar 2021 #8 Skrevet 7. januar 2021 Leste at det er ulovlig for leger og helsepersonell å hjelpe og ta blodprøve til nipt som skal sendes inn.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #9 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Her får man bare glasset som blodet skal oppbevares i, desverre. Mangler blant anner kanyle og staseslange. Dette får man tak i ved å ha en god venn som jobber i helsevesenet og har tilgang på resterende utstyr, og som bruker fritiden sin til å ta blodprøven på deg. Anonymkode: cdd3d...b8d Neida, kanyle er med. Som stanseslange kan man jo bruke nesten hva som helst. Men det beste er nok å få hjelp av noen som kan å ta blodprøver ja. Sykt at det må være på denne måten, der kvinner nektes viktig helsehjelp. Anonymkode: acf4d...c88 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #10 Skrevet 7. januar 2021 WilhelmineAmalie skrev (5 minutter siden): Leste at det er ulovlig for leger og helsepersonell å hjelpe og ta blodprøve til nipt som skal sendes inn. Det er vel ikke ulovlig for helsepersonell å ta blodprøver? Hva blodprøven skal brukes til trenger ikke de å ha noe med. Anonymkode: acf4d...c88 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #11 Skrevet 7. januar 2021 WilhelmineAmalie skrev (3 minutter siden): Leste at det er ulovlig for leger og helsepersonell å hjelpe og ta blodprøve til nipt som skal sendes inn. Det er jeg også sikker på. Og derfor er nok løsningen en god venn i helsevesenet, der vennskapet er så godt at man kan spørre om dette og få hjelp på fritiden. Etikken bak er en annen sak, men en mulighet. At et legekontor hjelper til har jeg ingen tro på. Anonymkode: cdd3d...b8d 1
WilhelmineAmalie Skrevet 7. januar 2021 #12 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er vel ikke ulovlig for helsepersonell å ta blodprøver? Hva blodprøven skal brukes til trenger ikke de å ha noe med. Anonymkode: acf4d...c88 Nei, men hvis de mistenker hva det skal brukes til kan de jo nekte tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #13 Skrevet 7. januar 2021 Når er det for tidlig og når er det for sent å ta en NIPT test? Leser så ulik praksis i forskjellige land. Har lest at det er vanlig i alt fra 11-12 uker i utlandet, mens her er det mye tidligere? Anonymkode: f0546...0fc
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #14 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når er det for tidlig og når er det for sent å ta en NIPT test? Leser så ulik praksis i forskjellige land. Har lest at det er vanlig i alt fra 11-12 uker i utlandet, mens her er det mye tidligere? Anonymkode: f0546...0fc NIPT kan tas fra uke 10+0, og du får svaret på ca en uke. Anonymkode: acf4d...c88 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #15 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er jeg også sikker på. Og derfor er nok løsningen en god venn i helsevesenet, der vennskapet er så godt at man kan spørre om dette og få hjelp på fritiden. Etikken bak er en annen sak, men en mulighet. At et legekontor hjelper til har jeg ingen tro på. Anonymkode: cdd3d...b8d Jeg tok NIPT blodprøven på et privat legkontor i Oslo sentrum. Plan B var å ta den selv. Anonymkode: acf4d...c88 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #16 Skrevet 7. januar 2021 Du kan hvertfall ikke tenke at det å be venner som jobber på sykehus ta med utstyr til privat bruk hjemme. Det utstyret er kjøpt og betalt for å brukes under etisk og faglig riktige retningslinjer i spes.helsetjenesten på de pasientene som er der. Tar spl med seg dette hjem til privat bruk så er det for der første å stjele og for det andre så er det etisk betenkelig da h*n med viten og vilje under sin profesjon hjelper til og utfører en prosedyre som ikke er i regi av sykehuset / norsk helsevesen. Anonymkode: 4f07c...abd 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #17 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): NIPT kan tas fra uke 10+0, og du får svaret på ca en uke. Anonymkode: acf4d...c88 Anbefaler å vente til 11+0. Jeg tok prøven da jeg var 10+0,men fikk delvis ufullstendig svar pga for lite foster-DNA i blodet. Anonymkode: 3f26d...4d2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #18 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du kan hvertfall ikke tenke at det å be venner som jobber på sykehus ta med utstyr til privat bruk hjemme. Det utstyret er kjøpt og betalt for å brukes under etisk og faglig riktige retningslinjer i spes.helsetjenesten på de pasientene som er der. Tar spl med seg dette hjem til privat bruk så er det for der første å stjele og for det andre så er det etisk betenkelig da h*n med viten og vilje under sin profesjon hjelper til og utfører en prosedyre som ikke er i regi av sykehuset / norsk helsevesen. Anonymkode: 4f07c...abd Du trenger ikke noe ekstra utstyr. Alt er med i kitet. Hvis du skulle trenge noe ekstra kan du kjøpe det på apoteket. https://www.apotek1.no/produkter/stasebaand-kimetec-med-klemme-for-voksen-1stk-969508p Anonymkode: acf4d...c88 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #19 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Anbefaler å vente til 11+0. Jeg tok prøven da jeg var 10+0,men fikk delvis ufullstendig svar pga for lite foster-DNA i blodet. Anonymkode: 3f26d...4d2 Det er veldig dumt å vente til 11+0. Noen ganger kan analysen ta over en uke. Da er du plutselig i uke 12 og får du masse trøbbel mht abort om det er noe galt med fosteret. Anonymkode: acf4d...c88
prt90 Skrevet 7. januar 2021 #20 Skrevet 7. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Anbefaler å vente til 11+0. Jeg tok prøven da jeg var 10+0,men fikk delvis ufullstendig svar pga for lite foster-DNA i blodet. Anonymkode: 3f26d...4d2 Hvilken test var det? Hvis du tar Panorama Testen kan du ta den fra uke 9+0 Det er mye bedre å ta den tidlig. Da rekker du å ta en ny test om det blir krøll på første forsøk. (ny test er gratis) Med mindre du er *kraftig* overvektig så får 98-99% tistrekkelig mengde foster-DNA på første forsøk. Endret 7. januar 2021 av prt90 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå