Gå til innhold

935 nye smittetilfeller.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har inntrykk av at myndighetene fikk strammet inn så mye som mulig rett før jul uten å kjøre lockdown. Studentene ville hjem og folk skulle handle gaver.  Desverre ble det vel kanskje til at folk omgikk litt flere enn de fem som ble anbefalt hvis det var større familier som treftes. Festfolket fikk også begrenset seg litt når politiet stadig måtte avbryte fester.

Det lover jo ikke bra når det nye muterte viruset skal gå sin gang, men det blir nok ikke full lockdown før sykehuskapasiteten nærmer seg sprengt. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at mye av dette er smitte som oppdages ved innreise. Det er fantastisk at vi nå oppdager den smitten!

• Liker 7
Skrevet

Ingen er vel overrasket over at tallene er høye nå, etter så mange dager med lite testing. 

• Liker 8
Skrevet
Enda en tulling skrev (6 timer siden):

Er det virkelig ingen som ser sammenhengen med det lave antallet tester og det lave antallet positive gjennom så å si hele juleuka?
(Som det forøvrig aldri ble laget tråder om)
Stikkord: Etterslep.

Det ble jo sagt på nyhetene også det. De som har testet har også hatt juleferie, og tester har hopet seg opp. MEN det er også økt smitte pga reising og sosial aktivitet i jul og nyttår. Er vi flinke nå i noen uker, vil smitten gå ned igjen. Jeg håper virkelig ikke det blir lockdown igjen som noen her sitter og skriver. Det er dramatisk for mange mennesker (sårbare barn, studenter, gamle, syke osv). Det er bedre å holde en kontrollert smitte i befolkningen som Norge har klart så langt etter forrige lockdown.

• Liker 3
Gjest Sprettballen
Skrevet
KvinneguidenBruker skrev (1 time siden):

Husk at mye av dette er smitte som oppdages ved innreise. Det er fantastisk at vi nå oppdager den smitten!

Example skrev (48 minutter siden):

Ingen er vel overrasket over at tallene er høye nå, etter så mange dager med lite testing. 

Det var dette jeg tenkte på også.

Kombinasjonen med obligatorisk testing ved innreise, etterslep etter nyttårshelgen, og at flere har testet seg de siste dagene tror jeg utgjør mye.
Tallet er høyt, alt for høyt, men det ser ut til at andelen positive tester ikke har økt, og det ser jeg på som positivt.
Det tyder på at smitten i samfunnet ikke har økt så dramatisk som smittetallet skulle tilsi.

Gjest Pianobar
Skrevet
Enda en tulling skrev (6 timer siden):

Er det virkelig ingen som ser sammenhengen med det lave antallet tester og det lave antallet positive gjennom så å si hele juleuka?

Det var vel en høy positivprosent blant testene? Og dersom man feks burde testet seg 23/24 desember ville man kanskje ikke testet seg nå? Uansett ikke fått en positiv test.

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (6 timer siden):

I vår kommune åpnet teststasjonene igjen i går  

Jeg syns det er sinnsykt at kommunene opererer så forskjellig! Burde vært påbud om åpne teststasjoner. Hva skjedde med dem som hadde symptomer i din kommune når teststasjonene var stengte? 

• Liker 3
Gjest Optimo
Skrevet
Enda en tulling skrev (7 timer siden):

Jøss, vi er enige om noe! Det må vi feire med en julekake. 🙂

Skrevet
Vera skrev (14 minutter siden):

Jeg syns det er sinnsykt at kommunene opererer så forskjellig! Burde vært påbud om åpne teststasjoner. Hva skjedde med dem som hadde symptomer i din kommune når teststasjonene var stengte? 

Ingenting så lenge de ikke trengte medisinsk behandling. Er teststasjonen stengt, så sier det seg selv at man ikke får testet seg. 

• Liker 3
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Ingenting så lenge de ikke trengte medisinsk behandling. Er teststasjonen stengt, så sier det seg selv at man ikke får testet seg. 

Jeg tenker mer på karantene for nærkontakter og isolasjon for smittede..

• Liker 3
Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker mer på karantene for nærkontakter og isolasjon for smittede..

Det får man jo ikke gjøre hvis man ikke får bekreftet at man er smittet. I vår kommune var det ikke noe smitte før jul, og er ikke noe smitte nå heller så vidt jeg vet. Så med mindre man har vært i kontakt med noen fra andre områder som testet positivt, blir man ikke isolert hvis man er forkjølet. Man holder seg jo hjemme med symptomer vil jeg tro. Men i vår kommune har det bare vært forkjølelse siden midten av november, ikke covid.

• Liker 2
Skrevet

Det får man jo ikke gjøre hvis man ikke får bekreftet at man er smittet. I vår kommune var det ikke noe smitte før jul, og er ikke noe smitte nå heller så vidt jeg vet. Så med mindre man har vært i kontakt med noen fra andre områder som testet positivt, blir man ikke isolert hvis man er forkjølet. Man holder seg jo hjemme med symptomer vil jeg tro. Men i vår kommune har det bare vært forkjølelse siden midten av november, ikke covid.

Hvordan kan man vite at det bare er forkjølelse om man ikke får testet seg..? Det er jo ikke merkelig om smittetallene skyter til værs om teststasjonene er stengt i 2 uker, og en som bærer smitten står i fri posisjon til å smitte alle rundt seg. 

• Liker 5
Skrevet
Vera skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan man vite at det bare er forkjølelse om man ikke får testet seg..? Det er jo ikke merkelig om smittetallene skyter til værs om teststasjonene er stengt i 2 uker, og en som bærer smitten står i fri posisjon til å smitte alle rundt seg. 

Fordi vi før jul ikke har hatt smitte på over 1 måned, samtidig som det har florert med ganske lei forkjølelse. Min kollega var blant annet testet tre ganger i høst grunnet symptomer - negativt hver gang. Det samme med flere andre jeg kjenner. De eneste tilfellene av korona vi har hatt tilskrives folk som har vært på reise i røde land. Med dagens regler gikk de rett i karantene hjemme hos seg selv, slik at smittesporing var lett og oversiktlig. Derfor ble det ingen spredning av viruset.

Så jeg kan ikke se hvor viruset kunne komme fra når man ikke hadde det fra før i kommunen. Det er ikke slik at alt i 2020/2021 er korona. Andre virus har ikke forsvunnet, og vanlig forkjølelse, som også er et koronavirus, smitter på samme måte som covid-19. Mange tror at alle andre virus ble absorbert av korona i 2020, men det er ikke tilfelle. 

• Liker 1
Skrevet

Fordi vi før jul ikke har hatt smitte på over 1 måned, samtidig som det har florert med ganske lei forkjølelse. Min kollega var blant annet testet tre ganger i høst grunnet symptomer - negativt hver gang. Det samme med flere andre jeg kjenner. De eneste tilfellene av korona vi har hatt tilskrives folk som har vært på reise i røde land. Med dagens regler gikk de rett i karantene hjemme hos seg selv, slik at smittesporing var lett og oversiktlig. Derfor ble det ingen spredning av viruset.

Så jeg kan ikke se hvor viruset kunne komme fra når man ikke hadde det fra før i kommunen. Det er ikke slik at alt i 2020/2021 er korona. Andre virus har ikke forsvunnet, og vanlig forkjølelse, som også er et koronavirus, smitter på samme måte som covid-19. Mange tror at alle andre virus ble absorbert av korona i 2020, men det er ikke tilfelle. 

Hehe, det er en ganske naiv innstilling. Fordi det ikke har vært smitte på over 1 mnd så kan det ikke komme smitte neste mnd heller? Her jeg bor har kommunen vært grønn siden i sommer, nå er den plutselig rød. Ting kan snu veldig fort, og det er bare et lite antall positive tester som skal til..ikke alle skjønner hvordan en smittekjede brytes, det ser man jo når enkelte springer rundt på kjøpesentre mens de står i testkø. 

Og du? Spar meg for belæring om forkjølelsesvirus, blir så mye enklere å holde en grei tone i diskusjonen da :) 

• Liker 8
Skrevet
Enda en tulling skrev (7 timer siden):

De høye tallene tyder på etterslep ja, men andel positive prøver steg fra rundt 2 til 3 % allerede i juleukene. Det er jo derfor regjeringen var bekymret allerede på søndag, før disse høye tallene begynner å tikke inn nå.

• Liker 4
Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Hehe, det er en ganske naiv innstilling. Fordi det ikke har vært smitte på over 1 mnd så kan det ikke komme smitte neste mnd heller? Her jeg bor har kommunen vært grønn siden i sommer, nå er den plutselig rød. Ting kan snu veldig fort, og det er bare et lite antall positive tester som skal til..ikke alle skjønner hvordan en smittekjede brytes, det ser man jo når enkelte springer rundt på kjøpesentre mens de står i testkø. 

Og du? Spar meg for belæring om forkjølelsesvirus, blir så mye enklere å holde en grei tone i diskusjonen da :) 

Var ikke noe belæring, jeg har bare møtt på masse holdninger her om at alt med luftveissymptomer MÅÅÅ være korona og aldri er forkjølelse. Noe som altså ikke er tilfelle.

Uansett så får man ikke gjort noe når teststasjonene er stengt. Da blir det verken smittesporing eller noe annet. Hvorfor mange kommuner hadde stengte teststasjoner i jula, vet jeg ikke. Men man kan ikke akkurat teste seg selv. Ja, smitten må komme fra et sted, men man vet jo som regel hvem man omgås. Har man vært på besøk et annet sted, så blir man oppringt av smittesporingsteamet og satt i karantene hvis den man besøkte har testet positivt. Ellers er det som sagt ikke så mye å gjøre.

• Liker 3
Skrevet
Blekkulfina skrev (2 minutter siden):

De høye tallene tyder på etterslep ja, men andel positive prøver steg fra rundt 2 til 3 % allerede i juleukene. Det er jo derfor regjeringen var bekymret allerede på søndag, før disse høye tallene begynner å tikke inn nå.

Dette fordi mange færre har testet seg og mange teststasjoner var stengt. Ikke noe rart andel positive tester går opp da.

• Liker 2
Skrevet

Dette fordi mange færre har testet seg og mange teststasjoner var stengt. Ikke noe rart andel positive tester går opp da.

Regjeringen strammet vel ikke inn på søndag helt uten grunn? Også R-tallet har økt gjennom jula, og effekten av alle nyttårsfestene ligger fortsatt foran oss. 

• Liker 4
Skrevet
Blekkulfina skrev (Akkurat nå):

Regjeringen strammet vel ikke inn på søndag helt uten grunn? Også R-tallet har økt gjennom jula, og effekten av alle nyttårsfestene ligger fortsatt foran oss. 

De strammet inn 3. januar. Nyttårsaften var 31. desember. Koronavirus har gjennomsnittlig inkubasjonstid på en uke. Så nei, innstrammingen kom ikke på grunn av nyttårsfestene. Hvorfor regjeringen strammet inn likt over hele landet og straffet kommuner som har vært "flink" og ikke hatt smitte på lenge, er for meg en gåte og helt ulogisk. Overalt ellers i Europa, blant annet i Tyskland, Finland, Danmark og England, opererer man med regiontiltak som er basert på smittenivå. Det er ikke fornuftig å ha samme strenge tiltak over hele landet. Her er det enda ikke påvist et eneste smittetilfelle, likevel er barneidretten stengt og ungdomsskole- og videregående elever er sendt hjem. Alle som jobber på kontor, er også sendt hjem. Hva er begrunnelsen for det? Føre var? Ha like tiltak så osloboere ikke blir misunnelige?

• Liker 5
Gjest Warrior
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det øker sånn det finnes tiltak. Det er vel ikke lenge før det er over 1000 nye på et døgn hvis det fortsetter sånn. Håper det roer seg snart :( 

• Opprett ny...