Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg får ikke endene til å møtes lenger, har lån og utgifter opp til ørene, sitter nå å går igjennom utgifter som skal betales denne mnd, og jeg har ikke nok penger til å betale alt..ikke noe nytt det altså, har satt vekk 3000kr til mat og diverse. Lønn 20.000kr utgifter 30500kr :( får ikke lov å refinansiere, har ingen kontakt med familie, ingen medlånetaker, eier 0. Hvordan kan jeg komme meg ut av denne knipa? Nå midt i korona er det ikke hjelp i å prøve å få ekstra jobb heller.. Noen som har tips, råd å komme med? Har hatt det slik noen mnd, og ligg derfor etter med mange regninger... Kommer meg ikke ut av sirkelen, hva kan jeg gjøre? Er desperat i å ordne opp.. Ønsker å få orden på dette, har solgt det eg kan diverse fra hjemmet.. Ønsker virkelig råd og tips fra noen.. 

Anonymkode: fbcee...d55

AnonymBruker
Skrevet

Eier du noe? 

Anonymkode: 18a82...13b

Skrevet

Namsmannen og gjeldsordning i 5år og ferdig

• Liker 3
Skrevet

Finnes bare en løsning. Du må tjene mere penger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. Jeg får ikke endene til å møtes lenger, har lån og utgifter opp til ørene, sitter nå å går igjennom utgifter som skal betales denne mnd, og jeg har ikke nok penger til å betale alt..ikke noe nytt det altså, har satt vekk 3000kr til mat og diverse. Lønn 20.000kr utgifter 30500kr :( får ikke lov å refinansiere, har ingen kontakt med familie, ingen medlånetaker, eier 0. Hvordan kan jeg komme meg ut av denne knipa? Nå midt i korona er det ikke hjelp i å prøve å få ekstra jobb heller.. Noen som har tips, råd å komme med? Har hatt det slik noen mnd, og ligg derfor etter med mange regninger... Kommer meg ikke ut av sirkelen, hva kan jeg gjøre? Er desperat i å ordne opp.. Ønsker å få orden på dette, har solgt det eg kan diverse fra hjemmet.. Ønsker virkelig råd og tips fra noen.. 

Utgiftene må jo åpenbart ned. 
Jeg vet ikke hvilke utgifter du har. Men begynn med å finne ett billigere sted å bo. Å selge (evt si opp ett leieforhold) er ikke gjort på dagen, men en start. 
Har du bil sparer du mye på å selge denne. 
Gå gjennom forsikringer og se hva du har (kanskje noen har en bedre pris). 
Si opp alle abonnement (Netflix, treningssenter, Spotify osv). Se om det finnes ett billigere mobilabonnementet. 

Anonymkode: b1ef6...330

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utgiftene må jo åpenbart ned. 
Jeg vet ikke hvilke utgifter du har. Men begynn med å finne ett billigere sted å bo. Å selge (evt si opp ett leieforhold) er ikke gjort på dagen, men en start. 
Har du bil sparer du mye på å selge denne. 
Gå gjennom forsikringer og se hva du har (kanskje noen har en bedre pris). 
Si opp alle abonnement (Netflix, treningssenter, Spotify osv). Se om det finnes ett billigere mobilabonnementet. 

Anonymkode: b1ef6...330

Enig i dette men tenker at situasjonen er slik at alle poster er gått gjennom. Man kan ikke leve å 20 tusen i måneden uansett. Så det er bare en langsiktig å god løsning. Inntekten må økes. 

• Liker 2
Skrevet

synes vi trenger litt flere detaljer å gå på for og kunne hjelpe deg.

hva er summen på de forskjellige utgiftene dine?

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Enten må utgiftene ned eller så må inntekten opp. Det er dessverre ikke noe annet hokuspokus enn det.

Men sett gjerne opp en oversikt over utgifter du har. Eier du bolig? Har du masse forbruksgjeld - er det den du ikke får refinansiert?

Skrevet (endret)
Trøndere1 skrev (35 minutter siden):

Enig i dette men tenker at situasjonen er slik at alle poster er gått gjennom. Man kan ikke leve å 20 tusen i måneden uansett. Så det er bare en langsiktig å god løsning. Inntekten må økes. 

Dersom en ikke har mye gjeld, skal en fint klare seg på 20 000 kr i mnd. 

TS ser ut til å ha mye å gjeld og det knekker økonomien. 

Da er det gjeldsanering som er løsningen. 

Endret av frysja
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Trøndere1 skrev (29 minutter siden):

Er 100% i jobb.. Og som jeg skreiv er det vanskelig å få ekstra jobb nå i den situasjonen vi er i med korona. Utgiftene må ned, det er jeg enig i, og det har jeg prøvd, jeg har snakket med alle mine kreditorer, desverre ingen som vil hjelpe. Har ikke nettflix og diverse abonnenter. Eier en bil men bur langt i fra butikk og alt annet. Har sett etter enn annen plass å bo også, desverre ingenting ledig eller så er det dyrere. Vet ikke hva jeg mer kan gjøre for å få orden på økonomien.. Har lurt på å betale det jeg greier inn på et lån, men da må et annet et utsettes til neste mnd igjen. Sier takk for alle tips og råd, kom gjerne med flere. Nyttårsforsette mitt er å få orden på dette, og det vil jeg klare. Vet bare ikke hvordan enda.. 

Skrevet
frysja skrev (30 minutter siden):

Dersom en ikke har mye gjeld, skal en fint klare seg på 20 000 kr i mnd. 

TS ser ut til å ha mye å gjeld og det knekker økonomien. 

Da er det gjeldsanering som er løsningen. 

Har ikke inntrykk av at det er bare å spørre om gjeldssanering så får man ja uansett.  Å det må være en bedre følelse å rydde opp selv i eget liv. Inntekten må opp. Det er en fin boost til kansje å få opp inntekten for alltid. Så slipper du en sånn runde å en slik situasjon igjen. 💪💪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Trøndere1 skrev (33 minutter siden):

Har ikke inntrykk av at det er bare å spørre om gjeldssanering så får man ja uansett.  Å det må være en bedre følelse å rydde opp selv i eget liv. Inntekten må opp. Det er en fin boost til kansje å få opp inntekten for alltid. Så slipper du en sånn runde å en slik situasjon igjen. 💪💪

Ja, ønsker virkelig å klare å ordne opp i dette. Vet bare ikke hvordan. Å få økonomien opp, er desverre lettere sagt enn gjort.. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er utgiftene dine da TS?

Anonymkode: cd592...da2

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Jeg svarer i den rekkefølgen du spør.

Hvordan kan jeg komme meg ut av denne knipa?

Du sier selv at det er vanskelig å øke inntektene.

Ved betalingsproblemer er det mest riktige å forsøke å redusere utgifter.

Dette kan være slike utgifter som strøm, forsikring, nettabonnement og telefonabonnement.

Jeg bruker Tjenestetorget, og bruker de forskjellige tilbudene opp mot de samme tilbydere, for å presse prisen ned. Strømselskap mot strømselskap osv. Ofte kan det kun dreie seg om en femtilapp eller en hundrelapp, men mange nok «lapper» vil til sammen kunne redusere utgiftene kanskje med så my som en tusenlapp totalt i måneden.

Har hatt det slik noen måneder.

Du sier at du har vært i kontakt med dine kreditorer.

Da har du oppfylt et av kravene for å kunne søke om gjeldsforhandlinger.

Alle kreditorer påstår at hvis du har får et betalingsproblem så må du kontakte dem så fort som mulig så vil de hjelpe deg.

Du har nå erfart at dette ikke er tilfelle, men er faktisk den reelle verden.

Hvis du har noe skriftlig eller en dato for telefonkontakt noter ned datoen eventuelt ta med det du har skriftlig i forbindelse med kontakten med kreditorene, til namsmannen.

Du må kontakte din lokale namsmann og be om et møte. Til dette møte må du ta med deg alle papirer, så som de 3 – tre siste måneders lønnsslipper, 3 – tre siste års skattemeldinger, husleiekvitteringer, eller husleiekontrakt osv. Ta med alt av hva du har av papirer. Bedre å ta med for mye enn for lite.

Spør namsmannen om hjelp til å søke om gjeldsforhandlinger.

Ditt betalingsproblem vil kun øke, vokse, og ikke bli mindre.

Det er ingen forutsetning for å søke om gjeldsordning at noen eller alle krav er gått til inkasso.

Gjeldsordningsloven (gol) pålegger namsmannen en veiledningsplikt.

§ 2-2. Namsmannens veiledningsplikt

Namsmannen skal sørge for at skyldneren får den veiledning denne trenger for å kunne gjennomføre en gjeldsforhandling, utforme et forslag til gjeldsordning som ligger innenfor lovens rammer, og i tilfelle begjære tvungen gjeldsordning.

Slik du ser av § 2-2 så har namsmannen en veiledningsplikt til å hjelpe deg med gjeldsforhandlingene. Dette vil da naturlig nok omfatte hjelp og råd for å kunne fylle ut og søke om gjeldsforhandlinger.

Ditt argument for å søke om gjeldsordning allerede nå er at da vil kreditorene lide minst mulig tap.

Dette argumentet finner du hjemmel for i gols formålsparagraf.

§ 1-1.Formål

Loven skal gi personer med alvorlige gjeldsproblemer en mulighet til å få kontroll over sin økonomi. Den skal legge forholdene til rette for at skyldnere med slike problemer etter søknad om gjeldsforhandling kan oppnå en gjeldsordning enten ved avtale med fordringshaverne (frivillig gjeldsordning) eller ved stadfestelse av tingretten (tvungen gjeldsordning). Loven skal sikre at skyldneren innfrir sine forpliktelser så langt det er mulig, samt at det skjer en ordnet fordeling av skyldnerens midler mellom fordringshaverne.

Sitt ikke å vent til situasjonen kommer helt ut av kontroll, det vil kun forverre situasjonen for deg.

Du vil da kunne risikere å bli møtt med «hvorfor gjorde du ikke noe med dette tidligere når du så at det var så ille.»

Det argumentet har jeg sett at mange av de jeg har hjulpet har blitt møtt med senere.

Ta med en person du stoler på til namsmannen, som vitne på hva som blir sagt.

Ta gjerne opp samtalen på smartphone, med begrunnelsen av at du ikke vil misforstå eller huske feil hva namsmannen har sagt.

Hvis namsmannen nekter deg å ta opp samtalen, da noterer du ned det som ble sagt, under samtalen og straks etter samtalen. Da husker du lettere hva som ble sagt.

Dette kalles notoritet, og på et senere tidspunkt vil dette bli tillagt større vekt enn hvis namsmannen skal kun sitere etter sin egen hukommelse.

Dette kan være meget viktig, hvis det oppstår problemer av et eller annet slag etter samtalen med namsmannen.

Så ikke start bilen, men sitt i bilen og noter, straks etter samtalen med namsmannen.

Grunnen til alt dette med opptak og notering skyldes at mange namsmenn er inkompetente og gir feil opplyser eller glemmer å gi viktige opplysninger. Dette benekter de fleste namsmenn.

Dette har jeg erfart fra flere saker jeg har bistått med vedrørende gjeldsforhandlinger og ordninger.

Håper dette er et råd/svar du kan bruke.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 5
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (34 minutter siden):

Hei.

Jeg svarer i den rekkefølgen du spør.

Hvordan kan jeg komme meg ut av denne knipa?

Du sier selv at det er vanskelig å øke inntektene.

Ved betalingsproblemer er det mest riktige å forsøke å redusere utgifter.

Dette kan være slike utgifter som strøm, forsikring, nettabonnement og telefonabonnement.

Jeg bruker Tjenestetorget, og bruker de forskjellige tilbudene opp mot de samme tilbydere, for å presse prisen ned. Strømselskap mot strømselskap osv. Ofte kan det kun dreie seg om en femtilapp eller en hundrelapp, men mange nok «lapper» vil til sammen kunne redusere utgiftene kanskje med så my som en tusenlapp totalt i måneden.

Har hatt det slik noen måneder.

Du sier at du har vært i kontakt med dine kreditorer.

Da har du oppfylt et av kravene for å kunne søke om gjeldsforhandlinger.

Alle kreditorer påstår at hvis du har får et betalingsproblem så må du kontakte dem så fort som mulig så vil de hjelpe deg.

Du har nå erfart at dette ikke er tilfelle, men er faktisk den reelle verden.

Hvis du har noe skriftlig eller en dato for telefonkontakt noter ned datoen eventuelt ta med det du har skriftlig i forbindelse med kontakten med kreditorene, til namsmannen.

Du må kontakte din lokale namsmann og be om et møte. Til dette møte må du ta med deg alle papirer, så som de 3 – tre siste måneders lønnsslipper, 3 – tre siste års skattemeldinger, husleiekvitteringer, eller husleiekontrakt osv. Ta med alt av hva du har av papirer. Bedre å ta med for mye enn for lite.

Spør namsmannen om hjelp til å søke om gjeldsforhandlinger.

Ditt betalingsproblem vil kun øke, vokse, og ikke bli mindre.

Det er ingen forutsetning for å søke om gjeldsordning at noen eller alle krav er gått til inkasso.

Gjeldsordningsloven (gol) pålegger namsmannen en veiledningsplikt.

§ 2-2. Namsmannens veiledningsplikt

Namsmannen skal sørge for at skyldneren får den veiledning denne trenger for å kunne gjennomføre en gjeldsforhandling, utforme et forslag til gjeldsordning som ligger innenfor lovens rammer, og i tilfelle begjære tvungen gjeldsordning.

Slik du ser av § 2-2 så har namsmannen en veiledningsplikt til å hjelpe deg med gjeldsforhandlingene. Dette vil da naturlig nok omfatte hjelp og råd for å kunne fylle ut og søke om gjeldsforhandlinger.

Ditt argument for å søke om gjeldsordning allerede nå er at da vil kreditorene lide minst mulig tap.

Dette argumentet finner du hjemmel for i gols formålsparagraf.

§ 1-1.Formål

Loven skal gi personer med alvorlige gjeldsproblemer en mulighet til å få kontroll over sin økonomi. Den skal legge forholdene til rette for at skyldnere med slike problemer etter søknad om gjeldsforhandling kan oppnå en gjeldsordning enten ved avtale med fordringshaverne (frivillig gjeldsordning) eller ved stadfestelse av tingretten (tvungen gjeldsordning). Loven skal sikre at skyldneren innfrir sine forpliktelser så langt det er mulig, samt at det skjer en ordnet fordeling av skyldnerens midler mellom fordringshaverne.

Sitt ikke å vent til situasjonen kommer helt ut av kontroll, det vil kun forverre situasjonen for deg.

Du vil da kunne risikere å bli møtt med «hvorfor gjorde du ikke noe med dette tidligere når du så at det var så ille.»

Det argumentet har jeg sett at mange av de jeg har hjulpet har blitt møtt med senere.

Ta med en person du stoler på til namsmannen, som vitne på hva som blir sagt.

Ta gjerne opp samtalen på smartphone, med begrunnelsen av at du ikke vil misforstå eller huske feil hva namsmannen har sagt.

Hvis namsmannen nekter deg å ta opp samtalen, da noterer du ned det som ble sagt, under samtalen og straks etter samtalen. Da husker du lettere hva som ble sagt.

Dette kalles notoritet, og på et senere tidspunkt vil dette bli tillagt større vekt enn hvis namsmannen skal kun sitere etter sin egen hukommelse.

Dette kan være meget viktig, hvis det oppstår problemer av et eller annet slag etter samtalen med namsmannen.

Så ikke start bilen, men sitt i bilen og noter, straks etter samtalen med namsmannen.

Grunnen til alt dette med opptak og notering skyldes at mange namsmenn er inkompetente og gir feil opplyser eller glemmer å gi viktige opplysninger. Dette benekter de fleste namsmenn.

Dette har jeg erfart fra flere saker jeg har bistått med vedrørende gjeldsforhandlinger og ordninger.

Håper dette er et råd/svar du kan bruke.

Med vennlig hilsen

TBergh

Tusen takk for et utfyllende svar og god informasjon. Skal ta det med meg videre og håpe jeg kommer til en løsning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hva er utgiftene dine da TS?

Anonymkode: cd592...da2

Det meste er lån, som forbrukslån, kredittkort, også er de vanlige utgiftene da, husleie, tlf, strøm osv. De siste mnd har jeg betalt det jeg klarer men har stoppet opp når jeg har 3000kr igjen på konto. Som går til mat, drivstoff. Har lån hos mange ulike, 8 forskjellige kreditorer + klarna og diverse andre regninger. 

Skrevet

Personlig konkurs er ingen løsning, for gjeld som ikke betales, består selv om du går konkurs, og en konkurs koster penger, for den advokaten som tingretten oppnevner til såkalt bostyrer, skal ha betaling, og den som må betale er du

• 4 uker senere...
Skrevet

Hvor mye er det snakk om totalt?

Anonymkode: f01ba...5eb

Skrevet
CAPS LOCK skrev (På 5.1.2021 den 23.10):

Personlig konkurs er ingen løsning, for gjeld som ikke betales, består selv om du går konkurs, og en konkurs koster penger, for den advokaten som tingretten oppnevner til såkalt bostyrer, skal ha betaling, og den som må betale er du

Det er jo skremmende at du forsøker å fremstå som om du har peil på dette, men så vet du ikke engang at det ikke er noe som heter "personlig konkurs". Og om gjelden hadde bestått, hva hadde da hele poenget med en konkurs vært? Vet du i det hele tatt hva "konkurs" er? 

Støtter de som sier at en offentlig gjeldsordning er tingen. NAV har gjeldsrådgivere, ta kontakt med dem, eller namsmannen direkte, de har plikt til å hjelpe deg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...