Gå til innhold

Er det bare angsten tror du?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste dagene har jeg vært veldig tåkete i hodet og det har på en måte dirret inne i kroppen min.

Jeg har angst, det vet jeg. Men jeg er alltid nervøs for at det skal være noe annet, noe ille. Tenk om det er noe ille, også går jeg å tenker at det bare er angst🙈

Jeg har sovet dårlig. Har vært ekstremt trøtt i hodet, men ikke i kroppen. Når jeg våkner på natten så prikker det gjerne i ene foten, så jeg ikke klarer å sovne igjen på et par timer. Lå våken i dag tidlig, og plutselig hadde jeg ingen følelse i høyrearmen. Det var veldig skremmende.

Kan det være noe mer enn bare angsten?

Anonymkode: fb55d...a1e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som heter helseangst. I gamle dager kaltes det nok å være hypokonder. Plages du også når du ikke kjenner etter?

Anonymkode: f048e...efb

Skrevet

Det kan godt være angsten. Se på youtube på BrainFog. Denne feks: 

For vibreringen: 

Se også kommentarene der. Flere som beskriver det samme som deg. 

For en sovende høyrearm så har du nok ligget med en nerve i klem. Spesielt om følelsen kom tilbake rimelig kjapt når du bevegde på deg. Skjer ofte hos meg. 

Så ja, symptomene du beskriver kan godt være angst. De blir forsterket når du blir bekymret også. Vil dog poengtere at hverken jeg eller YouTuberen er lege eller helsepersonell, så alltid sjekk deg og ta en ekstra legetime om du er i tvil eller symptomene/bekymringene vedvarer. :) Men det er virkelig utrolig hvor mye det fysiske og psykiske henger sammen - så det KAN være "bare" angsten! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er noe som heter helseangst. I gamle dager kaltes det nok å være hypokonder. Plages du også når du ikke kjenner etter?

Anonymkode: f048e...efb

Jeg er nok litt hypokonder ja, løper ikke ned døren på legekontoret, men googler hjemme.

Det med at kroppen dovner bort er kanskje noe som bare kommer om jeg gir det en bitteliten tanke. Det er jeg ikke sikker på. Det er litt vanskelig å vite om symptomet kommer av tanken, eller tanken kommer av symptomet.

Men ørheten i hodet og dirringen er noe som er der uten å tenke på det. Ørheten er som en slags svimmelhet, bare uten å være svimmel. Hvis det er forståelig?😂 Dirringen er bare en dirring. Den kommer i perioder. I disse periodene blir jeg veldig klumsete også. Glipper ting lett og sånt.

Skrevet

Har har sånn "bomull i hodet" følelse noen ganger og jeg antar at det er angsten som leker i hodet mitt. Hele dagen blir tåkete og alt går på autopilot. Kan handle uten å egentlig registrere at jeg handler og plutselig komme til meg selv flere timer senere. Heeeelt fucka 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Boblee skrev (8 minutter siden):

Det kan godt være angsten. Se på youtube på BrainFog. Denne feks: 

For vibreringen: 

Se også kommentarene der. Flere som beskriver det samme som deg. 

For en sovende høyrearm så har du nok ligget med en nerve i klem. Spesielt om følelsen kom tilbake rimelig kjapt når du bevegde på deg. Skjer ofte hos meg. 

Så ja, symptomene du beskriver kan godt være angst. De blir forsterket når du blir bekymret også. Vil dog poengtere at hverken jeg eller YouTuberen er lege eller helsepersonell, så alltid sjekk deg og ta en ekstra legetime om du er i tvil eller symptomene/bekymringene vedvarer. :) Men det er virkelig utrolig hvor mye det fysiske og psykiske henger sammen - så det KAN være "bare" angsten! 

Det var fine videoer❤️ Litt godt å høre på andre med angst fortelle om sinnsyke symptomer. 

«Brain fog» blir ikke helt det samme som jeg opplever, for jeg glemmer ikke så mye. Er bare tåkete i hodet som ør/svimmel uten å være svimmel. Noen ganger så kjenner jeg ikke helt igjen samboeren da, det er ganske skummelt😅

Det med dirringen er sikkert på en måte det samme. Men man kan ikke se at jeg skjelver. Det er bare innvendig.

AnonymBruker
Skrevet
GulSitron skrev (3 minutter siden):

Har har sånn "bomull i hodet" følelse noen ganger og jeg antar at det er angsten som leker i hodet mitt. Hele dagen blir tåkete og alt går på autopilot. Kan handle uten å egentlig registrere at jeg handler og plutselig komme til meg selv flere timer senere. Heeeelt fucka 

Det er merkelige greier.. Det er sikkert bare hjernen som «hjelper» ved å la deg «slappe» litt av... på en måte🙈 

Skrevet

begynn med WHM

hva er WHM

Wim Hof Method

Breathing technique

11 minutes

on the YouTube

11 minutes

to gain

Superpowers

u welcome

very much!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fortatt nervøs for dovningen av kroppen, men det kan jo bare være en nerve som blir klemt som det blir skrevet her. Jeg lå på venstresiden, og det var den høyre armen, altså den øverste, som dovna bort. Men jeg er ganske tjukk, så kan jo bli klemte nerver selvom jeg ikke ligger på den sikkert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gustav2 skrev (1 minutt siden):

begynn med WHM

hva er WHM

Wim Hof Method

Breathing technique

11 minutes

on the YouTube

11 minutes

to gain

Superpowers

u welcome

very much!

Note that WHM breathing can affect motor control and, in rare cases, lead to loss of consciousness...

Jeg tror jeg holder meg til vanlig pusting😅 Men takk for tips. Det funker nok for noen, men jeg kjente jeg ble nervøs av den teksten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

De siste dagene har jeg vært veldig tåkete i hodet og det har på en måte dirret inne i kroppen min.

Jeg har angst, det vet jeg. Men jeg er alltid nervøs for at det skal være noe annet, noe ille. Tenk om det er noe ille, også går jeg å tenker at det bare er angst🙈

Jeg har sovet dårlig. Har vært ekstremt trøtt i hodet, men ikke i kroppen. Når jeg våkner på natten så prikker det gjerne i ene foten, så jeg ikke klarer å sovne igjen på et par timer. Lå våken i dag tidlig, og plutselig hadde jeg ingen følelse i høyrearmen. Det var veldig skremmende.

Kan det være noe mer enn bare angsten?

Du bør absolutt bestille ein time hjå fastlegen din. Be om ein heilt vanleg blodprøve. For å sjekke balansen i kroppen, kanskje manglar du noko? 

Anonymkode: f1626...fc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er fortatt nervøs for dovningen av kroppen, men det kan jo bare være en nerve som blir klemt som det blir skrevet her. Jeg lå på venstresiden, og det var den høyre armen, altså den øverste, som dovna bort. Men jeg er ganske tjukk, så kan jo bli klemte nerver selvom jeg ikke ligger på den sikkert.

Du klemmer ikke nerver på grunn av overvekt....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du bør absolutt bestille ein time hjå fastlegen din. Be om ein heilt vanleg blodprøve. For å sjekke balansen i kroppen, kanskje manglar du noko? 

Det er ikke alt for lenge siden jeg tok blodprøver av alt. Gjorde det i fjor sommer. Manglet D, folsyre og litt lavt med b12. Jeg tok alle tre vitaminene i tre måneder først, og nå bruker jeg multivitamin som jeg tenker å bare bruke uansett. Har hatt lav D-vitamin ofte.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du klemmer ikke nerver på grunn av overvekt....

Jeg vet ikke? Det blir jo mye fett som kan klemme. Jeg er ikke sikker på dette, prøver bare finne grunner til at det blir sånn det blir😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg så igjen. Jeg kan få for meg at jeg skal dø, at nå har jeg blodpropp på vei til lunga osv. Fordi jeg plutselig kjente litt vondt i tåa. 
Det skal ingenting til å trigge angsten, jeg har vært redd for sykdommer og død hele livet. Så jeg er liksom litt vandt til det, men det er fortsatt slitsomt. Det er periodevis verre enn andre ganger, å når det står på som verst så er jeg så syk at jeg kan se på meg selv i speilet, uten å kjenne meg igjen på en måte. Det er vanskelig å forklare, men jeg blir helt rar i hjernen. 
Så du er ikke alene, selv om det bare er en mager trøst 

Anonymkode: c8cd1...fa3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et tips om du våkner på natten å er redd, sett på en enkel lydbok. En morsom/romantisk/ungdom/barnebok. Altså veldig lettlest, å uten noe død/sykdomsrelatert. 
Eller så anbefaler jeg deg å høre på bøkene til Sophie Elise (uansett hvor kritiske mange er til ho). Det er selvsagt ikke litterære mesterverk, men jeg syns ho forklarer ting på en enkel og gjenkjennelig måte. 
Så om du ikke har Storytel så anbefaler jeg det! Da kan man ligge å la tankene gå over på noe annet, samtidig som at man ikke står ordentlig opp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner meg så igjen. Jeg kan få for meg at jeg skal dø, at nå har jeg blodpropp på vei til lunga osv. Fordi jeg plutselig kjente litt vondt i tåa. 
Det skal ingenting til å trigge angsten, jeg har vært redd for sykdommer og død hele livet. Så jeg er liksom litt vandt til det, men det er fortsatt slitsomt. Det er periodevis verre enn andre ganger, å når det står på som verst så er jeg så syk at jeg kan se på meg selv i speilet, uten å kjenne meg igjen på en måte. Det er vanskelig å forklare, men jeg blir helt rar i hjernen. 
Så du er ikke alene, selv om det bare er en mager trøst 

Uff, den blodpropptanken ja, den sliter jeg med også. Klemmer på føttene mine både titt og ofte for å kjenne etter om der er noe hevelse og sånt.. Jeg kjenner igjen det med å se seg i speilet også😂 Angst er så forskjellig, men samtidig veldig likt merker jeg når jeg leser hva andre erfarer. Selv om det er trist å høre om, så er jeg glad vi er flere i samme bås, da blir man ikke så ensom i ensomheten.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Et tips om du våkner på natten å er redd, sett på en enkel lydbok. En morsom/romantisk/ungdom/barnebok. Altså veldig lettlest, å uten noe død/sykdomsrelatert. 
Eller så anbefaler jeg deg å høre på bøkene til Sophie Elise (uansett hvor kritiske mange er til ho). Det er selvsagt ikke litterære mesterverk, men jeg syns ho forklarer ting på en enkel og gjenkjennelig måte. 
Så om du ikke har Storytel så anbefaler jeg det! Da kan man ligge å la tankene gå over på noe annet, samtidig som at man ikke står ordentlig opp. 

Sophie Elise er faktisk en som hjalp meg å finne ut hva som var en av problemene mine. Sleit i et halvt års tid med at jeg ikke klarte å forså verden lenger. Alt føltes så uekte, og jeg klarte ikke kjenne igjen nærmeste. Når jeg fikk en klem så kjente jeg den ikke på en måte, det var som å klemme med en vegg imellom. Sophie Elise delte en video av en som slet med derealisering/depersonalisering, og da falt alle brikkene på plass. Det var et grusomt halvår før jeg fant den videoen, og det har vært hardt til tider etter jeg fant den også, men har vært lettere å leve med. Jeg er ikke fullstendig gal😂

Jeg er ikke fan av alt hun driver med av operasjoner og reklamer, men hun har noe vettugt å komme med imellom alt det uvettuge.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du burde gå til fastlegen og fortelle hvordan du har det, jeg. Da blir du antagelig fysisk undersøkt og hvis dere ikke finner noe galt fysisk så kan du kanskje få hjelp for helseangst, om det er det du har. :) Dumt å ha det sånn hvis man kan få hjelp.

Jeg fikk ganske sterke fysiske symptomer, trodde jeg var skikkelig syk, men hos meg var det angst. Legen undersøkte meg først og utelukket (innenfor rimelighetens grenser) at det var noe fysisk galt. Men etter et par-tre samtaler var egentlig både jeg og legen enige i at jeg sannsynligvis hadde fått angst fordi jeg hadde vært veldig stresset, egentlig i mange år. Fikk gå i samtaler på DPS og etter et halvt år var jeg mye bedre.

Anonymkode: d209c...9cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...