Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Kort fortalt har jeg og ekskjæresten/kjærestens vært i lag i 6 år.

Rett før jul slo jeg opp av varierende grunner. Rett og slett usunne for hverandre, eller hvertfall han for meg selv om han ikke har vært utro eller fysisk slem på noen måte. Bare veldig kontrollerende osv. Har pratet om dette med både lege og psykolog pga andre ting i 2020, og for første gang kjent på hvor feil dette forholdet egentlig ble.

Men vi jobber sammen. Vi leier kun sammen, men har seperate soverom. Vi har alltid jobbet sammen, så det er ikke unormalt det, men jeg kjenner jeg ikke klarer å være her mer eller jobbe ut oppsigelsestiden min. Fått sykemelding som varte et par uker pga stress, men jeg har oppsigelse fra 1 februar. I tillegg kan jeg mulig overta egen ny leilighet fra rundt midten av januar allerede. 

Vet det ikke er lurt å gjøre det sånn, vet ikke om det er mulig eller lov engang, men denne nye leiligheten er i en annen by nærmere mitt eget nettverk og familie (endelig!), og for det andre så klarer jeg ikke være i samme hus som han lenger, eller samme jobb, fordi psyken min er som den er pga dette bruddet.

Føles heldigvis rett ut å slå opp, men ja. Har dere noen tanker/erfaringer å dele?

Anonymkode: 1f2ac...637

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få sykemelding i oppsigelsestiden, men arbeidsgiver kan i prinsippet kreve at du tar igjen oppsigelsestiden når sykemeldingen går ut. Heldigvis har jeg inntrykk av at svært få arbeidsgivere praktiserer det å faktisk kreve dette i ettertid. 

Anonymkode: 431ce...109

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan få sykemelding i oppsigelsestiden, men arbeidsgiver kan i prinsippet kreve at du tar igjen oppsigelsestiden når sykemeldingen går ut. Heldigvis har jeg inntrykk av at svært få arbeidsgivere praktiserer det å faktisk kreve dette i ettertid. 

Ok, skjønner! Arbeidsgiveren vår har vært veldig forståelsesfull for situasjonen vår/min. Jeg har vært ærlig helt fra starten og det har de jo satt pris på. Får også referanse fra arb.giv. uansett nå, og det var fint å vite, selv om jeg bare plutselig ble sykemeldt - midt under jula - pga det her. Får høre med dem :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ryddigste er om du avtaler kortere oppsigelsestid med arbeidsgiver. 

Anonymkode: 93585...46e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor har du dette fra? Tror du blander med at prøvetid kan forlenges ved sykdom i prøvetid?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Å være sykemeldt er likestilt med å være i arbeid, så lenge man har opparbeidet seg rett til sykepenger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sagt opp jobben din uten å ha ny jobb å gå til? 
Det er nye regler fra 01. Januar som sier at da har du ikke rett på dagpenger før etter 18 uker, det er lenge uten inntekt.. 

Anonymkode: e5f83...f91

AnonymBruker
Skrevet
Mariss@68 skrev (2 timer siden):

Hvor har du dette fra? Tror du blander med at prøvetid kan forlenges ved sykdom i prøvetid?

Dette har jeg fra advokat. Har vært i samme situasjon selv, endte heldigvis godt for min del.

AnonymBruker
Skrevet
Petra skrev (1 time siden):

Hæ? Å være sykemeldt er likestilt med å være i arbeid, så lenge man har opparbeidet seg rett til sykepenger. 

Det stemmer, men det er andre regler for oppsigelsestid, da det å sykemelde seg i oppsigelsestiden kan bli svært belastende for arbeidsgiver. Er ikke bare de syke som er beskyttet av loven, arbeidsgiver har også sine rettigheter. Derfor er det ganske enkelt: blir du sykemeldt får du lov til å være syk så lenge du måtte behøve, men arbeidsgiver kan kreve at du gjenopptar oppsigelsestiden når du er frisk igjen. De fleste arbeidsgivere har på denne tiden funnet seg en ny ansatt- men ikke alle, å da har de mulighet til å kreve at arbeidstakeren som har sagt opp kommer på banen for å fullføre sin oppsigelsestid.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det stemmer, men det er andre regler for oppsigelsestid, da det å sykemelde seg i oppsigelsestiden kan bli svært belastende for arbeidsgiver. Er ikke bare de syke som er beskyttet av loven, arbeidsgiver har også sine rettigheter. Derfor er det ganske enkelt: blir du sykemeldt får du lov til å være syk så lenge du måtte behøve, men arbeidsgiver kan kreve at du gjenopptar oppsigelsestiden når du er frisk igjen. De fleste arbeidsgivere har på denne tiden funnet seg en ny ansatt- men ikke alle, å da har de mulighet til å kreve at arbeidstakeren som har sagt opp kommer på banen for å fullføre sin oppsigelsestid.

Dette må du vise til. Nav betaler (eller tilbakebetaler) sykepenger, så det har ingenting å for for arbeidsgiver om arbeidstaker er sykemeldt i oppsigelsestiden. Det er ikke forskjell på arbeidet oppsigelsestid eller ei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ikke syk. Snakk med arbeidsgiver, de har en plikt til å sørge for at du har et adekvat psykososialt arbeidsmiljø. Sannsynligvis er det enkleste for dem å avtale kortere oppsigelsestid. 

Anonymkode: 49967...ffb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er jo ikke syk. Snakk med arbeidsgiver, de har en plikt til å sørge for at du har et adekvat psykososialt arbeidsmiljø. Sannsynligvis er det enkleste for dem å avtale kortere oppsigelsestid. 

Psyk er også syk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Petra skrev (Akkurat nå):

Psyk er også syk.

Javisst, men det er forholdsvis sjelden at deppa/stresset av livet faktisk kvalifiserer til psykisk sykdom. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Petra skrev (12 minutter siden):

Dette må du vise til. Nav betaler (eller tilbakebetaler) sykepenger, så det har ingenting å for for arbeidsgiver om arbeidstaker er sykemeldt i oppsigelsestiden. Det er ikke forskjell på arbeidet oppsigelsestid eller ei. 

Det handler ikke om pengene, det handler om at arbeidsgiver behøver arbeidskraft dersom de ikke har fått inn en ny arbeidstaker. Jeg behøver ikke vise til noe som helst. Dette er min personlige erfaring. Ts må gjerne ta opp dette med advokat selv. Jeg hadde advokat i ryggen hele veien.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette har jeg fra advokat. Har vært i samme situasjon selv, endte heldigvis godt for min del.

Med begrunnelse? Dette er ikke korrekt. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det handler ikke om pengene, det handler om at arbeidsgiver behøver arbeidskraft dersom de ikke har fått inn en ny arbeidstaker. Jeg behøver ikke vise til noe som helst. Dette er min personlige erfaring. Ts må gjerne ta opp dette med advokat selv. Jeg hadde advokat i ryggen hele veien.

Jeg tenker at ts ikke har noe å bekymre seg for i denne sammenhengen. At du har en lei erfaring er lite relevant for ts med tanke hennes rettigheter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Petra skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at ts ikke har noe å bekymre seg for i denne sammenhengen. At du har en lei erfaring er lite relevant for ts med tanke hennes rettigheter. 

Hvis du hadde lest det jeg skrev har jeg skrevet at jeg ikke har noen lei erfaring- det hele ordnet seg for min del.

AnonymBruker
Skrevet
Mariss@68 skrev (4 minutter siden):

Med begrunnelse? Dette er ikke korrekt. 

Nei, du har helt rett. Jeg sitter her og lyver om egen situasjon for å få oppmerksomhet. Der tok du meg jammen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du hadde lest det jeg skrev har jeg skrevet at jeg ikke har noen lei erfaring- det hele ordnet seg for min del.

Du må jo ha hatt en lei erfaring siden du involverte advokat. Ellers ser jeg ikke poenget med å hå så drastisk til verks. Er ikke overrasket over at fu fikk medhold ettersom det ikke er noen lov som sier at du må ta igjen oppsigelsestid der du har vært sykemeldt. Å være sykemeldt er som sagt likestilt med å være i arbeid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen her. Takk for svar! :) 

Er diagnosert psykisk syk også, så vil tro det gjelds ja, til h*n som ikke mente at man kan være det. 

Men et annet spørsmål: Jeg trodde generelt ikke man hadde krav på dagpenger når man selv sluttet? Trodde det kun var hvis man ble oppsagt (altså fikk fyken). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...