Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode tips til å kutte ned på sukker? 
jeg er skikkelig sukkeravhengighet. Spiser godteri så og si hverdag. Har en elsk for bruks. Men aldri klart å ta tak i det. Har lyst å ta tak i det. Internett har tusen forslag. Men er bedre å få tips fra vanlige folkens Google ❤️ 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hiver meg på denne.

Jeg prøver selv å kutte ned på sukkeret.

Klarer meg fint på dagen, men det er når kveldene kommer jeg sprekker.

Så jeg må klare å komme meg igjennom kveldene uten å sprekke.

Jeg gikk lavkarbo for noen år siden. Klarte å kutte ut sukkeret da. Jeg var veldig motivert da. 

Anonymkode: 38887...851

AnonymBruker
Skrevet

I stedet for å kutte helt på dagen, gå ned til annenhver dag i en uke eller to, så til tre dager i uka, så kun lørdag. Kanskje det fungerer bedre?

Ha alternativer i kjøleskapet. Hvis det er ok for deg, så ha litt druer, epler, grønnsaker eller popcorn som du lager NÅR du får lyst på sukker.

Ha en plan rett og slett for hva du gjør når du får lyst på :) Og svaret er ikke å dra på butikken.

Anonymkode: 936ba...4aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og svaret er ikke å dra på butikken. Anonymkode: 936ba...4aa

...men hvis en må på butikken, skriv handleliste, husk å ta den med til butikken og sørg for å være mett nok
når det handles. Fornuften forsvinner som regel ut når man er fysen på noe...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I stedet for å kutte helt på dagen, gå ned til annenhver dag i en uke eller to, så til tre dager i uka, så kun lørdag. Kanskje det fungerer bedre?

Ha alternativer i kjøleskapet. Hvis det er ok for deg, så ha litt druer, epler, grønnsaker eller popcorn som du lager NÅR du får lyst på sukker.

Ha en plan rett og slett for hva du gjør når du får lyst på :) Og svaret er ikke å dra på butikken.

Anonymkode: 936ba...4aa

Veldig godt forslag ☺️🙏🏻Takk

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kutte ned/ut nå. Har egentlig innsett at jeg må kutte det ut fullstendig en periode. Sukker (og generelt raske karbohydrater) skaper små betennelser i kroppen, slipper frie radikaler (som er knyttet til kreft og sykdommer), og trigger insulin til de grader at jeg har egentlig blitt litt skremt vekk fra det. 

Hvis jeg er sugen på noe søtt, lager jeg følgende:

Pisk opp en eggehvite (fra 1 egg) til en stiv masse, bland inn cottage cheese (hvis du liker det) og vaniljekesam/gresk yoghurt. Varm opp frosne bær (f.eks blåbær og bringebær) i en kjele. Bland dette sammen, og voila - du har en superdigg, sunn bolle med masse godt. Sleng oppi litt mandler/valnøtter med kokosflak/kokosmasse og du har et fullverdig snacksmåltid som stilner den verste søtsugen 😄 

Anonymkode: efd19...11d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skal kutte ned/ut nå. Har egentlig innsett at jeg må kutte det ut fullstendig en periode. Sukker (og generelt raske karbohydrater) skaper små betennelser i kroppen, slipper frie radikaler (som er knyttet til kreft og sykdommer), og trigger insulin til de grader at jeg har egentlig blitt litt skremt vekk fra det. 

Hvis jeg er sugen på noe søtt, lager jeg følgende:

Pisk opp en eggehvite (fra 1 egg) til en stiv masse, bland inn cottage cheese (hvis du liker det) og vaniljekesam/gresk yoghurt. Varm opp frosne bær (f.eks blåbær og bringebær) i en kjele. Bland dette sammen, og voila - du har en superdigg, sunn bolle med masse godt. Sleng oppi litt mandler/valnøtter med kokosflak/kokosmasse og du har et fullverdig snacksmåltid som stilner den verste søtsugen 😄 

Anonymkode: efd19...11d

Det er jo masse sukker/raske karbohydrater i det du beskriver...

Anonymkode: b552a...079

• Liker 2
Skrevet

Jeg må kutte ut alt, ellers får jeg det ikke til. Er i gang nå 😄 

Pass på å ha noe enkelt å varme opp så du kan spise når du er sulten. Havregrøt er min redning, fint å ha ferdig i kjøleskapet. 

Og i begynnelsen hjelper det å ha produkter som du synes er godt helt uten eller uten tilsatt sukker tilgjengelig hvis jeg blir fysen. 

Og jeg kutter sukker først og konsentrerer meg bare om det, det er vanskelig nok i starten.

Drømmer at jeg spiser sjokolade om natta da det står på som verst 😅

Jeg har gjort det et par ganger, utfordringen er å ikke skli ut igjen når det har gått bra

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare kutta ut alt av godteri. Tillater meg selv å spise helt vanlig mat, drikke kakao hvis jeg vil og sukker i kaffe. Men spiser ikke godteri eller annen snacks enn nøtter og åpenbart "sunn" snacks som bananchips. 

Er på dag 4 og har ikke knekt, men føler meg som den junkien. Har abstinenser til tusen, hodepine stort sett hver dag og har lyst på noe hele tia! Men nå skal jeg bare ta meg i nakken med kostholdet, vil være ett godt forbilde for barna mine og komme i form igjen! 

Anonymkode: 7a80f...554

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hiver meg på denne.

Jeg prøver selv å kutte ned på sukkeret.

Klarer meg fint på dagen, men det er når kveldene kommer jeg sprekker.

Så jeg må klare å komme meg igjennom kveldene uten å sprekke.

Jeg gikk lavkarbo for noen år siden. Klarte å kutte ut sukkeret da. Jeg var veldig motivert da. 

Anonymkode: 38887...851

Bedre du tar sukker rasjonen din på dagen og holder deg vekke fra det etter kl 18:00 helst...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo masse sukker/raske karbohydrater i det du beskriver...

Anonymkode: b552a...079

Hvor er de raske karbohydratene? Foreslår at du setter deg litt mer inn i næringsinnhold før du svarer. 

Velger man gresk yoghurt så er det veldig lite karbohydrater, og bær inneholder også lite, spesielt bringebær.

Om man velger å følge denne oppskriften så får man i seg:

1 stor eggehvite 40 gram (0,4 g karbohydrater pr 100 gram) = 0,16 g karbohydrater

100 gram vaniljekesam = 8,3 g karbohydrater 

100 gram cottage chese = 1,5 g karbohydrater

100 gram bringebær = 3,2 gram karbohydrater 

100 gram blåbær = 7, 5 gram karbohydrater

Totalt 440gram/ 20,66 gram karbohydrater eller 4,7 gram karbohydrater pr 100 gram. I tillegg kan man velge for eksempel kun bringebær og gresk yoghurt om man vil få ned karbohydratinnholdet ytterligere og da vil det bli totalt 13,6 gram karbohydrat på 440gram eller 3gram karbohydrater/100 gram.  Om man er på de mest ekstreme formene på lavkarbo kan man til og med spise dette. 440 gram er også MYE mat for en snack så en reel porsjon er nok mindre. 

I vanlig melkesjokolade er det 54,7 gram karbohydrater pr 100 gram 

I snickers er det 60,2 gram karbohydrater pr 100 gram 

I seigmann er det 70 gram karbohydrater pr 100 gram 

Om ts spiser bare 40 gram melkesjokolade vil hun få i seg mer sukker enn oppskriften til ab lengre opp i tråden, så jeg vil igjen påstå at du lærer deg litt mer om næringsinnhold før du svarer i slike tråder. 

Anonymkode: 5d887...6f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det som til slutt virket for meg var å kutte absolutt alt, med en gang.

Ikke noe annenhver dag, ikke noe "bare en sjokolade", ikke erstatninger i form av sunn snack. Ikke en gang en spisedag i uka - for den kvelden gjorde at suget var tilbake med forsterket kraft i flere dager etterpå. 

Den første uka var vond, og vanskelig. Men jeg hadde ikke snop i hus, og jeg hadde avtaler og trente hver eneste kveld, eller gikk lange turer. Etter det avtok suget. Etter ca et halvt år kjente jeg aldri på sug etter snop lenger. Og nå 5 år senere kan jeg ta en bit sjokolade, eller dessert om jeg blir tilbudt når jeg er på besøk, men det gir meg ingenting, og jeg har aldri lyst på mer. Det er en utrolig befriende følelse. 

Anonymkode: 946ff...10b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å spis andre ting som er søtt og digg,men ikke er godteri :)Mine tips er

-Frosne druer (sykt digg. Blir som sorbe 😍)

-Nicecream  https://www.detsoteliv.no/oppskrift/nice-cream-sunn-bananis    Dette er grunnoppskrift,men du kan tilsette annen frukt eller bær om ønskelig 

Anonymkode: 3bc1e...b51

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd at hvis jeg spiser nok mat (og helst nok proteiner) i løpet av dagen, får jeg ikke søtsug på kvelden. Fordi jeg er ikke sulten. Vanligvis prøver jeg å spise så lite som mulig i løpet av en dag på grunn av slanking, men sprekker så det holder på kvelden fordi jeg ikke har spist nok og magen/kroppen skriker etter næring. 

Anonymkode: 04f55...37f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har opplevd at hvis jeg spiser nok mat (og helst nok proteiner) i løpet av dagen, får jeg ikke søtsug på kvelden. Fordi jeg er ikke sulten. Vanligvis prøver jeg å spise så lite som mulig i løpet av en dag på grunn av slanking, men sprekker så det holder på kvelden fordi jeg ikke har spist nok og magen/kroppen skriker etter næring. 

Anonymkode: 04f55...37f

Jeg har samme erfaring. Hvis jeg spiser mat som gir stabilt blodsukker gjennom dagen, og feks lunsj bestående av knekkebrød bakt av frø og egg med kokt egg som  pålegg, så hjelper det.Så proteiner+fett fra frø eller avokado hjelper mot mitt sukkersug.

Er skikkelig på sukkerkjøret nå etter jula, men skal rive meg ut av marsipankomaet og komme igang. Meeen jeg tror aldri jeg kommer dit personen som skrev lengre opp er: 5 år uten godterier omtrent og intet savn.... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...