Gå til innhold

Barn og dyreslakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her vil jeg ha en saklig diskusjon, og innspill fra personer som ser begge sider (vegatar og ikke-vegetar) på lik linje. Det skal altså ikke være et ensidig fokus her!

Jeg er for at barn skal være med på dyreslakt for å se hvor vi får maten fra. Vi bruker dyr for å få egg, melk, ull, men også kjøtt. Fra barnet er født lærer vi barnet at vi skal være snille med alle dyr. I det andre øyeblikket tar vi livet av dyret for å spise det. Et eldre barn kan forstå dette ved at vi forklarer hvorfor. Barnet (det eldre) forstår også hvorfor vi ikke tar livet av kjæledyr. Hva med ettåringen? 

Spørsmålet er derfor: Hvor gammel mener dere barnet skal være før vi inkluderer slakt i hverdagen? 

Anonymkode: a69f6...7dd

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg tenker rundt 2 år, barn har godt av å lære hvor maten kommer fra så tidlig som mulig. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg er enig med deg, Catalina. Så tidlig som mulig. Men hva ligger i «mulig»? En ettåring har kanskje ikke forståelsen for å skjønne når vi forklarer hvorfor vi tar livet av kua, like etter vi har sagt at vi skal være snille med kuene. Ettåringen blir kanskje usikker på når vi skal ta livet av den andre kua eller sauene eller hunden og katten i stua. 

Så da blir det et oppfølgingsspørsmål: Kan barnet få en uopprettelig traume av å se slakt for tidlig? 

Bare så det er nevnt, så er jeg for at barnet skal få være med på slakt så tidlig som mulig, men jeg er usikker på hvor tidlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så på det fra barns alder og jeg hater enda foreldrene mine for å ha utsatt meg for et slikt grusomt traume. Det var helt forferdelig. 
jeg er dyrlege i dag og har selvsagt et helt annet forhold til det nå, men det der med å se hvor maten kommer fra på den måten blir helt feil. Ungene skjønner ikke det. Start med p se en skrott. Så kan man snakke om det. Lenge. Så kan man se når mam blir eldre. 

Anonymkode: 64fa0...b3d

• Liker 3
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg tenker fra 4-årsalder, slik at det går an å forklare ordentlig. Og å lese barnet underveis slik at det ikke blir traumatisk.

AnonymBruker
Skrevet

For mitt vedkommende var det som om pappa hadde blitt et monster som plutselig tok livet av vennene mine. 
Og unger skjønner ikke hva de ser. Det er lyder, lukter og kniver. 
nei. Bare tull. 
vent til de er 12-13

• Liker 4
Gjest Geirfuglen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For mitt vedkommende var det som om pappa hadde blitt et monster som plutselig tok livet av vennene mine. 
Og unger skjønner ikke hva de ser. Det er lyder, lukter og kniver. 
nei. Bare tull. 
vent til de er 12-13

Da tenker jeg at du var dårlig forberedt. Jeg har vokst opp med jakt og fiske selv, og ble forklart alt på en fornuftig måte. Allerede da jeg var omtrent 10-12 hadde jeg lyst til å bli vegetarianer. Så jeg hadde vært kapabel til å se lenge før dette. Man skal ikke undervurdere unger. Er i dag vegetarianer siden jeg ikke liker industridyrehold og synes det er unødvendig å drepe dyr.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at først må barna lære forskjellen på husdyr/spisedyr og kjeledyr.

Forklare at mennesker spiser noen dyr, akkurat som at andre dyr spiser dyr. Ugler spiser mus, ulver spiser sau, katter spiser fisk. Forklare at kjeledyr har vi fordi de hjelper oss, og husdyr har vi for å spise. 

Tenker at barna må forstå dette før de er med på slakt, så kanskje ved 3-4års alder? 

Anonymkode: 995ea...87d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jeg heller mot AB b3d. Trenger ikke vise selve slaktet tidlig, men vise skrotten i første omgang. 

Akkurat nå tenker jeg at når barnet skjønner og viser forståelse for det vi sier, først da er barnet klar for å se selve slaktet. Som du sier, b3d, så er dyrene vennen til barnet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du må se an barnet. Fra 6 år tenker jeg, bruke tiden på forhånd til å prate om det. Jeg var nok ikke moden nok før etter 6 år, men glad jeg ikke ble med på slakt. Det er jo og en fin måte å la barnet selv velge om det er verdt å spise kjøtt eller ikke. Mulig ville vi få mer plantebasert mat, og flere veganere. Jeg ser både fordeler og ulemper, å utsette mitt barn for det vil jeg ikke, hvis de har et like bløtt hjerte som meg. Men skal prate mye om temaet. 

Anonymkode: fafc8...6dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Geirfuglen skrev (1 minutt siden):

Da tenker jeg at du var dårlig forberedt. Jeg har vokst opp med jakt og fiske selv, og ble forklart alt på en fornuftig måte. Allerede da jeg var omtrent 10-12 hadde jeg lyst til å bli vegetarianer. Så jeg hadde vært kapabel til å se lenge før dette. Man skal ikke undervurdere unger. Er i dag vegetarianer siden jeg ikke liker industridyrehold og synes det er unødvendig å drepe dyr.

Her er jeg enig. Her må barnet være forberedt. Og for å være forberedt må barnet forstå hva vi sier. Skjønner en ettåring at vi nå skal ta livet av dyret? 

Selv vi voksne kan få sjokk av en handling, selv om vi er svært godt forberedt.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her i barnehagen er ungene med på reinslakting fra de er 3år. Ukomplisert😊

Anonymkode: 80109...672

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker du må se an barnet. Fra 6 år tenker jeg, bruke tiden på forhånd til å prate om det. Jeg var nok ikke moden nok før etter 6 år, men glad jeg ikke ble med på slakt. Det er jo og en fin måte å la barnet selv velge om det er verdt å spise kjøtt eller ikke. Mulig ville vi få mer plantebasert mat, og flere veganere. Jeg ser både fordeler og ulemper, å utsette mitt barn for det vil jeg ikke, hvis de har et like bløtt hjerte som meg. Men skal prate mye om temaet. 

TS her (glemte det i forrige innlegg. Men jeg er uansett AB 7dd)

Også enig. Ikke alle barn er moden nok til å forstå hva slakt innebærer, eller klarer å prosessere selve handlingen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her i barnehagen er ungene med på reinslakting fra de er 3år. Ukomplisert😊

Anonymkode: 80109...672

TS her:

En 3-åring har ofte god nok forståelse, og vil absolutt kunne forstå hvorfor vi gjør det vi gjør - gitt gode forberedelser. 

Jeg har selv jobbet i barnehage i flere år, men barna fikk aldri mulighet til å være med på slakt, men vi snakket og så videoer om dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå både jakter og fisker vi, så det har kommet gradvis fra de var med på tur. Fiksing og sløying er vel det første de har sett. 

Også er også våre barn med på reinslakting i barnehagen. Eldste kom hjem med blodig dress etter å ha dratt ut tarmer 🤪

Anonymkode: 3be10...f89

• Liker 4
Skrevet

Min far er slakter og som barn fikk jeg være med på nødslakt av og til. Fikk se hele prosessen. Lærerikt!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe imot at barn får vitne slakting, men jeg ser heller ikke helt poenget i det. Hva om 4-åringen synes at det er helt grusomt og plutselig ikke vil spise kjøtt lengre? Jeg tror ikke at foreldrene til 4-åringen vil la han bli vegetarianer eller veganer etter å ha grått etter å ha sett en gris bli slaktet én gang. Barnet vil være for lite til å ta stilling til om det er rett eller galt fordi foreldrene vil trumfe følelsene til barnet. 

Det virker som om mange unge voksne (og godt voksne) ikke helt har forstått at kjøttet ikke bare magisk dukker opp i kjøttdisken, så kanskje heller ta seg en tur i ungdomsskolealder ville sittet friskere i minnet? Jeg husker i alle fall ikke alle utfluktene jeg var med på som 4 åring. 

Anonymkode: e4a8c...24a

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

-

Endret av AthenaRavenLuna
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke noe imot at barn får vitne slakting, men jeg ser heller ikke helt poenget i det. Hva om 4-åringen synes at det er helt grusomt og plutselig ikke vil spise kjøtt lengre? Jeg tror ikke at foreldrene til 4-åringen vil la han bli vegetarianer eller veganer etter å ha grått etter å ha sett en gris bli slaktet én gang. Barnet vil være for lite til å ta stilling til om det er rett eller galt fordi foreldrene vil trumfe følelsene til barnet. 

Anonymkode: e4a8c...24a

TS her:

Nå er det ikke slik at du kun skal få oppleve slakt når du er barn i 1-4-årsalderen. Om 4-åringen nekter å spise kjøtt etter å ha vært med på slakt, så skal dette respekteres. Også av foreldrene. Men det betyr ikke at foreldrene skal slutte å tilby kjøtt. Foreldrene skal fortsatt snakke om begge sider. Både vegetarianere (og veganere) og ikke-vegetarianere. 

Mange barn nektet å spise fisk etter å ha sett filmen Finding Nemo. Dette gikk etter hvert over for veldig, veldig mange. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det virker som om mange unge voksne (og godt voksne) ikke helt har forstått at kjøttet ikke bare magisk dukker opp i kjøttdisken, så kanskje heller ta seg en tur i ungdomsskolealder ville sittet friskere i minnet? Jeg husker i alle fall ikke alle utfluktene jeg var med på som 4 åring. 

Det er jo nettopp både barn og voksen må få denne forståelse. Og den får vi enten gjennom å forklare eller å overvære en slakt. Etter et barn har vært med på slakt, så må dette prosesseres, og det gjøres ved å snakke om det som har skjedd. Ikke bare dagen etter, men i uker, måneder og år etter på. I tillegg kan barne være med på slakt flere enn én gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da ser man jo og hvor viktig det er at dyret har det bra helt frem til slakting. Å se dyr under frakt fra fjøs til slakteri kan være verre enn selve slaktet. Og det er dette som heller knuser hjertet mitt. Det må de fleste være enige med meg i, kjøttindustrien sånn den er i dag kan være hjerterå!

Anonymkode: fafc8...6dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...