AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 Jeg har lenge ønsket meg hund, og ut av det blå fikk jeg nå plutselig tilbud om valp. men den må da hentes før helgen. Først ble jeg kjempe glad, men nå er jeg i tvil 😬 Jeg har hatt hund i mange år, men aldri valp. Så jeg vet hva hund innebærer, men hvor mye tid og krefter tar det før valpen er over «baby» stadiet? jeg er alene med et barn på 10 år. Har pr nå kun hjemmekontor. det er en rase som blir ca 20 kg voksen. Anonymkode: cf2a2...502
Troyamin Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 Hund krever mye. Ikke bare i valpestadiet. Rase spiller også inn. Men alt dette vet du nok. Du får noen døgn med lite søvn før rutinene er på plass. Selv synes jeg det første året er det verste. Men nå har jeg en krevende brukshund. Miljøtrening, sosialisering, være hjemme alene pluss diverse kurs. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #3 Skrevet 6. januar 2021 Takk! nå har jeg ønsket meg og bestemt meg for ny hund i 6 mnd. Har vært helt fast bestemt på at det er sånn jeg vil ha mitt liv. men nå når det skjer er jeg plutselig så i tvil... orker jeg? Vil jeg? Klarer jeg? skjønner egentlig ikke hvor tvilen kommer fra, for jeg går jo egentlig inn i dette med mye kunnskap.. 😳 ts Anonymkode: cf2a2...502 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #4 Skrevet 6. januar 2021 Jeg fikk også kalde føtter når vi faktisk kunne hente en hund Gikk over etter et par dager, selv om jeg etter å ha tråkket i tiss og bæsj 16 ganger ila en helg har angra litt Det gikk over. Anonymkode: b7b2b...a5d 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #5 Skrevet 6. januar 2021 Kalde føtter går over (stort sett) 😛 det kommer av at det er store endringer i livet, hvor hjernen ikke klarer å henge helt med. Men etter hvert roer det seg. Å de fleste kjenner forskjell på «dette er IKKE lurt» og «dette er litt skummelt» 😛 Anonymkode: ac203...d33 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #6 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kalde føtter går over (stort sett) 😛 det kommer av at det er store endringer i livet, hvor hjernen ikke klarer å henge helt med. Men etter hvert roer det seg. Å de fleste kjenner forskjell på «dette er IKKE lurt» og «dette er litt skummelt» 😛 Anonymkode: ac203...d33 Dette er lurt men VELDIG skummelt 😅🙈🙈 Anonymkode: cf2a2...502 1
Witchita Skrevet 6. januar 2021 #7 Skrevet 6. januar 2021 Valp er slitsomt, og krever mye oppfølging for å få det familiemedlemmet du ønsker deg som voksen hund. Men, så får du også mye igjen for innsatsen din senere.🙂 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #8 Skrevet 6. januar 2021 Den første tiden er mest slitsom. Man må legge inn tid og energi om man vil ha en selvsikker og balansert voksen hund. Først blir det våkne netter hvor man må ut med valpen 2-3 ganger om natten, og dager hvor man hele tiden må ut og stå i kulda for å vente på at valpen skal tisse. Men, er man flink til å ut med valpen ofte, så blir den stueren ganske kjapt, og da blir det bedre. Så er det sosialisering, miljøtrening og lydighetsstrening. Er også lurt å ta en prat med barnet ditt så hun vet at hun må være rolig rundt valpen, ikke gire den opp for mye osv. Valpetiden er slitsom, men man kommer seg gjennom det, og når valpen er året så tenker man tilbake med glede og smiler nostalgisk når man ser på gamle bilder. Min 1 år gamle hund var et skikkelig mareritt da den var valp, men jeg tenker allerede på å skaffe en ny. Valpetiden er litt som fødsler: man glemmer hvor vondt og slitsomt det var 😂 Sannsynligvis fordi man generelt får mer positivt ut av det enn negativt Anonymkode: 580bf...b44
Myrmica Skrevet 6. januar 2021 #9 Skrevet 6. januar 2021 Jeg følte det slik da jeg henta min nyeste hund. Da hadde jeg en fra før, men hadde aldri hatt TO på en gang før. Hadde gått og vurdert det lenge, og fikk tilbud om en hund kort tid etter jeg virkelig hadde bestemt meg. Og fikk SKIKKELIG kalde føtter, og alle mulige argumenter dukka opp i hodet om hvorfor dette var en skikkelig dårlig idé. Men så henta jeg den likevel, og har ikke angret en dag! 😊
Gjest Linny111 Skrevet 6. januar 2021 #10 Skrevet 6. januar 2021 Valpen vår er ti uker og tre dager uker og vi har hatt henne siden hun var åtte uker. Jeg var livredd i dagene før vi skulle hente henne og trodde jeg valgt feil, selv om det har vært drømmen min å ha hund siden jeg var fem år gammel. Angrer absolutt ikke nå. Ja, det er MYE jobb, og noen ganger vil man bare ta en pause, men så kan man bare ikke det, for valpen MÅ ut. Men det er utrolig spennende å se på hvor mye bedre det blir på kort tid om man legger inn mye arbeid. Valpen vår har allerede begynt å av og til sitte ved døra når hun må på do og sover nesten hele natta og det er så deilig 😂
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå