Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Aerith said:

Nei, det gjør den ikke. Beiting er bra for miljøet og binder mer karbon enn det slipper ut når man gjør det skikkelig (rotasjonsbeite). Åkerdrift ødelegger miljøet og tapper matjorda for næring. 3% av Norges areal kan brukes til åker, mens 45% av Norges areal kan brukes til beite, men ikke til åker. Jeg vet ikke om du har sett naturen i Norge, men det er stein, stein, stein og bakker. Et beitedyr kan beite der, men vi kan ikke ha åker der. Jeg spiser ikke gress, men beitedyrene kan lage menneskemat av gress. I tillegg vil en åker ødelegge hele området. Man fjerner alle busker, man fjerner alle trær, man fjerner alle dyr som bodde der.

Og når dyrene får kraftfôr, så får de ikke mat som kunne gått til mennesket. De får det vi regner som søppel. De får gresset etter at vi har tatt ut kornene, de får bladene, stilkene, og det som er for dårlig kvalitet til at vi vil bruke det. For eksempel hvis kornet ikke har nok gluten så gis det til dyrene fordi det har dårlige bakeegeneskaper. Når vi har tatt ut de gode maiskolbene, så får de stilkene og de små, stygge maiskolbene.

Hvordan er dette ineffektivt?

I tillegg så har vi tall som at Norge importerer 97% av all frukten vi spiser og 52% av grønnsakene. Og dette bør vi spise mer av?

Her ser du en sammenligning av matjorda fra en regenerativ gård med masse beiting (til venstre) og nabogården deres til høyre...

soil-sample_2.jpg

Og ineffektivt... hva har du tenkt å produsere på dette området her, som er representativt for Norges natur?

20200809.jpg

At du bruker anekdotiske eksempler for å underbygge poenget ditt, i stedet for å vise til faktiske studier på området sier det meste om argumentet ditt. 

1) Jeg snakket ikke kun om Norge, men verden generelt. 

2) Jeg sa ikke at man ikke skulle kunne bedrive kjøttproduksjon der det ikke er mulig å dyrke mat, og er generelt ikke imot å spise kjøtt. 

3) Studier viser at man bruker mye mer ressurser på kjøtt-basert mat. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja til vegetar! Finnes så mange myter om vegetarmat. Man kan få alle viktige næringsstoffer uten kjøtt når det er tilberedt riktig og det er ingen grunn til å tro at elevene ikke kommer til å få sikkelig mat eller at det skal være mindre næringsrikt enn «vanlig» mat. Og dessuten så sier dem jo at dette er gratis. Da er det også helt frivillig å ta med seg kjøtt hjemmefra så det er ingen som tvinger noe på noen her. Det er bare et tilbud om et gratis måltid. Etter dette helvetes året så synes jeg vi kan unngå å gjøre noe positivt til noe negativt her. Og jeg synes trådstarter må lese seg litt opp på sikkelig vegetarmat og kosthold. :) 
https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/naringsrik-vegetarkost/#helsegevinster-og-utfordringer-med-vegetarkost-og-vegankost

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, Overgang said:

Mat er da like viktig som undervisning i skolen!

For å ikke snakke om at midlene er hentet fra helseetaten, og ikke utdanningsetaten.

• Liker 1
Skrevet
Aliquis skrev (Akkurat nå):

At du bruker anekdotiske eksempler for å underbygge poenget ditt, i stedet for å vise til faktiske studier på området sier det meste om argumentet ditt. 

1) Jeg snakket ikke kun om Norge, men verden generelt. 

2) Jeg sa ikke at man ikke skulle kunne bedrive kjøttproduksjon der det ikke er mulig å dyrke mat, og er generelt ikke imot å spise kjøtt. 

3) Studier viser at man bruker mye mer ressurser på kjøtt-basert mat. 

Siden du forkaster mine studier og bare stoler på dine egne... og siden du heller vil diskutere status i USA enn i Norge (cherry-picking much?), så burde du i alle fall vite at 1 million mål blir subsidiert for å ligge brakk hvert eneste år. Dette gjør de for at vi ikke skal bruke opp matjorda for fort... De estimerer at vi bare har ca 60 år med matjord igjen med nåværende drift. Så 1 million mål av det som egentlig er åkerjord kan brukes til beite i pauseårene. Beitingen hadde faktisk bygget opp matjorda. Men ikke raskt nok... Man kan utarme et stykke jord på ca 10 år, og det vil ta ca 1000 år med beiting å bygge det opp igjen. Ikke så viktig med fremtidige generasjoner, eller?

Vi har høyere andel områder som kan brukes til beite. På verdensbasis er det 4% som duger til åker, mens ca 25% duger til beite.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Aerith said:

Siden du forkaster mine studier og bare stoler på dine egne... og siden du heller vil diskutere status i USA enn i Norge (cherry-picking much?), så burde du i alle fall vite at 1 million mål blir subsidiert for å ligge brakk hvert eneste år. Dette gjør de for at vi ikke skal bruke opp matjorda for fort... De estimerer at vi bare har ca 60 år med matjord igjen med nåværende drift. Så 1 million mål av det som egentlig er åkerjord kan brukes til beite i pauseårene. Beitingen hadde faktisk bygget opp matjorda. Men ikke raskt nok... Man kan utarme et stykke jord på ca 10 år, og det vil ta ca 1000 år med beiting å bygge det opp igjen. Ikke så viktig med fremtidige generasjoner, eller?

Vi har høyere andel områder som kan brukes til beite. På verdensbasis er det 4% som duger til åker, mens ca 25% duger til beite.

Du skjønner at det er flere resurser som går med i matproduksjon en kun området det dyrkes på? For det er det eneste du kommer med eksempler på.

• Liker 2
Skrevet
Aliquis skrev (37 minutter siden):

For å ikke snakke om at midlene er hentet fra helseetaten, og ikke utdanningsetaten.

Ja, Folkehelsearbeid er viktig når mer enn 50% av voksne er overvektige!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingenting imot vegetarmat, men disse pengene bør heller brukes på andre ting. Det er så mange i Oslo som sliter nå, og vegetarmat til skoleelever bør virkelig ikke stå høyest på lista akkurat nå. 

• Liker 3
Skrevet
Aliquis skrev (1 time siden):

Du skjønner at det er flere resurser som går med i matproduksjon en kun området det dyrkes på? For det er det eneste du kommer med eksempler på.

Du har tydeligvis ikke satt deg inn i hva livssyklusanalyse er.

Sitat

Livssyklusanalyse (LCA) er en metode for å vurdere miljøpåvirkningen av et produkt eller et bygg gjennom hele livsløpet, helt fra råvareuttak, gjennom produksjon og bruk og til avhending av produktet.

Jeg har allerede delt rapporten fra en livssyklusanalyse på biffkjøtt fra White Oak Pastures i Georgia, USA. Denne livssyklusanalysen er laget av et firma som har en lang liste store klienter, og de har også gjort livssyklusanalyse på blant annet impossible burger. Her ser du klientene deres. Livssyklusanalysen av regenerativt biffkjøtt var så imponerende at General Mills har sagt at de har satt et mål om å ha 4 millioner mål regenerativt land under seg i USA innen 2030.

Regenerativt biffkjøtt er mer miljøvennlig enn soya, mer miljøvennlig enn impossible burger, mer miljøvennlig enn beyond burger. Regenerativt biffkjøtt binder mer karbon enn produksjonen slipper ut. Det kan ikke verken soya, impossible burger eller beyond burger skilte med. 

1-How-White-Oak-Pastures-Beef-Sequesters 

8ade00cc-wop-results-2-25-2019-quantis_0 

• Liker 5
Skrevet

Synes overskriften egentlig er misvisende. Oslo vil bruke 60 millioner på mat til elever i videregående skole hadde vært mer passende.

• Liker 6
Skrevet
XaoS skrev (4 timer siden):

Hallo! Situasjonen er at byrådet vil tilby gratis måltider til VGS elever, og de har valgt å gjøre det kjøttfritt. Det vinkles annerledes enn hos Nettavisen andre steder, og avstemmingen er generelt mye mer positiv: https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/JoGmvm/oslo-innfoerer-kjoettfri-skolemat-og-det-er-fantastisk-christine-evj

Prislappen er for gratis skolemat, ikke for veggismåltidet i seg selv. Kjøtt er dyrt.

''Kommunen får gratis, kjøttfri skolemat. Det er bra for klima, folkehelsen og ikke minst for å utjevne de sosiale forskjellene i byen.''

Kjøttfri mat utjevner ingen sosiale forskjeller. At dyr er farlige for klima er oppspinn og ekstremistisk ideologi. Folkehelsekortet er overbrukt og lite relevant her. Men innlegget er jo skrevet av en MDGer, så det er ikke rart at egen ideologi forsvares. 

Gratis er bra. Kjøttfri er ikke bra. MDG bør heller støtte den norske bonden istedet for å gå i krig mot den. 

• Liker 7
Skrevet
Aureka skrev (2 timer siden):

Synes overskriften egentlig er misvisende. Oslo vil bruke 60 millioner på mat til elever i videregående skole hadde vært mer passende.

Hadde det vært vanlig mat - ja. Men her er det snakk om ikke-fullverdig måltid. MDGs fokus dessverre er ikke pengene i denne saken, men egen symbolpolitikk. 

• Liker 6
Skrevet
3 hours ago, Aerith said:

Du har tydeligvis ikke satt deg inn i hva livssyklusanalyse er.

Jeg har allerede delt rapporten fra en livssyklusanalyse på biffkjøtt fra White Oak Pastures i Georgia, USA. Denne livssyklusanalysen er laget av et firma som har en lang liste store klienter, og de har også gjort livssyklusanalyse på blant annet impossible burger. Her ser du klientene deres. Livssyklusanalysen av regenerativt biffkjøtt var så imponerende at General Mills har sagt at de har satt et mål om å ha 4 millioner mål regenerativt land under seg i USA innen 2030.

Regenerativt biffkjøtt er mer miljøvennlig enn soya, mer miljøvennlig enn impossible burger, mer miljøvennlig enn beyond burger. Regenerativt biffkjøtt binder mer karbon enn produksjonen slipper ut. Det kan ikke verken soya, impossible burger eller beyond burger skilte med. 

1-How-White-Oak-Pastures-Beef-Sequesters 

8ade00cc-wop-results-2-25-2019-quantis_0 

Imponerende livsløpsanalyse. Kan du finne uavhengig forskning som har konkludert med det samme? Det er nemlig ganske enkelt å betale noen for å få de "forskningsresultatene" man ønsker.

For ordens skyld - jeg er ikke imot kjøtt, men jeg syns det er unødvendig å få kjøttmåltid på skolen dersom man kan få sunne fullverdige måltider uten kjøtt, som er både billigere og mer miljøvennlige. Om man iblant f.eks kunne brukt opp mat som ellers ville blitt kastet (ref. sau, kje som blir liggende lenge på fryselager e.l. ) så ser jeg ikke noe problem med å av og til også tilby kjøtt som skolemat).

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Drizzt said:

Hadde det vært vanlig mat - ja. Men her er det snakk om ikke-fullverdig måltid. MDGs fokus dessverre er ikke pengene i denne saken, men egen symbolpolitikk. 

Dette blir for dumt. Selvfølgelig er vegetarmat fullverdig, og det er heller ingen som blir nektet å spise kjøtt.

Endret av gjest:)
  • Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt. Elaine Marley, mod.

Gjest byråkrati
Skrevet (endret)
10 hours ago, Drizzt said:

Jeg kan godt stille meg bak frukt og grønt til alle elever som tiltak - sikkert ikke alle som har råd til å spise jevnlig frukt og grønt hjemme, men vegetarmat? Hva med å avse noen titalls millioner til 1 ukedag med glutenfritt, 1 ukedag med melkefritt, 1 ukedag med keto og 1 dag med fodmap for eksempel? Så har vi det meste representert. Blander man religion også, så må man kutte i noe selvfølgelig for det er tross alt bare 5 dager i uka elevene er på skolen.

Man kan godt lage glutenfritt vegetarmat. Mye matretter man ikke bruker hvete i. Dersom man lager måltidet vegansk, så er det melkefritt også. Så kanskje det egentlig er en god ide. Glutenfritt, vegansk måltid. 

Jeg håper at mageproblemer ikke er så utbredt at mange ungdom går på keto og fodmap. Jeg tror ikke det er nødvendig med kosthold som mennesker som forsøker slanke seg, fikse mageproblemer eller har epilepsi bruker. 

Hva ville det kostet å betale for et kjøttmålid i uken? Hadde det virkelig vært billigere?

3 hours ago, Drizzt said:

Hadde det vært vanlig mat - ja. Men her er det snakk om ikke-fullverdig måltid. 

Der er nok forskning uenig med deg, men det får være så. Jeg tviler på at du hadde protestert på at et av kjøttmåltidene som ble servert i uken i ny og ne kunne vært junk food eller usunt. Tror ikke det er der skoen trykker...

Endret av byråkrati
Gjest Fnuggolina
Skrevet
Drizzt skrev (10 timer siden):

Jeg kan godt stille meg bak frukt og grønt til alle elever som tiltak - sikkert ikke alle som har råd til å spise jevnlig frukt og grønt hjemme, men vegetarmat? Hva med å avse noen titalls millioner til 1 ukedag med glutenfritt, 1 ukedag med melkefritt, 1 ukedag med keto og 1 dag med fodmap for eksempel? Så har vi det meste representert. Blander man religion også, så må man kutte i noe selvfølgelig for det er tross alt bare 5 dager i uka elevene er på skolen.

Du vet at vegetar bare betyr ikke kjøtt? 

Det betyr bare frukt, grønt og belgfrukter.

Type linsesuppe eller gryterett uten kjøtt. 

Kjøtt er dyrt, så om man innfører kjøtt i menyen øker budsjettet voldsomt. Er det greit? 

Skrevet
Aliquis skrev (8 timer siden):

Er det blitt en ideologi å spise et måltid uten kjøtt?

Nei, på samme måte som det ikke er religion å si "fader vår". Men på samme måte som "fader vår" er en del av religiøs praksis velges vegetarmat tilsynelatende her av ideologiske grunner. 

Skrevet
Anonym90059005 skrev (11 timer siden):

Dårligere resultater i Osloskolen på nasjonale prøver, kutt i sommerskoletilbud, kutt i ekstra mattetilbud for flinke elever, knapt penger til lærebøker osv, men 60 mill på vegetarmåltid skal seff satses på... Heia MDG og byrådet

Ja, det var min tanke også. 

Bare I 2021 så var det snakk om at de måtte kutte 60 millioner fra Osloskolen, men samtidig så klarer de å trylle frem 60 millioner på vegetarmat til den videregående skolen? 

Jeg klarer heller ikke å forstå argumentet om at et kjøttfri måltid skal utjevne sosiale forskjeller i Osloskolen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (11 timer siden):

Vegetar mat er jo også vanlig mat. Hallo! Dessuten så hadde prisen blitt høyere om maten også skulle inkludert kjøtt eller fisk. 

Endret av Aureka
  • Liker 1
Skrevet
Aureka skrev (1 minutt siden):

Vegetar mat er jo også vanlig mat. Hallo! 

Hallo til deg. Les neste setning også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...