Gå til innhold

Tror noen elsker koronatiltak


Elefantenistua

Anbefalte innlegg

Druid skrev (Akkurat nå):

Noen av de største utbruddene i Norge, har vært knyttet til helsepersonell som har visst at det de gjorde var faglig galt. 

Stort alt her skulle vært unngått.

Den siste setningen din , burde vært oppsigelsesgrunn for enhver som jobber i nærheten av helsevesenet.

Når de holder munnen lukket, så finner man heller aldri ut av det så lett. Og det er lett å si at man bør være ærlig, problemet er imidlertid at mange i helsevesenet har løs kobling til arbeidslivet ved at de kun er ekstravakter og lignende. Dermed vil en karantene eller isolasjonsperiode i praksis innebære at de blir arbeidsløse. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg tror at noen liker tiltakene. Og det gir jo mening, folk er forskjellige. 

Mediene hauser jo opp de positive tiltakene - hvor mye flinkere vi er til å være med familien, forhold som blomstrer, nære naturområder som blir mer brukt osv. Det er jo litt av norske mediers oppgave, å passe på at folk følger reglene og fokusere på at de er gode.

Det som plager meg er de som er begeistret for tiltakene, men ikke vedkjenner seg det. Som snakker om den felles dugnaden som noe de aktivt jobber med og lider for. Selv om de i realiteten opplever få negative konsekvenser, og jeg vet de nyter godt av hjemmekontor og ikke er spesielt reiseglade uansett.

En av mine beste venninner har konstant mast om strengere tiltak, mer stengte grenser, nedstengt uteliv og ingen alkoholservering. Ville hun ment dette dersom hun ikke var gravid? Jeg tviler.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, her inne finner en ytterpunkter både i den ene og andre retningen. Ene leiren vil ha lockdown andre leiren skriver om konspirasjoner og demonstrasjoner. Min oppfatning av den virkelige verden er at folk flest tilpasser seg, syns det er kjipt men tenker at dette er  nødvendig og midlertidig. Folk flest er mer nyansert og mer "jordet" enn det som er representert her. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
Elefantenistua skrev (På 9.1.2021 den 16.22):

Ja heldigvis, jeg bare stusser så.. Her jeg bor, i en småby, er det ikke så mange folk på feks landevei.. Og de går med munnbind. Ser noen av trådene nå hvor de har såå lyst på portforbud. Kan de ikke bare holde seg inne selv? 

 

bondevett skrev (På 9.1.2021 den 16.57):

Noen blir litt vel ivrige ja. Var på ski i dag og så en skiløper med munnbind. medisinsk munnbind. Vi var få ute, så det var laaangt mellom menneskene. Jeg fniste litt i barten da må jeg innrømme. 

Kanskje var det mamma eller datteren min dere så, eller en av de hundrevis av andre som hvert år har brukt  varmemaske ute på kalde vinterdager, eller pollenmaske på våren, i allergisesongen?
 

Jeg har også snakket med noen som normalt sett bruker varmemaske om vinteren, men som akkurat nå heller bruker munnbind fordi de synes det fungerer nesten like bra som en varmemaske, spesielt når det ikke er så alt for kaldt, men er litt lettere å puste igjennom.

Det er rart. I åresvis har de beskyttet luftveiene ute om vinteren, men plutselig i år er de "hysteriske" om de gjør som de alltid har gjort.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprettballen skrev (50 minutter siden):

 

Kanskje var det mamma eller datteren min dere så, eller en av de hundrevis av andre som hvert år har brukt  varmemaske ute på kalde vinterdager, eller pollenmaske på våren, i allergisesongen?
 

Jeg har også snakket med noen som normalt sett bruker varmemaske om vinteren, men som akkurat nå heller bruker munnbind fordi de synes det fungerer nesten like bra som en varmemaske, spesielt når det ikke er så alt for kaldt, men er litt lettere å puste igjennom.

Det er rart. I åresvis har de beskyttet luftveiene ute om vinteren, men plutselig i år er de "hysteriske" om de gjør som de alltid har gjort.

 

 

 

Det kan hende, men mener det var en mann jeg så. 

Men jeg forstår den, folk ser rart på meg når jeg begynner med lue utenpå hijab i august. Jeg er ekstremt kald på ørene. Vi har alle våre battles, men utifra hva jeg har sett, så virker folk veldig glade i frihetsminskende tiltak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
Elefantenistua skrev (7 minutter siden):

Det kan hende, men mener det var en mann jeg så. 

Men jeg forstår den, folk ser rart på meg når jeg begynner med lue utenpå hijab i august. Jeg er ekstremt kald på ørene. Vi har alle våre battles, men utifra hva jeg har sett, så virker folk veldig glade i frihetsminskende tiltak. 

Det er som sagt hundrevis, og kanskje til og med tusenvis, av mennesker som bruker maske for å beskytte luftveiene mot kulden, og jeg har tro på at det var noen av dem du har møtt.

Jeg har ikke sett eller hørt noen som er glade for tiltakene.
Jo da, noen synes det er greit å bruke tiltakene som en unnskyldning for å slippe å gjøre noe de ikke ville gjøre i utgangspunktet, men da er det ikke tiltaket de liker, men muligheten tiltakene gir dem.

(F.eks hvis en venninne vil komme på besøk, og jeg heller vil ha en rolig kveld med familien.  Da er det veldig greit å si at "anbefalingene er at vi ikke skal ha besøk nå" i stedet for å si at jeg ikke har lyst på besøk)

Men alt i alt har jeg det inntrykket av at ingen liker dem, men de fleste aksepterer at det må være slik for en periode.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som om mange har glemt det viktige "hvorfor". Mange er tiltakslei og sier ting som "jeg gidder ikke mer når Erna ikke stenger grensene for arbeidsinnvandring". Det er nesten som om enkelte tror at tiltak og regler er der for å straffe dem, noe som er ufattelig lite reflektert.

Det går faktisk an å tenke selv. Jo mer smitte det er i samfunnet jo mer utsatt for smitte er man. Og dersom man velger å sosialisere seg masse så går risikoen opp for hver nærkontakt man har. Ikke bare å bli smittet selv, og bringe smitten videre, men å bidra til at smitten går opp hvor man bor med påfølgende belastning på helsevesenet.

Jeg tenker rasjonelt, noe som kan anbefales om dere føler dere blir "styrt av myndighetene". I min familie og omgangskrets har jeg eldre, folk med risikofaktorer, leger og sykepleiere. Jeg ønsker ikke å være den som smitter en av disse, og gjør det lille jeg kan for å unngå dette. 

Ellers er jeg også ekstremt lei av opplegget og vaksinen kan ikke komme fort nok

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

evena skrev (41 minutter siden):

Det virker som om mange har glemt det viktige "hvorfor". Mange er tiltakslei og sier ting som "jeg gidder ikke mer når Erna ikke stenger grensene for arbeidsinnvandring". Det er nesten som om enkelte tror at tiltak og regler er der for å straffe dem, noe som er ufattelig lite reflektert.

Det går faktisk an å tenke selv. Jo mer smitte det er i samfunnet jo mer utsatt for smitte er man. Og dersom man velger å sosialisere seg masse så går risikoen opp for hver nærkontakt man har. Ikke bare å bli smittet selv, og bringe smitten videre, men å bidra til at smitten går opp hvor man bor med påfølgende belastning på helsevesenet.

Jeg tenker rasjonelt, noe som kan anbefales om dere føler dere blir "styrt av myndighetene". I min familie og omgangskrets har jeg eldre, folk med risikofaktorer, leger og sykepleiere. Jeg ønsker ikke å være den som smitter en av disse, og gjør det lille jeg kan for å unngå dette. 

Ellers er jeg også ekstremt lei av opplegget og vaksinen kan ikke komme fort nok

Etter min mening skyldes dette at noen må bære belastningen av tiltakene, mens andre slipper. Det er enklere å være for tiltak så lenge man har en trygg jobb der man kan ha hjemmekontor lenge. Men har man en jobb der det kreves at man møter opp fysisk, og som er stengt pga. situasjonen, og har blitt permittert eller oppsagt så er det jo vanskeligere. Det handler nok også litt om hvordan tiltak blir kommunisert og om forståelsen av varigheten rundt dem. Det er klart at regjeringen ikke kan love noe som helst, men slik det blir kommunisert så fremstår det ofte som at tiltak bare skal vare noen "uker", og nå har jo den sosiale nedstengningen av Oslo vart godt over to måneder. Alt sånt bidrar til tiltakstrøtthet tror jeg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, evena said:

Det virker som om mange har glemt det viktige "hvorfor". Mange er tiltakslei og sier ting som "jeg gidder ikke mer når Erna ikke stenger grensene for arbeidsinnvandring". Det er nesten som om enkelte tror at tiltak og regler er der for å straffe dem, noe som er ufattelig lite reflektert.

Det går faktisk an å tenke selv. Jo mer smitte det er i samfunnet jo mer utsatt for smitte er man. Og dersom man velger å sosialisere seg masse så går risikoen opp for hver nærkontakt man har. Ikke bare å bli smittet selv, og bringe smitten videre, men å bidra til at smitten går opp hvor man bor med påfølgende belastning på helsevesenet.

Jeg tenker rasjonelt, noe som kan anbefales om dere føler dere blir "styrt av myndighetene". I min familie og omgangskrets har jeg eldre, folk med risikofaktorer, leger og sykepleiere. Jeg ønsker ikke å være den som smitter en av disse, og gjør det lille jeg kan for å unngå dette. 

Ellers er jeg også ekstremt lei av opplegget og vaksinen kan ikke komme fort nok

Dette var veldig bra oppsummert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer meg fint uten det sosiale, bor uansett lengre unna venner og familie. Syns det er like trivelig å bare prate over zoom, men jeg kan se at noen tiltak går negativt utover mange også, men da snakker jeg ikke om litt ubehag ved bruk av munnbind. Jeg jobber også med en del eldre (ikke innenfor helse) og der har jeg i vært fall ikke samvittighet til å gå rundt uten.

Munnbind er ikke behagelig for meg heller, men tanken om å kunne smitte noen andre (eventuelt risiko for død eller varige skader etter smitte) er en langt mer ubehagelig tanke for min del. 

Bruker ikke munnbind hjemme eller ute i åpenhet med mindre det er midt i byen eller pålagt. Ubehagelig, ja, men jeg tåler det. Så får de som ikke kan, slippe det. 

Trives best hjemme jeg da, så sånn sett føles ikke 2020 eller 2021 så langt som en kontrast til andre år.

Endret av Nidarosen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnie Mus skrev (På 9.1.2021 den 17.37):

Elsker corona tiltakene 😄 Nå slipper jeg å tvinge meg selv til å være sosial, slipper å finne på unnskyldninger for å unngå å få besøk, dra på besøk og å delta i sosiale sammenkomster 😄 2020 er det beste året ever for min del. Når det gjelder munnbind, bruker jeg det kun på butikken.

Jeg er helt enig med deg i det om koronatiltakene! Det er så godt å slippe sosialisering hele tiden, med god samvittighet og uten unnskyldninger 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...