Gå til innhold

Gå til psykolog?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i 40-årene, har aldri vært hos psykolog, og jeg har liksom alltid tenkt at man må være ordentlig psykisk syk for å få time hos en (type selvmordskandidat, PTSD osv). Jeg har med andre ord ikke særlig tro på psykologer, men jeg skulle så gjerne hatt noen å snakke med, om ting jeg ikke vil snakke med samboeren om (eller som vi har snakket om, som han ikke forstår). Jeg har få venner, liten familie og ingen av dem er spesielt nære.

Spesielt sliter jeg med å mestre arbeidslivet, har sikkert hatt 20 forskjellige jobber og finner meg aldri til rette. Jeg blir paranoid og redd for å ikke være bra nok og det ender alltid med at jeg slutter. Jeg har flyttet et titalls ganger og finner aldri ut av hva jeg vil, orker ikke å bo på ett sted i mer enn 3 år. Forholdet til samboeren (igjennom snart tre år, dere skjønner tegninga...) begynner også å rakne, fordi jeg ikke klarer å vise følelser. Eller at jeg bare mangler følelser, hva vet vel jeg... Jeg klarer liksom ikke å bry meg tilstrekkelig om andre enn meg selv. 

Min store skrekk er at en psykolog bare vil si at dette er helt normalt og sende meg på dør. Min nest største skrekk er at jeg må fortsette å gå i terapi og betale i dyre dommer for "behandlinger" som ikke hjelper. Om jeg hadde fått en eller annen diagnose så ville jo ikke det heller hjulpet i seg selv, annet enn at jeg kunne brukt det som unnskyldning for at jeg er så ubrukelig. 

Hva tror dere? Skal jeg prøve å gå til psykolog, eller bare drite i det? 

Anonymkode: 292bc...05c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må du bestemme selv. Ønsker du å prøve å finne ut hva som "feiler" deg, og kunne bruke det for å enten komme videre, eller forsone deg med hvordan du er?

Dine største frykter kan du slippe. Hvis du blir sendt på dør, ja, da har du brukt noen timer av livet ditt på noe som ikke fungerte. Hvis du får behandling, men det ikke hjelper, kan du når som helst avslutte. Ingen av disse scenariene beskriver en katastrofe.

En god psykolog vil lytte til deg og gi deg verktøy for selvforståelse, ikke bare behandle "psykdommer".

Anonymkode: 15d21...3e7

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det må du bestemme selv. Ønsker du å prøve å finne ut hva som "feiler" deg, og kunne bruke det for å enten komme videre, eller forsone deg med hvordan du er?

Dine største frykter kan du slippe. Hvis du blir sendt på dør, ja, da har du brukt noen timer av livet ditt på noe som ikke fungerte. Hvis du får behandling, men det ikke hjelper, kan du når som helst avslutte. Ingen av disse scenariene beskriver en katastrofe.

En god psykolog vil lytte til deg og gi deg verktøy for selvforståelse, ikke bare behandle "psykdommer".

Dette er noe jeg har hørt om flere ganger, men ikke forstår.. Verktøy?... Hvilke verktøy? Skiftenøkkel? hammer? Sirkelsag?

Jeg vil jo si at jeg kjenner meg selv ganske godt etter 40 år. Men si at psykologen kan lære meg å kjenne meg selv bedre, vil det gjøre noen som helst forskjell? Er det i så tilfelle ikke like greit (og billigere) å kjøpe en selvhjelpsbok?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er noe jeg har hørt om flere ganger, men ikke forstår.. Verktøy?... Hvilke verktøy? Skiftenøkkel? hammer? Sirkelsag?

Jeg vil jo si at jeg kjenner meg selv ganske godt etter 40 år. Men si at psykologen kan lære meg å kjenne meg selv bedre, vil det gjøre noen som helst forskjell?

Mangel på selvinnsikt (og annen innsikt, for den del) har en tendens til å omfatte mangel på innsikt i mangelen på innsikt.

Sitat

Er det i så tilfelle ikke like greit (og billigere) å kjøpe en selvhjelpsbok?

Jeg vet ikke - har du prøvd det da?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mangel på selvinnsikt (og annen innsikt, for den del) har en tendens til å omfatte mangel på innsikt i mangelen på innsikt.

Ja, men for å spørre en gang til: Vil det hjelpe på problemet å ha mer innsikt? Hvis jeg går til en lege med brekt ben, skal jeg betale ham for å fortelle meg hvorfor beinet er brekt, eller skal jeg be om å få satt på gips?

(Mulig jeg er altfor praktisk anlagt til at psykologi fungerer på meg...)

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke - har du prøvd det da?

Jeg har lest flere selvhjelpsbøker, men ikke blitt noe klokere. Det er litt som dårlige motivasjonstalere, du tror det skal revolusjonere din måte å tenke på, og så er du tilbake på det gamle innen 5 minutter. 

AnonymBruker
Skrevet

Største jobben med behandling, er å finne ut hva man sliter med pg hvorfor man er som man er. Den jobber er du jo soleklart ferdig med. Så hva skal en psykolog hjelpe deg med da? Sitte å bekrefte at alt du sier er riktig?

En psykolog er heller ikke en venn eller "samtalepartner" på grunn av mangel av venner og familie. Sånn at du er klar over det.

Anonymkode: c0e92...80b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykolog kan hjelpe deg og se det fra en annen side. Hjelpe deg hvordan å tenke. 

Anonymkode: 77048...110

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...