Gå til innhold

Mental helses chat og kontakte politiet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er det noen som har erfaring med mental helses chat (sidetmedord.no) og kan si noe om terskelen de har for å kontakte politiet?

Anonymkode: e9806...d8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er så redd for å skrive noe feil...

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær redd for det. Fortell dem hvordan du har det. 

Just now, AnonymBruker said:

Er så redd for å skrive noe feil...

Anonymkode: 34fc2...6c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet?

AnonymBruker
Skrevet

jævlig høy terskel. Jeg har vært i kontakt med dem flere ganger og fortalt dem at jeg har sittet og skadet meg med glass, vært potte dritings, levd fullstendig isolert uten venner og nettverk og satt klar for å ta livet av meg. Aldri har de kontaktet politiet.

Anonymkode: 42699...8b5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du truer med å ta livet ditt, risikerer du at de kontakter politiet. Det avhenger av hvem du prater med, hvor terskelen ligger.

Anonymkode: 60b73...155

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du truer med å ta livet ditt, risikerer du at de kontakter politiet. Det avhenger av hvem du prater med, hvor terskelen ligger.

Det er feil -de kontakter ikke politiet med mindre det er en klar trussel om at du vil skade andre.. Men; de kontakter 113 (medisinsk nødtelefon) om de har god grunn til å tro du er i akutt fare for å ta livet ditt her og nå -dvs innrømmer at du sitter med en pistol, vil henge deg i kveld etc. Og husk at 113 har taushetsplikt -deres oppgave er å redde vedkommende ut av situasjonen med akutt selvmordsfare. Du kan trygt bruke de om du har behov for å prate om ting som er vanskelig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenkes som å true med å ta livet sitt? Typ konkrete tanker eller at man har gjennomført det?

AnonymBruker
Skrevet
Cessa74 skrev (1 time siden):

Det er feil -de kontakter ikke politiet med mindre det er en klar trussel om at du vil skade andre.. Men; de kontakter 113 (medisinsk nødtelefon) om de har god grunn til å tro du er i akutt fare for å ta livet ditt her og nå -dvs innrømmer at du sitter med en pistol, vil henge deg i kveld etc. Og husk at 113 har taushetsplikt -deres oppgave er å redde vedkommende ut av situasjonen med akutt selvmordsfare. Du kan trygt bruke de om du har behov for å prate om ting som er vanskelig. 

Opplevde at de kontaktet politiet for å spore IP-adresse. 113 vil jo ikke vite hvor du er i og med at det er en anonym chat?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Opplevde at de kontaktet politiet for å spore IP-adresse. 113 vil jo ikke vite hvor du er i og med at det er en anonym chat?

Aldri hørt om at politiet gjør det.. Ifht medisinsk nødtelefon er Mental Helse avhengig av at den de chatter med oppgir navn og tlf.nr (men de er gode på å overtale vedkommende i akutt suicidalfare til å oppgi dette -da 113 har taushetsplikt og kun ønsker å hjelpe vedkommende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva tenkes som å true med å ta livet sitt? Typ konkrete tanker eller at man har gjennomført det?

Jeg har tidligere gitt dem eksakt fremgangsmåte og dato for gjennomføring. De kontaktet allikevel ikke politiet.

Anonymkode: 42699...8b5

• Nyttig 1
Skrevet

om du kontakter mental helse så ber du jo om hjelp, så sjansen er der.

AnonymBruker
Skrevet

Større sannsynlig at du får politiet på døra om du skriver om slike tanker/ planer her.... har opplevd det selv... 😕

Anonymkode: ca983...5fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Større sannsynlig at du får politiet på døra om du skriver om slike tanker/ planer her.... har opplevd det selv... 😕

Hva skjedde? Kom de ganske raskt liksom? Av å skrive her altså

Anonymkode: f0563...6f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva skjedde? Kom de ganske raskt liksom? Av å skrive her altså

De kom ikke superraskt, men jeg levde jo... IP- adressen min ble sporet etter noen her kontaktet politiet etter jeg kom med utsagn om at jeg ikke orket å leve mer. Det var kleint å beskrive for politiet at noen på kvinneguiden hadde ringt 🙈🙈🙈 Da ville jeg hvertfall grave meg ned... har etter den gangen snakket med legen i stedet... så anbefaler heller det. Å få politiet på døra er ikke noe jeg ønsker igjen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Cessa74 skrev (3 timer siden):

Aldri hørt om at politiet gjør det.. Ifht medisinsk nødtelefon er Mental Helse avhengig av at den de chatter med oppgir navn og tlf.nr (men de er gode på å overtale vedkommende i akutt suicidalfare til å oppgi dette -da 113 har taushetsplikt og kun ønsker å hjelpe vedkommende. 

Enten vises telefonnummer hos Mental Helse, ellers har de anledning til å kontakte politi/sporing. Det kan komme folk på døra av deres tjenester. 

Anonymkode: 67bc1...8e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De kom ikke superraskt, men jeg levde jo... IP- adressen min ble sporet etter noen her kontaktet politiet etter jeg kom med utsagn om at jeg ikke orket å leve mer. Det var kleint å beskrive for politiet at noen på kvinneguiden hadde ringt 🙈🙈🙈 Da ville jeg hvertfall grave meg ned... har etter den gangen snakket med legen i stedet... så anbefaler heller det. Å få politiet på døra er ikke noe jeg ønsker igjen...

Rart du selv måtte forklare politiet om KG. skulle tro de viste det da de kom.
Håper jeg aldri opplever det, ingen andre enn psykologen får lov til å blande seg inn på den måten. Jeg hadde blitt mektig forbannet om de på Kg tok seg såpass til rette på den måten. Kan ikke snakke for andre, men jeg hadde aldri kommet hit for å annonsere noe sånt på forhånd, for det er utenkelig og unødvendig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Rart du selv måtte forklare politiet om KG. skulle tro de viste det da de kom.
Håper jeg aldri opplever det, ingen andre enn psykologen får lov til å blande seg inn på den måten. Jeg hadde blitt mektig forbannet om de på Kg tok seg såpass til rette på den måten. Kan ikke snakke for andre, men jeg hadde aldri kommet hit for å annonsere noe sånt på forhånd, for det er utenkelig og unødvendig

De visste det nok da de kom, men spurte meg om jeg visste hva som gjorde at de kom... jeg forstod ikke det med en gang.. var rimelig dårlig, og medisinert. Men ikke så dårlig at politiet hadde behøvd å troppe opp på døra... Men, det kunne ikke personen på KG vite, som kanskje tenkte at det er bedre  å ringe en gang for mye enn en for lite. Jeg forstår det var godt ment fra den som gjorde det, selvom det var en konsekvens som ga bitter ettersmak for min del. Kanskje en grei lærepenge på at man er ikke anonym selvom man bruker anonymstatus, fort gjort å glemme det.. kjekk politimann som kom da, han «goodcop», «badcop» var bare skummel... 🙈 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir alltid litt satt ut av at man blir så sinna på den som varsler - at man betegner det som unødvendig, en overreaksjon, spurv med kanon, liksom... Men tankespinn og vonde følelser har en tendens til å skyve perspektivet ut av likevekt, og man kan ende opp med å i praksis oppføre seg som et ganske dårlig medmenneske. Ved å klikke på at noen varsler, for eksempel.

Alle, absolutt alle, har avvergingsplikt; en plikt til å varsle rette instanser og etter beste evne ta de skritt som må til for å avverge at noen skader seg selv eller andre, når man har fått kjennskap til ting som er egnet til å vekke berettiget bekymring for dette. 

Det betyr for eksempel at dersom du forteller en venn at du f.eks kutter deg, så er det helt forståelig at de reagerer med å varsle slik at du ikke får anledning til å fortsette med det i fred og ro. Og ditto dersom du forteller om selvmordstanker eller konkrete planer om dette. Du har ingen rett til å legge dette på en venn, og så forvente å få fortsette som om ingenting har skjedd og ha det som en slags hemmelighet dere imellom - sånt gjør vanvittig skade på den som forventes å skulle bære det i taushet, og det finnes ikke hverken etisk eller logisk. Det er ikke rasjonelt å klikke og se på det som et svik; venner har blitt dømt i retten for å ha holdt kjeft om selvmordsplaner, og da har vi ikke engang kommet inn på de etiske og relasjonelle aspektene ved det hele. 

Fagpersoner og helsepersonell har også plikt til å melde bekymring til rett instans i sånne tilfeller - dog er det slik at jo større grad av faglig tyngde de har på temaet, jo mer nyanserte kan de tillate seg å være på akkurat når taushetsplikten trumfes av meldeplikten. Mental Helses hjelpetelefon er bemannet av personell med kursing, men det er ikke det samme som en profesjonsutdanning innen psykiatri, og de du snakker med på telefonen der har faktisk helt konkrete regler å forholde seg til for når de skal varsle. Så er det nok individuelle forskjeller i når de velger å reagere når noe drastisk er på gang, men strengt tatt skal det ikke være det: Målet skal være at de når det går så langt får deg til å oppgi adresse osv, og så varsles AMK/politi. 

Jeg har selv varslet slik både om venner i ungdomstiden og gjennom jobben, og bryr meg ikke en tøddel om hvor sinna folk blir: Jeg skal ikke stå der etterpå og vite at jeg visste, men ikke sa noe fordi at XYZ. 
Har opplevd å miste to nære venner fordi jeg har «sladret» på dem og «brutt pakten», og det eneste jeg satt igjen med begge gangene var en følelse av enorm lettelse - for det er jo ikke noen sunn relasjon når den ene skal tvinge den andre til å holde på vonde hemmeligheter, selv om den andre mister nattesøvnen og ikke tør slippe vedkommende av syne av frykt for at «denne gangen gjør hen det». Skjønner ikke vedkommende det etter litt tid, så hopper jeg av, altså. Jeg var den beste vennen de kunne hatt akkurat der og da, for jeg skaffet dem hjelp og overbeviste hjelpen om at JO, det var akkurat så ille selv om de nektet... og begge to er friske og lever gode liv i dag. 

Og da kan man jo helt konkret si at det objektivt sett var verdt det for alle parter. Selv om de la meg for hat subjektivt sett, men so what?

Dersom de derimot hadde gått hen og tatt livet av seg som en slags forvridd «konsekvens» av at jeg varslet og liksom sladret på dem, vel, så ville det vært verdt det likevel - for varselet mitt ville like fullt ha reddet MEG fra en hel masse skyldfølelse. 

Anonymkode: e008e...9a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpetelefon har kontaktet politi i to tilfeller for mitt vedkommende, i alle fall en gang. Andre gang er jeg ikke sikker på hvorfor de plutselig var der / trolig pga en telefonsamtale da også. Bedre å selv dra til legevakta enn å få utrykningsbiler og men in black inn i nabolaget. SPOILER ALERT: kan føre til kleine møter med naboer i ettertid. 

Anonymkode: 6903d...447

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...