AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Har fått et barn med en som har meldt seg helt ut. Ikke planlagt, men han visste på forhånd at abort ikke er aktuelt pga mitt livssyn. Han ville ikke bruke kondom. Jeg har gått på cerazette og vet ikke hvor det gikk galt. Nå er barnet her og far nekter å se det og vil ikke ha noe med det. Nektet først for farskap, men da han ble «truet» med DNA-test så var det greit. Jeg overlever økonomisk uten bidrag fra far, men det er klart trangt nok å skulle forsørge et barn helt alene. Jeg har en liten buffer nå, men det har gått en del til utstyr til barnet. 2-3 tusen ekstra i mnd vil kunne gi oss en ekstra sikkerhet. Er det helt urimelig av meg å kreve bidrag? Det var jo jeg som valgte å beholde barnet 🤔 På en måte tenker jeg det er til barnets beste, men det at barnefar skal hate meg enda mer er jo ikke bra. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 026fd...2ce
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Jeg hadde tatt abort. Men det har jo ikke du gjort, så da må du kreve barnebidrag. Anonymkode: 3c78d...7d5 13
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 Barnet har rett til bidrag, derfor vil Nav selv starte sak om bidrag hvis dere ikke bor sammen ved fødsel. uansett ikke urimelig hvis han ikke kunne tre på et kondom🙄 Anonymkode: e1668...85e 25
Gjest WhisperingWind Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 Han ville ikke bruke kondom. Da må han betale for resultatet.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 Hans valg komme inni deg. Bidrag er på sin plass. Anonymkode: ba91a...66a 11
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #6 Skrevet 30. desember 2020 Send inn krav før månedsskifte, så får du for denne måneden også Anonymkode: ba91a...66a 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #7 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har fått et barn med en som har meldt seg helt ut. Ikke planlagt, men han visste på forhånd at abort ikke er aktuelt pga mitt livssyn. Han ville ikke bruke kondom. Jeg har gått på cerazette og vet ikke hvor det gikk galt. Nå er barnet her og far nekter å se det og vil ikke ha noe med det. Nektet først for farskap, men da han ble «truet» med DNA-test så var det greit. Jeg overlever økonomisk uten bidrag fra far, men det er klart trangt nok å skulle forsørge et barn helt alene. Jeg har en liten buffer nå, men det har gått en del til utstyr til barnet. 2-3 tusen ekstra i mnd vil kunne gi oss en ekstra sikkerhet. Er det helt urimelig av meg å kreve bidrag? Det var jo jeg som valgte å beholde barnet 🤔 På en måte tenker jeg det er til barnets beste, men det at barnefar skal hate meg enda mer er jo ikke bra. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 026fd...2ce Barnet har krav på det. Så ikke tenk på det som noe du skal kreve. Det er hans plikt. Fort deg å søk. Anonymkode: ef4fd...a23 13
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #8 Skrevet 30. desember 2020 Men om han overfører barnebidrag nå, har han da i senere tid krav på å ha barnet 50%? Anonymkode: 2cce8...22a 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #9 Skrevet 30. desember 2020 Krev bidrag. Det er hans barn også, så hvorfor skal han ikke bidra med noe? Han melder seg helt ut, så kan i det minste betale litt for seg.. Anonymkode: 04747...bd5 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #10 Skrevet 30. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men om han overfører barnebidrag nå, har han da i senere tid krav på å ha barnet 50%? Anonymkode: 2cce8...22a Det har han uansett, som barnefar. Anonymkode: 3c78d...7d5 19
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #11 Skrevet 30. desember 2020 Jeg sitter med omtrent samme spørsmål som deg, ts. Jeg kvier meg for å søke barnebidrag. Men det er jo for jævlig at vi føler det sånn?! Vi må få gjort det! Anonymkode: f6989...aca 4
bundaberg Skrevet 30. desember 2020 #12 Skrevet 30. desember 2020 Selvfølgelig. Send kravet gjennom NAV. 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #13 Skrevet 30. desember 2020 Barnebidraget er jo hans bidrag for at barnet skal få en oppvekst med det det trenger av klær, mat, bo, bhg, osv osv osv Det er for barnet ditt du søker, slik at far også bidrar - selv om han velger bort barnet. Og at han blir sinna på deg ... da får han bare bli det da. Han visste hva han gikk til. Han visste at det kunne bli barn og du gjorde ditt for å forhindre at det skulle bli det. Noen ganger er det bare sånn. Jeg mener det er rett å søke om bidrag. Anonymkode: 44571...87a 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #14 Skrevet 30. desember 2020 Håper far snur og ønsker 50/50 når barnet blir gammel nok. Men søk bidrag du, slik at du får frem til dere deler barnet likt mellom dere. Anonymkode: 87f7a...744
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #15 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det har han uansett, som barnefar. Anonymkode: 3c78d...7d5 Okei, takk for svar da er det bare å få barnebidrag da! Anonymkode: 2cce8...22a 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #16 Skrevet 30. desember 2020 Selvfølgelig skal du ha barnebidrag! Ta det via NAV så ordner de med innkreving uten at det kommer direkte fra deg. Anonymkode: dfaee...f3d 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #17 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men om han overfører barnebidrag nå, har han da i senere tid krav på å ha barnet 50%? Anonymkode: 2cce8...22a Og så da? Hvis faren blir glad i barnet og vil ha kontakt så er det vel bra at barnet har en far ? Å vokse opp uten er ingen god ting hvis der finnes en bra far Anonymkode: 45db9...c72 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #18 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det har han uansett, som barnefar. Anonymkode: 3c78d...7d5 Det er ingen som har krav på samvær med barn, det er barn som har krav på samvær med foreldre. Og ekstremt få domstoler som ville dømt til en 50/50 ordning. Anonymkode: 8cef4...50a 9
Gjest Jente- Skrevet 30. desember 2020 #19 Skrevet 30. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men om han overfører barnebidrag nå, har han da i senere tid krav på å ha barnet 50%? Anonymkode: 2cce8...22a Det kan han vel ha «krav» på uansett så lenge han nå står oppført som far. Eventuelt hvis du nekter han samvær så kan han gå til sak mot deg for å få barnet 50%. Jeg tror det er mer sannsynlig at han kommer til å kreve å ha barnet dersom han må betale for det ved bidrag. Hvem av dere tjener mest? Er han student, eller har han også litt dårlig råd, så ville jeg personlig ikke krevd noe av han. I hvertfall ikke ved tanken på at han ikke ville ha barn og heller ikke har kontakt med barnet, men det er bare hva jeg hadde gjort, jeg forstår hvis du velger annerledes. Jeg tenker at det er bra hvis han får opparbeidet seg en grei økonomi og får et alright sted å bo for senere tid, enn at han skal føle seg både lurt og økonomisk «svindlet». (Selv om ikke det er realiteten, så kan noen gutter/menn tenke slik). Når det er sagt så er jo dette et helhetsbildet med flere faktorer du bør ta til betraktning om hva som er «lurest» å gjøre. Hvis han har bedre økonomi enn deg, bolig og alt på stell og du tror du kommer til å slite økonomisk i fremtiden så kan det jo være lurt å ta litt bidrag og heller tenke på det som at det var jo hans valg å ikke bruke kondom🙂Eventuelt vente et par år før du krever bidrag? Bidrag er ikke noe Nav automatisk krever ved mindre mor samtykker til det. Derimot er barnetrygd noe annet som du automatisk får. Ved at du har barnet mesteparten av tiden så kan du søke om dobbelt-barnetrygd😊Nav gir ikke dobbelt hvis du ikke spør! Sett deg inn i alle rettigheter, kanskje du har rett på overgangsstønad også? Støtte til bolig osv både hos Nav og husbanken? I tillegg kan du ha rett til redusert barnehage/SFO både av nav og kommunen☺️ Du bør kjenne litt på begge deler, når det gjelder bidrag eller ikke. Sett opp argumenter for og imot og marker ut de argumentene som veier tyngst! Ta beslutning selv, kanskje snakke med en veileder på NAV om dette? Endret 30. desember 2020 av Jente-
Gjest Jente- Skrevet 30. desember 2020 #20 Skrevet 30. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg sitter med omtrent samme spørsmål som deg, ts. Jeg kvier meg for å søke barnebidrag. Men det er jo for jævlig at vi føler det sånn?! Vi må få gjort det! Anonymkode: f6989...aca Du kan eventuelt søke om noe annet, bidragsforskudd? Da er satsen en del lavere enn du normalt får i bidrag. Pengene gir nav deg og barnefaren må senere betale for det. Ligger på mellom 830-1670 kr i måneden. For barn under 11 år. Endret 30. desember 2020 av Jente-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå