Gå til innhold

Hva følger bolig ved salg?

Anonym4431

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det følger ikke med. 

Jeg tok ned min vegghengte tv benk da jeg flyttet for fire måneder siden, uten protest eller anmerkning fra megler eller kjøper.

Anonymkode: 25fa1...81d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er at det som er festet til vegg/gulv/takk følger med, så kjøper har rett.

Anonymkode: d9375...d4a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastmontert skal følge med bolig, med mindre annet er avtalt. 

Jeg vil likevel si at vegghengte møbler ikke er selvfølgelige. Det beste hadde vært å ta diskusjonen innen salg. Kjøper har muligens rett, men jeg tror ikke at de fleste kjøpere hadde forventet å beholde slikt. 

Jeg var veldig usikker selv om jeg ville få protester da jeg tok med meg noe som så ut til å være fastmontert da jeg flyttet sist. Det var egentlig ikke det. Sto på en fastmontert hylle. Jeg fikk ikke protester, men hadde nok latt det gå med bolig om det ble diskusjoner. 

Spør megler. Han/hun bør vite hva som er riktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det vanlige er at det som er festet til vegg/gulv/takk følger med, så kjøper har rett.

Anonymkode: d9375...d4a

De fleste hyller, skjenker og seksjoner er jo som regel festet til vegg, om man har gjort det forsvarlig, slik det anbefales for at det ikke skal tippe. Likevel pleier ikke slikt å følge med, så... 

Jeg føler dette er litt usikker sak. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter loven skal ALT fastmontert følge med med mindre det fremgår spesifikt enten i prospekt eller avtale med kjøper at det ikke følger med.

Det er sånn at folk faktisk har mistet arvede lysekroner og møbler de har ønsket å ha med videre, og står ny eier på sitt så har du ikke noe bein å stå på juridisk. 

Jeg syns det er litt snodig at folk ikke har fått med seg dette; det er da minst ti år siden dette var en nyhet 😅

Anonymkode: 4b2b3...677

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym4431 skrev (9 timer siden):

Har solgt en bolig med vegghengt sjenk og tvbenk. Kjøper mener disse må henge igjen men jeg er uenig. Hva er rett?

Da jeg kjøpte leilighet for noen år siden fikk jeg med vegghengt hylle/skjenk og tv-benk (kun ett år gammel). Jeg tar det heller ikke med meg når jeg skal selge igjen og det følger leiligheten. Det som er fastmontert følger boligen, med mindre noe annet er spesifisert i salgspapirene. Hva skrev du i salgsoppgaven? 

Anonymkode: f99e6...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er å fjerne slike ting før fotografering og visning. Da blir det ikke diskusjon.æ

Anonymkode: aad3c...5cb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha med deg fastmonterte/veggmontere møbler så må det spesifiseres i salgsoppgave og kontrakt.

Kjøper har rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Etter loven skal ALT fastmontert følge med med mindre det fremgår spesifikt enten i prospekt eller avtale med kjøper at det ikke følger med.

Det er sånn at folk faktisk har mistet arvede lysekroner og møbler de har ønsket å ha med videre, og står ny eier på sitt så har du ikke noe bein å stå på juridisk. 

Jeg syns det er litt snodig at folk ikke har fått med seg dette; det er da minst ti år siden dette var en nyhet 😅

Anonymkode: 4b2b3...677

Unntak er tv, høytalere som er fastmontert. Ellers skal alt fastmontert følge med. 

Anonymkode: 929b9...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (4 minutter siden):

Veggmonterte stuemøbler står ikke på lista. 

Nei, jeg er ganske sikker på at det gjelder f.o.f fastmonterte innredninger og ikke alt av møbler man tilfeldigvis eier og har montert forsvarlig.

Det stemmer ikke heller at lyskroner følger, for "Vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper og lignende som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt følger likevel ikke med." Så hvis noen har gitt fra seg arvelysekroner, har de latt seg lure. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (14 minutter siden):

Veggmonterte stuemøbler står ikke på lista. 

"Når en bolig selges, sier loven at med boligen følger varig innredning og utstyr som enten er fastmontert eller er særlig tilpasset bygningen"

Det står riktignok "utstyr" og ikke "møbler" men jeg skulle tro det gikk for det samme. Fastmonterte ting tar man ikke med seg. Og "varig innredning" må da være fastmontert møblement?

Uansett bør ts la det vegghengte møblementet medfølge boligen, for det vil være noen grassalt stygge og store skruehull i veggene etter såpass tunge monterte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at kjøper har rett her, men jeg ville kontaktet megler og bedt om en avklaring. 

Da vi kjøpte nåværende bolig tok selger med seg et skap på et av soverommene. Dette skulle egentlig ha fulgt med, men vi la ikke merke til det ved overtagelse og uansett så syntes ikke skapene på bildene i prospektet, så da hadde det blitt litt ord mot ord ift. om det faktisk sto et skap der. 

Anonymkode: 46a04...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...