Kartoffel Skrevet 3. januar 2021 #1 Skrevet 3. januar 2021 Noen med erfaring? Jeg vet jo i teorien hva kognitiv terapi er, og har hørt dette er effektiv for mange. Men hvordan jobber man med dette i praksis? Konkret hva gjorde du? Og hvordan endret det deg?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #2 Skrevet 3. januar 2021 Kartoffel skrev (1 time siden): Noen med erfaring? Jeg vet jo i teorien hva kognitiv terapi er, og har hørt dette er effektiv for mange. Men hvordan jobber man med dette i praksis? Konkret hva gjorde du? Og hvordan endret det deg? Jeg har prøvd dette pga kronisk sykdom og av den grunn fikk livet mitt snudd på hode over natta så og si, men det er mye teknikker jeg allerede bruker så fikk ikke mye ut av det. Var mest for å få det på dokumentert på papiret at det er utprøvd for min kroniske sykdom. Det handler om å snu automatiske negative tanker, finne tilbake til den gode følelsen når du har det litt dritt ved å sette av tid hver dag til å visualisere deg mentalt tilbake til situasjoner/steder hvor du har hatt en god følelse og fylle opp med den følelsen. Skrive ned hva du liker å gjøre som gir deg glede eller mentalt pusterom -gjøre mer av det. Litt sånn, «det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det» med ting eller livssituasjoner du står i som du ikke får gjort noe med, men som suger energi. Litt snakking hos terapeut med hjemmelekser over en periode. Som sagt for meg hjalp det ikke så mye -da jeg egentlig ikke følte jeg trengte det, da jeg allerede gjør de tingene for meg selv når jeg føler meg litt dritt -mest for å få det dokumentert at jeg har gjort det mtp NAV. Men om man er litt mye nedfor og deprimert og har mye tankekjør så kan jeg tenke at man har nytte av å prøve. Anonymkode: a27d2...cc7
Kartoffel Skrevet 3. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har prøvd dette pga kronisk sykdom og av den grunn fikk livet mitt snudd på hode over natta så og si, men det er mye teknikker jeg allerede bruker så fikk ikke mye ut av det. Var mest for å få det på dokumentert på papiret at det er utprøvd for min kroniske sykdom. Det handler om å snu automatiske negative tanker, finne tilbake til den gode følelsen når du har det litt dritt ved å sette av tid hver dag til å visualisere deg mentalt tilbake til situasjoner/steder hvor du har hatt en god følelse og fylle opp med den følelsen. Skrive ned hva du liker å gjøre som gir deg glede eller mentalt pusterom -gjøre mer av det. Litt sånn, «det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det» med ting eller livssituasjoner du står i som du ikke får gjort noe med, men som suger energi. Litt snakking hos terapeut med hjemmelekser over en periode. Som sagt for meg hjalp det ikke så mye -da jeg egentlig ikke følte jeg trengte det, da jeg allerede gjør de tingene for meg selv når jeg føler meg litt dritt -mest for å få det dokumentert at jeg har gjort det mtp NAV. Men om man er litt mye nedfor og deprimert og har mye tankekjør så kan jeg tenke at man har nytte av å prøve. Anonymkode: a27d2...cc7 Takk for at du delte erfaringen din😊 Jeg er usikker på om det vil hjelpe meg, for jeg er ute av det som gjorde meg utbrent (tror jeg) men samtidig så sliter jeg med de kroppslige plagene knyttet til dette
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå