anno1 Skrevet 3. januar 2021 #21 Skrevet 3. januar 2021 Ja dette var et merkelig utstpill. Vil tro over 90% allerede har en returbillett og studenter er ikke akkurat flust med penger.. 2
Den Sagnomsuste Skrevet 3. januar 2021 #22 Skrevet 3. januar 2021 (endret) Whistler skrev (5 minutter siden): Anbefalinger er ordet, ikke bestemmelser. Regjeringen gjør vurderinger basert på den informasjonen de til enhver tid har tilgjengelig. Det betyr at presisjonen i tid er det den er. Hva tror du om regjeringen i sommer, hadde predikert at det kom til å bli en smittetopp ved juletider, og i august lagde en forskrift som forbød reiser som ikke er knyttet til nødvendige for utøvelse av yrke på mer enn femti kilometer i desember og januar? Hvem har sagt noe om å vedta dette i august? Jeg henspiller på at man allerede i advent (typ 20 desember) burde vært i stand til å forutse smittetrykket 4 januar. Dette er ikke rakettforskning... Endret 3. januar 2021 av Den Sagnsomsuste 3
Whistler Skrevet 3. januar 2021 #23 Skrevet 3. januar 2021 Den Sagnsomsuste skrev (4 minutter siden): Hvem har sagt noe om å vedta dette i august? Jeg henspiller på at man allerede i advent (typ 20 desember) burde vært i stand til å forutse smittetrykket 4 januar. Dette er ikke rakettforskning... Hvis man skulle kommet med dette 20. desember hadde vel de fleste allerede kjøpt billettene sine. 2
mima Skrevet 3. januar 2021 #24 Skrevet 3. januar 2021 Det virker som politikerne bare gjør det som passer de og ikke tenker på konsekvensene for alle. Det virker som noe man har kommet på under frokosten og slenger det ut i media. Det er slik diktatorer har det. En dag er en ting lov, dagen etter er det ikke lov. Vil man gjøre reiser ut av landet ulovlig? Da er det bare å lage en lov om det. Osv. Osv. 3
Witchita Skrevet 3. januar 2021 #25 Skrevet 3. januar 2021 Det er bra det, men det kommer sent når billetter er bestilt og en del helt sikkert allerede har dratt. 2
semperflorens Skrevet 3. januar 2021 #26 Skrevet 3. januar 2021 Men hvis alle reiser tilbake, vil det å ha nettundervisning i to uker fungere som en slags karantene, så selv om jeg er enig i at beskjeden kom altfor sent, vil det allikevel ha noe for seg. 3
GrønnNellik68 Skrevet 3. januar 2021 #27 Skrevet 3. januar 2021 Ukjent. skrev (2 timer siden): Regjeringen fortsetter å imponere.. Gi beskjed dagen før, er det virkelig mulig? Juleferien til statsrådene har vel vært viktigere enn å komme opp med noen nye restriksjoner. Så var det selvsagt studentene de landet på denne gangen også. Ettersom det er så innmari krise, så er det jo merkelig at det knapt er noen på sykehus i hele landet. Selv avisene har roet seg ned nå. Det er bare myndighetene som fremdeles hytter med pekefingeren og sprer frykt. Ja de har ikke bondevett når de vet hvor dårlig studenter tjener så burde de hatt en plan på hvordan fikse dette uten at det går utover studentene. 1
GrønnNellik68 Skrevet 3. januar 2021 #28 Skrevet 3. januar 2021 mima skrev (24 minutter siden): Det virker som politikerne bare gjør det som passer de og ikke tenker på konsekvensene for alle. Det virker som noe man har kommet på under frokosten og slenger det ut i media. Det er slik diktatorer har det. En dag er en ting lov, dagen etter er det ikke lov. Vil man gjøre reiser ut av landet ulovlig? Da er det bare å lage en lov om det. Osv. Osv. Har du ikke sett det før nå? Sikkert ett halvår siden jeg skjønte det. Verre vil det bli.. smitte tallene går jo ikke ned selv med strenge restriksjoner 1
mima Skrevet 3. januar 2021 #29 Skrevet 3. januar 2021 Bente1234 skrev (29 minutter siden): Har du ikke sett det før nå? Sikkert ett halvår siden jeg skjønte det. Verre vil det bli.. smitte tallene går jo ikke ned selv med strenge restriksjoner Jo jeg har tenkt det helt siden viruset ble «oppdaget». Helt i begynnelsen så virket det overdrevent med nedstenging men så tenkte jeg at regjeringen visste vel ikke helt omfanget av viruset etc. Men nå som det er gått snart et år så virker det som reglene blir verre, rarere og strengere..Nå kan de ikke lenger «unnskylde» seg med at de vet lite om viruset osv. Og man ser jo at lockdown etc. Ikke funker. Det bare ødelegger økonomien jobbene osv. Hvis man vil unngå noe som helst risiko ved å leve så må man mure seg inne alene resten av livet.. 5
SusieDerkins Skrevet 3. januar 2021 #30 Skrevet 3. januar 2021 mima skrev (29 minutter siden): Jo jeg har tenkt det helt siden viruset ble «oppdaget». Helt i begynnelsen så virket det overdrevent med nedstenging men så tenkte jeg at regjeringen visste vel ikke helt omfanget av viruset etc. Men nå som det er gått snart et år så virker det som reglene blir verre, rarere og strengere..Nå kan de ikke lenger «unnskylde» seg med at de vet lite om viruset osv. Og man ser jo at lockdown etc. Ikke funker. Det bare ødelegger økonomien jobbene osv. Hvis man vil unngå noe som helst risiko ved å leve så må man mure seg inne alene resten av livet.. hvorfor mener du at du vet alt om dette bedre enn FHI? bedre enn fagfolk? bedre enn regjeringens byråkrater? Hva er det du bygger på når du alltid vet bedre? 4
Example Skrevet 3. januar 2021 #31 Skrevet 3. januar 2021 Det er håpløst for en del. Broren min overveide å bli hjemme, men han hadde enda ikke de bøkene som skulle til, og ønsket pakkeløsningen som bokhandelen har på studiestedet. Det er ille nok å ha så mye digital undervisning, om man ikke skal gå uten pensumbøker også. 6
mima Skrevet 3. januar 2021 #32 Skrevet 3. januar 2021 MissLucy skrev (45 minutter siden): hvorfor mener du at du vet alt om dette bedre enn FHI? bedre enn fagfolk? bedre enn regjeringens byråkrater? Hva er det du bygger på når du alltid vet bedre? Det er ikke alltid myndighetene gjør det som er til det beste for samfunnet. Se til nord- Korea. Hvis det er en innbygger som ikke er enig i politikken der(de fleste er vel ikke det), er det en person som blir stemplet som en som «vet bedre enn myndighetene»eller blir denne sett som en som kjemper for et normalt liv og frihet?
Sirah Skrevet 3. januar 2021 #33 Skrevet 3. januar 2021 Vil tro de fleste allerede har dratt så dette var lovlig sent..... 1
mima Skrevet 3. januar 2021 #34 Skrevet 3. januar 2021 MissLucy skrev (1 time siden): hvorfor mener du at du vet alt om dette bedre enn FHI? bedre enn fagfolk? bedre enn regjeringens byråkrater? Hva er det du bygger på når du alltid vet bedre? Så det er ingen arbeidsløse,permitterte,firmaer som har gått konkurs, folk som har rett og slett blitt fattige, studenter uten rett til støtte(pga de får ikke dagpenger når de er studenter), studenter som har droppet ut av studiene pga. situasjonen, familier som ikke har truffet hverandre på snart et år fordi de bor i et annet land? Blant annet. 2
SusieDerkins Skrevet 3. januar 2021 #35 Skrevet 3. januar 2021 mima skrev (59 minutter siden): Så det er ingen arbeidsløse,permitterte,firmaer som har gått konkurs, folk som har rett og slett blitt fattige, studenter uten rett til støtte(pga de får ikke dagpenger når de er studenter), studenter som har droppet ut av studiene pga. situasjonen, familier som ikke har truffet hverandre på snart et år fordi de bor i et annet land? Blant annet. Jo, alt det finnes. Men du svarer ikke på spørsmål: Hva er det som gjør at du mener du vet bedre? 1
brainstorm Skrevet 3. januar 2021 #36 Skrevet 3. januar 2021 Hva menes med "hjemme"? Studiestedet er jo studentenes hjem. Eller forventes det at en hel generasjon studenter skal bli boende hjemme hos mamma? Det er heller ikke alle studier som kan gjøres heldigitale. Og selv for de som kan studere digitalt utgjør det mindre smittefare å bo på hybel for seg selv enn å bo hos familien.
SusieDerkins Skrevet 3. januar 2021 #37 Skrevet 3. januar 2021 brainstorm skrev (59 minutter siden): Hva menes med "hjemme"? Studiestedet er jo studentenes hjem. Eller forventes det at en hel generasjon studenter skal bli boende hjemme hos mamma? Det er heller ikke alle studier som kan gjøres heldigitale. Og selv for de som kan studere digitalt utgjør det mindre smittefare å bo på hybel for seg selv enn å bo hos familien. det er litt forskjell på å " boende hjemme hos mamma" kontra to ukers senere studiestart. Hva vil du oppnå med sånn latterlig overdrivelse? 1
*nordby* Skrevet 3. januar 2021 #38 Skrevet 3. januar 2021 Mannen min er student på fagskolen i Oslo. Når det er anbefalt/bestemt hjemmeundervisning så bestemmer læreren at elevene skal gjøre gruppearbeid, på 3-5stk. Da må de møtes hjemme hos hverandre. Jeg synes dette er sååå feil, hva synes dere? 1
Hatsumomo Skrevet 3. januar 2021 #39 Skrevet 3. januar 2021 brainstorm skrev (1 time siden): Eller forventes det at en hel generasjon studenter skal bli boende hjemme hos mamma? 2 uker, 14 dager. Du overlever. 1
brainstorm Skrevet 3. januar 2021 #40 Skrevet 3. januar 2021 9 minutter siden, MissLucy said: det er litt forskjell på å " boende hjemme hos mamma" kontra to ukers senere studiestart. Hva vil du oppnå med sånn latterlig overdrivelse? Hva skulle hensikten være med å bo to uker sammen med familien kontra å bo to uker alene? Nå hørte jeg uansett ingenting om dette på pressekonferansen, så de har nok gått bort fra den ideen. Evt forstått at de fleste alt har reist hjem.
Fremhevede innlegg