Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min datter på 13 år er oppvakt, smart, pen, morsom og aktiv, men hun er litt stille av seg og havner altid i skyggen. Siden vi flyttet og hun måtte bytte skole for 5 år siden har hun gått alene. Noen venner har det hvert, men de har mest hvert sammen med henne for det hun har (hest, leker, ny valp etc.) og ikke fordi HUN er interessant. Når de har hvert her og fått ridd, koset med valp eller andre goder er hun ikke viktig lengre. Nå har hun sluttet å invitere hjem for når hun spør om de skal finne på andre ting vil de heller være sammen med andre. Det er så trist! Hun ønsker seg en god venn mere enn noe. Har hørt henne gråte flere kvelder etter lengetid og når vi snakker er dette det såre tema. Har forsøkt å finne brevvenner, gå på besøk til andre voksne med barn etc. pg de holder kontakten litt så dabbet det ut, de slutter å skrive. I går sa hun « Mamma, alle andre har kjent hverandre så lenge, ingen har bruk for en til venn. Spesielt meg som de ikke kjenner. Jeg føler at jeg maser eller trenger meg på om jeg spør om de vil finne på noe. Som oftest sier de at de er opptatt» 

får så vondt av henne. Hun har nå sluttet på aktiviteter også, Da hun følte seg utenfor. 
Er det noen i samme båt? Noen som ønsker å bli brev venn? Eller som har råd?  
Vurderer å flytte for å se om det blir bedre, men er også redd for at det kan bli enda værre.. 

Endret av 1234anonym
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, så trist...

Vond alder og, hadde hun vært yngre kunne jo foreldre til de andre ungdommene blitt involvert. Jeg har selv en 13-åring, er så heldig at han er populær og har mange gode venner. Da han var yngre prøvde jeg og passe på at han lekte litt med alle. Nå er han såpass stor at jeg lar han danne sin egen klikk, men med klar beskjed om å være grei og inkluderende med absolutt alle. Det hjelper jo såklart ikke de som er utenfor, men ihvertfall skal nå ingen bli mobbet eller plaget av noen. Jeg har fått tilbakemelding fra en annen mor på at min sønn er inkluderende og grei med hennes sønn som sliter sosialt. Da de startet på ungdomsskolen i høst var han flere ganger bort og spurte om det gikk bra med den gutten, som sto alene. Han ble invitert med, men valgte heller å være alene. 

Er jenta di aktiv på diverse apper og sånt da? F.eks tik tok? 

Skrevet

Dette hørtes veldig leit ut. 

Bor dere på et lite sted, eller i en by? Kanskje hun kan starte på en fritidsaktivitet som ligger litt unna der dere bor, slik at hun får et alternativt nettverk? Min datter på 14svømmer, og hun har der et helt parallellt nettverk - ingen av de hun går på skole med svømmer- og sånn er det for flere av de hun svømmer med. Hun synes det er befriende. Men det er jo avhengig av at dere bor et sted med litt flere mennesker. 
Er alternativ til å flytte er jo også å prøve en privatskole som Steinerskolen, montessori el om det finnes i området.
Du skriver at hun har hatt brevvenner som slutter å skrive. Om du da mener at de faktisk skriver brev på papir til hverandre så er det kanskje ikke så rart at de slutter? Brev er en uvant form for 13-åringer, og de jeg kjenner har kun kontakt via sosiale medier. Så om hun ikke er på snap osv så ville jeg absolutt ha gitt hun mulighet til det. 

Anonymkode: b1331...f4d

• Liker 2
Skrevet

Vi har hatt perioder hvor min nå 15-åring har vært utestengt. Hun har hatt perioder hvor hun har bedt om at vi skulle flytte.

Vi har blitt boende og det har løst seg, men det har jo aldri vart så lenge som hos dere. Høres kanskje drastisk ut, men i ditt tilfelle ville jeg flyttet. Latt henne begynne helt på nytt. Hun har en gjennomgående følelse av at hun ikke er noe verdt for andre, og det er INGEN god følelse!

Ville flyttet, byttet skole, startet opp igjen på samme fritidsaktivitet som hun har trivdes med og som hun "kan", men sammen med andre som ikke aner hvem hun er.

• Liker 5
Skrevet
1234anonym skrev (På 6.1.2021 den 9.36):

Min datter på 13 år er oppvakt, smart, pen, morsom og aktiv, men hun er litt stille av seg og havner altid i skyggen. Siden vi flyttet og hun måtte bytte skole for 5 år siden har hun gått alene. Noen venner har det hvert, men de har mest hvert sammen med henne for det hun har (hest, leker, ny valp etc.) og ikke fordi HUN er interessant. Når de har hvert her og fått ridd, koset med valp eller andre goder er hun ikke viktig lengre. Nå har hun sluttet å invitere hjem for når hun spør om de skal finne på andre ting vil de heller være sammen med andre. Det er så trist! Hun ønsker seg en god venn mere enn noe. Har hørt henne gråte flere kvelder etter lengetid og når vi snakker er dette det såre tema. Har forsøkt å finne brevvenner, gå på besøk til andre voksne med barn etc. pg de holder kontakten litt så dabbet det ut, de slutter å skrive. I går sa hun « Mamma, alle andre har kjent hverandre så lenge, ingen har bruk for en til venn. Spesielt meg som de ikke kjenner. Jeg føler at jeg maser eller trenger meg på om jeg spør om de vil finne på noe. Som oftest sier de at de er opptatt» 

får så vondt av henne. Hun har nå sluttet på aktiviteter også, Da hun følte seg utenfor. 
Er det noen i samme båt? Noen som ønsker å bli brev venn? Eller som har råd?  
Vurderer å flytte for å se om det blir bedre, men er også redd for at det kan bli enda værre.. 

Min 14-åring har det litt sånn. Tror problemet ligger i at hun stille, og forsiktig. Hun forsvinner litt, og da faller hun fort utenfor. Jeg har observert at de aller fleste jentene i klassen er frempå og sosiale. 

Min jente er hestejente, og er forrytter et par ganger i uka. Takk og pris for det, da får hun iallfall sosialisert seg der. Hun snakket greit med jentene i stallen, men ingen nære.

Hvor bor dere?

Anonymkode: 9b730...b47

Skrevet

Det er alvorlig å flytte med barn. For noen blir livet aldri det samme igjen. Hva med de gamle vennene? Hvis hun spiller f.eks. Fortnite, kan hun møte venner på nett?

Anonymkode: ea904...cd3

Skrevet
rebella81 skrev (5 timer siden):

Huff, så trist...

Vond alder og, hadde hun vært yngre kunne jo foreldre til de andre ungdommene blitt involvert.

Du har et poeng der - men det jeg ikke skjønner er hvorfor klasseforstander ikke tar større ansvar. 
Da jeg var på denne jentas alder hadde vi en jente i klassen med noe sosiale vansker (mulig autisme, men er ikke sikker) , som derfor falt litt utenfor. 

Løsningen? Hver gang alle jentene skulle samles, ble ALLE invitert. Uansett. Det var ikke galt at 2 og 2, eller 3 og 3 var sammen på fritiden etc, men bursdager og andre samlinger, skulle alle inviteres. Vi var ikke fryktelig mange jenter. Hun som "falt litt utenfor" ble alltid invitert hun også, selv om hun noen ganger takket nei. Og de gangene hun var tilstede, så virket det som at hun koste seg skikkelig. Dessuten var også foreldrene til alle jentene i klassen veldig opptatte av at det skulle være et slikt inkluderende miljø. Denne jenta hadde det vanskelig i perioder - men veldig glad for at hun også ble inkludert. Hun turte til og med å bli med på klassetur i tiende klasse, ettersom vi hadde vært så flink å inkludere henne gjennom ungdomsskolen. Det behøver ikke være så vanskelig. 

Synes du bør ta dette opp på et foreldremøte. Kanskje foreldrene (som jeg antar er fornuftige mennesker) kan bidra til at jenta di blir invitert hjem til dere? Om døtrene åpner øynene litt så vil de skjønne at din datter også kan være en veldig god venn! 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min datter på 14svømmer, og hun har der et helt parallellt nettverk - ingen av de hun går på skole med svømmer- og sånn er det for flere av de hun svømmer med. Hun synes det er befriende. Men det er jo avhengig av at dere bor et sted med litt flere mennesker. 

Svømmemiljøet i Norge er generelt veldig inkluderende, uavhengig av nivå! Jeg drev med svømming gjennom hele barndommen og ungdomstiden, og det er det fineste jeg har vært med på. Jeg hadde også parallellt nettverk slik som du beskriver. 

Anonymkode: 37288...45a

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er alvorlig å flytte med barn. For noen blir livet aldri det samme igjen. Hva med de gamle vennene? Hvis hun spiller f.eks. Fortnite, kan hun møte venner på nett?

Anonymkode: ea904...cd3

Gjelder dette også de eldste barna som går i barnehagen? 

Anonymkode: de479...295

Skrevet
rebella81 skrev (På 10.1.2021 den 9.51):

Huff, så trist...

Vond alder og, hadde hun vært yngre kunne jo foreldre til de andre ungdommene blitt involvert. Jeg har selv en 13-åring, er så heldig at han er populær og har mange gode venner. Da han var yngre prøvde jeg og passe på at han lekte litt med alle. Nå er han såpass stor at jeg lar han danne sin egen klikk, men med klar beskjed om å være grei og inkluderende med absolutt alle. Det hjelper jo såklart ikke de som er utenfor, men ihvertfall skal nå ingen bli mobbet eller plaget av noen. Jeg har fått tilbakemelding fra en annen mor på at min sønn er inkluderende og grei med hennes sønn som sliter sosialt. Da de startet på ungdomsskolen i høst var han flere ganger bort og spurte om det gikk bra med den gutten, som sto alene. Han ble invitert med, men valgte heller å være alene. 

Er jenta di aktiv på diverse apper og sånt da? F.eks tik tok? 

Hun er på sosiale media og har holdt kontakt med gamle venner, men tror de alle har gått videre liksom. Blir mye sosiale media for tiden, men tror det er for å døyve ensomheten. Hun har nettopp begynt på ungdomsskolen med mange nye elever og det gikk greit en tid, men hun har nok dårlig selvtillit også etter alle årene alene. Vi har snakket med klassen og fulgt opp hele barneskolen, bedt andre hjem, sendt de på kino, bowling, svømming etc. og når hun inviterte de på aktiviteter kom de selvfølgelig alltid. Men aldri på eget initiativ eller uten en «grunn» vist dere skjønner. De kommer aldri for å «henge» det sårer henne. Ser hun er mye alene etter skolen også nå, men sier hun er sosial i friminuttene. Som mitt eldste barn vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre for å snu dette. Småsøsknene har mage venner og hun henger litt med de, men savner egne veldig og det er sårt. Det kan faktisk gå 1-2 uker mellom hver gang hun er sosial på fritiden nå. Å finne på ting med familie er en ting, men  skjønner jo at hun har behov for egne venner. Vi prøver ikke fokusere så mye på dette «problemet» men hun er selv veldig bevist på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 15.38):

Gjelder dette også de eldste barna som går i barnehagen? 

Anonymkode: de479...295

Hun er mye på sosiale media. Og de holder kontakten til en viss grad, men blir liksom ikke helt det samme å sitte alene hjemme som å få besøk av en venn eller to. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 15.13):

Min 14-åring har det litt sånn. Tror problemet ligger i at hun stille, og forsiktig. Hun forsvinner litt, og da faller hun fort utenfor. Jeg har observert at de aller fleste jentene i klassen er frempå og sosiale. 

Min jente er hestejente, og er forrytter et par ganger i uka. Takk og pris for det, da får hun iallfall sosialisert seg der. Hun snakket greit med jentene i stallen, men ingen nære.

Hvor bor dere?

Anonymkode: 9b730...b47

Vi bor i Vestfold :)

• Liker 1
Skrevet

13 er en vanskelig alder, og mange vennskap endres og mange "finner seg selv " og vokser fra bestevenninna fra barnehagen. Kanskje det åpner seg litt for henne nå? 

Fattig trøst, men videregående løser mye og da kan det være en løsning å ikke velge den nærmeste, for da får man en frisk start.

Skrevet

Det er rart å ikke få seg venner når man er 8 år og 2/3 klassing. De færreste barn i klassen har da kjent hverandre veldig lenge. Sikkert en og annen som har gått i samme bhg. Klassene på småtrinn er generelt flinke til å inkludere nye elever og lage muligheter for vennskap. Kanskje det er din datter som ikke har vært helt grei mot dem.

Anonymkode: 33b99...3ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er rart å ikke få seg venner når man er 8 år og 2/3 klassing. De færreste barn i klassen har da kjent hverandre veldig lenge. Sikkert en og annen som har gått i samme bhg. Klassene på småtrinn er generelt flinke til å inkludere nye elever og lage muligheter for vennskap. Kanskje det er din datter som ikke har vært helt grei mot dem.

Altså, hæ?? 

• Liker 6
Skrevet

Kanskje rart spørsmål, men er det noe hun interesserer seg for som hun ønsker seg som kunne boostet henne litt? Jeg vet at dette er overfladisk og blablabla, men 13 er en brutal og overfladisk alder. Spesielt for jenter. Altså nå snakker jeg materielle ting som klær og sminke. 

Anonymkode: c5ad2...256

Skrevet
Mazarini skrev (15 minutter siden):

Altså, hæ?? 

Hva er det du ikke forstod?

Skrevet

Viktig at det blir tatt tak i. Jeg selv er ødelagt pga ensomhet og utestenging fra grunnskolen. Jeg klarer ikke knytte ordentlige vennebånd lenger, å har blitt veldig kald på det. Får jeg meg en venn så er jeg helt sikker på at det er bare midlertidig så jeg legger ikke effort inn i det. Mister jeg venner så er det liksom det samme. 

Jeg skulle personlig ønske at det ikke var sånn, for det er ikke godt å ikke klare å knytte bånd med andre. Jeg skygger alltid unna med vilje isteden for å prøve å bli kjent med folk pga mine opplevelser og erfaringer med hvordan folk er. Så man blir litt einstøing

Ikke at det er tilfellet med din datter, men om det går lengre tid at hun føler seg uønsket og uinteressant vil hun sikkert sperre seg selv inne.. siden hun ikke føler seg viktig uansett.

Anonymkode: 16e95...109

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er det du ikke forstod?

Tror du må lese alderen til ts sin datter én gang til...

Anonymkode: d3174...870

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv jeg forstodn der.det  Hun er 13, dette hadde vart siden hun var 8 (flyttet for 5 år siden.) Jenta hadde ikke fått venner fra hun flyttet som 8 åring. Slik tolker jeg det.

Anonymkode: 8db98...1ba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og jeg tror du må lese ts sitt innlegg, mitt innlegg og lære deg basic matematikk...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...