Gå til innhold

kan noen forklare de nye retningslinjene?

Anbefalte innlegg

Skrevet
  • Regjeringen setter grense på fem personer på private sammenkomster utenfor eget hjem

Hva med private sammenkomster i eget hjem? Å ikke ha besøk er kun en anbefaling, man får ikke bot for det. Men å samles mer enn fem utendørs får man bot for. Så betyr dette at en familie på 4 kan ha besøk av 2 personer, eller gjelder max 5 for å ikke få bot også i egen hjem (så sant man ikke har mer enn 3 barn selvsagt)? 

Det står jo også at barneskole-elever kan ha besøk av andre fra samme kohort. Trumfer det 5 personsregelen, eller er det kun barn i familier med max 2 barn som får ha besøk, med mindre f.eks. en av foreldrene forlater huset mens besøket er der?

Jeg lurer altså kun på hva man faktisk får bot for, ikke om enkelte mener det er teit å ha besøk når det er anbefalt å la være.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gagaen
Skrevet

Folk er rare ; hvis ein ikkje får bot for det så er alt greit. SJølv om det er anbefalt å la vera for å få smitten under kontroll. Tru folk at det myndighetene ikkje ser, det skjer ikkje? Verkar jammen slik! 

Veit det ikkje er svar på ts men det er uansett det eg meiner . Ein hoppar ikkje frå 3. etg og ut vindauga sjølv om ein ikkje får bot for det. Handler om å tenkje sjølv. 

Skrevet
Gagaen skrev (1 minutt siden):

Folk er rare ; hvis ein ikkje får bot for det så er alt greit. SJølv om det er anbefalt å la vera for å få smitten under kontroll. Tru folk at det myndighetene ikkje ser, det skjer ikkje? Verkar jammen slik! 

Veit det ikkje er svar på ts men det er uansett det eg meiner . Ein hoppar ikkje frå 3. etg og ut vindauga sjølv om ein ikkje får bot for det. Handler om å tenkje sjølv. 

Takk for et meget konstruktivt svar 🙄

Folk spiser seg bælfeite, røyker, drikker, går i høyhæltesko og kjøper klær i polyesterblanding også, de flyr og kjører bil etc, selv om de vet at det ikke er så lurt. Det er uansett greit å vite om ting er direkte ulovlig. Og greit å vite om enn selv eller mannen må forlate huset hvis et av de tre barna skal ha med en klassekamerat hjem, for å unngå 20 000 i bot.

• Liker 6
Gjest Gagaen
Skrevet
velociraptor skrev (Akkurat nå):

Takk for et meget konstruktivt svar 🙄

Folk spiser seg bælfeite, røyker, drikker, går i høyhæltesko og kjøper klær i polyesterblanding også, de flyr og kjører bil etc, selv om de vet at det ikke er så lurt. Det er uansett greit å vite om ting er direkte ulovlig. Og greit å vite om enn selv eller mannen må forlate huset hvis et av de tre barna skal ha med en klassekamerat hjem, for å unngå 20 000 i bot.

Da hadde eg tatt ein tlf til kommuna/smittevernlege/koronatlf og fått eit konstruktivt svar ( meir enn mitt) . Du får berre synsing her på KG . 

Skrevet
Gagaen skrev (1 minutt siden):

Da hadde eg tatt ein tlf til kommuna/smittevernlege/koronatlf og fått eit konstruktivt svar ( meir enn mitt) . Du får berre synsing her på KG . 

Jeg får synsing fra deg. Det er mulig at en eller annen bruker her inne har en link der det står mer i klartekst. 

Jeg trenger ikke å belaste smittevernslegen eller korona-telefonen med et hypotetisk spørsmål, de blir ringt ned nok som det er. Det er uansett svært usannsynlig at politiet kommer brasende og slår inn dørene til huset mitt for å sjekke om her er et ekstra barn på besøk og gi meg 20 000 i bot.

• Liker 2
Gjest Optimo
Skrevet

De neste fjorten dagene bør du møte så lite folk som mulig. 

Det er essensen. Lettere å forstå da? 

Skrevet

Hva med treningssenter? 

Treningstimer i sal?

Skrevet

Media virker lite interessert denne gangen, så ikke så enkelt å finne svar. Media er lei, det sier jo litt om hvor mange ganger myndighetene har ropt ulv ulv. De ytterst få avisartiklene er kritikk fra opposisjonen. Stortinget fikk ikke høre et ord om disse massive tiltakene som plutselig blir tredd nedover oss en søndag kveld. 

Beklager at jeg ikke har noe svar på spørsmålet ditt. Som vanlig er det et sammensurium av regler. Etter hva Erna sa, så var det så vidt lov å være mer enn fem stk i en husstand.. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, MiniMjau said:

Hva med treningssenter? 

Treningstimer i sal?

Det er lov nasjonalt, men kommunen/senteret kan ha strengere regler. Sentrene her i byen er åpne for egne innbyggere.

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen nasjonal regel om besøk hjemme, kun anbefalinger. Anbefalingen er å ikke ha besøk hjemme i det hele tatt i to uker.

Kommuner kan i tillegg ha lokale forskrifter, altså regler du kan få bot for å ikke følge.

• Liker 2
Skrevet

Kort fortalt: Holde seg inne og unna folk til man er nedbrutt nok til å ikke gjøre motstand mot tiltakene👍

• Liker 4
Skrevet

Gidder ikke å følge dem slavisk, når folk får reise fra Sør-Afrika til Norge og spre et mutert variant av viruset.

Hvorfor er ikke grensene og flytrafikken stengt hvis denne dugnaden er så viktig?

• Liker 5
Skrevet

Hvordan forvente at folk skal få med seg alt dette på dagen. Greit nok med oss som har lest her. . Det viser at vi har vilje til å sette oss inn i saken. Men hva med andre lavere sosiokulturelle grupperinger? Forventer staten at alle ser på pressekonferansene? Leser vg? Det er da mange som ikke er interessert i nyheter. Jeg tenker på ungdom, rusmiljø o.l. Tror ikke det er de folka som går på kommunen eller fhi sine sider heller.

Syns innbyggerene burde fått sms ved endringer. Også her hadde vi misset noen, men sannsynligvis nådd flere. 

• Liker 1
  • Opprett ny...