Gå til innhold

Anskaffelse av en katt til

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en pusefrøken, sterilisert vel å merke, på snart 3 år som er vandt til å bo med andre katter der vi bodde før. Hun har ikke vært veldig glad i å være sammen med de andre kattene men hu hadde selskap og var mye roligere for hun var aldri helt alene. 

Nå har vi flyttet og ser at denne frøkna er ganske ensom. Vi bor i en leilighet på rundt 80kvm og hu får gå fritt rundt mellom alle rom som hun selv ønsker, men både jeg og samboer har snakket om å skaffe en katt til som selskap til hun vi har fra før.

Spørsmålet er da om vi skal ta til oss en voksen katt eller en kattunge og hva vil da eventuelt bli enklest for hun vi har å forholde seg til? Vi er i kontakt med dyrebeskyttelsen i området og har funnet ett par katter som kan gå overens med, men ønsker å høre andres erfaring.

Anonymkode: a5c71...380

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer sikkert til å gå fint etter en liten tilvenningsperiode. Kattunger er veldig aktive og lekne og kan nok irritere den voksne katten litt - men det kommer nok mye an på personligheten til katten dere har fra før.

Et råd jeg har hørt (og som jeg tror det er mye klokt i) er å ta med katten dere har fra før når dere velger en ny katt, enten det er en kattunge eller en voksen katt. Da ser dere om de går overens.

Anonymkode: 7612e...7ed

AnonymBruker
Skrevet

Støtter den over!

Hvordan er pusen du har nå? Prøv å unngå en voksen pus som er dominant da, den kan bli en trussel mot henne, som også er grunnen til at det ofte er lettere med kattunger. Samtidig når det er sagt er personligheten hos en voksen katt mer tydelig, slik at det kan være lettere å finne en match som fungerer bra over tid. Lurt å tenke på energinivå, grad av dominans og kjemi:) 

Anonymkode: f145d...901

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere kan være fosterhjem en stund? Så kan dere se om pusene går overens. 

Anonymkode: 99ccf...6a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Støtter den over!

Hvordan er pusen du har nå? Prøv å unngå en voksen pus som er dominant da, den kan bli en trussel mot henne, som også er grunnen til at det ofte er lettere med kattunger. Samtidig når det er sagt er personligheten hos en voksen katt mer tydelig, slik at det kan være lettere å finne en match som fungerer bra over tid. Lurt å tenke på energinivå, grad av dominans og kjemi:) 

Hun vi har nå er litt sjefete av seg, og har ett energinivå på lik linje som en kattunge, full rulle en stund for så totalt stillhet. Hun er vandt med å gå med eldre hannkatter tidligere, men den ene likte hu veldig godt og den andre var hu ikke like begeistra for.

- TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje dere kan være fosterhjem en stund? Så kan dere se om pusene går overens. 

Anonymkode: 99ccf...6a3

Det er jo også en idé. Det har jeg faktisk ikke tenkt på.

- TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hun vi har nå er litt sjefete av seg, og har ett energinivå på lik linje som en kattunge, full rulle en stund for så totalt stillhet. Hun er vandt med å gå med eldre hannkatter tidligere, men den ene likte hu veldig godt og den andre var hu ikke like begeistra for.

- TS

Kanskje en chill type som ikke konkurrerer med henne, eller blir kuet av henne er veien å gå da:) katter har så godt av å ha en artsfrende å være rundt🙏🏻 Noen som forstår de, og som kam være trygghet, selskap og lekekamerat. Det er veldig snilt av deg å gi henne det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kanskje en chill type som ikke konkurrerer med henne, eller blir kuet av henne er veien å gå da:) katter har så godt av å ha en artsfrende å være rundt🙏🏻 Noen som forstår de, og som kam være trygghet, selskap og lekekamerat. Det er veldig snilt av deg å gi henne det!

Vi har sett oss ut en chill herremann som heter Gjermund faktisk, haha. Pga smittesituasjonen nå så får vi ikke besøke før etter 18 januar. Men vi har foreløbig reservert han så får vi se. 
Veit selv at jeg syntes det er ålreit å ha andre mennesker rundt meg, og vi har fått ganske dårlig samvittighet for at hu vi har er aleine når hu er vandt med andre katter rundt seg. Greit å ha selskap selvom de kanskje ikke blir bestevenner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nemlig! Jeg er helt enig med deg. Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...