AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #1 Skrevet 31. desember 2020 Hei, Jeg har fobi mot å kaste opp og høre/se andre kaste opp. Jeg har ikke barn selv, men lurer på hvordan andre med emetofobi har taklet det å få barn, som blir syke og kaster opp (gjerne uten forvarsel), og man selvsagt er nødt til å hjelpe dem. Leste også i en annen tråd her at mange til og med spyr når de føder, og bare å lese det gir meg en følelse av panikk. Anonymkode: 71602...f7f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #2 Skrevet 31. desember 2020 Ikke direkte emetofobi, men jeg får brekninger av å høre/se andre kaste opp. Og jeg hater virkelig å kaste opp... Det er litt upraktisk når man har unger, men det går. Dvs, hvis mannen er hjemme så tar han seg av det. Om jeg er alene med ungene så ordner jeg det, mens jeg brekker meg og har det generelt ganske kjipt 😂 Har en venninne med emetofobi som også fikk alvorlig svangerskapskvalme. Kastet opp hver dag til hun fødte. Det gikk, det også. Anonymkode: ec74f...254
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #3 Skrevet 1. januar 2021 Eksponering er vel det som fungerer mot fobi generelt. Jeg var mye kvalm i svangerskapet og det gikk greit nok. Men når barna mine har vært syke så er det akkurat som at frykten blir borte. Jeg syns så synd på dem. Morsinstinktet tar på en måte over hvis du skjønner. Anonymkode: bd772...67a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #4 Skrevet 1. januar 2021 Har hatt det hele livet, den har vært triggende for ganske kjip angst. Var redd for å bli gravid pga det. Slapp heldigvis unna mye kvalme, men ikke omgangssyke i barnehage. Faktisk ble jeg langt bedre av å ha barn - morsinstinktet overgikk det hele. Har tilogmed tørket opp oppkast og holdt unge som spyr Jeg er ikke kvitt det, men MYE bedre. Anonymkode: 7c926...ae8 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #5 Skrevet 1. januar 2021 Jeg har nesten blitt kvitt det etter å ha blitt mor. Hadde lignende tanker som deg, men alt som gjelder barnet mitt går utrolig fint. Opplevde å se en ukjent person kaste opp etter å ha blitt mor, og da fikk jeg lignende følelse som før men absolutt ikke like ille! Anonymkode: 3bb15...a2d
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #6 Skrevet 1. januar 2021 Jeg sliter med det -dessverre. Heldigvis så har pappaen her stort sett tatt det når barna har vært syke -men det har skapt mye angst hos meg så fort jeg hører det går omgangssyke feks. Men det går jo når du må -reaksjonen kommer gjerne etterpå hos meg da. Anonymkode: 76bc9...a86
Kalevala Skrevet 1. januar 2021 #7 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Faktisk ble jeg langt bedre av å ha barn - morsinstinktet overgikk det hele. Har tilogmed tørket opp oppkast og holdt unge som spyr Jeg er ikke kvitt det, men MYE bedre. Akkurat sånn gikk det med meg også. Jeg var veldig bekymret, men som mor gikk hodet inn i auto-omsorgsmodus og jeg holdt på panna og tørket oppkast uten problem. Ble ikke kvalm engang. Jeg led mest av emetofobien da jeg var yngre. Nå som 50-åring er den helt borte.
anw Skrevet 21. desember 2022 #8 Skrevet 21. desember 2022 (endret) Til trøst og oppmuntring ♡ Hatt dette til og fra fra 12 års alder. I perioder har det dominert og tatt overhånd livskvalitet, med virkelig tvangsprega tendenser til tider. Toppet seg under småbarnsperioden, da de spysyk- rundene gikk så "total ut av av kontroll"😅 Kjenn så godt den alarmberedskapen 24/7 -og vissheten at det var meg! som var tvunget til å passe på, når det når som helst skulle slå til.... men, så roa det seg altså med tia. Avløst av andre typer angster som har kommet -og gått underveis, riktignok.. men det er ei anna historie.. Akk så befriende -og (u)merkelig forunderlig det var- så slapp den kvelende spyfobien grepet med tia. I dag kan jeg oppriktig trekke på skuldrene av det hele, og vil dermed bare trøste med at der fins håp♡ Vet nemlig hvor lammende plagsomt dette kan være. Er 41 nå, datter 14. Spy vil aldri kom til å bli digg- men det kan faktisk bli håndterbart Kan også legge til at det virkelig var verdt barnet😉❤ Lykke til❤ Endret 21. desember 2022 av anw
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå