Gå til innhold

Betaling til nabobarn for hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et nabobarn på 11 år hjalp oss med å ta inn aviser gjennom juleferien. Vil tro hun brukte 3-4 minutter hver gang. Jeg tenkte å stikke bort til henne med litt godteri som takk for hjelpen i dag, men lurer på om det blir for lite? Vi avtalte ingen lønn el.l på forhånd, og hun syntes visst det bare var gøy, men vet jo ikke om hun egentlig forventer noe.. Vi voksne hjelper jo hverandre med småting innimellom selv om vi ikke er omgangsvenner, men dette var jo en oppgave vi ga spesifikt til jenta. Det er ikke noe problem for oss å betale henne noen kroner, men jeg er mer redd for å sette en standard blant nabobarna hvor vi blir de som setter igang en greie med at alle små tjenester skal belønnes. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 12192...e40

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke så ofte man får post lengre. Er det ikke bare tre dager i uka, maks, at man får aviser i postkassa?

I barnebursdager her har man 50 kr som makspris, jeg tenker derfor at noe under dette er ok for en slik tjeneste. Maks 40 kr, tenker jeg. Det er jo en «jobb» som barnet har gjort.

Anonymkode: d1a6b...893

AnonymBruker
Skrevet

Godteri hår vel barn fått nok av i jula. Jeg ville gitt en 50 lapp. Mer stas å tjene penger. 

Anonymkode: 4c848...1f2

• Liker 8
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Hadde gitt en hundrelapp og noe godt å tygge på :)

Hvis dere har vært borte i 12 dager og hun har brukt 4 min hver gang, så tenker jeg det er en ok sum.

Er forskjell på å gjøre noe som tar en time og det å gjøre noe hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Godteri og en hundrelapp. Da kan du fint spør en gang til. 

å regne ut hvor mange ganger og minutt pr gang, blir sært!

Anonymkode: 0378d...6f9

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Bedre med penger enn godteri. Det er for det første usunt, for det andre kan du ende opp med å kjøpe noe barnet ikke liker. 

Bedre å gi en liten symbolsk sum. 

Her passer vi en av nabokattene i feriene (typisk 4 uker sommer og 2 uker jul) og barnet får da penger. Det er ikke avtalt på forhånd og heller ikke forventet. Er da enten hos katten to ganger i døgnet eller katten bor her. 

Man får betalt i kroner ved utførelse av jobb 😊

Anonymkode: b0e0c...2c4

• Liker 3
Skrevet

Ikke sett standarden for høyt, som du sier er dette noe voksne gjør for hverandre hele tiden. En daim og en 20 kroning kanskje? Eller en pose smågodt? 

• Liker 2
Skrevet

Syns dere kan gi henne 100 kr for den jobben. At hun syns det var gøy, betyr ikke at hun ikke fortjener noe for å ha hjulpet dere på forespørsel. Skjønner ikke hvorfor du bekymrer deg for at barna skal få litt for tjenester de gjør.

Godteri er ikke belønning akkurat. 

• Liker 11
Skrevet
Blåbæret skrev (2 minutter siden):

Ikke sett standarden for høyt, som du sier er dette noe voksne gjør for hverandre hele tiden. En daim og en 20 kroning kanskje? Eller en pose smågodt? 

20-kroning?  Det blir en vits. 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
Blåbæret skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ikke sette standarden for høyt? 

Jeg trodde faktisk at sånne oppgaver ble tildelt barn, for at barna skulle få glede av å tjene noen kroner. Ikke for at kjipe naboer skulle spare noen kroner... 

Husker ungen min måkte snø for en nabo i MANGE timer, og fikk ti kroner!! Jeg ble forbanna, for det var ren utnyttelse!! 

Betal skikkelig, eller la vær å spørre!!! 

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke sette standarden for høyt? 

Jeg trodde faktisk at sånne oppgaver ble tildelt barn, for at barna skulle få glede av å tjene noen kroner. Ikke for at kjipe naboer skulle spare noen kroner... 

Husker ungen min måkte snø for en nabo i MANGE timer, og fikk ti kroner!! Jeg ble forbanna, for det var ren utnyttelse!! 

Betal skikkelig, eller la vær å spørre!!! 

Jeg synes ikke man skal sette standarden for høyt rett og slett fordi det er en tjeneste som vi voksne gjør for hverandre som en selvfølge uten å forvente annet enn en takk 😊 litt snop og litt til sparebøsse synes jeg da er bra! 

Er noe helt annet å måke i timesvis uten betaling! Men i den situasjonen regner jeg med at dere foreldre ordnet opp 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om det var mitt barn hadde jeg ikke satt pris på at han fikk godteri nå. Det har blitt mye i jula, og vi prøver å stramme inn litt. Du trenger ikke å gi noe, men hvis du gjør det er det nok best med penger. 50 kr holder i såfall.

Anonymkode: 2189a...22d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når dere spesifikt spør barnet om å ta inn posten, forventer nok både hun og foreldrene at hun får noen form for lønn. Det hadde vært noe annet om dere spurte foreldrene hennes og dere kunne gjengjelde tjenesten senere. Veldig rart og frekt å spørre barnet hvis man ikke tenker å kompensere det.

Anonymkode: 04553...22d

• Liker 11
Skrevet

Hadde betalt 100-150 kr, og gitt med en melkesjokolade. Selvfølgelig må hun få noe, stas for henne det! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt en 100-lapp. I hvertfall ikke mindre. 

Ville ikke gitt godteri. 

Anonymkode: f4e3c...d62

• Liker 5
Skrevet

Hadde nok og gitt henne en hundrelapp. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med at en 100lapp er passelig 

Anonymkode: 39ad0...2db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En 50lapp og litt godteri. Eller en 50lapp uten godteri. 

Anonymkode: d6e20...19f

AnonymBruker
Skrevet

Ville gitt en 100 lapp, da kan det hende deres barn også får «jobb» senere også. I tillegg tenker jeg det er større sjanse for at jobben gjøres når hun får noe ordentlig for det. 

Anonymkode: 88aa4...30d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...