Gå til innhold

Uskrevne regler for navn som passer sammen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på to ting: 

- når man skal gi barnet to fornavn, men uten bindestrek slik at det som regel bare er første navnet som blir brukt... Er det viktig at navn nr 2 har en ekstra stavelse? For at det skal klinge best mulig? Eksempel: Gustav Alfred vs. Gustav Kristoffer. Gjør det noe hvis begge navnene har to stavelser?

- er det viktig at ikke fornavnet slutter på samme bokstav som etternavnet begynner på? Feks Kristoffer Rasmussen? 

Anonymkode: 68f06...534

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjenner en liten Gustav Alfred.

Nydelig navn, har aldri tenkt at det ikke passer sammen. 

Anonymkode: 9f935...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner en liten Gustav Alfred.

Nydelig navn, har aldri tenkt at det ikke passer sammen. 

Anonymkode: 9f935...80a

Hehe, slang faktisk bare sammen noen navn for å få frem poenget med stavelsene, jeg tenkte ikke over om de passet sammen sånn sett. Men en liten Gustav Alfred er sikkert søt 😊

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uskrevne regler er jo nettopp det; uskrevne og ingen fasit😉 Hva som klinger bra i ørene er jo også individuelt. Likevel har jeg inntrykk av at de fleste synes at hvis man ønsker to navn, bør det med flest stavelser komme sist. F.eks Jon Kristoffer og ikke Kristoffer Jon.. Så er det vel også en fordel at navna er i noenlunde samme gate. Kåre-Emilian og Gjertrud-Michelle kræsjer jo litt kan man si😜

Anonymkode: f736c...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å gi noen fasitsvar her, det kommer så an på navnene og hvordan de klinger. Jeg synes det er viktigst at navnene passer sammen stilmessig, et norsk tradisjonsnavn sammen med et tydelig utenlandsk/poppisnav.

Anonymkode: 56274...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Uskrevne regler er jo nettopp det; uskrevne og ingen fasit😉 Hva som klinger bra i ørene er jo også individuelt. Likevel har jeg inntrykk av at de fleste synes at hvis man ønsker to navn, bør det med flest stavelser komme sist. F.eks Jon Kristoffer og ikke Kristoffer Jon.. Så er det vel også en fordel at navna er i noenlunde samme gate. Kåre-Emilian og Gjertrud-Michelle kræsjer jo litt kan man si😜

Anonymkode: f736c...82d

Ja, kanskje det er det som er «regelen»? At hvis det ene navnet har flere stavelser enn det andre, så bør det stå sist? Og ikke at det siste nødvendigvis burde være en stavelse lengre enn det andre? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du klinger best, hva er "lettest" og hva er "tyngst"? Gustav Alfred...Alfred Gustav. Personlig synes jeg begge er en dårlig kombinasjon, de to navnene passer ikke ved siden av hverandre. 

Se på kombinasjonen Maria Victoria, eller Victoria Maria. Den første er akseptabel, men den andre blir rett og slett "grusom" fordi navnene da bli for tunge ved siden av hverandre.

Om det er viktig at siste bokstav i fornavnet ikke er lik første bokstav i etternavnet? Det kommer kanskje an på hvilken bokstav det er snakk om, men jeg ville ikke valgt det. Lise Eriksen, Anna Andreassen, Mats Strand, Joakim Moen... 

Skal barnet ha to etternavn er det ingen skreven regel på at det alltid er mammaens etternavn først og pappaens etterpå. Klinger det best med pappaens først og mammaens etterpå, så er det best å velge den måten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg synes ikke navnene må være veldig enkle å si sammen dersom bare det ene skal brukes til vanlig (synes Gustav Alfred var en helt fin kombinasjon i slike tilfeller), men de bør jo klinge ganske pent sammen og ikke være for hakkete. Angående stil bør ikke begge navna være veldig voldsomme - det er jo derfor klassiske navn som Anne/Anna, Marie, Kristian osv er så mye brukt i dobbeltnavn, nettopp for at ikke begge navna skal "slå hverandre i hjel". Dersom ett av navna er veldig klassiske, kan det andre navnet være hva som helst, både norrønt, bibelsk og "moderne". Mens ett norrønt og ett moderne (altså nytt i bruk i Norge) navn ofte blir kræsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at man bare må høre hva som passer. Det handler ikke bare om antall stavelser, men og om rytme. For eksempel klinger jo Anne Lise mye bedre enn Lise Anne. 
Og Ole Morten fungerer fint, mens Morten Ole ikke gjør det. 
Hvis andrenavnet er mest på papiret og ikke i daglig bruk, gjør det ikke alltid noe om kombinasjonen er litt tung. 

Anonymkode: b9bf7...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...