Gå til innhold

Smitte ved bruk av barberhøvel.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg bor i et kollektiv og har angst eller tvangstanker om at en fyr i kollektivet har brukt barberhøvelen min som er i dusjen og infisert meg med hiv eller hepatitt c. Vet jeg høres gal ut, men er livredd.  Har alltid pleid å skylle den før bruk og den har alltid vært i kontakt med såpe. Håper på seriøse svar. Ikke lett å være ei ung jente og ha så mye angst.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Anonymou skrev (18 minutter siden):

Hei! 

Jeg bor i et kollektiv og har angst eller tvangstanker om at en fyr i kollektivet har brukt barberhøvelen min som er i dusjen og infisert meg med hiv eller hepatitt c. Vet jeg høres gal ut, men er livredd.  Har alltid pleid å skylle den før bruk og den har alltid vært i kontakt med såpe. Håper på seriøse svar. Ikke lett å være ei ung jente og ha så mye angst.

Du høres ikke gal ut. 

Du bør ikke ha slike ting tilgjengelig for andre, ikke tannbørste heller. 

Anonymkode: 9f67d...eaa

• Liker 9
Skrevet (endret)

1) Du får ta en hiv-test hos legen til uka 

2) ikke la toalettsakene bli liggende i dusjen eller på badet generelt, ta dem med deg inn på rommet mellom hver gang de brukes

3) når du er hos legen, be om henvisning til noen som kan hjelpe deg med angsten

Endret av Million
  • Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du høres ikke gal ut. 

Du bør ikke ha slike ting tilgjengelig for andre, ikke tannbørste heller. 

Nei, har lagt det bort. Har spurt ham og ham har sagt nei til at han har brukt den. 

Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

1) Du får ta en hiv-test hos legen til uka 

2) ikke la toalettsakene bli liggende i dusjen, ta dem med deg inn på rommet mellom hver gang de brukes

3) når du er hos legen, be om henvisning til noen som kan hjelpe deg med angsten

Tror du jeg kan ha blitt smittet? Hvor lenge lever viruset på overflater?

Skrevet
Anonymou skrev (1 minutt siden):

Tror du jeg kan ha blitt smittet? Hvor lenge lever viruset på overflater?

Nei.

Hvorfor tror du HAN har sykdommen da? VET du at han har den eller bare går du rundt og tror sånt om folk?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei du har ikke blitt smittet. Var det blod på høvelen din? 

Det smitter gjennom kroppvæsker og blod. En rein høvel smitter ikke. 

Hvis du har angst for dette. Hvorfor tar du den ikke med deg på soverommet.

Anonymkode: 9c512...2e4

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Hvorfor tror du at denne personen har hiv eller hepatitt ?

Endret av AthenaRavenLuna
AnonymBruker
Skrevet
Anonymou skrev (18 minutter siden):

Nei, har lagt det bort. Har spurt ham og ham har sagt nei til at han har brukt den. 

Har denne fyren en "mistenkelig" livsstil som gjør at du er redd for smitte? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei du har ikke blitt smittet. Var det blod på høvelen din? 

Det smitter gjennom kroppvæsker og blod. En rein høvel smitter ikke. 

Hvis du har angst for dette. Hvorfor tar du den ikke med deg på soverommet.

Anonymkode: 9c512...2e4

Tror ikke det var noe blod på høvelen. Usikker, men pleier å skylle den og og shaver meg med såpe.

Skrevet

Huff, er så redd nå. Jeg kan vel ikke spørre han og ham har hiv ellernoe sånt?

Skrevet (endret)
Anonymou skrev (13 minutter siden):

Huff, er så redd nå. Jeg kan vel ikke spørre han og ham har hiv ellernoe sånt?

Nei, det kan du for alvor ikke gjøre! Herregud, for en fornærmelse. 

Får du hjelp til å håndtere denne urasjonelle helseangsten din? Hvis ikke, må du sørge for å få det snarest. Fastlegen er første skritt på veien.

God bedring! :) (jeg skjønner at det må være vondt å ha det sånn, men HIV er altså ikke det første du trenger å mistenke vanlige folk for)

Endret av Million
  • Liker 6
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Nei, det kan du for alvor ikke gjøre! Herregud, for en fornærmelse. 

Får du hjelp til å håndtere denne urasjonelle helseangsten din? Hvis ikke, må du sørge for å få det snarest. Fastlegen er første skritt på veien.

God bedring! :) (jeg skjønner at det må være vondt å ha det sånn, men HIV er altså ikke det første du trenger å mistenke vanlige folk for)

Er virkelig ikke lett å ha det så jævlig. Bodd i kollektiv tidligere og tenkte aldri på disse tingene, men gjør det nå.

Skrevet

Skaff deg hjelp. Er ikke lenge siden du var redd for sprøytespiss i fingeren heller.

Skrevet
wahaj skrev (1 minutt siden):

Skaff deg hjelp. Er ikke lenge siden du var redd for sprøytespiss i fingeren heller.

Vet det:( Hele julen er ødelagt på grunn av angsten. 

• Liker 1
Skrevet
wahaj skrev (10 minutter siden):

Så det ut som sprøytespiss?😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du bør søke hjelp for dette, for det går ikke an å gå rundt å ha det sånn. Det vil alltid dukke opp irrasjonell frykt for en ny fare som har «skjedd» deg. Når det kommer til reell angst så hjelper det ikke å høre på logikk og forsikringer fra andre, uansett hvor mange som sier det samme. 

Anonymkode: c68b0...4b1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes du bør søke hjelp for dette, for det går ikke an å gå rundt å ha det sånn. Det vil alltid dukke opp irrasjonell frykt for en ny fare som har «skjedd» deg. Når det kommer til reell angst så hjelper det ikke å høre på logikk og forsikringer fra andre, uansett hvor mange som sier det samme. 

Anonymkode: c68b0...4b1

Vet mange som har høvlene sine ut i kollektiv og lever fint med det. Skjønner ikke hvorfor jeg er så redd nå. :( Legen vil heller ikke ta test da hun mener det mater angsten. Hun sa at alle lever usikkert og ingenting er 100% sikkert.

Skrevet
Anonymou skrev (23 minutter siden):

Så det ut som sprøytespiss?😅

Nei.

Skrevet
wahaj skrev (1 minutt siden):

Nei.

Vil ikke ha det sånn. Søkt meg inn hos DPS, men fikk avslag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...