AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #1 Skrevet 2. januar 2021 Er det farlig for katter å spise billig mat fra butikken? Vi har måttet kutte ekstremt ned på matbudsjettet til både oss og kattene våre. Svigersøster kommenterer stadig at vi kommer til å få syke katter. Anonymkode: d9a81...3b3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #2 Skrevet 2. januar 2021 Kjøp heller mat fra Felleskjøpet. Billigere i store sekker Anonymkode: 4eeb3...969 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3 Skrevet 2. januar 2021 Hvor billig er billig, og hvilken mat er det snakk om? Ville ikke gitt kattene den aller billigste maten. Anonymkode: 5015d...c67
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #4 Skrevet 2. januar 2021 Ja det er skadelig for katten. Har du ikke råd til ordentlig mat til dyra så du antagelig ikke råd til evt dyrlegeregninger heller. Da bør du ikke ha dyr i det hele tatt. Anonymkode: f9fa3...ceb 10
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #5 Skrevet 2. januar 2021 Det er noe du ikke bør gi dyrene dine, bare les ingrediensene. Anonymkode: 2b806...b36 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #6 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kjøp heller mat fra Felleskjøpet. Billigere i store sekker Anonymkode: 4eeb3...969 Det er også elendig fôr... hvorfor leser ikke folk på ingrediensene? Anonymkode: 2b806...b36 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #7 Skrevet 2. januar 2021 Blir som å fore de på sagflis og pommes frites. Kjøp heller store sekker på felleskjøpet. det skal ikke gå ut over dyrene at man har fått dårlig råd. Anonymkode: 6b495...61b 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #8 Skrevet 2. januar 2021 Da må du skaffe vannfontene og spesielt hvis du har hannkatt. For å unngå urinsteiner. Dersom du har en kastrert hannkatt så må du styre langt unna butikkfõr, også felleskjøpet. Da må du bruke fõr beregnet for kastrerte katter. Vannfontene er et must. Ofte så er det billigste dyrest i lengden. Høres fint og flott ut for en halv kilo til 50 kr. Men de spiser mer fordi det metter dårlig og kilosprisen er høyere enn 10 kg sekk hos dyrebutikk. Anonymkode: c267c...bb8 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #9 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er også elendig fôr... hvorfor leser ikke folk på ingrediensene? Anonymkode: 2b806...b36 Bedre enn å kjøpe på matbutikk. Hvis alterantivet er at kattene ikke får mat fordi man ikke har råd er det bedre å kjøpe noe som er helt ok mener jeg. Anonymkode: 4eeb3...969 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #10 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kjøp heller mat fra Felleskjøpet. Billigere i store sekker Anonymkode: 4eeb3...969 felleskjøpet må du styre unna. Labb er livsfarlig og gir lever eller nyre skader (husker ikke hvilke) til hund (ikke undersøkt katt) og matmons gir urinsteiner til kastrerte katter. Min holdt på å dø av matmons. Anonymkode: c267c...bb8 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #11 Skrevet 2. januar 2021 Folk har mange meninger om dette, og å få et enkelt "ja" eller "nei" fra tilfeldige folk på nett kan virke mot sin hensikt. Jeg har selv en klar mening om dette, men istedenfor å gi deg den, vil jeg oppfordre deg til å se på innholdsfortegnelsen på kattematen du vurderer å gi katten din, lese om de ingrediensene du ikke kjenner, og lese om hva slags næring katter trenger, og så ta en avgjørelse. Anonymkode: 6c93b...d2c 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #12 Skrevet 2. januar 2021 farlig og farlig... Det er ofte for mye salt, og for lite andre viktige næringsstoffer i den billige maten, som kan medføre sykdom hos pus. Friskies for eksempel koster 35-50 kr kg, og Royal Canin kan man få ned til 65 kr kg og Hills ned i 42 kr kg hos Zoopluss nå, så man sparer ikke nødvendigvis så mye heller. Og pus spiser ofte mer av lavkvalitetsfor fordi det ikke metter på samme måte. Anonymkode: 3e8e0...96c 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #13 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bedre enn å kjøpe på matbutikk. Hvis alterantivet er at kattene ikke får mat fordi man ikke har råd er det bedre å kjøpe noe som er helt ok mener jeg. Anonymkode: 4eeb3...969 Har du ikke råd til skikkelig mat, så har du ikke råd til katt. Det er også dyrere å kjøpe billig. Jeg kjøper mat 3 ganger i året, rundt 700 kr per gang. Det er billig. Anonymkode: c267c...bb8 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #14 Skrevet 2. januar 2021 Jeg var i samme situasjon i fjor. Uten at det er nødvendigvis er riktig løsning for dere, fikk kattene mine sitt vanlige tørrfôr, og så lot jeg heller være å spise ordentlig hver dag selv. Tørrfôret er en stor utgift når man kjøper, men varer lenge også (om man kjøper de største) De måtte ofre litt på våtfor og kraftig redusere godteri inntaket sitt da. Dårlig fôr gir stor risiko for at det blir dyrere i lengden. Om man skal måle helse og trivsel i penger. Anonymkode: e063e...5ca 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #15 Skrevet 2. januar 2021 Foret er ikke godt nok pga sammensetningene i foret. Blir som om vi skulle spist på makkern hver dag.. Sjekk tilbud hos nettbutikker, mange har gratis frakt. Anonymkode: bb078...fd7 1
n_97 Skrevet 2. januar 2021 #16 Skrevet 2. januar 2021 Jeg ser ganske stor forskjell på pelsen på katter jeg har byttet fra billig til dyrt fôr. Om noe ville jeg ha blandet ut dyrt med billigfor. Kjøp i 10kg sekker og bruk abonnement-ordningen en del dyrebutikker har, da får du 20% rabatt. Også spe ut med et billigfor. 1
n_97 Skrevet 2. januar 2021 #17 Skrevet 2. januar 2021 Finn har med jevne mellomrom annonser hvor folk gir bort eller selger for billig, fordi pus har forsvunnet eller nekter å spise.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #18 Skrevet 2. januar 2021 n_97 skrev (25 minutter siden): Finn har med jevne mellomrom annonser hvor folk gir bort eller selger for billig, fordi pus har forsvunnet eller nekter å spise. Dårlig tips. Hyppig bytting av fõr er ikke bra for magen til katter. Det tar også en stund å "kjøreinn" et nytt fõr, da de reagerer om du bytter for brått. Anonymkode: c267c...bb8 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #19 Skrevet 2. januar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Dårlig tips. Hyppig bytting av fõr er ikke bra for magen til katter. Det tar også en stund å "kjøreinn" et nytt fõr, da de reagerer om du bytter for brått. Anonymkode: c267c...bb8 Ikke dersom det er riktig fôr til salgs! Men du har helt rett i at bytting av for er skummelt! Mine får to for fra to leverandører blandet i tilfelle noe skulle skje med ett av de. Anonymkode: e063e...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #20 Skrevet 2. januar 2021 Vi kjøpte billig mat på butikken da vi slet med økonomien noen måneder. For å si det sånn, pus fikk diare. Og tar du en titt på ingredienslista på den maten så ser man at det ikke er skikkelig mat. Vi hadde heldigvis mye fisk i frysen som pus fikk i tillegg, samt kjøtt. Lagde det uten salt selvfølgelig. Tenker jo at så lenge situasjonen er midlertidig så gjør man så godt man kan. Anonymkode: 52169...1a0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå