AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #1 Skrevet 2. januar 2021 Så for og si det kort. for noen måneder siden begynte jeg å få mye vondt i magen. Jeg skjønte ikke hva det var og begynte og oppsøke legen. Legen mente at dette var muskelsmerter i og med at jeg hadde tungt arbeid. Og han viste at jeg hadde gått på kur for klamydia for noen uker siden. jeg fikk smerte stilende og prøve og gå det ut, men jeg skjønte kort tid detter på at dette var i livmors området. Jeg spurte om en gynekolog time fra legen og dette ville han ikke gi meg. Så jeg bestilte selv, men ho fant ikke noe. Tiden for da jeg skulle få mensen kom og jeg våkna som vanlig for og dra på jobb. Jeg fikk voldsomme smerter og tok to ibuks. Når jeg reiste meg fra senga så ble jeg svimmel så jeg gikk først på do. Det gikk fint til jeg kom ned. Jeg hadde funnet ulltøy for også måtte på do igjen. Mens jeg satt på do så begynte jeg plutselig å kald svette og ble svimmel igjen. Jeg skjønte fort at jeg fikk et blodtrykks fall så jeg kastet meg på bakken med hode laft å klarte og unngå å besvime. men smertene ble bare Støre. Jeg ringte kjæresten og han kom fort ned for og hjelpe etter det husker jeg ikke så mye annet en at jeg vrei meg i smerte og at ambulansen kom. Dem satt meg av på legevakta å der fikk jeg smertestillende igjen å lot meg dra hjem. Kort tid etter var jeg hos legen igjen å sa her er det noe galt og jeg må få hjelp. Jeg fikk en ct som jeg gjennomførte. etter noen dager fikk jeg mensen og den var helt svart. Kom heller ikke mye var bare litt. smertene fortsatte og på nyttårsaften fikk jeg melding av legen. På meldingen sto det at jeg har mulig en cyste på Venstre eggstokk som skremte meg. jeg vet at dem som regel er god artet, men i og med at det gjør så vondt så vet jeg ikke hva jeg skal tenke. Er det noen som vet hva jeg burde gjøre eller hva som får alt dette til og skje? Anonymkode: e4e4d...c7e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #3 Skrevet 2. januar 2021 De har undersøkt at eggstokkene ikke har vridd seg? Ellers enig med hun over.. Anonymkode: 7cb70...dee
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #4 Skrevet 2. januar 2021 Har du pratet med legen angående cysten? Er den stor og plagsom så skal den opereres bort. Jeg har operert to ganger cyster på eggstokk via kikkhullsoperasjon. Man får narkose, så det er ikke en avansert operasjon heller. De fleste cyster er godartet så ikke bekymre deg for det. Går du på p-piller eller ikke? Jeg gikk ikke på p-piller, noe som virket for grunnen til at jeg fikk cyster. Nå går jeg på cerazette og har ikke fått nye cyster siden den gang for 5 år siden. Anonymkode: a0dbe...1e5 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #5 Skrevet 2. januar 2021 Ikke farlig, men fryktelig ubehagelig. Har selv vært der. Jeg ble anbefalt kikkhullskirurgi for å fjerne cysten. Jeg hadde en "sjokoladecyste", den mest vanlige, inni ene eggstokken, ca appensinstr. Det gikk fint og uten komplikasjoner, og samtidig sjekket de meg for endometriose. De fant masse gammelt og nyere vev i buken og på diverse organer, og fjernet det samtidig. Ble operert på Ullevål og kan varmt anbefale dem. Nå har jeg ikke hatt noe problemer i etterkant med endometriosen. Jeg går på p-piller kontinuerlig, har kanskje 2 pauser i året ("normal p-pille blødning") hvis jeg spotter mye, men kroppen min er ganske fornøyd med det. Hver gang du har mensen og blør, så er endometriosen aktiv om det er det du har. Du må til videre utredning. Det er ikke farlig, men fryktelig ubehagelig. En cyste som faktisk sprekker er en ren 10-er på smerteskalaen hos meg, og jeg har brukket flere bein og syns de er 4-5 på smerteskalaen. Håper aldri jeg opplever det igjen. Dette ordner seg ❤️ Anonymkode: e04e1...920 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #6 Skrevet 2. januar 2021 Twister skrev (11 minutter siden): Endometriose? Jeg skal spøre legen å høre hva han sier:) Anonymkode: e4e4d...c7e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #7 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De har undersøkt at eggstokkene ikke har vridd seg? Ellers enig med hun over.. Anonymkode: 7cb70...dee Eggstokkene er ikke vridd deg har jeg fåt bekreftet:) Anonymkode: e4e4d...c7e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #8 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du pratet med legen angående cysten? Er den stor og plagsom så skal den opereres bort. Jeg har operert to ganger cyster på eggstokk via kikkhullsoperasjon. Man får narkose, så det er ikke en avansert operasjon heller. De fleste cyster er godartet så ikke bekymre deg for det. Går du på p-piller eller ikke? Jeg gikk ikke på p-piller, noe som virket for grunnen til at jeg fikk cyster. Nå går jeg på cerazette og har ikke fått nye cyster siden den gang for 5 år siden. Anonymkode: a0dbe...1e5 skal til lege og snakke om cysten til onsdag. Vet ikke om den er stor, men er veldig plagsom. Sluttet på p-piller i sommer i og med at jeg følte ikke at dem gjorde noe forskjell. Gikk på p-piller på grunn av streke mensensmerter. Anonymkode: e4e4d...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #9 Skrevet 2. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: skal til lege og snakke om cysten til onsdag. Vet ikke om den er stor, men er veldig plagsom. Sluttet på p-piller i sommer i og med at jeg følte ikke at dem gjorde noe forskjell. Gikk på p-piller på grunn av streke mensensmerter. Anonymkode: e4e4d...c7e Sterke menssmerter er typisk endiometrose. Og det at du får cyste etter pilleslutt.. Endiometrose er litt kjedelig, men det går an å leve greit med det Anonymkode: 7cb70...dee 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #10 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke farlig, men fryktelig ubehagelig. Har selv vært der. Jeg ble anbefalt kikkhullskirurgi for å fjerne cysten. Jeg hadde en "sjokoladecyste", den mest vanlige, inni ene eggstokken, ca appensinstr. Det gikk fint og uten komplikasjoner, og samtidig sjekket de meg for endometriose. De fant masse gammelt og nyere vev i buken og på diverse organer, og fjernet det samtidig. Ble operert på Ullevål og kan varmt anbefale dem. Nå har jeg ikke hatt noe problemer i etterkant med endometriosen. Jeg går på p-piller kontinuerlig, har kanskje 2 pauser i året ("normal p-pille blødning") hvis jeg spotter mye, men kroppen min er ganske fornøyd med det. Hver gang du har mensen og blør, så er endometriosen aktiv om det er det du har. Du må til videre utredning. Det er ikke farlig, men fryktelig ubehagelig. En cyste som faktisk sprekker er en ren 10-er på smerteskalaen hos meg, og jeg har brukket flere bein og syns de er 4-5 på smerteskalaen. Håper aldri jeg opplever det igjen. Dette ordner seg ❤️ Anonymkode: e04e1...920 Takk det ga meg litt bede innblikk i hvordan det er:) men har du noen problemer med å bli gravid etter operasjonen? Anonymkode: e4e4d...c7e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #11 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sterke menssmerter er typisk endiometrose. Og det at du får cyste etter pilleslutt.. Endiometrose er litt kjedelig, men det går an å leve greit med det Anonymkode: 7cb70...dee Jeg har aldri hat det problemet etter pilleslutt så jeg syns det er rart at jeg plutselig får det nå... men er jo mulig Anonymkode: e4e4d...c7e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #12 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk det ga meg litt bede innblikk i hvordan det er:) men har du noen problemer med å bli gravid etter operasjonen? Anonymkode: e4e4d...c7e Bare hyggelig Det vet jeg ikke enda, jeg har pcos også. Jeg regner med det kan bli vanskelig å bli gravid, men har blitt lovet rask hjelp når jeg starter å prøve og håper det er tilfelle. At jeg ikke trenger å prøve et helt år, men kanskje heller et halvt år siden vi vet jeg har to diagnoser som kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Tror pcos-en er verre enn endometriosen der, jeg har naturlig 60-90 dagers syklus. Men som alle legene har sagt til meg, endometriose betyr ikke barnløshet, det betyr bare at det KAN ta lengre tid og hjelp. Jeg syns det er greit å være klar over det, og hvis jeg vil ha barn en gang så er jeg innstillt på at det vil ta tid, og at vi vil trenge hjelp. Det blir ikke en overraskelse liksom Anonymkode: e04e1...920 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #13 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har aldri hat det problemet etter pilleslutt så jeg syns det er rart at jeg plutselig får det nå... men er jo mulig Anonymkode: e4e4d...c7e Det er ikke rart, les litt om hva endometriose er og hvordan det fungere i forbindelse med mensen, så kan det gi mening Jeg fikk cyster ca et år etter at jeg sluttet på p-piller. Anonymkode: e04e1...920
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #14 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare hyggelig Det vet jeg ikke enda, jeg har pcos også. Jeg regner med det kan bli vanskelig å bli gravid, men har blitt lovet rask hjelp når jeg starter å prøve og håper det er tilfelle. At jeg ikke trenger å prøve et helt år, men kanskje heller et halvt år siden vi vet jeg har to diagnoser som kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Tror pcos-en er verre enn endometriosen der, jeg har naturlig 60-90 dagers syklus. Men som alle legene har sagt til meg, endometriose betyr ikke barnløshet, det betyr bare at det KAN ta lengre tid og hjelp. Jeg syns det er greit å være klar over det, og hvis jeg vil ha barn en gang så er jeg innstillt på at det vil ta tid, og at vi vil trenge hjelp. Det blir ikke en overraskelse liksom Anonymkode: e04e1...920 Så lenge det går an og få hjelp eller at det tar lenger tid så er jeg fornøyd tussen takk det hjalp mye<3 Anonymkode: e4e4d...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #15 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke rart, les litt om hva endometriose er og hvordan det fungere i forbindelse med mensen, så kan det gi mening Jeg fikk cyster ca et år etter at jeg sluttet på p-piller. Anonymkode: e04e1...920 Jeg skal lese meg litt inn på det så får jeg nok bedre forståelse. Takk:) Anonymkode: e4e4d...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #16 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sluttet på p-piller i sommer i og med at jeg følte ikke at dem gjorde noe forskjell. Gikk på p-piller på grunn av streke mensensmerter. Typisk at endometriosen blomstrer opp når man slutter på p-piller. Anonymkode: efcdc...df2 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #17 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri hat det problemet etter pilleslutt så jeg syns det er rart at jeg plutselig får det nå... men er jo mulig Anonymkode: e4e4d...c7e Har du sluttet flere ganger? Anonymkode: efcdc...df2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #18 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du sluttet flere ganger? Anonymkode: efcdc...df2 Har sluttet tre, men det er flere års mellomrom Anonymkode: e4e4d...c7e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #19 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Typisk at endometriosen blomstrer opp når man slutter på p-piller. Anonymkode: efcdc...df2 Hmm får snakke med legen om det🤔 Anonymkode: e4e4d...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #20 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så lenge det går an og få hjelp eller at det tar lenger tid så er jeg fornøyd tussen takk det hjalp mye<3 Anonymkode: e4e4d...c7e Alltid hjelp å få, og bedre å være klar over det før man starter å prøve om det er tilfelle dette ordner seg. Anonymkode: e04e1...920 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå