AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #1 Skrevet 4. januar 2021 Er det noen som så de to episodene av den nye danske serien "Ulven kommer", som handler om en stefar som blir anklaget for å ha brukt vold mot sine barn/familie? Hva synes dere? Var den reell? Gikk det ikke litt fort i svingene? Anonymkode: 1c2bf...c66
Vinglass Skrevet 5. januar 2021 #2 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Alle episodene er lagt ut ,er de ikke? På NRK nett-TV Endret 5. januar 2021 av Vinglass 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #3 Skrevet 5. januar 2021 Jeg så dem! Gikk ganske fort i svingene, ja og det ble jo også presisert noen ganger, men jeg aner ikke hvordan noe sånt ville fungert i virkeligheten.. Synes det var veldig spennende, blir ikke helt klok på han stefaren, og det er jo åpenbart at jenta ikke har det bra. Anonymkode: c2ff5...75a 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #4 Skrevet 5. januar 2021 Har noen sett alle episodene? Anonymkode: 2d146...183
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 Jeg har sett fem episoder nå. Gikk inn her for å opprette en tråd for å kommentere det samme faktisk. I Norge ville man aldri kunnet ha plassere noen i beredskapshjem/fosterhjem med så lite bevis. Hvis det var sterk mistanke om vold skulle barnevernet ha gjort en grundig utredning av omsorgssituasjonen i familien i ettertid. Synes serien sår unødvendig tvil om barnevernets behandlingsmetoder og fremgangsmåter. Anonymkode: 0f678...9bf 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #6 Skrevet 5. januar 2021 3-4 episoder inne nå. Det går jo enormt lang tid før barna blir avhørt skikkelig?! Så langt er det jo kun lillebroren de har avhørt, og han backet jo ikke akkurat opp søsterens historie. Er også frustrerende at han sosialarbeideren som «etterforsker» saken aktivt tilbakeholder viktig bevis. Har to teorier her: Enten lyver jenta, og hun er blitt fanget av historien sin. Alternativ 2: Stefaren har ikke slått, men gjort noe annet mot jenta. Kanskje forgrepet seg? Anonymkode: 19ec8...fd2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #7 Skrevet 5. januar 2021 Jeg så de fire første episodene, men så hoppet jeg til siste episode da det virket som seeren bare skulle bli vitne til en lang og kronglete frustrerende prosess som til slutt ender med at den skyldige sikkert får sin straff. Og da jeg var ferdig følte jeg egentlig ikke at jeg hadde gått glipp av noe spesielt selv om jeg hadde hoppet over fem episoder. Anonymkode: 4617b...d7c 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #8 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg så dem! Gikk ganske fort i svingene, ja og det ble jo også presisert noen ganger, men jeg aner ikke hvordan noe sånt ville fungert i virkeligheten.. Synes det var veldig spennende, blir ikke helt klok på han stefaren, og det er jo åpenbart at jenta ikke har det bra. Anonymkode: c2ff5...75a Det er nok realistisk, og svært mye avhenger av en saksbehandlers kompetanse og evne til å se mennesker. Derfor ekstra viktig at disse ikke bare har utdannelsen men også har egenskapene som gjør en egnet for en slik stilling. Jo jenta hadde det vanskelig, men det har mange tenåringer. Særlig av skilte foreldre, de har flyttet mye med påfølgende skolwbytte og må skaffe nye venner, og stefar får for mye oppmerksomhet. Ikke går hun overens med han heller. Det i seg selv er grunn nok til å ha det vanskelig. Nå fikk ikke jeg med meg begynnelsen så jeg vet ikke om hun lyver eller ikke. Det er en kinkig situasjon. Barn må bli tatt på alvor. Snakker hun sant så kan man skremme de til taushet om man presser på eller spør om de lyver. samtidig er det fatalt om stefar blir uskyldig anklaget. Spennende serie ut fra episode 1 og 2. Anonymkode: 311a7...60e 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #9 Skrevet 6. januar 2021 Det skjer her i Norge også... I nabolaget vårt var det en familie med 6 barn. De to eldste satte fram (falske, viste det seg etter etterforskning) påstander om at faren hadde vært voldelig. Den dagen dette ble formidlet til barnevernet, ble de 4 yngre søsknene hentet på skolen og i barnehagen og kjørt til nærmeste barnehus (som er 10 mil herfra). De fikk ikke komme hjem på noen dager. Litt usikker på hvorfor, men faren måtte finne seg et annet sted å bo en periode (sikkert under etterforskningen) og da kom barna hjem igjen. Dette er 1 år siden. Heldigvis viste etterforskningen at dette var falske anklager, men syns synd på familien som nå er ødelagt pga to opprørske ungdommer som var sure på faren sin... Og da mener jeg ikke at barnevernet har gjort noe galt, men at det selvfølgelig er vanskelig for en familie å komme seg videre etter at to av barna har kommet med slike falske anklager. Anonymkode: 114c0...304 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #10 Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg så de fire første episodene, men så hoppet jeg til siste episode da det virket som seeren bare skulle bli vitne til en lang og kronglete frustrerende prosess som til slutt ender med at den skyldige sikkert får sin straff. Og da jeg var ferdig følte jeg egentlig ikke at jeg hadde gått glipp av noe spesielt selv om jeg hadde hoppet over fem episoder. Anonymkode: 4617b...d7c Jeg gjorde det samme . Så 4 episoder og så hoppet til siste episode. Så langtekkelig. 8 timer som kunne vært trimmet ned til minst halve tiden. Anonymkode: 2d146...183 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #11 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 5.1.2021 den 20.11): Har noen sett alle episodene? Anonymkode: 2d146...183 Jeg har sett alle. Anonymkode: 8a37d...ab7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #12 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har sett alle. Anonymkode: 8a37d...ab7 Jeg og Anonymkode: 0f678...9bf
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #13 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 14.15): Jeg gjorde det samme . Så 4 episoder og så hoppet til siste episode. Så langtekkelig. 8 timer som kunne vært trimmet ned til minst halve tiden. Anonymkode: 2d146...183 Nei, det er jeg uenig i. Mye i samspillet mellom de som var interessant. Anonymkode: 0f678...9bf 10
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #14 Skrevet 7. januar 2021 Ikke avslør slutten!!! Anonymkode: 1c2bf...c66 1
Zienna Skrevet 7. januar 2021 #15 Skrevet 7. januar 2021 Jeg har sett alle episodene, og syntes det var veldig spennende. Synes spesielt dette med jentas troverdighet og hvordan tilfeldigheter gjorde at det kunne ha gått så helt annerledes, var interessant. 2
Mezzosoprena Skrevet 7. januar 2021 #16 Skrevet 7. januar 2021 Jeg har sett alle, og er ikke enig med dere som sier dere hoppet over halvparten at dere ikke gikk glipp av noe. Det er jo nettopp handlingen mellom at barna blir tvangsflyttet og fram til løsningen kommer i siste episode som er den virkelige handlingen her, og det man virkelig trenger å se som utenforstående. Hvor vanskelig det er for alle parter, å skulle skille løgn fra sannhet, og å ta barn på alvor uten at man nødvendigvis tar alt de sier som den eneste sannheten. Jeg synes det var var en veldig bra serie, som ikke demoniserer verken barnevern eller foreldre, tror den er viktig for mange å se... 14
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #17 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 11.52): Det skjer her i Norge også... I nabolaget vårt var det en familie med 6 barn. De to eldste satte fram (falske, viste det seg etter etterforskning) påstander om at faren hadde vært voldelig. Den dagen dette ble formidlet til barnevernet, ble de 4 yngre søsknene hentet på skolen og i barnehagen og kjørt til nærmeste barnehus (som er 10 mil herfra). De fikk ikke komme hjem på noen dager. Litt usikker på hvorfor, men faren måtte finne seg et annet sted å bo en periode (sikkert under etterforskningen) og da kom barna hjem igjen. Dette er 1 år siden. Heldigvis viste etterforskningen at dette var falske anklager, men syns synd på familien som nå er ødelagt pga to opprørske ungdommer som var sure på faren sin... Og da mener jeg ikke at barnevernet har gjort noe galt, men at det selvfølgelig er vanskelig for en familie å komme seg videre etter at to av barna har kommet med slike falske anklager. Anonymkode: 114c0...304 Ja, har gjort meg mye tanker omkring dette i det siste. Selvfølgelig må barnevernet undersøke - men - hvorfor gjør vi ikke prosessen mer skånsom? Hensyn til barna? Å bli hentet av politi i skole/barnehage og kjørt vekk av vilt fremmede til fremmed sted og må gjennom personlige samtaler med fremmede voksne og ikke få komme hjem. Er det ikke åpenbart at en kan påføre barn traume? Hvorfor får heller ikke den anklagede politiunstruks om å forlate hjemmet, og en politibetjent i sivil hjemme hos familien? Mens en barnevernsansatte kan forberede barna i deres vante omgivelser på hva som skal skje? Hvorfor har vi ikke ordnet så folk fra barnehuset reiser ut og møter ungene? Kanskje på skole/barnehage? Tenker med gru på om vår lille gutt, som er av den stille og forsiktige typen, skulle måtte oppleve dette. 😕 Anonymkode: ec47c...6e3 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 7.1.2021 den 22.36): Ja, har gjort meg mye tanker omkring dette i det siste. Selvfølgelig må barnevernet undersøke - men - hvorfor gjør vi ikke prosessen mer skånsom? Hensyn til barna? Å bli hentet av politi i skole/barnehage og kjørt vekk av vilt fremmede til fremmed sted og må gjennom personlige samtaler med fremmede voksne og ikke få komme hjem. Er det ikke åpenbart at en kan påføre barn traume? Hvorfor får heller ikke den anklagede politiunstruks om å forlate hjemmet, og en politibetjent i sivil hjemme hos familien? Mens en barnevernsansatte kan forberede barna i deres vante omgivelser på hva som skal skje? Hvorfor har vi ikke ordnet så folk fra barnehuset reiser ut og møter ungene? Kanskje på skole/barnehage? Tenker med gru på om vår lille gutt, som er av den stille og forsiktige typen, skulle måtte oppleve dette. 😕 Anonymkode: ec47c...6e3 Ja jeg tenker det samme som deg. Jeg er førskolelærer og har jobbet som pedagogisk leder, hatt flere barn som har hatt store utfordringer både med seg selv og på hjemmebane. Hadde barn som ikke ble hentet i barnehagen på fredag, fordi forelderen ikke taklet å ha barnet hjemme en hel helg, eller barn som ikke ble hentet fordi foreldrene hadde nok med seg selv. Loven sier at vi skal ringe barnevernsvakten som skal komme og hente barnet, og hvis barnet ikke vil være med frivillig, så blir det tatt med makt. Har opplevd at barn har klamret seg fast til meg og skreket og ropt, fordi de har vært så redde når fremmede mennesker står og drar i de og skal ta de med. Eller at barna har klamret seg fast til dørkarmer og møbler. En gang hadde barnevernsvakten med seg to politibetjenter for å hente en 6 åring som var ganske krakilsk, og da hadde de ikke akkurat silkehanskene på. Jeg har en gang latt et barn som ikke ble hentet og som ikke hadde familie som brydde seg, tilbringe helgen hjemme hos en av assistentene på avdelingen for å skåne barnet. Barnet hadde en tipp-topp helg, og kom tilbake til barnehagen på mandag og struttet av energi og glede. Jeg fikk masse problemer fordi jeg tenkte på hva som var barnets beste. Jeg ble kalt inn på teppet til helse og sosialsjefen i bydelen og måtte forklare meg for de involverte instanser. Ingen tenkte på hva som var det beste for barnet. Jeg kjente barnet og familien, det gjorde hverken barnevernsvakten, politiet, ppt, helse og sosialsjefen eller helsesøster i bydelen. Alt handler om lovverk. Anonymkode: 1c2bf...c66 9
minister-mio Skrevet 10. januar 2021 #19 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 22.57): Loven sier at vi skal ringe barnevernsvakten som skal komme og hente barnet, og hvis barnet ikke vil være med frivillig, så blir det tatt med makt. Anonymkode: 1c2bf...c66 Hvilken lov er dette?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 22.57): Ja jeg tenker det samme som deg. Jeg er førskolelærer og har jobbet som pedagogisk leder, hatt flere barn som har hatt store utfordringer både med seg selv og på hjemmebane. Hadde barn som ikke ble hentet i barnehagen på fredag, fordi forelderen ikke taklet å ha barnet hjemme en hel helg, eller barn som ikke ble hentet fordi foreldrene hadde nok med seg selv. Loven sier at vi skal ringe barnevernsvakten som skal komme og hente barnet, og hvis barnet ikke vil være med frivillig, så blir det tatt med makt. Har opplevd at barn har klamret seg fast til meg og skreket og ropt, fordi de har vært så redde når fremmede mennesker står og drar i de og skal ta de med. Eller at barna har klamret seg fast til dørkarmer og møbler. En gang hadde barnevernsvakten med seg to politibetjenter for å hente en 6 åring som var ganske krakilsk, og da hadde de ikke akkurat silkehanskene på. Jeg har en gang latt et barn som ikke ble hentet og som ikke hadde familie som brydde seg, tilbringe helgen hjemme hos en av assistentene på avdelingen for å skåne barnet. Barnet hadde en tipp-topp helg, og kom tilbake til barnehagen på mandag og struttet av energi og glede. Jeg fikk masse problemer fordi jeg tenkte på hva som var barnets beste. Jeg ble kalt inn på teppet til helse og sosialsjefen i bydelen og måtte forklare meg for de involverte instanser. Ingen tenkte på hva som var det beste for barnet. Jeg kjente barnet og familien, det gjorde hverken barnevernsvakten, politiet, ppt, helse og sosialsjefen eller helsesøster i bydelen. Alt handler om lovverk. Anonymkode: 1c2bf...c66 Foreldrene henter ikke barnet??? Send det barnet rett i beredskapshjem! Det har ingenting hos foreldrene å gjøre. Anonymkode: d6b3e...581 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå