Gå til innhold

Slalåmski for nybegynnere


Birdy804

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal stå på slalåm for aller første gang (i voksen alder!!!😬), og trenger tips til hvilke ski jeg skal velge. 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt en time med instruktør og utleie-ski første gang, for å se om det er noe for deg. Skiene som brukes til utleie er ofte gode ski for nybegynnere. Ellers kan du spørre i en sportsbutikk. Husk at skienes lengde og spenst skal passe til din høyde og vekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man leid ski på alle steder det foregår opplæring? 

Noen som likevel har noen spesifikke merker eller type å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birdy804 skrev (1 time siden):

Får man leid ski på alle steder det foregår opplæring? 

Noen som likevel har noen spesifikke merker eller type å anbefale?

Har ingen spesifikke ski å anbefale da jeg sverger til twintipski og ikke har kjøpt carving-ski på år og dag, haha. Men jeg har vært storfornøyd med ski fra Atomic tidligere. De aller fleste skisentrene leier ut både ski, støvler, staver, hjelmer og briller.

Vil råde deg til å tilpasse bindingene riktig. Hvis du ikke kjenner noen som har peiling på det, spør de i butikken om de kan gjøre det for deg. Jeg har alltid med meg en skrutrekker i jakkelomma fordi det er så veldig kjedelig med feilstilte bindinger. Er de ikke stramme nok vil de løse ut altfor fort, i verste fall er det nok at skiene rister litt når du kjører over prepp, og er de for stramme kan du ende opp med ski som ikke løser ut når de absolutt burde det. Staver er det bare å drite i i starten. Å knekke koden med skiene er mye enklere uten staver som forstyrrer. 😄

Anonymkode: 8594e...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som leier ut vil finne rett ski til deg, siden du ikke har stått slalåm tidligere så tipper jeg de gir det temmelig korte ski. 

Anonymkode: fc44a...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 20.48):

Har ingen spesifikke ski å anbefale da jeg sverger til twintipski og ikke har kjøpt carving-ski på år og dag, haha. Men jeg har vært storfornøyd med ski fra Atomic tidligere. De aller fleste skisentrene leier ut både ski, støvler, staver, hjelmer og briller.

Vil råde deg til å tilpasse bindingene riktig. Hvis du ikke kjenner noen som har peiling på det, spør de i butikken om de kan gjøre det for deg. Jeg har alltid med meg en skrutrekker i jakkelomma fordi det er så veldig kjedelig med feilstilte bindinger. Er de ikke stramme nok vil de løse ut altfor fort, i verste fall er det nok at skiene rister litt når du kjører over prepp, og er de for stramme kan du ende opp med ski som ikke løser ut når de absolutt burde det. Staver er det bare å drite i i starten. Å knekke koden med skiene er mye enklere uten staver som forstyrrer. 😄

Anonymkode: 8594e...a6a

Hei og takk for svar! Nå vet jeg ikke forskjellen på twintipski og carving-ski engang 😆 Jeg får gå for utleieski første gangen og håper det gir meg noen hint til hva jeg kan kjøpe.

Jeg har SÅ lyst til å lære meg å stå på slalåm, selvom det er litt flaut å lære seg det i voksne alder. Men bedre sent enn aldri tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 20.51):

De som leier ut vil finne rett ski til deg, siden du ikke har stått slalåm tidligere så tipper jeg de gir det temmelig korte ski. 

Anonymkode: fc44a...a28

👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birdy804 skrev (På 6.1.2021 den 10.31):

Hei og takk for svar! Nå vet jeg ikke forskjellen på twintipski og carving-ski engang 😆 Jeg får gå for utleieski første gangen og håper det gir meg noen hint til hva jeg kan kjøpe.

Jeg har SÅ lyst til å lære meg å stå på slalåm, selvom det er litt flaut å lære seg det i voksne alder. Men bedre sent enn aldri tenker jeg. 

Veldig enkelt forklart så er carvingski vanlige slalåmski, "tupp" foran og flat ende bak, og twintipski er ski med "tupp" både foran og bak for at man skal kunne kjøre både forlengs og baklengs. 😄 

Det er ikke flaut å lære som voksen, altså! En venn av familien min er skiinstruktør, og det er veldig sjeldent han har barn med på kursene. De få gangene han har barn med er når hele familien drar på kurs sammen. Så hvis du skal på kurs vil du med stor sannsynlighet bare lære med andre voksne som kan like lite som deg. Det er mye verre med de voksne som tror de er mye flinkere enn de er og som ender opp med å sette både seg selv og andre i farlige situasjoner fordi de overvurderer egne evner.

Anonymkode: 8594e...a6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på merker. Det har ingenting å si. Anbefaler å leie/låne og ha med instruktør. Det får du på alle skisentre, ellers kan du få med en venn med ordentlig erfaring.

Generelt har du bedre kontroll med korte ski. Anbefaler å ikke bruke staver i starten. 

Har lært opp mange voksne og barn fra første gang de hadde på seg ski, bare spør om det er noe spesifikt du lurer på. 

Det er ikke flaut å være nybegynner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (På 11.1.2021 den 12.23):

Ikke tenk på merker. Det har ingenting å si. Anbefaler å leie/låne og ha med instruktør. Det får du på alle skisentre, ellers kan du få med en venn med ordentlig erfaring.

Generelt har du bedre kontroll med korte ski. Anbefaler å ikke bruke staver i starten. 

Har lært opp mange voksne og barn fra første gang de hadde på seg ski, bare spør om det er noe spesifikt du lurer på. 

Det er ikke flaut å være nybegynner! 

Tusen takk, det er godt å høre at det er flere voksne som tar kurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte selv å stå på slalåm i voksen alder, så det er ingenting å være flau over😊 Har du vært på kurs enda? :) Hvis ikke, så gled deg, og husk at det blir bedre og bedre for hver gang!👍

Angående ski så lånte jeg ski de første gangene av noen venner som hadde ekstra, veldig greit å låne eller leie hvis man finner ut at det ikke er noe særlig. Så jeg kjøpte meg ski etter at jeg hadde stått noen ganger😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte bare et par brukte carvingski på Finn til 300 kroner for et par år siden. Hadde da stått på ski en gang før for lenge siden. 

Om du ikke har tenkt til å stå jevnlig, så ville jeg bare leid utstyr i skianlegget.

Pass på at de er riktig til din høyde og at du stiller inn vekten din sånn at de løser ut hvis du skulle falle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...