Gå til innhold

Jeg hadde rett om diabetes

Fremhevede innlegg

Gjest Pulchra
Skrevet

Jeg snakket med en overlege noen år siden og han fortalte at han hadde diabetes og måtte gå på tabletter livet ut, men jeg var litt skeptisk til det så jeg spurte om det var mulig å bli kvitt det og han sa nei, men så så jeg på tv i går kveld at en ble kvitt den ved å spise bedre, for fettet og sånt i bukspyttkjertelen ble mindre og cellene begynte å fungere igjen litt, så sensitiveten kom tilbake, så jeg hadde rett igjen da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Pulchra skrev (Akkurat nå):

Jeg snakket med en overlege noen år siden og han fortalte at han hadde diabetes og måtte gå på tabletter livet ut, men jeg var litt skeptisk til det så jeg spurte om det var mulig å bli kvitt det og han sa nei, men så så jeg på tv i går kveld at en ble kvitt den ved å spise bedre, for fettet og sånt i bukspyttkjertelen ble mindre og cellene begynte å fungere igjen litt, så sensitiveten kom tilbake, så jeg hadde rett igjen da

Type 2 ja. Type 1 er for alltid... 

Anonymkode: 580d2...384

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Spørs helt hvilken type diabetes du har. Har du den typen hvor bukspyttkjertelen ikke produserer insulin MÅ du ha tilførsel. Men ellers kan diabetes kontrolleres med riktig diett

Anonymkode: ba992...8c8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du vet det finnes flere typer diabetes?

Anonymkode: f2d54...382

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Diabetes 2 kalles ofte livsstilsdiabetes, dvs. man kan bli frisk ved å endre kosthold/livsstil. Diabetes 1 finnes det ingen kur for og man må tilføre kroppen insulin gjennom sprøyte livet ut. 

I Norge er det ca 230 000 som har diabetes 2 og ca 28 000 somhar diabetes 1 ( husker tallene fra en artikkel jeg nylig leste siden mannen min har diabetes 1). 

Anonymkode: c3771...dd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes også type 1.5. Som er en blanding  av disse to.

Anonymkode: 0c4e2...10a

• Liker 4
Skrevet

Det finnes ikke bare én diabetestype, så han har rett og du har rett...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den heter LADA

LADA er en langsomt utviklende diabetes type 1 hos voksne. Mange får først den feilaktige diagnosen diabetes type 2.

Anonymkode: f2d54...382

• Liker 4
Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Diabetes 2 kalles ofte livsstilsdiabetes, dvs. man kan bli frisk ved å endre kosthold/livsstil. Diabetes 1 finnes det ingen kur for og man må tilføre kroppen insulin gjennom sprøyte livet ut. 

Anonymkode: c3771...dd4

Man kan ikke bli frisk fra diabetes type 2. Insulinresistens kan ikke reverseres. 

Vanligste behandling for type 2 er kosthold og antidiabetikum. Mange blir asymptomatiske med riktig kosthold, og riktig vekt, slik at de slipper medisiner. Men det betyr ikke at man er helbredet fra sykdommen, diabetes type 2 vil komme tilbake dersom man går opp i vekt igjen eller slurver med kostholdet.

Man kan bli symptomfri fra diabetes type 2, men man kan ikke reversere sykdommen som er insulin resistens.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Diabetes 1.5 er ikke en blanding av type 1 og type 2. Diabetes type 1 og diabetes type 2 er to vidt forskjellige sykdommer.

Diabetes type 1 kalles autoimmun diabetes. Det er en sykdom hvor antistoffer har angrepet beta cellene i bukspyttkjertelen, slik at kroppen ikke lengre produserer insulin. Type 1 diabetikere er derfor avhengig av insulinsprøyte eller insulinpumpe for å overleve.

Diabetes type 1.5 kalles lada som står for latent autoimmun diabetes (in) adults. 

Diabetes type 1.5 er samme sykdom som diabetes type 1. Forskjellen er at diabetes type 1 vanligvis rammer barn og ungdom, mens type 1.5 er en autoimmun diabetes som rammer voksne og har et lengre sykdomsforløp før man har utviklet syndommen og blitt insulinavhengig.

Personer med diabetes type 2 har ikke mistet betacellene, og kroppen produserer insulin slik den skal. Type 2 diabetikere er rammet av noe som heter insulinresistens. Det vil si at kroppen produserer insulin, men ikke lenger responderer like godt på insulin. Behandlingen er derfor tabletter av typen antidiabetikum, som skal øke insulinfølsomheten i vevet. 

Type 1.5 er derfor ingen blanding av type 1 eller type 2, kun fordi den heter 1.5.

Type 1 og Type 2 er to forskjellige sykdommer.

Pulchra skrev (6 timer siden):

Overlegen du snakket med har rett. 

Edit: fant dokumentaren du sikter til, regner med du referer til the big crash diet experiment på bbc som ble vist på nrk2.

La oss bryte ned dokumentaren, og jeg ønsker å belyse hvorfor det er farlig å trekke raske konklusjoner dersom man mangler grunnleggende kunnskaper eller forståelse rundt sykdomslære og fysiologi. Skal prøve å forklare så enkelt som mulig.

I dokumentaren snakker legen om fettlever, hvor pasienten som har type 2 diabetes også har 10.6 % fett i leveren. Har man over 5 % fett i leveren får man diagnosen fettlever.

Legen i videon mener at fettlever kan føre til økt fett i andre organer, slik som i bukspyttkjertel, og at dette kan føre til insulinresistens. Men vi kan ta et en digresjon med høna og egget, for hva kom først? Kom fettleveren eller diabetesen først.

Fettlever er en tilstand som ofte forårsakes av høyt alkoholforbruk. Men det finnes også tilfeller hvor personer som drikker lite eller ingen alkohol utvikler fettlever, og vanligste årsaken her er diabetes type 2. Det betyr at fettlever i flere tilfeller er en vanlig følgetilstand hos pasienter med diabetes type 2 (spesielt økt fare ved overvekt eller kraftig insulinresistens). Med andre ord kan teorien til denne legen debunkes, fordi hypotesen ikke gir mening dersom vi ser på pasienter som har fått fettlever som et resultat av diabetes type 2, eller ser på diabetes pasienter som ikke har fettlever.

Men hvordan kan pasienter med type 2 diabetes, som er normalvektige utvikle fettlever? Vel, kroppen bruker glukose som energi, og insulin er det hormonet som frakter glukose fra blodet og inn i cellene. Men med type 1 og type 2 diabetes får ikke kroppen fraktet glukosen over til cellene, slik den skal, og da blir blodsukkeret høyt. Cellene må ha glukose for at kroppen skal fungere. Når cellene ikke får den eneregien de skal ha, begynner kroppen å bryte ned fettceller.

Leveren har to oppgaver, å rense kroppen, og lagre glukagen. Når kroppen bryter ned fettlagre (fordi insulin ikke får fraktet glukose) vil fettcellene taes opp i blodet. Overflødige fettceller sendes videre til leveren for energilagring. Over tid, kan derfor ubehandlet type 2 diabetes, med høyt blodsukker kunne føre til fettlever. Ubehandlet diabetes type 1 er et unntak, fordi pasienten uten behandling vil dø lenge før de i det heletatt utvikler fettlever, da type 1 diabetikere ikke har noe insulin i kroppen.

Med andre ord stemmer ikke hypotesen i dokumentaren. Det er en interessant påstand, men den er veldig vanskelig å dokumentere eller bevise. Et annet forklaringsproblem med denne påstanden er tynne pasienter med type 2 diabetes, eller pasienter med type 2 diabetes som ikke har fettlever.

Dokumentaren hevder ikke at slanking eller riktig koshold kurer diabetes type 2. Dokumentaren, eller legen i dokumentaren, hevder at å behandle fettlever kurer type 2 disbetes. Hadde den hypotesen vært sann ville alle type 2 pasienter uten fettlever vært kurert. «Dessverre» (for teorien sin del) er det mange type 2 diabetikere som ikke har fettlever, og de er bevis på at påstanden i dokumentaren ikke stemmer. Man kan ikke kurere type 2 diabetes, men man kan holde symptomene på avstand og leve tilnærmet normalt (også uten medisiner) bare man er flink med vekten og kostholdet.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vil si at du har rett!  Diabetes2 forsvinner med riktig kosthold!

Anonymkode: c45fb...4b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Diabetesen forsvinner ikke, men man kan bli symptomfri. Prediabetes kan man derimot snu....

Anonymkode: 9f809...0ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Les innlegget over du.

Anonymkode: 2bc6d...031

Skrevet

Diab 2 kan du bli symptomfri, du blir ikke frisk.

Kostregulert

AnonymBruker
Skrevet
Sugerøret skrev (50 minutter siden):

Diab 2 kan du bli symptomfri, du blir ikke frisk.

Kostregulert

Jo , mange kan spise seg frisk fra Diabetes2 !  På samme måte som feil kost også fører til fedme...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jo , mange kan spise seg frisk fra Diabetes2 !  På samme måte som feil kost også fører til fedme...

Nei, er du eldre  70+ kan du det ihvertfall ikke. 

Anonymkode: 7f23c...316

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, du kan bli symptomfri. 

Det er ikke slik at man kan spise sunt, bli frisk, og detetter tåle sukker og være kurert fra type 2.

Slutt å spre feilinformasjon om diabetes, når du åpenbart ikke har noe forståelse for sykdommen og hvordan kroppen fungerer.

Dritt lei oppsnasing mennesker, med total mangel på kunnskap som tror de kan og vet alt om diabetes. Når de egentlig ikke kan eller forstår noe.

Anonymkode: 2bc6d...031

• Liker 4
Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

- Matas, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...