Gå til innhold

Hvor mye søvn trenger du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye søvn trenger du for å føle deg bra? Hva er for lite og eventuelt for mye?

Anonymkode: b499a...654

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye søvn trenger du for å føle deg bra? Hva er for lite og eventuelt for mye?

Overraskende lite. Tror et sted mellom fire og fem timer. Det har alltid vært sånn.

Edit. Tror ikke dette er normalen. Snittet er nok mellom syv og åtte timer.

De som sier de trenger mer, har en onkel som ser slik ut:

Dovendyr-461x303.jpg

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 1
Skrevet

Jeg trenger mye søvn for å kunne fungere. Alt under 9 timer er for lite for meg. Sover vanligvis mellom 9-12 timer. Over 13 timer blir for mye, da blir jeg bare slapp og sliten. 

Jeg sover mye, prioriterer søvn og er helt avhengig av å få nok søvn. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

8-10 timer. Sover som regel 9, og gjort det de siste 15 årene med kona, hun er likens

Anonymkode: 31f5a...8b1

• Liker 1
Skrevet

10 - 12 timer er perfekt :)

AnonymBruker
Skrevet
MortenMinstelønn skrev (1 time siden):

Overraskende lite. Tror et sted mellom fire og fem timer. Det har alltid vært sånn.

Edit. Tror ikke dette er normalen. Snittet er nok mellom syv og åtte timer.

De som sier de trenger mer, har en onkel som ser slik ut:

Dovendyr-461x303.jpg

Hey, onkel Hans jo 🤩

Jeg kan fungere på 8 timer, men vil helst ha 9. Sover jeg mindre enn 9 må jeg ta igjen neste natt, da blir det fort 11-12 timer. Å ta igjen søvn føles ikke like bra som å få nok hver natt 👌

Anonymkode: e343f...8a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hey, onkel Hans jo 🤩

haha!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bipolar. 

I oppe-perioder: 1-3 timer søvn. Står gjerne opp midt på natta for å bake, vaske, sortere barnas leker etc.

I nede-perioder: 12-16 timer nattesøvn, ofte flere dupper utover dagen også.

I mellomfasen: 9-10 timer er det mest ideelle. Klarer meg på 7-8, men får fort hodepine og stresser mer da.

Jeg har forresten en onkel lik den MortenMinstelønn så fint la frem bilde av.

Anonymkode: 3f985...74c

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte jeg bare får sove 4-5-6 t.. Og det gjør meg sliten, utenfor og deprimert. Jeg har det best når jeg får sove 8 t. Er jeg veldig sliten kan jeg sove mer. Er jeg uthvilt kan jeg sove 7 t, men det er sjelden. 

Har sovet i ett 10 t og 12 t når jeg er veldig sliten. 

Men altså, får jeg 8 t hver natt har jeg det kjempebra! 

Anonymkode: 56576...bee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå for tiden? 16 timer minst.

Når livet ikke er noe dritt: 7-8t. Har et yrke som krever mye mental energi og konsentrasjon. Alt under 6t gjør meg ubrukelig.

Anonymkode: b7d96...7f5

AnonymBruker
Skrevet

8 timer. Får vanligvis 5-6 timer pga barn, fungerer veldig dårlig psykisk med så lite søvn 😕

Fikk 8 timer i natt, men la meg klokka 20, og det er så tussig 😅

Anonymkode: 22b2d...f76

AnonymBruker
Skrevet

9-10 timer. Er kronisk syk, og får jeg sove nok føler jeg meg hakket mer ok enn om jeg sover for lite.

Men jeg våkner alltid fullstendig utslitt. Savner å våkne forfrisket og opplagt :)

Anonymkode: c082b...8a0

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker 8-9 timer. Da føler jeg at jeg har sovet godt. I hverdagen blir det som regel 8, da jeg legger meg veldig tidlig når jeg skal tidlig opp. Men ofte våkner jeg f.eks. klokken 05 eller før, og får ikke sove mer. Forleden våknet jeg kl 03, lys våken og klarte ikke sovne igjen. Sånn er det å bli eldre. Dette med søvnproblemer begynte i overgangsalderen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I gode perioder, 10-12 timer. I dårlige perioder, 18-22 timer. 

Anonymkode: 2fd92...613

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg sover 5-6,5 timer. Jeg er for døsig dersom jeg sover mye lenger og fungerer dårligere rent kognitivt med mindre enn seks timer. Men; selv har jeg mer tro på søvnkvaliteten heller enn antall timer søvn. Jeg er mer kvikk etter fem særdeles gode timer på øyet enn syv timer med flere oppvåkninger!

Anonymkode: a1791...fe3

AnonymBruker
Skrevet

8 timer er for lite for meg. Trenger 10 timer.

Anonymkode: 3fe73...b6c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

9 timer er perfekt, men sjelden det går siden jeg må opp så tidlig. Bruker en del tid på å sovne.

Anonymkode: d6c9c...d01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer meg greit med lite søvn, men føler meg aller best på 7,5 - 8 timer. 9 går også fint, men over det blir jeg litt sløv. Tror jeg aldri har sovet mer enn 10 timer i strekk, våkner som regel av meg selv etter omtrent 7-9 timer hvis jeg ikke har på alarm. 

Anonymkode: 36552...df5

AnonymBruker
Skrevet

7-8 timer. Savner litt å kunne sove lenger, men det går ikke mer. 

Anonymkode: 53a60...5c9

Skrevet

8-9 timer er det perfekte. Pga turnus så tar jeg ofte igjen søvn. Ikke uvanlig at jeg sover 6 dårlige timer ei natt for å så sove ut opp mot 12 timer neste natt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...